2015-07-02, 04:47
Medlem
sanchoos avatar
Sibylla är väl inte lika etablerade som de andra kedjorna.

Förstår dock inte hur folk kan välja McDonalds framför Sibylla? Enda dåliga med dom är väl servicen
Citera
2015-07-02, 12:53
Medlem
sp1rits avatar
Att folk ens debatterar vad som är "bäst" av alternativen, när inget av dem ens borde få klassas som djurfoder, är det som skrämmer mig mest här.
Citera
2015-07-02, 15:50
Medlem
C0ws avatar
Vet inte hur det är nuförtiden men brukade käka på Sibylla för ett par år sen men det var väldigt sällan eftersom jag tyckte att deras burgare var väldigt basic. Skulle lika gärna kunna fixa samma skit hemma eller köpa en hamburgare på valfritt gatukök.
Citera
2015-07-02, 16:23
Medlem
För att sibyllas kött är vidrigt. T.o.m. McD är godare, och då är det fan äckligt.

7:an i Göteborg (Sibylla på Vasagatan 7) ska för övrigt börja servera lite finare burgare, i stil med krogburgare. Det tycker jag är en fantastisk idé. Är burgarna bra kommer de få hur mycket kunder som helst. I närheten ligger handels (bra för lunchen) och två stora hållplatser (järntorget och vasaplatsen) där många passerar när de ska hem efter fylla. Om man då hyfsat billigt kan få köpa sig en riktigt god hamburgare med bra kött gör man säkerligen det. Hellre det än en korv som legat och svettats i 10h inne på 7/11.

Tydligen ska de nya burgarna komplettera deras tidigare utbud. Man kan med andra ord fortfarande bli serverad en äcklig burgare, om man nu vill det. Klockrent koncept.
Citera
2015-07-02, 17:55
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Nej det har med rättigheter att göra. Butiker får inte sälja McDonalds-varor samtidigt som de själva inte är intresserade av att sälja dessa i svenska butiker. McDonalds är en hamburgerrestaurang där tanken är att kunden ska komma dit och beställa. Sibylla går istället och handlar sina varor på ICA. Du får det att låta som om ICA säljer Sibylla-märken när det är tvärtom. Varför skulle jag någonsin äta på Sibylla när jag kan göra exakt samma hamburgare hemma. Exakt samma.
Och varför skulle du någonsin gå och äta på Cafe Opera när du kan laga exak samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på Svedala gästgifveri när du ändå kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på italiensk restaurang när du kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på sushirestaurangen när du kan göra exakt samma suschirullar hemma?

Som sagt - du Kan, om du är duktig, laga snoffsig restaurang mat hemma också. Helt själv. Och du kan få det både lika bra, och tillomed bättre hemma.

Men du kan Inte laga McD-burgare hemma.
Du kan inte laga McD-burgare hemma eftersom de är allt för Dåliga. Du kan helt enkelt inte ens hitta någon affär som säljer råvaror med lika dålig kvalitet som McD.

Som jag skrev kan inte ens en lyxrestaurang göra McD-burgare.
Inte ens om du går till världens bästa stjärnkok och ger honom pengar kan han laga en McD-burgare åt dig.
För han vet inte var man handlar så dåliga råvaror, han vet inte hur man får till det hoptryckta usla färdigutseendet.

Man kan endast göra en McD-burgare i ett McD-kök, och med de råvaror de själva gör.

Men Sibylla har samma grund som du själv kan få tag i.
Dvs du och Sibylla utgår från samma grund. Och beroende på personlig omsorg blir det olika bra.

McD-burgarnas gurkor tex - de kan du inte hitta i nån affär. Men Sibylla har samma som du kan köpa i affären.
För McD köper de billigaste o sämsta gurkorna. Sen skär de dem i så smala bitar att det får plats 5 McD-gurkskivor på en vanlig Sibylla-gurkbit (eller din egen).
Samma med tomaterna, o löken etc.

Jag räknade o mätte McD-lökbitar tex sist själv. Och jag räknade till 5 st lökbitar. De lökbitarna var 1 cm "långa."
Jämför med Sibylla som serverar riktiga lökringar. Dvs hela ringen. Och de lägger på en stor portion. Samma med tomaterna. Flera tomater, tjockare bitar än McD. McD-tomaterna är 2 - 3 mm breda ungefär och de lägger typ 1 sån skiva på.

Och titta på reklambilderna på de olika burgarna.
Vems är mest verklighetstrogen?
McD eller Sibylla?
Har du Någonsin sett en McD-burgare som ser likadan ut som på reklamen i verkligheten?
Nej, det har du aldrig.

Men Sibyllas burgare på reklamen ser likadana ut som i verkligheten.

Som sat - du är hjärntvättad av McD-reklamen.
du borde söka dig till någon avprogrammerare ...
Citera
2015-07-02, 18:04
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är nog ingen som faktiskt kallar McDonalds mat för gourmetmat direkt. Problemet är när folk som TS kallar Sibyllas mat för bland annat "hemlagad", och om man avskyr Sibyllas mat så avskyr man även hemlagat. Då kan man verkligen snacka om att folk kallar Billys panpizza för en riktig pizza. För precis som Billys inte är i närheten av en riktig pizza, så är inte Sibylla ens i närheten av att vara hemlagat.

Det finns gatukök som satsar på riktigt potatismos och liknande, men Sibylla klarar inte ens av det där. Resten är heller inte bra. Men bara för att jag dissar Sibylla så betyder inte det att McDonalds har värsta gourmetmaten, med hög kvalitet etc. Men visst, tro det om du vill.
Är du, och ni, efterblivna månne?

Förstå började ni McD-apologeter att klaga på Sibylla eftersom ni tyckte att det "smakar hemlagat".
Och sen, när jag kritiserar er för det - då börjar ni istället anklaga Mig för att kalla Sibylla hemlagat.

HAr ni huvudet i anus eller?

LGM:
"Men Sibylla-hatarna verkar ju även hata just det hemlagade också.

Fast visst, hatare kommer ju alltid att vara hatare. Så det är kanske inte så konstigt att de inte bara hatar Sibylla, de hatar hemlagat också. Och eftersom Sibylla enligt dem smakade hemlagat - då är det uppgjort för megahat av all orimlig proportion.

Underligt egentligen, för just "hemlagat brukar ju vanligtvis användas som stämpel på sådant som anses gott, vällagat, med mycket kärlek etc.
Men i detta fallet så använder de "hemlagat" som något negativt
."
Citera
2015-07-02, 18:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Snälla visa mig vart man kan köpa donkenburgaren och big mac-såsen då? Oh, inte? Nej för det går inte. Klart burgaren är skit, det är fulkött ihoppressat och fryst som sedan tinas upp, men det är inte samma burgare som i Big Burger Pack i frysdisken på ICA. FORTFARANDE.
Ja, det är rätt - du kan inte hitta McD-burgare ute i handeln. För att de är för DÅLIGA.
McD-köttet är exakt samma som hundmat. Det är samma avfallskött som används, och det finmals så extremt mikroskopiskt att det blir som en smet.
Sen läggs det i stora tankar, och sprutas ut. De som ska göra hundmaten sprutar ut det i en burk, och McD sprutar ut det på en stekplåt i runda formar. Sen fryser de in dessa puckar och skickar ut till restaurangerna.

Sibyllas burgare däremot kan du som sagt handla i butiken.
De är malda på samma sätt som du själv hade malt köttet, på samma sätt som i charkuteridisken.
Det är därför det ibland finns broskbitar - eftersom sådan malning inte förintar det. McD gör ju sås av sitt avfallskött som sagt.

Men Sibylla använder inte avfallskött. Sibylla använder samma köttkvalitet som vi kan handla i butikerna.
Sibylla använder inte avfallskött som McD, Sibylla använder inte hundmatskött som McD.
Citera
2015-07-02, 19:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Förstå började ni McD-apologeter att klaga på Sibylla eftersom ni tyckte att det "smakar hemlagat".
Och sen, när jag kritiserar er för det - då börjar ni istället anklaga Mig för att kalla Sibylla hemlagat.

LGM:

Fast visst, hatare kommer ju alltid att vara hatare. Så det är kanske inte så konstigt att de inte bara hatar Sibylla, de hatar hemlagat också. Och eftersom Sibylla enligt dem smakade hemlagat - då är det uppgjort för megahat av all orimlig proportion.

Underligt egentligen, för just "hemlagat brukar ju vanligtvis användas som stämpel på sådant som anses gott, vällagat, med mycket kärlek etc.
."

Ja, det smakar som den billigaste halvfabrikatskiten du köper i storpack hemma. Så varför gå till Sibylla och betala dyra pengar för det absoluta bottenskrapet ur frysboxen på Willys?

Grejen är att McDonalds smakar distinkt och annorlunda - inte på samma sätt.
Citat:
Ja, det är rätt - du kan inte hitta McD-burgare ute i handeln. För att de är för DÅLIGA.
McD-köttet är exakt samma som hundmat. Det är samma avfallskött som används, och det finmals så extremt mikroskopiskt att det blir som en smet.
Sen läggs det i stora tankar, och sprutas ut. De som ska göra hundmaten sprutar ut det i en burk, och McD sprutar ut det på en stekplåt i runda formar. Sen fryser de in dessa puckar och skickar ut till restaurangerna.

Sibyllas burgare däremot kan du som sagt handla i butiken.
De är malda på samma sätt som du själv hade malt köttet, på samma sätt som i charkuteridisken.
Det är därför det ibland finns broskbitar - eftersom sådan malning inte förintar det. McD gör ju sås av sitt avfallskött som sagt.

Men Sibylla använder inte avfallskött. Sibylla använder samma köttkvalitet som vi kan handla i butikerna.
Sibylla använder inte avfallskött som McD, Sibylla använder inte hundmatskött som McD.

Källa på dina kött-anklagelser?

Framförallt, källa på att Sibylla inte använder samma "avfallskött" som du samtidigt påstår att McDonalds gör?
Citera
2015-07-02, 19:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Lanserar en kompletterande teori jag inte sett än i tråden:

Sibylla var om jag minns rätt, väldigt platta och hade stor diameter. Det passade perfekt på den tiden tillbehören var få. Ett tunt lager dressing, lite isbergssallad och eventuellt en rå skiva lök.

Modellen passar inte när det ska byggas på med ost, tomatskivor, inlagd gurka, senap, ketchup och nu när vi lever i framtiden - bacon, jalapeno, vitlöksdressing och gud vet allt. Kvar blir en kladdig gegga så byta ut köttet till högre grad nötkött skulle inte hjälpa.

Dagens topping kräver att man bygger på höjden och då kan inte varje tugga vara så få procentandelar kött som det blir när burgaren har en bred diameter.

Njaej, så var det inte...

När jag fortfarande käkade kött (Första halvan av 90-talet.) var just ett Sibyllaställe mitt stamhak och på den tiden var det riktigt bra och man kunde få det mesta på burgaren. Min "standardbeställning" var en 200 grams Västkustburgare med rå lök och bacon samt en 200 grams Hawaiiburgare med gurkmajonäs och jalapeños (Jag vet att det är en hjärtinfarkt i utklädd till två hamburgare, men jag var ung och i riktigt bra fysisk form så jag överlevde.) och med tanke på hur lätt det är att bygga 200 grams burgare på höjden så tror jag inte att det var där de gick vilse... Skulle snarare se större diameter som en riktigt stor fördel när man vill bygga burgare på höjden.

På den tiden jag käkade deras burgare var det riktigt bra (Med den tidens mått.) hamburgare som slog McDonalds, Burgerkings och Clocks utbud på fingrarna i så gott som alla lägen. Köttet var det absolut inget fel på och med tanke på att jag då arbetade som grillkock på ett steakhouse testade jag en hel del av den varan...
Citera
2015-07-02, 19:27
Medlem
Har för mig jag tycker smaken och konsistensen är undermålig på Sibylla. Blir att tänka på lite sallad, torrt kött och senap och ketchup typ, minns inte om det var så burgarna var dock.
Citera
2015-07-02, 20:25
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

LGM:

."

Säger du att jag är efterbliven, så är jag väl det.

Jag är i alla fall en av dem som har kritiserat Sibylla. Men det handlar inte om att Sibylla serverar sådant som kan klassas som hemlagat, för det stämmer inte.

För det är skillnad på ”hemlagat” och ”hemlagat”. Om man lagar maten hemma så bör man åtminstone göra eget potatismos och egna hamburgare. Stort plus om man gör egen korv och egna bröd (både korvbröd och hamburgarbröd), och odlar grönsakerna själv. Men det är nog att förvänta sig för mycket. Men att göra sina egna hamburgare, det är inte så jävla svårt eller tidskrävande.

Att köpa frysta hamburgare, färdiga hamburgarbröd, pulvermos etc och laga den maten hemma, det gör inte att det smakar ”hemlagat” på samma sätt. Detta är vad Sibylla serverar. Men det smakar inte ”hemlagat” för det. Men jämförelsen om att Sibyllas hamburgare smakar som de frysta hamburgarna från matbutikerna, den är riktigt bra. Men hemlagat? Nej. I detta fallet så är ”hemlagat” garanterat något negativt.
Citera
2015-07-02, 20:48
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Och varför skulle du någonsin gå och äta på Cafe Opera när du kan laga exak samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på Svedala gästgifveri när du ändå kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på italiensk restaurang när du kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på sushirestaurangen när du kan göra exakt samma suschirullar hemma?

Som sagt - du Kan, om du är duktig, laga snoffsig restaurang mat hemma också. Helt själv. Och du kan få det både lika bra, och tillomed bättre hemma.

Men du kan Inte laga McD-burgare hemma.
Du kan inte laga McD-burgare hemma eftersom de är allt för Dåliga. Du kan helt enkelt inte ens hitta någon affär som säljer råvaror med lika dålig kvalitet som McD.

Som jag skrev kan inte ens en lyxrestaurang göra McD-burgare.
Inte ens om du går till världens bästa stjärnkok och ger honom pengar kan han laga en McD-burgare åt dig.
För han vet inte var man handlar så dåliga råvaror, han vet inte hur man får till det hoptryckta usla färdigutseendet.

Man kan endast göra en McD-burgare i ett McD-kök, och med de råvaror de själva gör.

Men Sibylla har samma grund som du själv kan få tag i.
Dvs du och Sibylla utgår från samma grund. Och beroende på personlig omsorg blir det olika bra.

McD-burgarnas gurkor tex - de kan du inte hitta i nån affär. Men Sibylla har samma som du kan köpa i affären.
För McD köper de billigaste o sämsta gurkorna. Sen skär de dem i så smala bitar att det får plats 5 McD-gurkskivor på en vanlig Sibylla-gurkbit (eller din egen).
Samma med tomaterna, o löken etc.

Jag räknade o mätte McD-lökbitar tex sist själv. Och jag räknade till 5 st lökbitar. De lökbitarna var 1 cm "långa."
Jämför med Sibylla som serverar riktiga lökringar. Dvs hela ringen. Och de lägger på en stor portion. Samma med tomaterna. Flera tomater, tjockare bitar än McD. McD-tomaterna är 2 - 3 mm breda ungefär och de lägger typ 1 sån skiva på.

Och titta på reklambilderna på de olika burgarna.
Vems är mest verklighetstrogen?
McD eller Sibylla?
Har du Någonsin sett en McD-burgare som ser likadan ut som på reklamen i verkligheten?
Nej, det har du aldrig.

Men Sibyllas burgare på reklamen ser likadana ut som i verkligheten.

Som sat - du är hjärntvättad av McD-reklamen.
du borde söka dig till någon avprogrammerare ...

Ytterst korkat resonemang. Nej jag kan inte göra samma mat som de serverar på restaurangerna du räknar upp. Det är alldeles för duktiga kockar samtidigt som de inte tillverkar halv eller helfabrikat. Att steka upp en fryspuck, hacka lök, gurka och tomat samtidigt som man sprutar på lite dressing och ketchup kan vem som helst göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in