Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hum, nu hänger jag inte med. Vem tänkte jag på nyss?

Du kan kolla ditt p.m men kanske överanalyserade dig...
15-07-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag har hört i TVÅ Tv-intervjuer att det var LS som bakade och därmed alltid var där mycket tidigare än alla andra varje morgon.

Och att hon åkte hem 15.00 den aktuella dagen för det varit ovanligt lugnt. Självklart tog hon med sig dagskassan då.

Mvh

/FS

Låter troligt, eftersom hon börjar tidigare slutar hon ju tidigare och det verkar hon ju gjort denna dagen också.
Så hon skötte nog baket.
15-07-14, 22:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har hört i TVÅ Tv-intervjuer att det var LS som bakade och därmed alltid var där mycket tidigare än alla andra varje morgon.

Och att hon åkte hem 15.00 den aktuella dagen för det varit ovanligt lugnt. Självklart tog hon med sig dagskassan då.

Mvh

/FS
Självklart att hon tog med dagskassan tre timmar innan stängning? Varför stängde de inte kl 15, om de inte räknade med att få mer i dagskassan?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 15-07-14 kl. 22:14.
15-07-14, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Just på söndag kväll, var det minst upptrampat av en massa folk jämfört med efterföljande dagar när söket fick rejäl fart och sen även via MPS.
Det är alla sammanlagda teorier och artiklar osv, som bara ger mig den här egna tron på att det aldrig låg en handske där på söndag kväll.
Jag har bland alla bilder i div. googlande sett nån bild av ladan kvällstid, och där lyser en lampa nånstans inne i nån av de stora öppningarna och plus att alla poliser och militärer säkerligen hade gott om ficklampor - det känns så osannolikt att de inte skulle letat utvidgat från caféet efter Lisa och inte sökt i ladan och i så fall missat en handske.

Ja, det är underligt. Fanns inte handsken eller hur kunde den annars missas på söndag?
A kontaktades en halvtimme efter försvinnande var känt - som ägare av kringliggande lokaler? Varför annars meddela en gammal gubbe så sent?
L fanns på plats med pappan vid 21.30 (enligt R i intervju)
Den upptäcks på måndag - uppenbart fullt synlig - och polisens inledande teori ger för handen att den låg i öppningen om den tros ha blåst in.

Som jag skrivit tidigare så söker polisen enligt MSO och just därför torde hund rekvirerats direkt (förstahandsåtgärd, inledande åtgärd MSO). Media (nlt) uppger även att hundpatrull sattes in söndag.

En polishund söker luftburet/markbundet och det handlar givetvis om både person och dennes tillhörigheter som satt doft.
Start och utgångsläge är mopeden inkl påsen bredvid. Cafét har mycket dofter, men ladan lär vara rätt ren på söndag. Ett "tapp" kan ske vid väg, men jag har svårt att se att en rekvirerad hundförare inte skulle sökt av vägen på båda sidor då ledningssök (vägar, leder, stigar, kraftledningar, vattendrag etc) är den första insatsen. Området delas in i segment (heta områden först)
Ladans stora öppning drar automatiskt ögonen till sig. Den är endast drygt 30 m från utgångspunkt för eftersök.
Den lär ha genomsökts av polis då byggnader i det direkta närområdet ingår i MSO-rutiner att genomsöka direkt - och likaväl med hund i mitt tycke.

I tråden finns en uppgift om att pappan letat i ladan - vore givande om skribenten "Fårfällen" kunde återkomma med mer detaljer:
15-07-14, 22:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är då underligt,inte dödar GM LH och lägger ut BO:s saker utmed vägen som går till hans bostad och placerar offret en bit därifrån.Så korkad KAN han inte vara.Det verkar som om någon vill sätta dit någon.
Det behöver inte vara fråga om någon "plantering"; gm kan efter ett övergrepp någonstans i kaféområdet ha kört den ur hans synpunkt lämpligaste vägen till sin slutdestination, dvs en väg där det fanns så få byggnader som möjligt; på vägen gjort sig av med en sönderslagen mobil mm, för att så småningom anlända till ett folktomt Martorp och det lilla skjulet där han beslutat sig för att gömma undan sitt offer. - Det här bör ha varit ett snabbt förlopp med en stressad gm som ville undvika att komma hem med en massa bråte i fickan. - Sedan vilket fordon han använt (haft tillgång till) kan ju diskuteras; han kan ha "lånat"/tjyvkopplat en bil och sedan hunnit ställa tillbaka den före kl. 21.00 - för att därefter ta sin egen bil hem.
15-07-14, 22:27
Medlem
Citat:

Mvh

/FS

Varför tar man med sig dagskassan redan 15.00 om LH och övriga inte lämnade stället förrän ungefär 3 timmar senare? Dagskassan räknar man ju efter man stängt kassan, och det tror jag inte LH mfl gjorde kl 14.30. Möjligt att de inte räknade kassan själva heller men då skulle kassan till cafet ha stängt 15.00. Känns inte troligt!
15-07-14, 22:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför tar man med sig dagskassan redan 15.00 om LH och övriga inte lämnade stället förrän ungefär 3 timmar senare? Dagskassan räknar man ju efter man stängt kassan, och det tror jag inte LH mfl gjorde kl 14.30. Möjligt att de inte räknade kassan själva heller men då skulle kassan till cafet ha stängt 15.00. Känns inte troligt!

Jag tror hennes dotter, som åkte strax innan 18, tog med sig dagskassan.
15-07-14, 22:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror hennes dotter, som åkte strax innan 18, tog med sig dagskassan.
Min gissning är att man lägger dagskassan i ett kassaskåp. Men så kan man inte göra dag efter dag, dels blir skåpet fullt, dels gör pengarna ingen nytta där. Så när LS lämnar kaféet tar hon pengarna i skåpet med sig.
15-07-14, 22:36
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Olika teorier:

Ett bråk en kvinna eller man i typ liknande ålder.

En pedofil dömd med sadistiskt våld mot barn i sin dator som suttit inne som har anknytning till området som utvidgat sina sjuka fantasier och gett sig ut på jakt igen.

En sexförbrytare som rymt från sluten avdelning som passerat just då.

Mindre troligt men inte att utesluta: Ett par som tidigare gjort liknande brott och kidnappat unga kvinnor sedan mördat. Sadistiskt mord där makten att ta ett ungt liv ur daga är klimaxet.

Mest troliga: En eller flera personer som bor arbetar eller annan stark anknytning till området.

Teori: En stark person kanske jägare duktig att gömma sig och smyga runt utan någons vetskap. I och med polisens undersökningar utav slaktrummet som drar misstankarna åt det hållet.

Min uppfattning utav Gm med eventuella kumpaner är den att det är en utåt sett trevlig person som kan snacka för sig och ta för sig. Med allra högsta sannolikhet en person med autistiska drag adhd asberger eller liknande. Då de kan förtränga sina sina handlingar och rättfärdiga dem i sin egen hjärna.
Tror även personen blir skogstokig när den blir avvisad. Säkert en som slagit eller förtryckt sin partner i ett förhållande. Kan ha en hög position i samhället eller haft...

Låter mer som troliga scenarier, än terrorism och för mycket thrillertittande folk som fastnat i filmscenarier :-).
15-07-14, 22:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Min gissning är att man lägger dagskassan i ett kassaskåp. Men så kan man inte göra dag efter dag, dels blir skåpet fullt, dels gör pengarna ingen nytta där. Så när LS lämnar kaféet tar hon pengarna i skåpet med sig.

Javisst kan Lena ta med sig pengarna när hon åker hem. Däremot är jag osäker på att hon vågar ha flera dagskassor kvar på cafeet några dagar i rad med tanke på att hon haft flera inbrott.
15-07-14, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Javisst kan Lena ta med sig pengarna när hon åker hem. Däremot är jag osäker på att hon vågar ha flera dagskassor kvar på cafeet några dagar i rad med tanke på att hon haft flera inbrott.
Det kan hon ha löst på annat sätt, eller så är försäkringsbolaget nöjt med den lösningen.
15-07-14, 22:42
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafsande raderat.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här