2015-07-01, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men Sibylla-hatarna verkar ju även hata just det hemlagade också.

Fast visst, hatare kommer ju alltid att vara hatare. Så det är kanske inte så konstigt att de inte bara hatar Sibylla, de hatar hemlagat också. Och eftersom Sibylla enligt dem smakade hemlagat - då är det uppgjort för megahat av all orimlig proportion.

Underligt egentligen, för just "hemlagat brukar ju vanligtvis användas som stämpel på sådant som anses gott, vällagat, med mycket kärlek etc.
Men i detta fallet så använder de "hemlagat" som något negativt.

Dessutom säger de att McDonalds "höga kvalitet" visar sig genom att man inte kan laga en sådan hemma, själv.

Men - kan Någon laga en McD-burgare själv?

Kan ens en finkrog, med tusen stjärnor, laga en McD-burgare?

Hahaha - det förstår såklart alla att det är en omöjlighet.
För McD-burgarern är unik för att den är så dålig, inte för att den är så bra.

Sibylla-burgarna är såklart inget under av matkonst, men alla kan göra sådana själv. Och det utgår de från, och därför blir de olika Sibyllorna olika bra, beroende på kock.

Men INGEN kan laga lika dåligt som McDonalds-burgarna. Ingen kan återskapa sådana missfoster på egen hand - inte ens en stjäärnkock!!!
Det är ju inte bara det matmässiga utan andra aspekter, på Mcdonalds kan man se ungdomar umgås och typ sörpla vatten. Macdonalds har blivit någon slags mötesplats för yngre människor.
Nu pratar jag om ett storstadsperspektiv, kanske på landsbygden träffas ungdomarna utanför lokala korvkiosken fortfarande.

E: Fan bara att prata om detta får mig att vilja bege mig till närmaste Sibylla och beställa en 200g burgare med en jävla massa ost.
Senast redigerad av JevlaTomteVerkstad 2015-07-01 kl. 05:17.
Citera
2015-07-01, 05:26
Medlem
RingInteSnutens avatar
Sibylla var jävligt bra på 80/90 talet.
Nu när jag senast var in kunde jag knapp äta upp maten.

Personen som ägde just den avdelingen satt och skröt i ett litet jävla skitit rum fullt med stekos, blattarna bakom kassan såg förolämpade ut för att jag kom in.

Gick i gymnasiet med han som tagit över den en gång så fina Maxim grillen, han var alltid intresserad av att öppna ett pissigt snabmatshak...

Tyvärr, Sibylla håller inte längre måttet, det har nämnts några i tråden jag aldrig har provat. Men enligt min åsikt är det Max som gäller i dagsläget, svenskt kött av bra kvalitet.

Edit: Håller dock med TS att McDonalds är det absolut sämsta alternativet....
Knappt så det duger till dunderfyllakäk.
Senast redigerad av RingInteSnuten 2015-07-01 kl. 05:37.
Citera
2015-07-01, 06:54
Medlem
Varulvs avatar
Citat:

Fast visst, hatare kommer ju alltid att vara hatare. Så det är kanske inte så konstigt att de inte bara hatar Sibylla, de hatar hemlagat också. Och eftersom Sibylla enligt dem smakade hemlagat - då är det uppgjort för megahat av all orimlig proportion.

Underligt egentligen, för just "hemlagat brukar ju vanligtvis användas som stämpel på sådant som anses gott, vällagat, med mycket kärlek etc.

Dessutom säger de att McDonalds "höga kvalitet" visar sig genom att man inte kan laga en sådan hemma, själv.

Men - kan Någon laga en McD-burgare själv?

Kan ens en finkrog, med tusen stjärnor, laga en McD-burgare?

Hahaha - det förstår såklart alla att det är en omöjlighet.
För McD-burgarern är unik för att den är så dålig, inte för att den är så bra.

Sibylla-burgarna är såklart inget under av matkonst, men alla kan göra sådana själv. Och det utgår de från, och därför blir de olika Sibyllorna olika bra, beroende på kock.

Men INGEN kan laga lika dåligt som McDonalds-burgarna. Ingen kan återskapa sådana missfoster på egen hand - inte ens en stjäärnkock!!!

Tror du missförstår. Hemlagat för mig är inte Icas fryspuckar, men ja, man kan göra exakt samma hamburgare hemma så finns ingen anledning till det.

Ingen har sagt att McD har asbra kvalité, men faktum är att vill du ha en Big tasty som den smakar där så kan du inte göra den hemma, men en Supermeal ligger i frysdisken och väntar.
Citera
2015-07-01, 08:13
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Konstigt, då inga respekterade hamburgerkedjor har tillsatser i sitt kött (bara salt och peppar), men ändå håller det ihop.

In-N-Out har de bästa snabbmatsburgarna jag har smakat:

Håller med här. Jag brukar göra lite olika när jag gör nötfärsbiffar hemma.. ibland blir det med ströbröd, ibland blir det med ägg och ibland utan nåt extra överhuvudtaget (förutom kryddor då såklart) och nog fan håller biffarna ihop oavsett!
Citera
2015-07-01, 08:24
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Precis - ingen affär hade någonsin ens fått tanken på att sälja något sånt skit som McD, BK, Max säljer.
Har du hittat sånt skräp i ens en enda svensk - eller amerikansk - affär?
Inte ens i USA finns det ens någon lågprisbutik som saluför McD-burgare.

Men som du säger så säljer affärer såna hamburgare som Sibylla använder. Det anses alltså som tillräckligt bra kvalitet och smak för svenska folket.
Men ingen affär säljer sånt skräp som McD etc.

McD har blivit hårt kritiserat i precis varje land de öppnat restaurang i. Och Alltid för exakt samma saker - bristande kvalitet, otjänlig föda, lågt näringsinnehåll (bortsett från allt annat).
Men Sibylla blir inte kritiserat på samma sätt. Tycker du inte det är underligt då du ju hyllar McD så mycket?

Hur många olika hamburgerbröd finns det i våra svenska butiker? Dvs som du och jag har att välja mellan.
Du säger att det är samma som finns i affärerna.
Men finns det ens McD-bröd?
Nej, det finns inte att få tag på.
Varför?
Jo, för att det är för dålig kvalitet, så inga butiker med självaktning och kundansvar hade tagit in det.

Änå menar du att McD har bättre kvalitet. Trots att inga svenska affärer säljer deras basprodukter.

"Amerikansk hamburgerdressing" som finns att köpa i varje butik är en svensk stapelvara i stort sett. Så populär är den, så godkänd är den av svenska folket. Men nu har McD inga egna motsvarigheter så det går inte att jämföra.

Kort sagt - om nu McD haft så bra basprodukter, varför finns de inte att köpa i vanliga dagligvarubutiker?

Erkänn att du är hjärntvättad a McDonalds reklamkampanjer, att du blivit det ända sedan barnsben.
Orsaken till att du tycker McDs etc hamburgare är så unika, inte går att "göra själv", beror på att det är skräp.
För Du kan ganska enkelt göra egna hamburgare av riktig restaurangkvalitet därhemma. Dvs riktigt högkvalitets-burgare alltså. Men du kan inte göra McD-burgare.
Och det beror på att McD-burgare har allt för dålig kvalitet. Det finns inte varor med så dålig kvalitet att köpa i Sverige i butiken.
Du måste stoppa din hemlagade burgare i en plastpåse, knyta hårt ihop, och sen lägga den under press under några böcker och till slut lägga undan den ett dygn i en mörk låda.
Sen, när du tar fram den dagen efter - då kommer du se att din hamburgare ser ut och smakar typ ungefär som din McD-burgare.

Nej det har med rättigheter att göra. Butiker får inte sälja McDonalds-varor samtidigt som de själva inte är intresserade av att sälja dessa i svenska butiker. McDonalds är en hamburgerrestaurang där tanken är att kunden ska komma dit och beställa. Sibylla går istället och handlar sina varor på ICA. Du får det att låta som om ICA säljer Sibylla-märken när det är tvärtom. Varför skulle jag någonsin äta på Sibylla när jag kan göra exakt samma hamburgare hemma. Exakt samma.
Citera
2015-07-01, 08:43
Medlem
Citat:

Menar du att du med "hemlagat" menar att köpa frysta varor och värma? Hemlagat betyder väl ändå att du gjort burgarna av köttfärs och helst bakat brödet själv. Tycker du att uppvärmt halvfabrikat är något lyxigt? Säger du att du äter hemlagade piroger när du mikrar en gorbys?
Citera
2015-07-01, 08:53
Medlem
svampssons avatar
men snälla människa, ingen med fungerande smaklökar kan väl på allvar mena att sibylla har bäst/godast kött? Dassiga jävla puckar som de dränker i dressing för att dölja den högst mediokra smaken på köttet?
Citera
2015-07-01, 10:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonmyn
Menar du att du med "hemlagat" menar att köpa frysta varor och värma? Hemlagat betyder väl ändå att du gjort burgarna av köttfärs och helst bakat brödet själv. Tycker du att uppvärmt halvfabrikat är något lyxigt? Säger du att du äter hemlagade piroger när du mikrar en gorbys?

Jag tror "hemlagat" i det här fallet innebär burgarna man gjorde när man var fattig student, dvs ett 25-pack fryspuckar från willys, hamburgerbröd i påse och den där vidriga "amerikanska" hamburgerdressingen i rosa tub. Exakt så smakar en sibyllaburgare. Tomt, intetsägande och tråkigt.

När jag lagar hamburgare hemma är det färskmalen köttfärs från köttdisken med 20% fett, salt och peppar och äkta cheddar som får smälta in i köttet. Och nej, pucken faller ej isär om du förbereder och steker den rätt. Köttet SKA dessutom vara luftigt och ej för tätt packat, samt givetvis rosa i mitten (jag gillar det dock blodigt, i princip rått kött i mitten). DET är hantverket, inte att brassa på fryspuckar som är "failsafe" med massa bindmedel och skit.
Citera
2015-07-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Sibylla är ju ett helt annat konceptet. McDonald's har rigorös kvalitetskontroll från toppen till botten. Sibylla kan ju i princip vilken idiot som helst ansluta sig till så länge man betalar för maten som ÄR varumärket.
Nja finns vissa krav för att ha ett brandat gatukök (dvs Sibylla logga på fasaden)
Ett krav som dödade många mindre Sibylla gatukök var att dem skulle omsätta ett högt belopp varje år.
Dem la även ned under många år möjligheten för franschise tagare att få fömånliga lån att starta upp verkssamheten.
Likaså så snöade man in sig och satsade bara på marknaden för rullgrillar på bensinstationerna.
Jag upplever att det har startats många Sibylla gatukök dem senaste åren.
Likaså har dem lyckats få till ett bra utbud (deras chilikorv är löjligt god).
Har av någon anledning tillgång till en massa gamla bilder på gatukök + en coolt retro reklam material som text klassikern Tom och Jerry boxen...
Citera
2015-07-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
men snälla människa, ingen med fungerande smaklökar kan väl på allvar mena att sibylla har bäst/godast kött? Dassiga jävla puckar som de dränker i dressing för att dölja den högst mediokra smaken på köttet?
Du har då inte testat deras nya chilikorv men du har en poäng hamburgemenyerna känns föråldrade vilket är synd då företaget har resurser att göra bättre burgare (moderföretaget tillverkar exempelvis MAXs hamburgare )
Citera
2015-07-01, 11:22
Medlem
drvinds avatar
Sibylla har, under rätt förutsättningar, väldigt fint käk. McDonken kommer aldrig upp till de nivåerna i min mening. Donken är vidrig, upp till ett dygn efter besök går det att känna deras kryddning i kroppslukten hos en som ätit där.
Max är bättre, om än inte så intressanta rätter, de gör donkenkopior av lite bättre klass bara.
Solnakorv är äckliga p.g.a. brist på ambition och de är inte konsekventa.

Problemet med Sibylla idag är att det inte utbildas och inte följs upp hur personalen gör käket.
En Jättesnittsare presenteras olika runt om i landet, ibland är det så man måste ta ut det personligen på det äckel som inte bemödat sig att läsa på (vilket de tyvärr troligen hoppas på centralt på Sibylla).
Bröd som inte körts i stekbordet t.ex!, vidrigt. Förstör rätten och gör att snabblunchen blir en långsamlunch då man får köpa om den igen på annat ställe.
Har till och med fått snitsare som bara stekts!

Sibylla är det som reptilhjärnan kräver då kroppen virrat runt på fyllan en hel natt Det enda rätta fyllekäket!
Citera
2015-07-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Sibylla har, under rätt förutsättningar, väldigt fint käk. McDonken kommer aldrig upp till de nivåerna i min mening. Donken är vidrig, upp till ett dygn efter besök går det att känna deras kryddning i kroppslukten hos en som ätit där.
Max är bättre, om än inte så intressanta rätter, de gör donkenkopior av lite bättre klass bara.
Solnakorv är äckliga p.g.a. brist på ambition och de är inte konsekventa.

Problemet med Sibylla idag är att det inte utbildas och inte följs upp hur personalen gör käket.
En Jättesnittsare presenteras olika runt om i landet, ibland är det så man måste ta ut det personligen på det äckel som inte bemödat sig att läsa på (vilket de tyvärr troligen hoppas på centralt på Sibylla).
Bröd som inte körts i stekbordet t.ex!, vidrigt. Förstör rätten och gör att snabblunchen blir en långsamlunch då man får köpa om den igen på annat ställe.
Har till och med fått snitsare som bara stekts!

Sibylla är det som reptilhjärnan kräver då kroppen virrat runt på fyllan en hel natt Det enda rätta fyllekäket!

Att Sibylla har "fint käk" - är kanske att ta i. Möjligen det minst hälsovådliga... ☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in