2015-07-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Man behöver inte vara general inom ryska flygvapnet för att förstå att om Sverige grupperar den mycket knapphändiga LV förmågan man besitter så kommer Boden vara så långt ner på listan att man inte ens behöver fundera på detta scenariot.
Förutom att Boden troligast är den starkaste garnisionen då och att den ända som skyddar ÖN och NN. Men det är inte längre den linje det en gång var.
Citera
2015-07-25, 00:40
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Hade vi haft mer materiel och fler bataljoner hade det kunnat vara så ja men med dagens resurser nej.

För att luftvärn av den typ vi har idag hade inte gjort någon nytta i halv bataljon. Det är flygets uppgift i den inledande delen av en konflikt att skydda mobiliseringen.

Det hade också troligtvis blivit väldigt dyrt eftersom detta är materiel som kräver väldigt mycket underhåll.

Stämmer ej. Dagens lvbataljoner kan strida i halvbataljon. Det har jag hört från luftvärnstoppar flera gånger om.
Citera
2015-07-26, 20:32
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Lite mer seriöst: Är inte den hårda kärnan i det svenska försvaret nu nästan av samma storlek som en tysk "kampfgruppe" under andra världskriget?

Nej en tysk kampfgruppe var i regel en styrka av bataljons storlek (ibland större) som avknoppades från en division eller armékår, den svenska armén under den icke gällande IO14 byggdes upp på ett liknande koncept fast inom storleken för två brigader. Förbanden skulle bildas genom en ad hoc princip och förses med manöverförband, artilleri, tross, luftvärn o.s.v. när det krävdes. Inom IO18 ska återigen armén bestå av permanenta brigader i krigsorganisationen.
Citera
2015-07-26, 23:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Nej en tysk kampfgruppe var i regel en styrka av bataljons storlek (ibland större) som avknoppades från en division eller armékår, den svenska armén under den icke gällande IO14 byggdes upp på ett liknande koncept fast inom storleken för två brigader. Förbanden skulle bildas genom en ad hoc princip och förses med manöverförband, artilleri, tross, luftvärn o.s.v. när det krävdes. Inom IO18 ska återigen armén bestå av permanenta brigader i krigsorganisationen.

Jo, de flesta kampfgruppe var av bataljons storlek, det var därför jag skrev "nästan av samma storlek", dvs hela svenska armen är större än en normal kampfgruppe. Går man iofs på "ibland större" så kunde en kampfgruppe vara upp till armekårs storlek:
"Die Größe einer KG konnte von Kompanie-Stärke bis zu Korps-Größe reichen. Die meisten Kampfgruppen hatten jedoch Bataillonsstärke." (länk)
Vad kan svenska armén ställa på fötter idag med en veckas varsel? 1-2 brigader? Min poäng var då att den teoretiskt sett skulle kunna kvala in som en större tysk kampfgruppe. Ur den synvinkeln finns det alltså historiska exempel på hur det svenska luftvärnet skulle kunna integreras med övriga förband.

Med andra ord; eftersom svenska armén är så erbarmligt liten att det knappt räcker till flera kampfgruppe, så kan man lika gärna slå ihop alla vapenslag.
Citera
2015-07-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jo, de flesta kampfgruppe var av bataljons storlek, det var därför jag skrev "nästan av samma storlek", dvs hela svenska armen är större än en normal kampfgruppe. Går man iofs på "ibland större" så kunde en kampfgruppe vara upp till armekårs storlek:
"Die Größe einer KG konnte von Kompanie-Stärke bis zu Korps-Größe reichen. Die meisten Kampfgruppen hatten jedoch Bataillonsstärke." (länk)
Vad kan svenska armén ställa på fötter idag med en veckas varsel? 1-2 brigader? Min poäng var då att den teoretiskt sett skulle kunna kvala in som en större tysk kampfgruppe. Ur den synvinkeln finns det alltså historiska exempel på hur det svenska luftvärnet skulle kunna integreras med övriga förband.

Med andra ord; eftersom svenska armén är så erbarmligt liten att det knappt räcker till flera kampfgruppe, så kan man lika gärna slå ihop alla vapenslag.
Hmm... historiskt sett har vi haft integrerade förband i form av brigader bestående av olika truppslag. Idag krigsorganiseras vi inte i brigadform utan bildar ad hoc förband beroende på situation.

Truppslag som övergripande organisationsform har endast betydelse i utbildningsorganisationen.
Med detta sagt så fins det vissa truppslag som idag är så små att det torde vara billigare att underordna dem andra truppslag.
Jag tänker främst på Lv och Art.

Edit:
Inom armén har vi truppslag.
Marinen har vapenslag.
Senast redigerad av Hippie 2015-07-26 kl. 23:55.
Citera
2015-07-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Hmm... historiskt sett har vi haft integrerade förband i form av brigader bestående av olika truppslag. Idag krigsorganiseras vi inte i brigadform utan bildar ad hoc förband beroende på situation.

Truppslag som övergripande organisationsform har endast betydelse i utbildningsorganisationen.
Med detta sagt så fins det vissa truppslag som idag är så små att det torde vara billigare att underordna dem andra truppslag.
Jag tänker främst på Lv och Art.

Edit:
Inom armén har vi truppslag.
Marinen har vapenslag.
Understödsregementen kanske skulle vara bättre. problemet med regementen är att det är lika mycket arbetspolitik som någon militär fråga.
Citera
2015-08-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Helt sant, men jag skulle ändå vilja låta förband som Ing,A och LV ha kompanier på samma ställa som mekbataljonerna och på så sätt kunna lägga en bro eller skydda med LV även under uppmarsch.

För att förtydliga. Det är pansarbataljonernas LvAkan som har till uppgift att agera närskydd för hot från luften under deras frammarsch. Dagens luftvärnsrobotsystem (RB97 och RB70) är tänkt att försvara några enstaka punkter i landet som redan är bestämda. Därför finns det inget behov av att splittra våra två redan underbemannade stackars luftvärnsbataljoner.

Även om man skulle kunna tänka sig att lvbataljonerna skulle understödja våra pansarbataljoner så måste luftvärnet vara väldigt långt ifrån huvudstyrkan och därmed blir de själva oförsvarade under sin egen marsch. Luftvärnsbataljonerna har inte särskilt mycket närskydd för markhot och verkansdelarna använder sig främst av väldigt gamla lastbilar vilket betyder att man är väldigt sårbar under marsch. Det tar ett par timmar att gruppera ett 97 system.. Det går visserligen betydligt fortare att gruppera ett 70-system men de har så pass kort räckvidd så dem måste man flytta lika fort.

Varför tar det så lång tid? Jo, 97-systemets första modell kom till på 1950-talet och är sinnessjukt föråldrat.
Citera
2015-11-03, 23:01
Medlem
koppen89s avatar
Vad tror vi om Rafaels/Raytheons nya Stunner?

https://en.wikipedia.org/wiki/David%27s_Sling

Har hört rykten om att Israel är intresserade av att delta i en framtida upphandling om ersättning till Robotsystem 97. (Kan väl aldrig tänka mig att sossesverige skulle köpa vapen från Israel, men lagen om upphandling gäller ju).

Roboten har rejäl räckvidd & hastighet samt en imponerande tre-stegs motor.

Även den dubbla sökaren verkar fiffig då man slipper problem som Aster kan stöta på när det gäller flygplan och missiler med reducerad radaryta. Det påstås även ibland att systemet ska kunna skydda mot TBM, medan det ibland sägs att kapaciteten stannar vid kryssningsrobotar.

Det skrivs också mycket om att de har lagt fokus på att hålla kostnaderna för systemet nere, men det tror jag ju vad jag vill på.

Är det någon som kan förklara mer om systemet? Upplever det som ganska svårt att hitta bra info om det.
Citera
2015-11-03, 23:28
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Vad tror vi om Rafaels/Raytheons nya Stunner?

https://en.wikipedia.org/wiki/David%27s_Sling

Har hört rykten om att Israel är intresserade av att delta i en framtida upphandling om ersättning till Robotsystem 97. (Kan väl aldrig tänka mig att sossesverige skulle köpa vapen från Israel, men lagen om upphandling gäller ju).

Roboten har rejäl räckvidd & hastighet samt en imponerande tre-stegs motor.

Även den dubbla sökaren verkar fiffig då man slipper problem som Aster kan stöta på när det gäller flygplan och missiler med reducerad radaryta. Det påstås även ibland att systemet ska kunna skydda mot TBM, medan det ibland sägs att kapaciteten stannar vid kryssningsrobotar.

Det skrivs också mycket om att de har lagt fokus på att hålla kostnaderna för systemet nere, men det tror jag ju vad jag vill på.

Är det någon som kan förklara mer om systemet? Upplever det som ganska svårt att hitta bra info om det.

Om Israel deltar i upphandlingen så lär SPYDER vara det system som de väljer att sälja, att Sverige skulle ersätta Robotsystem 97 med David's Sling borde ses som en omöjlighet med dagens budgetunderlag.
Citera
2015-11-04, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Även den dubbla sökaren verkar fiffig då man slipper problem som Aster kan stöta på när det gäller flygplan och missiler med reducerad radaryta.

Vad har Aster för problem, och vad innebär dubbel sökare?

Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Om Israel deltar i upphandlingen så lär SPYDER vara det system som de väljer att sälja, att Sverige skulle ersätta Robotsystem 97 med David's Sling borde ses som en omöjlighet med dagens budgetunderlag.

Försvarsberedningen pekade ju ut Aster, så jag antar att de ändå har en del ambitioner, även om pengarna inte finns avsatta ännu.
Citera
2015-11-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Vad har Aster för problem, och vad innebär dubbel sökare?

Försvarsberedningen pekade ju ut Aster, så jag antar att de ändå har en del ambitioner, även om pengarna inte finns avsatta ännu.

Aster har inga problem vad jag vet, vasst luftvärnssystem.
Med dubbel sökare menas att den har 2 målsökare, tex IR sökare + radarmålsökare.

Imo så vore det korkat att köpa luftvärn av israel. Blir det allvar är det lättare att snabbt köpa fler robotar/reservdelar av frankrike än israel.
Citera
2015-11-05, 19:14
Medlem
varför inte tillverka på licens???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här