Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du har en osviklig förmåga att uppfatta en fråga som ett påstående och tidsperioden minst 15 år tog jag från bubbelbabblare nyligen i denna tråd. 20 år ryms för övrigt inom begreppet "minst 15 år".
Alltså jag upprepar frågan: Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel? Kommer det ske innan eller efter jorden förintas av en gammastråle?
Du har en osviklig förmåga att inte svara på de frågor du får.
Knappast, de flesta bolånetagare kommer klara sig fint eftersom de ändå inte kommer sälja under de 4-5 år det tar att få ordning på skiten.
För Sveriges blir det väldigt tufft med en stigande arbetslöshet och hård press inom finans, bygg och därtill kopplad servicesektor.
Vi kommer antagligen tvingas låna upp hyfsade summor för att lösa ut krisande banker och institut.
De medborgare som blir av med jobbet eller tvingas sälja av andra orsaker ex skilsmässa kommer få ta privatekonomiska smällar.
Men efter några år så kommer marknaden tillbaka.
Nu är ovanstående inget måste om regering och riksdag kastar in bromsen och fördyrar lån på andra sätt än med räntan.
Ett amorteringskrav är ett naturligt steg det borde redan ha införts, sänkta ränteavdrag kan även det bli nödvändigt.