2015-06-30, 20:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det finns bara en MGM. Den som sitter häktad.

Och hur man ser på saken så har ju kvinnan aldrig varit någon "mgm3" - hon var bara misstänkt för skyddande av brottsling (grovt). Med "gärningsman" brukar man ju mena den som förövat själva det primära brottet (inklusive medhjälp och anstiftan)
2015-06-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Om Åklagarn redan vet brottsplats, mordvapen osv. kan brodern kanske inte påverka så mycket mer i fallet.
Det är helt sant. Om man har mordvapnet (som är viktigare än BP) och man har den BP där mordet skedde så är andra brottsplatser sekundära. Att den yngre brodern släpps kanske kan ses som ett tecken på att det är det ligger till. Men tvivlar på att de redan kan vara säkra på vilken BP mordet skedde utan vittnesmål från GM eller vittnen som sett händelsen.
2015-06-30, 20:23
Medlem
Dagen kan man grovt sammanfatta att länsman har sorterat ut agnarna från vetet och sannolikt fått bra träff med teknisk bevisning som är besvärande för den äldre brodern. Detta är i huvudsak löst polisiärt och nu är det för åklagaren att bygga ett åtal efter sommaren. Kommer förmodligen vara en hel del starka bevis för jag tror denne herre har fröat vilt omkring sig efter dådet.
2015-06-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Och hur man ser på saken så har ju kvinnan aldrig varit någon "mgm3" - hon var bara misstänkt för skyddande av brottsling (grovt). Med "gärningsman" brukar man ju mena den som förövat själva det primära brottet (inklusive medhjälp och anstiftan)

Håller inte med. Det stämmer inte med de krim-trådar jag varit aktiv i innan.
För övrigt kan brottsrubricering gällande eventuella inblandade ändras under utredningen gång
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 20:27.
2015-06-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Polisen kan sätta span på honom..

Rimligen sitter han redan på flyg till Litauen eller har redan landat, sedan tar inhemsk polis över bevakningen.
2015-06-30, 20:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
I klarspråk så finns MGM´s DNA på brottsoffer, brottsplats eller mord/dråp-vapen.

Nja, det kan väl lika gärna handla om DNA på t.ex mobilskalet eller den beryktade handsken.
2015-06-30, 20:25
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nej tyvärr. Du projiserar "mördarblicken" i hans ögon. Det är dina egna känslor som det är fråga om. Det är du som säger detta. Det är du som ser detta. Din känsla finns inte i hans blick, utan i dig själv. Om du skulle har träffat den här personen innan så har du inte sett hans mördarblick. Men nu vet du att han är misstänkt för ett mord, då plötsligt du ser i hans ögon mördandet. Så funkar vi människor väldigt ofta.
För en stockholmare ser han ut som vilken irriterad västgöte som helst på bilden från trappan. Han verkar vara irriterad på den som fotar, och jag gissar att det är brodern som fotar.

Kanske är han sjukligt fixerad vid sex och erotik?
Kanske blev BO vittne till något som hotade hans tillvaro i Sverige?
Kanske var han hemma hos sin fru under hela söndagskvällen?
2015-06-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nja, det kan väl lika gärna handla om DNA på t.ex mobilskalet eller den beryktade handsken.

Hur kan hans DNA på handsken klassas som teknisk bevisning som binder honom till brottet? Han är ju en av dem som sägs ha hittat handsken i ladan. Likt AJ, som knappast misstänks ha samma besvärande omständigheter emot sig.
2015-06-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Utredningen leds från Skövde, det är lite annorlunda. Det finns inte en utredare i Lidköping, de närmsta är placerade i Skövde.

Vad är det du skriver? Påstår du fullt seriöst att det generellt inte finns några utredare i Lidköping?

Varifrån den specifika utredningen leds, kan du vara övertygad om att jag inte saknar kunskap om men det hade varit enklare om du istället besvarat den ytterst basala frågan utan att slingra dig. Det är ju trots allt faktiskt fler än jag som försökt förklara för dig och det innebär att det enda som är annorlunda är just du.
Efter ditt utfall mot bl a KC kunde man tro att du visste, att om man ska ge sig på att trolla förtroendeingivande bör man ha på fötterna så pass att det inte krackelerar redan vid det första ifrågasättandet med ombedd motivering. Du fallerade omgående, viftandes med Lidköpingspolisens öppettider..

Förlåt men du förtjänar den facepalmen.

Kan man inte själv ta berättigad kritik, ska man hålla sig ifrån att utdela befogad men främst obefogad kritik. En jävligt enkel regel, som Leif GW brukar uttrycka sig.
2015-06-30, 20:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som vanligt har den kloke mannen "Hamilkar" rätt igen tycker jag. Att tingsrätten går med 4 veckors häktning betyder inte att bevisningen är för svag utan berättar att TR är ganska övertygad att MGM är skyldig.

Nja, när man lyssnar på åklagaren så berättar han ju bland annat att mannen är misstänkt på sannolika skäl och menar att det är rimligt med fyra veckor att utreda vidare, tingsrätten
är enig i det. Ett omfattande material, så uppfattar jag skälet till fyra veckor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Ok,ja absolut.Men nu verkar det som det sexuella går bort.Då återstår det ekonomiska då?
Äh,det är bara jag som har så svårt att förstå varför det skedde...
Nej! Du är inte ensam! Det kan vara så att han hade tänkt att ha sex med henne men blev inte så eller hon inte vill det.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-30 kl. 20:41.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Det här med yppandeförbudet har jag faktiskt funderat på, varför man har det, och varför isåfall det inte gäller även polis och åklagare, utan bara advokater? Eller har jag förstått helt fel?
Nu ligger det inte i polisens eller åklagarens intresse att gå ut med en massa detaljer innan man har fått en fullständigt klar bild av vad som hänt, att gå ut och spekulera eller lämna detaljer för inte utredningen framåt.
För försvararna kan det däremot vara bra att kunna bortförklara och så tvivel i allmänhetens ögon...överklaga så långt det går, prata om brist på bevisning och svaga indicier etc.
För MG och advokater finns inget negativt att kunna så in ett frö av tvivel på rättens medlemmar redan innan rättegång.(dessa läser förmodligen tidningen och funderar dom med)
Detta har gjorts förr i media, jag tror att den gode Hamilkar har redogjort för detta i tråden om jag inte minns helt fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in