2015-07-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag har ställt frågan vad som skulle få köparna att försvinna. Något som är en nödvändighet för en krasch. Det har inte direkt rasat in svar.
Du försökte dig på något, men det visade sig att det var tomt bakom.

Det som skulle få köparna att försvinna är förlorad tro på att priserna kommer fortsätta upp, då ingen vill riskera att låna så mycket pengar utan att vara säkra på att priserna går upp. ( Det är tyvärr så många resonerar )

Sen vad som skulle skapa denna misstro, ja du jag behöver inte ha svaret på den frågan för att den här diskussionen skall fortgå.
2015-07-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja så är det mestadels.

Nej jag tror inte folk betalar vad som helst för att man tror att det ska gå upp. Man betalar efter kostnaderna för att bo i första hand och vad man har råd med.

Nej, man bjuder lite högre (upp till lånelöftet), eftersom det bara kommer kosta ännu mer om man väntar. Man vill ju inte missa tåget.

Och få räknar på kostnad. De flesta ser bara månadsutgiften, men förväxlar den med kostnaden. (Inte för att det skulle gjort någon skillnad, förstås. Om man räknar på kostnad blir det ju ännu mer fördelaktigt. Priserna kommer ju gå upp, så man kan räkna med en fet vinst i slutändan som tippar hela kostnadskalkylen rätt upp i himlen.)
Senast redigerad av Monkey101 2015-07-01 kl. 20:48.
2015-07-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det som skulle få köparna att försvinna är förlorad tro på att priserna kommer fortsätta upp, då ingen vill riskera att låna så mycket pengar utan att vara säkra på att priserna går upp. ( Det är tyvärr så många resonerar )

Sen vad som skulle skapa denna misstro, ja du jag behöver inte ha svaret på den frågan för att den här diskussionen skall fortgå.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/
Tittar man nu på Fastighetsprisindex från SCB så ser man att t ex Fritidshus haft fallande priser 2010-2012. Och Fritidshus har haft en snarlik utveckling som villor (och hyreshus).
Dvs vi borde ha sett en krasch för Fritidshus 2011-2013 osv, om det är som du säger. I stället så återhämtade sig priserna.
I om med att priserna föll i två år så fanns uppenbarligen ingen tro på stigande priser. Men tvärtemot ditt resonemang så vände det upp och steg.

Något är fundamentalt fel i din tro.
2015-07-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är det du som är dum i huvudet när du argumenterar emot att priset sätts av både köpare och säljare.

Är köparna som bestämmer priset, du kan begära va fan du vill för din bostad men det kvittar om ingen vill köpa den
2015-07-01, 22:27
Medlem
Citat:

Något är fundamentalt fel i din tro.

Ja så måste det vara, alla träd växer ju till himlen.
2015-07-01, 22:56
Medlem
Citat:
Finns väl ingen som säger att du ska lita på mig. Varför tar du ens upp det.
Jag har tom berättat var du ska titta. Varför ska jag ens behöva göra det. Du gör ju påståenden som om du hade hämtat in fakta. Eller har du inte gjort det?

wall of text.

Citat:
* Läs på om vad du själv skrivit om marknadens förmåga att prissätta risk.
Finns väl ingen som säger att du ska lita på mig. Varför tar du ens upp det.
Jag har tom berättat var du ska titta. Varför ska jag ens behöva göra det. Du gör ju påståenden som om du hade hämtat in fakta. Eller har du inte gjort det?

Jag hänvisar till Bloomberg. Du hänvisar till... ingenting. Sluta gagga och redovisa istället källor och siffror för ditt påstående att RB har under 2% av marknaden.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-01 kl. 23:07.
2015-07-01, 23:01
Avslutad
Citat:

Du tar inte alls in folks behov av att bo i din ekvation? Det enda som styr priset på bostäder är förväntan om en god affär?

Investeringen i en bostad skiljer sig från investeringen i t ex aktier genom att grunden för investeringen är en av livets nödvändigheter. Det gör att man blir mindre priskänslig än om det skulle vara en onödig lyxvara där priset gick upp. Den kan man enklare avstå från att köpa.

Dessutom har bostadsköparna inga alternativ till sitt bostadsköp. Det påverkar också priskänsligheten. Det går därför inte att analysera en sådan investering utifrån enkla pristeorier ā la "går priset upp en halv procent så faller efterfrågan i relation till detta".
2015-07-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ser vi hur Sverige ligger till i relation till BNP och andra länder så ligger Sverige i mittfåran och har en total skuldsättning motsvarande BNP.

Inte sitter du väl och hittar på nu va? Jag har snarare sett att Sverige är bland de värsta i klassen när det kommer till privata skulder i förhållande till BNP. Källa?
2015-07-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ja så måste det vara, alla träd växer ju till himlen.
Visa på någon brist i mitt resonemang, eller ta hellre och visa på en situation där köparna försvinner.
2015-07-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
wall of text.
Tre rader.
Klara du ens ett twitter. Inte konstigt att du inte hänger med alls i diskussionen.
2015-07-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Inte sitter du väl och hittar på nu va? Jag har snarare sett att Sverige är bland de värsta i klassen när det kommer till privata skulder i förhållande till BNP. Källa?
Jag har länkat tidigare i tråden. Du bör gå tillbaka dit och begrunda. Även det jag skriver där.
2015-07-01, 23:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är köparna som bestämmer priset, du kan begära va fan du vill för din bostad men det kvittar om ingen vill köpa den

Det är klart det inte är en sida som sätter priset, varken köpare eller säljare, hur svårt är det att fatta detta enkla självklara?

Lika sant som att det kvittar vad en säljare begär om ingen köpare accepterar priset, lika självklart är det att det kvittar vad köparna bjuder om inte säljarna accepterar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in