2015-07-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grundproblemet är den stelbenta bostadsmarknaden, bruksvärdessystemet och det låga bostadsbyggandet. För att få en bostad är man tvingad att köpa den. Sen gör sig folk en hacka på sin köpta bostad eftersom grundproblemen inte rättas till utan kvarstår år efter år, vilket garanterar ett stadigt utbudsunderskott i storstadsregionerna. Det är inte bostadsköparnas fel, utan de agerar logiskt och rationellt utifrån givna förutsättningar. Gillar man inte utvecklingen får man göra något åt grundproblematiken.

Absolut är det så och det är därför jag tror att grundproblematiken skapat bubblan tillsammans med otroligt billiga pengar.

Sedan vad som händer när man börjar stöka runt i grundproblematiken och ändrar förutsättningar återstår att se.
2015-07-01, 15:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut är det så och det är därför jag tror att grundproblematiken skapat bubblan tillsammans med otroligt billiga pengar.

Sedan vad som händer när man börjar stöka runt i grundproblematiken och ändrar förutsättningar återstår att se.

Man kan inte göra något åt grundproblemet om man inte inför marknadsanpassade hyror.

Men eftersom det är politiskt tabu hos alla partier så finns det ingen lösning på bostadsbristen, vilket i sig håller priserna uppe i det ägda beståndet.

Sedan finns det heller inte finansiering till att bygga bort bristen på långa vägar, så någon utbudsökning i rekordfart är heller inte att räkna med.
2015-07-01, 16:41
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När ska bubbelbabblarna inse att ökade lån inte är något problem så länge säkerheten för lånen inte minskar?

Men säkerhet och säkerhet. Du verkar tro att marknaden inte vänder förrän räntan går upp i 5-7% bara för att det är siffran banken har räknat på. Vafan om folk bara satt och väntade på maxräntan för att sen flytta skulle vi se ett fritt fall utan dess like.

Om man talar om för dig att en ränta som sänks orsakar att priserna går upp så bör det omvända gälla så försvarar du dig med "säkerhetsbegreppet".

Det lustiga med personer som du är precis oviljan att inse att ett prisfall inte alls behöver vänta på en 5-7% ränta utan kan räcka med 1-2 procent, ett amorteringskrav och en räntebana som bara visar att räntan ska upp. Det krävs bara att siffrorna pekar åt andra håller än idag vilket är självklart det som kommer att hända.

Vi kommer i sinom tid få svar om Sverige står pall och är i "nya tider".
2015-07-01, 18:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Men säkerhet och säkerhet. Du verkar tro att marknaden inte vänder förrän räntan går upp i 5-7% bara för att det är siffran banken har räknat på. Vafan om folk bara satt och väntade på maxräntan för att sen flytta skulle vi se ett fritt fall utan dess like.

Du verkar missförstå ordet säkerhet. Idag är krävs det högre säkerhet (kontantinsats i förhållande till försäljningspris) för att man ska få låna än tidigare. Och det krävs att man amorterar ner till 30% på 10-15 år. Trots det är priserna högre nu.

Det är inte konstigt att det blivit så med tanke på ränteläget och man har en kommunistisk hyresmarknad som inte fungerar i kombination.

Sedan finns det ju en annan aspekt som gillas att debatteras flitigt på flashback, nämligen invandringsfrågan. Invandringen ökar och städerna blir allt mer segregerade för varje dag som går.

Folk kommer tycka att det är värt att köpa sig bort från segregerade områden med alla problem som finns där, vilket lär hålla betalningsviljan för bostäder i attraktiva områden i schack.

Citat:
Om man talar om för dig att en ränta som sänks orsakar att priserna går upp så bör det omvända gälla så försvarar du dig med "säkerhetsbegreppet".

Det är inte så det fungerar eftersom högre ränta innebär att ekonomin går mer på högvarv och lönerna ökar osv. Ej att förväxla med 90-talskrisen innan man lät kronan flyta.

Citat:
Det lustiga med personer som du är precis oviljan att inse att ett prisfall inte alls behöver vänta på en 5-7% ränta utan kan räcka med 1-2 procent, ett amorteringskrav och en räntebana som bara visar att räntan ska upp.
Det finns inga incitament från de seriösa partierna att sänka bomarknaden. Det vore ett totalt fiasko som ingen kommer vilja ta på sig, utom möjligen vänsterpartiet och MP.

Ett eventuellt amorteringskrav kommer främst att slå mot de som ska in på marknaden och inte mot marknaden som helhet.

Det mest ironiska är ju att när det hotades med amorteringskrav sist så gick priserna upp istället, så det får bara omvänd effekt.

Citat:
Det krävs bara att siffrorna pekar åt andra håller än idag vilket är självklart det som kommer att hända.
Ja men så är det inte nu. Det som det pekas på är att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver. Och det kalaset vill iallafall inte jag missa, då jag vill göra mig av med mina lån och hålla låga boendekostnader i framtiden.

Citat:
Vi kommer i sinom tid få svar om Sverige står pall och är i "nya tider".
Jag tror det blir dyrt att stå utanför i långa loppet och vänta på en krasch som aldrig kommer.

Gör gärna det du, men jag är ganska säker på att du kommer att vara en förlorare i långa loppet.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-01 kl. 19:11.
2015-07-01, 19:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grundproblemet är den stelbenta bostadsmarknaden, bruksvärdessystemet och det låga bostadsbyggandet. För att få en bostad är man tvingad att köpa den. Sen gör sig folk en hacka på sin köpta bostad eftersom grundproblemen inte rättas till utan kvarstår år efter år, vilket garanterar ett stadigt utbudsunderskott i storstadsregionerna. Det är inte bostadsköparnas fel, utan de agerar logiskt och rationellt utifrån givna förutsättningar. Gillar man inte utvecklingen får man göra något åt grundproblematiken.
Nej, problemet är allt billigare pengar vilket driver priser vilket driver en tro på oändligt stigande priser eftersom " utbudet" är så litet.
Utbudet av bostäder är större än någonsin.
2015-07-01, 19:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du verkar missförstå ordet säkerhet. Idag är krävs det högre säkerhet (kontantinsats i förhållande till försäljningspris) för att man ska få låna än tidigare. Och det krävs att man amorterar ner till 30% på 10-15 år. Trots det är priserna högre nu.

Det är inte konstigt att det blivit så med tanke på ränteläget och man har en kommunistisk hyresmarknad som inte fungerar i kombination.

Sedan finns det ju en annan aspekt som gillas att debatteras flitigt på flashback, nämligen invandringsfrågan. Invandringen ökar och städerna blir allt mer segregerade för varje dag som går.

Folk kommer tycka att det är värt att köpa sig bort från segregerade områden med alla problem som finns där, vilket lär hålla betalningsviljan för bostäder i attraktiva områden i schack.

Det är inte så det fungerar eftersom högre ränta innebär att ekonomin går mer på högvarv och lönerna ökar osv. Ej att förväxla med 90-talskrisen innan man lät kronan flyta.

Det finns inga incitament från de seriösa partierna att sänka bomarknaden. Det vore ett totalt fiasko som ingen kommer vilja ta på sig, utom möjligen vänsterpartiet och MP.

Ett eventuellt amorteringskrav kommer främst att slå mot de som ska in på marknaden och inte mot marknaden som helhet.

Det mest ironiska är ju att när det hotades med amorteringskrav sist så gick priserna upp istället, så det får bara omvänd effekt.

Ja men så är det inte nu. Det som det pekas på är att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver. Och det kalaset vill iallafall inte jag missa, då jag vill göra mig av med mina lån och hålla låga boendekostnader i framtiden.

Jag tror det blir dyrt att stå utanför i långa loppet och vänta på en krasch som aldrig kommer.

Gör gärna det du, men jag är ganska säker på att du kommer att vara en förlorare i långa loppet.
Givetvis kommer amorteringskrav slå mot hela marknaden, att tro något annat är naivt.
Det myndigheterna borde göra är att tvinga bankerna att införa frivilliga regler om just det, banker som inte efterföljer det stenhårt bör stängas ned.
Vår enda chans är att stoppa prisrusningen och låta bubblan pysa ut i takt med reallöneökningar och inflation.
2015-07-01, 19:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, problemet är allt billigare pengar vilket driver priser vilket driver en tro på oändligt stigande priser eftersom " utbudet" är så litet.
Jag tror inte så många köper en bostad för att den ska gå upp i värde, utan snarare för att man behöver tillgodose sitt bostadsbehov i första hand.

Går kostnaden ner för att låna pengar utan att utbudet ökar samtidigt så kommer priserna att gå upp. Det är inte konstigt att det är så.

Citat:
Utbudet av bostäder är större än någonsin.

Ja men var är utbudet av alternativ till ägande? Berätta nu var den lediga hyresrätten utan kö finns i sthlm för den nyutexaminerade ingenjören med 32 000 i ingångslön?
2015-07-01, 19:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Givetvis kommer amorteringskrav slå mot hela marknaden, att tro något annat är naivt.
Hur ett amorteringskrav kommer att slå beror helt på upplägget.

Men som det senast var utformat hade det med all sannolikhet bara drivit upp priserna ännu mer pga minskat utbud av bostäder till salu.

Men de som varit inne i marknaden ett tag blir naturligtvis inte drabbade på samma sätt som nya som behöver ta stora lån för att finansiera sin bostad.

Och eftersom de som styr priserna redan är inne i marknaden så kommer inte ett amorteringskrav att slå mot priserna så mycket är min teori.

Citat:
Det myndigheterna borde göra är att tvinga bankerna att införa frivilliga regler om just det, banker som inte efterföljer det stenhårt bör stängas ned.
Vår enda chans är att stoppa prisrusningen och låta bubblan pysa ut i takt med reallöneökningar och inflation.

Jag tror enda chansen vi har att få ner prisutvecklingen är att få hyresmarknaden att fungera, med betydligt friare hyror än idag.

Men det vill ju ingen politiker nästan, så det är inte troligt att det kommer att bli så heller.
2015-07-01, 19:31
Medlem
Citat:
Jag tror inte så många köper en bostad för att den ska gå upp i värde, utan snarare för att man behöver tillgodose sitt bostadsbehov i första hand.

Men du har ju redan (korrekt) konstaterat att det är de som är inne på marknaden som köper lägenheter i Stockholm. Dessa har redan sitt bostadsbehov tillgodosett.

Och visst, de flesta köper inte bostad "för att den ska gå upp i värde", men de tror att den ska göra det* och det påverkar givetvis betalningsviljan. Tror man att något ska gå upp i värde är man i princip beredd att betala hur mycket som helst.

*se SEB's boprisindikator: http://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/20155/boprisindikatorn-stabil-pa-mycket-hog-niva
Senast redigerad av Monkey101 2015-07-01 kl. 19:46.
2015-07-01, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Men du har ju redan (korrekt) konstaterat att det är de som är inne på marknaden som köper lägenheter i Stockholm. Dessa har redan sitt bostadsbehov tillgodosett.
Ja så är det mestadels.

Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Och visst, de flesta köper inte bostad "för att den ska gå upp i värde", men de tror att den ska göra det* och det påverkar givetvis betalningsviljan. Tror man att något ska gå upp i värde är man i princip beredd att betala hur mycket som helst.
Nej jag tror inte folk betalar vad som helst för att man tror att det ska gå upp. Man betalar efter kostnaderna för att bo i första hand och vad man har råd med.
2015-07-01, 19:59
Medlem
Citat:
Fast har plattsättaren haft en Br tidigare och gjort vinst på den så är inte scenariot ovanligt, vilket leder till hög skuldsättning kontra inkomst och en känslighet för ränte och driftskostnadsökningar för boendet.
Har dom 500 KSEK i kontantinsats kan dom köpa ett hus/BR för 3.3 MSEK. Givet att dom inte ligger på andra utgifter. Med denna nivå kommer dom att klara en ränteuppgång till ca 7%.

Den räntenivån är extremt avlägsen. Vi kan se på tioårsräntan för en indikation. Nivån är satt för att dom ska klara att betala ränta även om andra saker händer.

Citat:
Precis, då kan plattsättaren mycket väl sitta med en 4 miljonerskåk som dessutom innehåller en skatteskuld eftersom en del av det som driver priserna ännu högre är möjligheten till uppskov.
Då har dom gått in med 1.2 MSEK i kontantinsats, och har en belåningsgrad på 70%. (Max 77% vid uppskjuten vinst).

Fö är det hög ränta på uppskjuten vinst så det ser dom nog till att amortera av snabbt.

Citat:
Min poäng är fortfarande att bankerna formligen sprutat ur sig lån till höger och vänster under väldigt lång tid, och det är inget som kan döljas bakom den senaste tidens åtstramningar och ökad försiktighet från bankernas sida, det är bara spel för gallerierna.
Ser vi hur Sverige ligger till i relation till BNP och andra länder så ligger Sverige i mittfåran och har en total skuldsättning motsvarande BNP.

Citat:
Allt som behövs är en trigger, något som förändrar spelreglerna, så blir bubblan väldigt tydlig.

Sedan att en krasch skulle vara dålig för alla är väl inget att sticka under stolen med, det är ju fakta, att tro att en krasch skulle innebära "köpläge" är naivt. Eftersom så mycket annat skulle påverkas och det inte är säkert att killen i hyresrätt med sparkapital skulle ha samma frihet och möjlighet att hoppa in i marknaden när det fallit.

Jag sitter inte och gnäller för att jag hoppas på en krasch så jag kan fynda, tvärtom sitter jag och gnäller för att jag ser det orimliga i utvecklingen.

För den dagen det smäller drabbas alla.
Jag har ställt frågan vad som skulle få köparna att försvinna. Något som är en nödvändighet för en krasch. Det har inte direkt rasat in svar.
Du försökte dig på något, men det visade sig att det var tomt bakom.
2015-07-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du ska nog inte tala om försvarsmekanismer. Efter medverkan i denna tråd har dina blivit smärtsamt uppenbara. Du har två huvudtaktiker. Den ena är din klassiska halmgubbe (nu senast i form av att jag hävdar att räntan ligger fel) och den andra är out-of-context-wall-of-text. Båda dessa är enbart för att trötta ut din meningsmotståndare.
* Läs på om vad du själv skrivit om marknadens förmåga att prissätta risk.
* Läs på vad du själv redovisat för kriterier om halmgubbe. Du har hittills misslyckats fullständigt att tillämpa det på något jag skrivit. Antagligen förstod du inte ens vad du citerade.
* Wall-of-text är för att jag förklarar det som du och vissa andra inte förstår. Just att du refererar till några stackars meningar som "wall-of-text" avslöjar bara din oförmåga att tillgodogöra dig skriven information.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Återigen. Hur ska jag kunna lita på vad du säger när du de facto hävdar att Bloomberg har fel och sedan inte ens kan presentera fakta för det påståendet? Bloomberg skriver att RB har 14% av marknaden och du skriver... "Det är bara att titta efter"?
Finns väl ingen som säger att du ska lita på mig. Varför tar du ens upp det.
Jag har tom berättat var du ska titta. Varför ska jag ens behöva göra det. Du gör ju påståenden som om du hade hämtat in fakta. Eller har du inte gjort det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in