2015-06-29, 23:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Köparna sänker priset? Nu får du utveckla.

Att det blir skillnad mellan köp och sälj, jaha, och, vad är din poäng? Det säger ingenting. Vad händer med priset är vad vi diskuterar?

Vad händer om efterfrågan sjunker och tillgången är densamma. Ja, spreaden ökar, men vad händer med priset?

Vänta, jag kan svaret på den här. Det är konstant, eller ökar. Ja, det fortsätter öka. Sjunker, nä det går ju bara inte. För priser kan inte sjunka på den svenska bostadsmarknaden. Det är naturlag. Utbud och efterfrågan är inte ens applicerbar på en svenska bostadsmarknaden.

Det är väl inget jag ska utveckla. Det startade med ett påstående om att köparna bestämmer priset men då är det förstås inte.

Priset bestäms av både köpare och säljare. Kommer de inte överens får vi en spread.
2015-06-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl inget jag ska utveckla. Det startade med ett påstående om att köparna bestämmer priset men då är det förstås inte.

Priset bestäms av både köpare och säljare. Kommer de inte överens får vi en spread.

Spread är skillnaden mellan köp och sälj och man gör glass av socker, ägg och grädde. No shit Sherlock. Vad är det du vill säga med det?

Diskussionen handlar om vad som kommer hända med priserna när efterfrågan inte kan upprätthållas pga för höga priser och för stora kreditrisker.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-29 kl. 23:57.
2015-06-30, 00:32
Medlem
slemhogs avatar
Mina profetia jag skrev i höstas verkar gå i uppfyllelse om att bopriserna kommer börja gå ner vår/sommar

Nu rasar grekland ihop. Wall street journal gick ut för några tim sen med insider info om att grekland inte kommer betala imorgon. Ett euroland kommer alltså defaulta.
Det här är bara början. Nu kommer börsen krascha och gå ner kraftigt närmaste åren och det bli kaos i Eu och även Sverige. kronan kommer stärkas mot euron vilket inte är eftersträvansfärt och räntevapnet är utslaget och sänker dom ännu mer minusränta kommer det bli sån skuldsättning i Sverige så det blir en implosion. Exporten kommer minska och arbetslösheten öka varav alla räntesäkningar och QE kommer går rakt in i bobubblan. QE som bloomberg säger ger motsats effekt i Sverige. Dom kommer tvingas att slopa ränteavdrag, amortering och höja fastighetsskaten för få ner skuldsättningen och det ganska akut. Detta kommer ske i vinter/vår/sommar 2015/2016. Ingen bra timing.

Förra månadens valueguard visade även på bostadsrättspriserna backade 0.7% för maj, i juni kommer det gå ner ännu mer. Detta beror på amorteringskravet som sedan blev inställt.

This is it. En perfekt storm.

Själv emigrerar jag utomlands närmaste åren nu och jobbar ihop bra med flis, kommer tillbaka sen mitt i krisen och handlar nyproducerad lägenhet. Billigt billigt.
Senast redigerad av slemhog 2015-06-30 kl. 00:44.
2015-06-30, 07:09
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Mina profetia jag skrev i höstas verkar gå i uppfyllelse om att bopriserna kommer börja gå ner vår/sommar

Nu rasar grekland ihop. Wall street journal gick ut för några tim sen med insider info om att grekland inte kommer betala imorgon. Ett euroland kommer alltså defaulta.
Det här är bara början. Nu kommer börsen krascha och gå ner kraftigt närmaste åren och det bli kaos i Eu och även Sverige. kronan kommer stärkas mot euron vilket inte är eftersträvansfärt och räntevapnet är utslaget och sänker dom ännu mer minusränta kommer det bli sån skuldsättning i Sverige så det blir en implosion. Exporten kommer minska och arbetslösheten öka varav alla räntesäkningar och QE kommer går rakt in i bobubblan. QE som bloomberg säger ger motsats effekt i Sverige. Dom kommer tvingas att slopa ränteavdrag, amortering och höja fastighetsskaten för få ner skuldsättningen och det ganska akut. Detta kommer ske i vinter/vår/sommar 2015/2016. Ingen bra timing.

Förra månadens valueguard visade även på bostadsrättspriserna backade 0.7% för maj, i juni kommer det gå ner ännu mer. Detta beror på amorteringskravet som sedan blev inställt.

This is it. En perfekt storm.

Själv emigrerar jag utomlands närmaste åren nu och jobbar ihop bra med flis, kommer tillbaka sen mitt i krisen och handlar nyproducerad lägenhet. Billigt billigt.

Även jag har dessa tankar , spar just nu insats till ett köp, kommer så att göra i två år framöver ytterligare. Väntar därför ut stormen.

Men om detta kommer att ske eller ej är ju svårt att säga.

Vi svenskar klappar oss för bröstet och skrattar åt grekerna men vi bara ökar vår skuldsättning kontra inkomst hela tiden .

Nåväl , jag hoppas inte på börsnedgång och sprucken bostadsmarknad för detta kommer att skicka tillbaks vårt land till ett värre helvete än vi hade i början av 90-talet
2015-06-30, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Nåväl , jag hoppas inte på börsnedgång och sprucken bostadsmarknad för detta kommer att skicka tillbaks vårt land till ett värre helvete än vi hade i början av 90-talet

Ändå kommer det ske, eftersom vi gör samma misstag om och om igen vi människor.

Historien upprepar sig nästan alltid, tyvärr.
2015-06-30, 09:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spread är skillnaden mellan köp och sälj och man gör glass av socker, ägg och grädde. No shit Sherlock. Vad är det du vill säga med det?

Diskussionen handlar om vad som kommer hända med priserna när efterfrågan inte kan upprätthållas pga för höga priser och för stora kreditrisker.

Förstod du inte den första meningen som du citerade, där finns svaret på din fråga.
2015-06-30, 09:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du verkar ha glömt bort vad diskussionen handlade om. Om köparna sänker priset men säljarna ligger kvar så ökar spreaden.
Vilket då leder till att objekten tar längre tid att sälja och att utbudet ökar vilket minskar viljan från köparna att betala det som begärs.....vad händer sedan Mr Sunt Förnuft?
2015-06-30, 09:48
Medlem
Citat:
Förstod du inte den första meningen som du citerade, där finns svaret på din fråga.

Är du dum i ditt huvud? Jag börjar på allvar tro att du inte vet vad utbud och efterfrågan är.
2015-06-30, 09:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är du dum i ditt huvud? Jag börjar på allvar tro att du inte vet vad utbud och efterfrågan är.

Nu är det du som är dum i huvudet när du argumenterar emot att priset sätts av både köpare och säljare.
2015-06-30, 10:08
Medlem
Citat:
Nu är det du som är dum i huvudet när du argumenterar emot att priset sätts av både köpare och säljare.

När fan har jag argumenterat emot det? Nu lämnar jag denna diskussionen, i hopp om att inte förstöra tråden, med vetskapen om att du är en fanatiker.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-30 kl. 10:22.
2015-06-30, 10:21
Medlem
Saturnuspojkens avatar
En klok man sa till mig en gång.

Citat:
Inga träd växer till himlen
vid förra bostadskraschen!

Frågan är bara när trädet slutar växa?
2015-06-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
En klok man sa till mig en gång.

vid förra bostadskraschen!

Frågan är bara när trädet slutar växa?

Eftersom spread är definerad, Strasburg ekonomiskt oberoende ( gånger 3 ) och Kurt-Sune lågbelånad har vi ingen bubbla på svensk bostadsmarknad.

Det är helt enkelt en ny ekonomi, där en plattsättare och hans undersköterska till fru utan problem kan låna sig till den där villan för 4 miljoner, med garantier om att den ett par år senare är värd 5 miljoner. Då är ju dessutom semesterkassan fixad genom lite uppvärdering av huset och nya lån. Varför inte en ny bil när vi ändå är igång. Det är så skönt liv att låna sig rik, det här kan ju aldrig upphöra och det är helt enkelt den nya tiden.

Alla nationalekonomer har fel, plattsättaren och hans hustru har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in