2015-06-22, 18:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfhere
Nordeurope avser förmodligen Nordvästeuropa. Polacker är slaver och det skulle DNA-analysen visa.

Men polisen håller på någonting om DNA-profilen.
Är det en slutsats utifrån vad i så fall? Jag vill veta mer vad som ledde dig till den slutsatsen.
Citera
2015-06-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Är det en slutsats utifrån vad i så fall? Jag vill veta mer vad som ledde dig till den slutsatsen.

Jag är inte säker på att jag vill utveckla det. Men fundera själv om inte annat. Du har fått en ledtråd, så att säga.
Citera
2015-06-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfhere
Jag är inte säker på att jag vill utveckla det. Men fundera själv om inte annat. Du har fått en ledtråd, så att säga.

Kan det vara en släkting till BO A-L?
Citera
2015-06-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Är man säker på att gärningsmannen är mellanblond o snusar? DNA:t verkade ju säga något sådant,
tror man hänger upp sig för mycket på det.
Det är nog dags ta fram occham´s rakkniv och se detta som ett bland alla andra mord Mena folk emellan, de blir ju sällan uppklarade.
Vad gäller den stackars lärarinnan är det nog så enkelt att hon såg för mycket.

Nej, detta är allt ett bland alla andra mord araber mellan, ett liknande fall
(FB) Borås 2013-12-31: 12-åring utsatt för mord/dråp-försök
Eh, Boråsfallet rörde ju albaner - vilka inte ens den mest träskallige SD:are kan få till varken "araber" eller "Mena folk"[sic!]
Citera
2015-06-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Kan det vara en släkting till BO A-L?

De skulle garanterat ha topsat hela hennes släkt om gärningsmannens DNA tydde på sådant släktskap.
Senast redigerad av Wulfhere 2015-06-27 kl. 16:16. Anledning: Slarv
Citera
2015-07-01, 21:54
Medlem
substitutes avatar
Den som gjort detta bodde inom en radie av 300 m från brottsplatsen. Återkommer då jag kollat alla adresser och namn som hade fast telefon vid tidpunkten.
Senast redigerad av substitute 2015-07-01 kl. 22:03.
Citera
2015-07-03, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Den som gjort detta bodde inom en radie av 300 m från brottsplatsen. Återkommer då jag kollat alla adresser och namn som hade fast telefon vid tidpunkten.

Min teori: Det var en som jobbar som brevbärare i området. Han är uppe vid denna tidpunkt. Han väntar på Mohammed för att läxa upp honom om något han gjort. Mohammeds svar gör han ursinning.
AL kommer ut, ser en äldre kille som verkar slå sönder Mohammed och vill avbryta misshandeln. Kommer närmare, ser att han knivhugger. Sen blir hon överfallen.

Utgångspunkt: Hur många vuxna kan Mohammed egentligen hinna stöta på till och från skolan och fotbollen? Lärare, släktingar, skolkamrater. Alla har redan blivit kollade.

Butterflykniven är i dåligt skick för att GM har ett lågbetalt jobb. Han har inte råd att ta med sig sina finknivar. Att han ska vara en skolpojke som GW säger det tror jag fan inte. En sån där kniv hade föräldrar märkt han hade, eller märkt ha försvunnit.

Tror snarare han är äldre än vad som letats efter, men ser yngre ut. Datanördsliknande typ har beskrivits. Någon som sitter uppe på nätterna och lirar dataspel, jobbar mornar och sover dagar. Därför är han en person som kan fortsätta sin vardag utan problem i Linköping och undvika utpekning.

Vaga anekdoter:
AL verkade kände igen GM, men här är informationen pressen släppt jävla oklar om vad hon sa i ambulansen stämmer. Om hon kände igen honom så var beskrivning ung GM + han heter Leif. Inget efternamn. Alltså ytligt men ändå setts i området. Fäster ingen större tyngd på detta.

Händelseförlopp kan se ut som sådan - GM påbörjar sin runda med post. Avbryter i god tid ungefär när han vet att Mohammed ska gå hemifrån, han vet tidpunkten för detta då han sett Mohammed ett par gånger, för att han som sagt är brevbärare i området. Att han inte gör det på eftermiddagen är på grund av att han inte vet när Mohammed kommer hem, eller att det varierar för mycket.

Han kan avbryta sin runda högst 30-45 minuter utan att det är några konstigheter - lunchtid brevbärare får ta varje pass för att äta. Antagligen inga större anmärkningar att ta denna på morgonen eller vid lunch. När han är klar med dådet återgår han till arbete och avslutar arbetspasset.
Senast redigerad av MoralDetektiven 2015-07-03 kl. 10:24.
Citera
2015-07-03, 13:04
Medlem
LillaMy74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Min teori: Det var en som jobbar som brevbärare i området. Han är uppe vid denna tidpunkt. Han väntar på Mohammed för att läxa upp honom om något han gjort. Mohammeds svar gör han ursinning.
AL kommer ut, ser en äldre kille som verkar slå sönder Mohammed och vill avbryta misshandeln. Kommer närmare, ser att han knivhugger. Sen blir hon överfallen.

Utgångspunkt: Hur många vuxna kan Mohammed egentligen hinna stöta på till och från skolan och fotbollen? Lärare, släktingar, skolkamrater. Alla har redan blivit kollade.

Butterflykniven är i dåligt skick för att GM har ett lågbetalt jobb. Han har inte råd att ta med sig sina finknivar. Att han ska vara en skolpojke som GW säger det tror jag fan inte. En sån där kniv hade föräldrar märkt han hade, eller märkt ha försvunnit.

Tror snarare han är äldre än vad som letats efter, men ser yngre ut. Datanördsliknande typ har beskrivits. Någon som sitter uppe på nätterna och lirar dataspel, jobbar mornar och sover dagar. Därför är han en person som kan fortsätta sin vardag utan problem i Linköping och undvika utpekning.

Vaga anekdoter:
AL verkade kände igen GM, men här är informationen pressen släppt jävla oklar om vad hon sa i ambulansen stämmer. Om hon kände igen honom så var beskrivning ung GM + han heter Leif. Inget efternamn. Alltså ytligt men ändå setts i området. Fäster ingen större tyngd på detta.

Händelseförlopp kan se ut som sådan - GM påbörjar sin runda med post. Avbryter i god tid ungefär när han vet att Mohammed ska gå hemifrån, han vet tidpunkten för detta då han sett Mohammed ett par gånger, för att han som sagt är brevbärare i området. Att han inte gör det på eftermiddagen är på grund av att han inte vet när Mohammed kommer hem, eller att det varierar för mycket.

Han kan avbryta sin runda högst 30-45 minuter utan att det är några konstigheter - lunchtid brevbärare får ta varje pass för att äta. Antagligen inga större anmärkningar att ta denna på morgonen eller vid lunch. När han är klar med dådet återgår han till arbete och avslutar arbetspasset.

Brevbärarna delar inte ut post klockan 8 på morgonen, i så fall borde det vara ett tidningsbud som väntat väldigt länge i buskarna
Citera
2015-07-03, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy74
Brevbärarna delar inte ut post klockan 8 på morgonen, i så fall borde det vara ett tidningsbud som väntat väldigt länge i buskarna

Det är inte ovanligt för en brevbärare att börja dela ut post vid 8-9 på morgonen....
2004 hade nästintill alla i ett lgh hus ett brevinkast så rutter tog längre tid än idag.

Brevbärare är mycket ensamarbete. Du kommer in på jobbet, sorterar posten för ditt postnummer, sen åker du ut dit. Om du mot all förmodan kommer ut för tidigt för att börja dela ut får du sitta och rulla tummarna tills du ska börja.

Till exempel, GM kan ha sorterat sina brev vid 08 och varit ute då, ha gott om tid tills 09, för att han vet att han blir klar med rutten i tid och utan störningar iallafall. Han beskrivs f.ö som 'spänstig' så allt som eventuellt drar ut på tiden kan han antagligen lätt komma igen.
Citera
2015-07-06, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven

Vaga anekdoter:

Intressantaste teorin hittils tycker jag. Lite långsökt men han slängde ju mössan i ett tidningsstånd när en soptunna var närmare. Gamla vanor kanske..
Citera
2015-07-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MM1555
Intressantaste teorin hittils tycker jag. Lite långsökt men han slängde ju mössan i ett tidningsstånd när en soptunna var närmare. Gamla vanor kanske..

Förmodligen en under omständigheterna logisk förklaring till att mössan hamnade där.

GM vet att han måste göra något för att minska risken att bli igenkänd. Samtidigt kan han inte bara slänga mössan ifrån sig, det skulle vara en konstig sak att göra. Han kan ha knycklat ihop den i handen och tagit/låtsats ts en tidning och blivit av med mössan utan att dra onödig uppmärksamhet till sig.
Citera
2015-07-14, 21:41
Medlem
MossTrumss avatar
DNA-tester har flitigt debatterats på denna tråd, några har önskat att det skulle finnas ett DNA-register på alla svenskar för att klara ut brott av den här typen där DNA-spår finns men gm går fri.

Idag meddelar Aljazeera att Kuwait tagit en lag om att DNA-registrera alla 4 miljoner invånare - permanenta kuwaitier såväl som alla gästabetare, som en följd av det senaste IS-attentatet den 26 juni mot en moské i Kuwait city.

Kuwait blir första landet på jorden som tar detta gigantiska steg, samtidigt som den första rymdsonden når Jupiter efter en resa på nio år och sänder bilder till oss på jorden.

Utvecklingen går trots allt framåt eller?
Aljazeera ställer frågan så här: So can countries balance the need for security and privacy?

http://www.aljazeera.com/news/2015/07/kuwait-justify-mandatory-dna-testing-150713200708228.html
Senast redigerad av MossTrums 2015-07-14 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in