Citat:
Ursprungligen postat av
substitute
Den som gjort detta bodde inom en radie av 300 m från brottsplatsen. Återkommer då jag kollat alla adresser och namn som hade fast telefon vid tidpunkten.
Min teori: Det var en som jobbar som brevbärare i området. Han är uppe vid denna tidpunkt. Han väntar på Mohammed för att läxa upp honom om något han gjort. Mohammeds svar gör han ursinning.
AL kommer ut, ser en äldre kille som verkar slå sönder Mohammed och vill avbryta misshandeln. Kommer närmare, ser att han knivhugger. Sen blir hon överfallen.
Utgångspunkt: Hur många vuxna kan Mohammed egentligen hinna stöta på till och från skolan och fotbollen? Lärare, släktingar, skolkamrater. Alla har redan blivit kollade.
Butterflykniven är i dåligt skick för att GM har ett lågbetalt jobb. Han har inte råd att ta med sig sina finknivar. Att han ska vara en skolpojke som GW säger det tror jag fan inte. En sån där kniv hade föräldrar märkt han hade, eller märkt ha försvunnit.
Tror snarare han är äldre än vad som letats efter, men ser yngre ut. Datanördsliknande typ har beskrivits. Någon som sitter uppe på nätterna och lirar dataspel, jobbar mornar och sover dagar. Därför är han en person som kan fortsätta sin vardag utan problem i Linköping och undvika utpekning.
Vaga anekdoter:
AL verkade kände igen GM, men här är informationen pressen släppt jävla oklar om vad hon sa i ambulansen stämmer. Om hon kände igen honom så var beskrivning ung GM + han heter Leif. Inget efternamn. Alltså ytligt men ändå setts i området. Fäster ingen större tyngd på detta.
Händelseförlopp kan se ut som sådan - GM påbörjar sin runda med post. Avbryter i god tid ungefär när han vet att Mohammed ska gå hemifrån, han vet tidpunkten för detta då han sett Mohammed ett par gånger, för att han som sagt är brevbärare i området. Att han inte gör det på eftermiddagen är på grund av att han inte vet när Mohammed kommer hem, eller att det varierar för mycket.
Han kan avbryta sin runda högst 30-45 minuter utan att det är några konstigheter - lunchtid brevbärare får ta varje pass för att äta. Antagligen inga större anmärkningar att ta denna på morgonen eller vid lunch. När han är klar med dådet återgår han till arbete och avslutar arbetspasset.