2015-06-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Den yngre är ju också gift och har barn
Kan man inte våldta bara för att man är gift och har barn och väntar sitt andra barn?
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar vad MPS ansåg vara märkligt med trion, för det kan knappast ha handlat om att de tyckte att de uppträdde märkligt kring en plats där det fanns en död människa, det var ju inte känt vid tillfället.

Något riktigt uppseendeväckande bör det vara, de hade ju all anledning att uppträda normalt, och om endast en person i trion är inblandad så bör trions märkliga uppträdande bero på något helt annat än att de alla tre har en koppling till mordet.
Det var nog två som upptädde konstigt, de två bröderna.
Medlem
Har alltid trott mer på den äldre brodern som GM, av det helt enkelt dåraktiga skälet att hans utseende/själlösa ögon gjorde honom mer trolig som GM än brodern!
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men nu handlar det ju om vad som hände INNAN polisen var där.

Tidpunkten för brottet.

Det är ju den som är intressant. Inte att Litauerna satt och fikade tillsammans på gården.

Släpper man den ena brodern kan inte den andra vara skyldig... för att de varit ihop hela tiden.
Vilket fullkomligt skitsnack.

Det är inte deras fikande jag pratar om. Släpp sargen nu. Vet inte varför du så idogt försöker framställa det jag säger som något du kan avfärda.
Jag pratar om anledningen till att de blev förda till förhör- dvs att de setts tillsammans och uppträtt märkligt nära fyndplatser av tillhörigheter osv och som gjorde att polisen enligt egen utsago lagt ihop två och två. Hur det nu inte längre tycks gälla. Det är förbryllande.
2015-06-30, 19:26
Bannlyst
Om någon av dessa bröder mördat LH borde väl DNA och annat hittats NU efter dessa veckor??
Hur kan det ta så lång tid?
Om de inget hittat, går GM kanske lös och följer detta i media....??
2015-06-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja eller så är alla 3 inblandade

Det kan vara så...men då blir det nog inget pris för "årets utredning"direkt.
2015-06-30, 19:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
2 personer häktades för 14 dagar sedan och är nu släppta. En av dessa överklagade ända upp till HD för bara ett par dagar sedan men fick avslag. Idag släpptes han utan att åklagaren ens försökte få honom omhäktad. Om du inte ser problemet där så har vi nog inte mer att diskutera.

Ska försöka vara pedagogisk:

Du utgår från att det är ett otvetydigt tecken på "problem" att personer ibland sitter häktade i inledningsskedet av en utredning utan att senare åtalas" (vilket vi ju inte ens vet om det blir så här)

Tänk dig att man får larm från en enslig gård om ett våldsdåd. Man kommer dit och hittar en död kropp och tre påverkade personer som alla har den dödes blod på sina kläder. Alla påstår att de inte dödat någon och inte vet vem det är.

Tycker du det är konstigt i det läget att man anhåller alla? Tycker du det är konstigt att alla kan ses som åtminstone skäligt misstänkta och häktas 1 vecka medan man försöker hålla förhör och göra brottsplatsundersökningar för att klargöra vad som hände? Tycker du det är konstigt om en sen släpps därför att man på denna vecka kommit fram till att bevisen så tydligt pekar bort från honom? Medan de andra två blir häktade för att man t ex hittat deras fingeravtryck på mordvapnet? Vore det helt galet om man efter ytterligare några veckor och fler provsvar samt kanske mer upplysningar från de inblandade kan komma fram till att endast en av dem har deltagit aktivt i mordet - den andre försökte som allt pekar på bara hjälpa till att förbinda den knivhuggne?

Du måste skilja mellan formella fel i en utredning och saker som visar sig vara fel "med facit i handen". Vi kompenserar även personer som råkar ut för det senare, men det är inte samma sak som att vi säger att någon person i utredningen har gjort något fel den borde kritiseras eller straffas för.

Hur det förhåller sig i denna utredning kan man inte veta eftersom man inte har någon insyn i den. Det begriper alla i tråden som har något i skallen. Frågan är om det gäller dig eller inte?
2015-06-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Men det är ju du som är dåligt påläst på vad jag försöker förmedla. Dvs vad som fick dem häktade/tagna på förhör från början. De uppgifter man gått ut med, deras beteenden tillsammans på olika platser som ev kan binda dem till brottet.

Hur mycket du än vill bajsa ned mig som en cool kille inför alla andra härinne, så kan du inte avfärda det som skitsnack. Så sluta bara. Och om du vill argumentera för att det inte är enligt vad du tror, så kanske du kan höja dig över 10-års åldern.

Du påstår att den ena inte kan släppas medans den andre är skyldig med motiveringen att det "alltid varit tillsammans".
Vilket är 100% skitsnack.

De som fått dem häktade innehåller numera även teknisk bevisning. En mängd förhör, spaning på deras mobiler, vittnen, beteenden och indicier.

Att det dessutom är i princip en regel att denna typ av brott begås av en GM och inte två gör ju att din argumentation blir ännu mer intetsägande.
2015-06-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Kan man inte våldta bara för att man är gift och har barn och väntar sitt andra barn?

Du bör nog kolla vad jag svarade på.
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Förundersökningen är en fortskridande process. Ingen förväntar sig eller kräver att det ska finnas bindande bevis i detta läge. Bevisen läggs fram vid rättegången.
Visst, men hade det funnits bindande bevis så hade inte omhäktningen tagit så lång tid. Ergo, det finns inga. Vilket var vad jag skrev man kunde vara säker på.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Om någon av dessa bröder mördat LH borde väl DNA och annat hittats NU efter dessa veckor??
Hur kan det ta så lång tid?
Om de inget hittat, går GM kanske lös och följer detta i media....??

Det behöver inte vara blod eller kroppsvätskor de har, det kan vara hudflagor eller hår som man letar efter på fynden. Det kan ta rätt så lång tid om det handlar annat än kroppsvätskor.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Jag blir bedrövad över alla infantila inlägg och spekulationer här i tråden. Detta är inte ett rollspel utan en ung kvinna har tragiskt hittats bragd om livet.

Varför kan ni inte låta bli att spekulera utifrån er bristande kunskap om både polisens arbete och rättsväsendets?

Att ett stort antal "tyckare" här tar sig mer eller mindre rätt att ifrågasätta drar enbart ett löjes skimmer över Lisas död och er.

Alla spekulationer från vissa av er om scenariot är skrämmande.
Besinna er nu!

Anledningen till att folk spekulerar kan vara för att de kan och att det dessutom är tillåtet. Tycker du att folk ska besinna sig därför att du är lättskrämd, är det vad du menar? Bör ingen tala högt om sådant som inte ligger i linje med vad du själv tycker och tror om det här mordet?

Självklart så har vem som helst här rätt att ifrågasätta polisens och rättsväsendets agerande i det här fallet.

Ditt sätt att föra en diskussion passar bättre på Facebook tycker jag, här talar vi klarspråk.

Nå, vad tror du, styckade gärningspersonen kroppen, sju eller fem delar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in