Citat:
Ursprungligen postat av
cem77
Jag skiter väl i vad förundersökningen gör eller inte gör. Det är domstolsförhandlingen angående häktning jag opponerar mig emot att den är hemlig. Frihetsberövar man någon i månader så ska man ta mej fan visa upp på vilka grunder man gör det frihetsberövandet.
Ja men förhandlingarna är hemliga just för att förundersökningssekretessen inte ska röjas till skada för utredningen.
Den misstänkte har hela tiden rätt till advokat som ska företräda honom/henne och opponera sig om skälen till häktning inte håller. Domstolen ska pröva bevisen sakligt och opartiskt och som kanske bekant så förekommer det att de inte godtar häktningar. Men du måste komma ihåg att kravet för att hålla personer häktade (särskilt vid grövre brott) är lägre än vad kravet för att åtala och fälla dem för brottet är. Särskilt kanske i inledningen av en utredning. Som kompensation finns rätten till skadestånd för de som sitter häktade och senare frikänns eller inte åtalas för brottet.
Att du sen "skiter" i det ena eller andra är ju inte ett särskilt starkt argument i en diskussion om regler i ett rättssamhälle heller.