2015-07-02, 12:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
OK, du ser det alltså ungefär lika troligt att vi har en bubbla på bostadsmarknaden som att jorden ska förintas av en gammastråle?

Är du möjligtvis 4 år gammal?

Det är lustigt det här, samtliga bubbelbabblare tolkar konsekvent frågor som påståenden. Inte konstigt att ni hamnar så fel i era slutsatser när ni inte kan hålla isär så elementära saker.
2015-07-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och denna cirkus har som ni påstått i mer än 15 år, oj vad dåligt det kommer och bli när det väl blir dåligt då. Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel?

Byteshandel?

Tur att du inte har nära till extrema tolkningar.

( Jag är ironisk, tänkte att du som psykopat behövde få det förklarat, kan ju vara lite svårt annars )
2015-07-02, 12:08
Medlem
Citat:
Det är lustigt det här, samtliga bubbelbabblare tolkar konsekvent frågor som påståenden. Inte konstigt att ni hamnar så fel i era slutsatser när ni inte kan hålla isär så elementära saker.

Ja lustigt är det rätt mycket som är, framför allt är jag rätt road av se hur rädd du är.

Rädsla och aggression är två väldigt närstående känslor, och med tanke på hur du går till attack kan man ju fundera en stund kring just det.

Hur vore det om vi pratade om hurvida vi har en bubbla på bostadsmarknaden, istället för att hela tiden dra in andra saker som inte hör till kärnfrågan?

En vanligt förekommande taktik hos någon som är rädd att förlora är ju just att försöka förminska dom som är meningsmotståndare i syfte att skapa tvivel kring deras person.
2015-07-02, 12:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja lustigt är det rätt mycket som är, framför allt är jag rätt road av se hur rädd du är.

Rädsla och aggression är två väldigt närstående känslor, och med tanke på hur du går till attack kan man ju fundera en stund kring just det.

Hur vore det om vi pratade om hurvida vi har en bubbla på bostadsmarknaden, istället för att hela tiden dra in andra saker som inte hör till kärnfrågan?

En vanligt förekommande taktik hos någon som är rädd att förlora är ju just att försöka förminska dom som är meningsmotståndare i syfte att skapa tvivel kring deras person.

Ja det är klart du har rätt, jag är så rädd att räntorna ska stiga så att de lån jag inte har blir dyrare.

Mitt problem idag är snarare att det är svårt att få avkastning på kapital idag då börsen står högt och vi har minusräntor.

Men jag noterar att svaren till dig och andra bubbelbabblare uteblir i vanlig ordning.
2015-07-02, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har en osviklig förmåga att uppfatta en fråga som ett påstående och tidsperioden minst 15 år tog jag från bubbelbabblare nyligen i denna tråd. 20 år ryms för övrigt inom begreppet "minst 15 år".

Alltså jag upprepar frågan: Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel? Kommer det ske innan eller efter jorden förintas av en gammastråle?
Du har en osviklig förmåga att inte svara på de frågor du får.

Knappast, de flesta bolånetagare kommer klara sig fint eftersom de ändå inte kommer sälja under de 4-5 år det tar att få ordning på skiten.
För Sveriges blir det väldigt tufft med en stigande arbetslöshet och hård press inom finans, bygg och därtill kopplad servicesektor.
Vi kommer antagligen tvingas låna upp hyfsade summor för att lösa ut krisande banker och institut.

De medborgare som blir av med jobbet eller tvingas sälja av andra orsaker ex skilsmässa kommer få ta privatekonomiska smällar.
Men efter några år så kommer marknaden tillbaka.

Nu är ovanstående inget måste om regering och riksdag kastar in bromsen och fördyrar lån på andra sätt än med räntan.
Ett amorteringskrav är ett naturligt steg det borde redan ha införts, sänkta ränteavdrag kan även det bli nödvändigt.
2015-07-02, 12:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har en osviklig förmåga att inte svara på de frågor du får.

Jaså du säger det, då kanske du kan lista 10 frågor som jag inte har besvarat?
Eller vi nöjer oss med fem så det blir enklare för dig för du har väl ett gäng på lager efter det påståendet.

Btw,
Riksbanken drar också ned räntebanan, det vill säga den egna prognosen för styrräntan. Den bottnar nu på minus 041 procent under årets fjärde kvartal. Det är en tydlig signal om att Riksbanken kan komma att sänka reporäntan igen.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/ingves-chocksanker-rantan/
2015-07-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ja det är klart du har rätt, jag är så rädd att räntorna ska stiga så att de lån jag inte har blir dyrare.

Mitt problem idag är snarare att det är svårt att få avkastning på kapital idag då börsen står högt och vi har minusräntor.

Men jag noterar att svaren till dig och andra bubbelbabblare uteblir i vanlig ordning.

Jag tycker att vi presenterar rätt bra med information och frågeställningar för att en diskussion ska kunna fortgå.

Till exempel, du nämnde att det vi har sett de senaste åren kan ha varit en sund korrektion av tillgångspriser.

Hur rimligt är det? Med tanke på att de som är tänkta att köpa tillgångarna i det här sammanhanget är vanliga arbetare och storleken på krediten vida överstiger betalningsförmågan vid normalränteläge?

Det är ju rimligt att anta att man ska ta hela perioden i åtanke när man avgör rimligheten i ett pris.

Man beräknar ju uppvärmningskostnaden för ett hus på hela året, och inte bara sommaren då uppvärmningen är billig? För att göra en jämförelse.

Hela er beräkningsmodell bygger ju på att vi har klivit in i en ny ekonomisk era där låga räntor kommer vara en väldigt lång tid framöver, är vi det nya Japan?
2015-07-02, 12:25
Medlem
Citat:
Eller vi nöjer oss med fem så det blir enklare för dig för du har väl ett gäng på lager efter det påståendet.

Btw,
Riksbanken drar också ned räntebanan, det vill säga den egna prognosen för styrräntan. Den bottnar nu på minus 041 procent under årets fjärde kvartal. Det är en tydlig signal om att Riksbanken kan komma att sänka reporäntan igen.
Tjohooo då stiger mina lägenheter ännu mer i värde, perfekt, snart uppe i 20 MSEK.
2015-07-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Tjohooo då stiger mina lägenheter ännu mer i värde, perfekt, snart uppe i 20 MSEK.

Om du anser dig vara ekonomiskt oberoende med bara 20 mille bör du flytta till Thailand eller nåt, fast det räcker ju knappt där.
2015-07-02, 12:50
Medlem
Citat:
Om du anser dig vara ekonomiskt oberoende med bara 20 mille bör du flytta till Thailand eller nåt, fast det räcker ju knappt där.
Klarar mig alldeles utmärkt med en nettoårslön på 2 millar, eftersom jag snittar 12% avkastning på kapital per år senaste 20 åren, din jubelidiot.
Senast redigerad av Strasburg 2015-07-02 kl. 12:53.
2015-07-02, 12:50
Medlem
Citat:
Den dagen vi är tillbaks på nollräntor kommer bubbelbabblarna skrika "Oj vilka räntehöjningar vi har fått, nu kommer bopriserna falla som en sten och bolånetorskarna darrar!".

En väldigt enkelt och konkret fråga. Anser du att det är långsiktigt bra eller dåligt, för bostadsmarknaden, att reporäntan är på historiskt låga 0,35%?
2015-07-02, 12:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Btw,
Och det kommer vara i 15 år eller?
Precis som du trodde att räntan om 10 år ligger på de nivåer som långräntan just nu indikerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in