Citat:
Ursprungligen postat av
kmrdz
Fast rbs70 är väsensskilt från de andra robotsystemen vi har pratat om. Rbs70 är enklare att öva, enklare att hantera, de har mycket litet ansvar för bataljonens stridsledning och samband och plutonerna uppträder på ett helt annat sätt. Det går bra att ha värnpliktiga rbs70-skyttar, det är helt annorlunda att vara operatör på ett större, mer omfattande system.
Jo, jag är medveten om att det har varit ca 50 år med utveckling sedan någon började fundera på rbs70. Syftet var inte alls att förklara hur dagens moderna långdistans system fungerar, det var att ge en, om än föråldrad, inblick i tillvaron i ett lv-förband.
Jag vill dessutom tillägga att det inte var skyttarna själva som beordrade eldgivning, de utförde den bara. Eldgivning beordrades av en värnpliktig (12 månader) stridsledare enligt order från kompanichef (ca kapten eller major) eller motsvarande.
Order om eldgivning antar jag är något som kräver mer utbildning om systemen får ökad kapacitet, men själva skjutandet bör väl inte vara så komplicerat att 7,5 månaders värnplikt inte räcker?