2015-06-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Vad va det jag sa... Den äldre brodern har definitivt med detta att göra och jag sätter mitt lillfinger på att han försökt/våldfört sig på lisa.. Detta fick jag vibbar av efter att ha sett vad han gillar och grupper han är med i etc från hans Facebook.. Trodde från början på att båda va oskyldig men när jag gjorde lite egen noggrann granskning på Facebook så..

Vad var det du såg då? Porr har jag för mig?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Både frun och den yngre brodern måste sagt att den äldre brodern inte var hemma mellan 18-?.
Annars borde de varit kvar för misstänkt till skydd av brottsling. Att ljuga om alibit är straffbart. Blir intressant när han åtalas och vad de säger i rätten..
De hade nog släppts även om de sagt han var hemma, då det inte är ett så allvarligt brott att häktning är motiverat.
Grovt brott är väl minimum 6 månaders fängelse, annars endast böter.
Senast redigerad av Tomato 2015-06-30 kl. 20:59.
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Vad va det jag sa... Den äldre brodern har definitivt med detta att göra och jag sätter mitt lillfinger på att han försökt/våldfört sig på lisa.. Detta fick jag vibbar av efter att ha sett vad han gillar och grupper han är med i etc från hans Facebook.. Trodde från början på att båda va oskyldig men när jag gjorde lite egen noggrann granskning på Facebook så..

Vad var det för grupper du såg att han gillade på hans Facebook som gjorde dig misstänksam?
2015-06-30, 20:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett otal spår och föremål ska analyseras för DNA, blod, sperma etc.

Hur vet du det? Det kan väl lika gärna handla om analyser av den misstänktes elektroniska kommunikation, eller?
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hålla sig undan rättvisan?

[quote=ulvan|53875796] Tillägg av farhåga: Man kan ha överskattat möjligheten att åka och hämta honom (dvs avsaknaden av reseförbud). Finns nog en risk att om han är skyldig/inblandad så gömmer han sig osv.[/QUOTE]

Från Visaginas, staden som den 34-åriga kvinnan kommer ifrån, är det bara 335 km till Minsk i Vitryssland. Tar bara ca 5 timmar med bil.

http://okanyway.se/minsk-visaginas

Från Radviliskis, brödernas hemstad, är det bara 256 km till huvudstaden Kaliningrad i den ryska enklaven.

Om nu den äldre brodern är den skyldige, så är den yngre med den allra största sannolikhet också skyldig. Kanske inte till själva mordet men på andra sätt. 31-åringen var ju också förändrad till sättet veckan efter Lisas försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-30 kl. 21:09.
Medlem
Citat:
vad är det för grupper han är med i
2015-06-30, 20:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du det? Det kan väl lika gärna handla om analyser av den misstänktes elektroniska kommunikation, eller?
Det med.
2015-06-30, 20:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om han har fröat, vad händer om han erkänner att han har haft sex med henne, men nekar till att ha mördat henne? Räcker enbart sperma för ett fällande tror ni?

Tja, vi har ju fri bevisvärdering Sverige. Det är frågan om rätten kommer att tro på historier om att en 17-årig flicka som skulle åka hem efter jobbets slut istället tog en frivillig snabbis med en dubbelt så gammal litauer i ladan, att denne sen stack varpå mördaren dök upp och hade ihjäl henne.

Tror frågan är hypotetisk också. Tveksam till fullbordad våldtäkt med sädesavgång och skulle sådan bevisning finnas så finns det säkert en indiciekedja av hygglig kvalitet att foga in den i också.

Advokaten kanske ska kontakta "Kibba" på Kumla och få lite förslag på bra bortförklaringar som hennes klient kan använda i rätten, eller vad du tror du?
2015-06-30, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Om någon av dessa bröder mördat LH borde väl DNA och annat hittats NU efter dessa veckor??
Hur kan det ta så lång tid?
Om de inget hittat, går GM kanske lös och följer detta i media....??

Har det även skett en våldtäkt så finns det nog risk för att GM i preventivt syfte gjort en del för att förorena kroppen.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Ogillar fördummande retorik.

Om det skulle visa sig att det inte finns tillräckligt bindande bevis för att väcka åtal mot den nu häktade, betyder väl inte det att man i samförstånd begått tjänstefel, som i nån sorts maskopi. Utan att det då inte finns tillräckliga bevis för att väcka åtal, eller i förlängningen dömas bortom tvivel, för mord.
Jo, men det var inte riktigt så du uttryckte dig. Huruvida den kvarvarande misstänkte kommer att dömas för mord (eller möjligen, om han pratar, för dråp) går inte att veta än. Däremot kan vi utgå från att häktningarna har beslutats på sakliga grunder, givet hur många olika domare som har varit inblandade.
Medlem
FFLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Jag laddar ner FUP:ar läser dessa och analyserar för att förstår det nya Sveriges hjältar nämligen de kriminella. Jag läste om Piteåmordet där två coolingar skar halsen av en nörd. Enkel, korrekt FUP med teknisk bevisföring. Det är väl ingen seriös som tvivlar att man har fått de rätta personerna. Men jag har också läst FUP:en från Arbogamorden och den har stora likheter med denna. Bestialiskt mord, inskränkt miljö, landsortspoliser, en åklagare som är över sin kompetensnivå o.s.v.

Trots att morden är så bestialiska så saknas teknisk bevisföring helt. I Piteåfallet så hittade man offrets blod på gärningsmannens ring. I dessa två fall med landsortspolisen så saknas det helt teknisk bevisföring mot den misstänkte trots den styckade, våldtagna kroppen. En amatör som är byggarbetare har utfört både en våldtäkt och en styckning utan att lämna en ledtråd efter sig. Allt vi vet är att dom inte har betett sig som man gör i bygden alltså måste man vara skyldig. Trots att det här har framkommit vilka perverterade galningar som huserar i närheten är det givetvis dom hårt arbetande utlänningarna som är skyldiga. Dom pratar trots allt inte perfekt svenska och dom är ju inte från bygden. Alltså måste dom vara skyldiga.

Vet någon om det finns några planer på någon manifestation vid Caféet för att visa vårt stöd för de hårt arbetande proletärerna? Finns det några planer på en manifestation vid Caféet där vi kan kräva att både BO, BO:s familj, Godsägaren och bygdens alla monster också utsätts för samma granskning som våra Litauiska vänner? Finns det några planer för en manifestation vid Caféet där vi kräver att landsortspolisen och landsortsåklagaren ersätts av kompetenta yrkesmän från vår Kungliga huvudstad?

Om du menar att dom häktades pga rasism o dom tekniska bevisen är rasistiska så börjar man seriöst undra på om du hamnat på rätt ställe...
Flera har blivit uthängda här som är svenskfödda. Våra Litauer blev häktade av verklighetsanknytande anledningar o inte fördommar i någons hjärna.
2015-06-30, 21:05
Medlem
MrFolds avatar
[quote=Skaraborg2|53876051]
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tillägg av farhåga: Man kan ha överskattat möjligheten att åka och hämta honom (dvs avsaknaden av reseförbud). Finns nog en risk att om han är skyldig/inblandad så gömmer han sig osv.[/QUOTE]

Från Visaginas, staden som den 34-åriga kvinnan kommer ifrån, är det bara 335 km till Minsk i Vitryssland. Tar bara ca 5 timmar med bil.

http://okanyway.se/minsk-visaginas

Om nu den äldre brodern är den skyldige, så är den yngre med den allra största sannolikhet också skyldig. Kanske inte till själva mordet men på andra sätt. 31-åringen var ju också förändrad till sättet veckan efter Lisas försvinnande.

Jag är inte orolig för det där. De är helt vanliga, enkla arbetare utan kända kontakter med den undre världen eller några miljonbesparingar. De kan inte sticka sig undan någonstans någon längre tid. Den bedömningen har säkert också åklagaren gjort och inte funnit det mödan värt att försöka med ett reseförbud som han ev. skulle få backning på av rätten.

Sen håller jag inte för otroligt att en eller bägge (kanske framför allt brodern) har lämnat vissa upplysningar till utredningen som åtminstone har visst värde. Typ: "Han sa efter några dagar att han haft ihjäl henne av en olyckshändelse, men att han inte ville blanda in oss i det på något vis och att vi absolut inte skulle säga något om vi blev intagna på förhör eftersom det bara skulle göra saken värre". Han man väl gjort det så kommer man nog snällt sättande till rättegången för att inte riskera att själv få ett skyddande-åtal på halsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in