2015-06-30, 19:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så du tror MGM är på SANNOLIKA SKÄL MISSTÄNKT FÖR MORD pga att bevisning helt saknas.

Bevis som dessutom har stärkts ytterligare.

Du har ju ingen aning om vad du snackar för nått.
4V häktning tyder på att man har rejält på fötter. Numera också med teknisk bevisning som binder GM till BO eller brottsplats.
Fyra veckors häktning tyder inte allas på att man har rejält på fötterna, det tyder på att analys- och obduktionsresultat dröjer. Det sa åklagaren i GT:s livesändning.
2015-06-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Jag har trott sen början att hon troligen har blivit våldtagen men styckad vet jag inte.. om hon blivit våldtagen så bör detta ha skett innan hon dog tror inte Gm har nekrofila böjningar.

Har hon blivit våldtagen så har man garanterat rätt GM.
Då består den tekniska bevisningen i form av spår från GM på BO.

Och fallet är över.

Jag tror inte alls hon blivit våldtagen. Då hade detta varit löst redan.
2015-06-30, 19:10
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Bara en enda sak är säker i detta fall: åklagaren saknar bindande bevis.
Förundersökningen är en fortskridande process. Ingen förväntar sig eller kräver att det ska finnas bindande bevis i detta läge. Bevisen läggs fram vid rättegången.
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFLife
Om man spekulerar....
Det som gjorde att dom blev häktade gång nr 2, nu ihop med det tekniska bevisen gör att det enbart pekar på den äldre så finns inga bevis för att häkta den yngre.
Mao så faller pusslet ihop att den äldre utfört handlingarna.
Om den yngre vet vad som hänt o varit delaktig i att försöka sopa över kanske det inte finns bevis för.
O utan bevis eller annat konkret måste dom släppa honom.
Men som åklagare säger är han inte avskriven. Så han kan kommas plockas in för annat än själva gärningen om dom hittar nåt som kan fälla honom.
Men har dom försökt dölja brottet bör dom varit såpass smarta att dom använt handskar osv vilket ger polisen lite att gå på.

Ja, det låter troligt att den yngre isåfall varit medverkande på ett eller annat sätt. Eller i alla fall skyddande av brottsling. Men det kanske är som du säger att de inte kan bevisa det, även om de tror det.
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det var precis det som gjordes i häktesförhandlingen, men du fick inte ta del av det.

Inte du heller verkar förstå problemet eller risken med ett sådant här system.
2015-06-30, 19:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Har hon blivit våldtagen så har man garanterat rätt GM.
Då består den tekniska bevisningen i form av spår från GM på BO.

Och fallet är över.

Spår från misstänkt på BO kan visa på en herdestund, inte mord.
2015-06-30, 19:11
Medlem
Citat:

Jag hade trott på det om det varit den yngre av de två som åkt dit på det men nu är det ju den äldre, som dessutom är gift med fru och barn på gång (?) då tror jag inte det rör sig om våldtäkt längre.
2015-06-30, 19:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag skiter väl i vad förundersökningen gör eller inte gör. Det är domstolsförhandlingen angående häktning jag opponerar mig emot att den är hemlig. Frihetsberövar man någon i månader så ska man ta mej fan visa upp på vilka grunder man gör det frihetsberövandet.

Ja men förhandlingarna är hemliga just för att förundersökningssekretessen inte ska röjas till skada för utredningen.

Den misstänkte har hela tiden rätt till advokat som ska företräda honom/henne och opponera sig om skälen till häktning inte håller. Domstolen ska pröva bevisen sakligt och opartiskt och som kanske bekant så förekommer det att de inte godtar häktningar. Men du måste komma ihåg att kravet för att hålla personer häktade (särskilt vid grövre brott) är lägre än vad kravet för att åtala och fälla dem för brottet är. Särskilt kanske i inledningen av en utredning. Som kompensation finns rätten till skadestånd för de som sitter häktade och senare frikänns eller inte åtalas för brottet.

Att du sen "skiter" i det ena eller andra är ju inte ett särskilt starkt argument i en diskussion om regler i ett rättssamhälle heller.
2015-06-30, 19:13
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Inte du heller verkar förstå problemet eller risken med ett sådant här system.
Jag förstår principen, men rättshaverister som du och tex. The Foreigner skulle ändå hitta på felaktigheter i rättsprocessen.
Tex skulle ni mycket väl föra fram teorier om att bevis är planterade etc. som i VB-fallet.
2015-06-30, 19:13
Medlem
Citat:
Så du tror MGM är på SANNOLIKA SKÄL MISSTÄNKT FÖR MORD pga att bevisning helt saknas.

Bevis som dessutom har stärkts ytterligare.

Du har ju ingen aning om vad du snackar för nått.
4V häktning tyder på att man har rejält på fötter. Numera också med teknisk bevisning som binder GM till BO eller brottsplats.

Hmm Näe bevisen har väl inte stärkts men väl misstankegraden - rätta mig gärna om jag har fel.
2015-06-30, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan det inte vara så att man till obduktionsprotokollet också vill foga yttrande från rättsentomolog angående tidpunkten för döden utifrån observerade förekomster av larver och annat på den döda kroppen?

Jag tror det görs en massa kemiska analyser och grejer också. Hur länge tog förresten obd.protokollet för "VB"? Jag har inte kvar FUP:en längre pga en ominstallation på datorn.

Jo, det tror jag absolut att det kan vara. Obduktionsprotokollet innehåller ju inte enbart dödsorsak har jag för mig, utan även uttalanden om sannolikt mordvapen, tillvägagångssätt, händelseförlopp med mera, tar ju såklart tid att klura ut hur det har gått till. Jag vet inte hur lång tid det tog men fort gick det inte vill jag minnas.
2015-06-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag hade trott på det om det varit den yngre av de två som åkt dit på det men nu är det ju den äldre, som dessutom är gift med fru och barn på gång (?) då tror jag inte det rör sig om våldtäkt längre.

Den yngre är ju också gift och har barn

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in