Citat:
Ursprungligen postat av
Flirr
Det är ett risktagande i mina ögon.
Hemmaplan är väl viktigare?
Intressant läsning i artikeln.
Executive Committee Member Murat Karayilan.
"
PKK: INTERVENTION IN ROJAVA WILL IGNITE CIVIL WAR IN TURKEY"
"Karayilan said: "It is not so easy for them to take this (intervention into Rojava) decision. There is the regional and international conjuncture and balance to take into consideration. The Turkish state cannot do whatever it wants. This will bring Turkey face to face with greater dangers. However it is evident that (President) Erdogan and the AKP see the Kurds as the main reason for their election loss. This is the reason for their latest approach against Kurds and Kurdish leader Abdullah Öcalan. They (Erdogan and AKP) think they have lost due to the Kobanê resistance."
http://kurdishquestion.com/index.php/kurdistan/north-kurdistan/pkk-intervention-in-rojava-will-ignite-civil-war-in-turkey.html
Jag menar, det blev enorma kravaller i Turkiet och staten förlorade kontrollen över flera områden i landet bara för att det gällde Kobane och då gjorde Turkiet ingenting mot Syrien, om dom skulle göra något nu mot Syrien efter alla framgångar och alla döda civila mm ja då vet man inte vad som kan hända i Turkiet.
Kostsam idé som inte många vill utföra.
Idag är viktig dag däremot, Irans kärnavtal ska beslutas idag. Det kan få Turkiet att avstå från sina planer då Iran häromdagen varnade Turkiet om dom skulle in.
Assad väntar nog ivrigt på förstärkning från Iran om Irans ekonomi ökar med 1 trillion att kunna spendera på det dom vill, det lär inte gå till iranska folket iallafall.
Edit:
Dessa aktörer är emot ett Turkiskt intåg i norra Syrien.
Det kanske är Erdogans sista desperata agerande i och med val "förlusten" i senaste Turkiska valet som bara kommer fortsätta utför med minskad makt.
Iran.
Ryssland.
Syrien.
Kina.
Kurderna/Araberna som har marken i Syrien.
Kurderna i Turkiet.
Hizbollah.
Shitiska milisen.
Du glömde
EU
USA
Irakiska Kurdistan
mfl
Kommer alla vara mot turkiet/erdogan. Det blir erdogans fall och kaos/inbördeskrig i turkiet.
Som jag har skrivit tidigare så tror jag att hoten från turkiet är endast tomma hot. De kommer inte invadera, för de har inte stöd, inte i regionen och inte heller i övriga världen. erdogan vill bara visa det turkiska folket att han och AKP är fortfarande starka efter "förlusten" i senaste valet. Inför ett eventuellt omval i turkiet kan detta vara både smart och dumt, jag tror på det senare.
turkarna tänkte göra samma sak med norra irak efter saddams fall. Då använde de också turkmen-kortet, Kerkuk och bildandet av en kurdisk stat. Nu har kurderna i irak både Kerkuk och är på väg mot självständighet. Då var det tomma hot och det är de även idag. Rojava är en realitet som turkarna och övriga regionen måste acceptera och kommer acceptera, precis som man delvis har gjort med irakiska Kurdistan. Det viktigaste av allt är att Rojava har den fria världens stöd.
Några av er pratar om en korridor till medelhavet. Det är också bara skitsnack. Men självklart kommer kurder förena även Kobane och Afrin men inte till medelhavet för det är som sagt omöjligt även om jabal al-akrad historiskt tillhör Kurdistan så går det inte.
Sen nämner några av er om att YPG ska hjälpa assad men varför ska man göra det när sunni-araberna joynar isis och assad styrkor flyr. Det viktiga är kurder inte skall gå in i sunni-land. Man ska inte orsaka krig mellan kurder och sunni-araber. Som Barzani har sagt och som även kurderna i Rojava gör, är att inte ta parti för någon av shiit (assad, iran, ryssland mfl) eller sunnit (saudi, turkar, qatar) sidan. Det viktiga är att försäkra sig om att man har koalitionens (USA, Europa och Israel) stöd och fortsätter med att försvara sig mot isis och alla liknande grupper samt länder.
Jag har skrivit detta 100 gånger och nämner det igen. Det finns bara en lösning på denna konflikt och det är uppdelning av dessa länder. För att få slut på eländet så måste en uppdelning av länderna ske så snabbt som möjligt. Ju snabbare irak och syrien delas ju bättre för civilbefolkningen och omvärlden. Ni som tror att allting kommer gå tillbaks hur det var innan 2011 eller Mosuls fall har fel och kommer ha fel.