2015-11-26, 15:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Därför att det är som jag säger. Tänk dig att USA eller Ryssland skulle beväpna oppositionsgrupper i Sverige. Detta är lagvidrigt både av dem som tar emot stödet, det är landsförräderi och bestraffas hårt och av dem som ger stödet.

Detta:
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten
Och det finns många andra bevis för att USA har planerat att störta Assad med hjälp av terrorister.
Det är enfaldigt att jämföra Sverige med Syrien. Om Sverige hade slaktat sitt folk och förtryck all form av oppositionen samt var djupt korrupt och nepotistisk hade jag varit mindre beklämd om stater beväpnade oppositonsgrupper i Sverige, men det är inte fallet.

Hur kan du vara blind inför ditt hyckleri? al-Assad står anklagad för de värsta brotten i modern historia och du har mage att nämna folkrätten till ditt försvar...? Enligt ditt resonemang borde Assad straffas hårt för sitt finansiella och militära stöd till Hezbollah, som står över lagen och regeringen i Libanon, eller stödet till jihadisterna i Irak, eller Hamas som har som öppet mål att "störta" israeliska regeringen. Man får nu ett hum om vilka det är som försvarar Assad.

Jag hade en känsla om att du skulle hänvisa till detta dokument, men problemet - för dig - är att detta visar på ett stöd till rebellerna under arabiska våren. Du menade på att det var planerat innan upproren.
Citera
2015-11-26, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Nu förstår jag inte riktigt anledningen till den bittra tonen här mellan raderna här.
Du sa dig inte kunna se de delar av Aleppo där SAA och allierade gjorde stora framgångar för ett tag sen, men det är ju bara att titta på bilderna och på Aleppo ser man ju det - varpå jag tillägger att du kanske har svårt att finna det för att de tidigare kartorna som länkats i tråden har varit inzoomade.

Edit: raderade det sista då det är bättre o ta via pm
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att det inte gick att utläsa något av kartan och med det menade jag förstås förändringarna. Det behövs ju en mer detaljerad karta för det.

Självklart känner jag ingen sympati för folk som försvarar terroristerna i Syrien.
Citera
2015-11-26, 15:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nej, han är vald av folket, en majoritet valde honom till president 2014. Så du ljuger när du kallar honom diktator.

Patetiskt, han har ärvt posten från sin far utan något val som du mycket väl vet.

Citat:
Du säger alltså att Assad stödjer IS. Men du vet väl att Assad krigar mot IS? Hur får du ihop det där, det verkar mycket förvirrat.
Du får allt ta fram dokumenten som bevisar det du säger.

Han har inte krigat mot ISIS och det är väl känt hur hans fader diktatorn gav stöd till al-Qaida och Saddam mot USA.
Citat:
Nej, så är det inte. Det finns ingen "rätt" för USA att störta makthavare i andra länder. USA begår brott där. Och det är definitivt inget bra sätt att införa demokrati. USA har lämnat kaos efter sig i både Irak och Libyen. Det är få människor som tycker att det USA gjort i Irak och Libyen är bra, men du är tydligen en av dem.
Vilka hundratusentals har Assad mördat? Han har dödat terrorister och det har han all rätt i världen att göra. Det är hans plikt att försvara sitt land och folk mot utländska angripare.
För en hycklare av din sort är det svårt förstå varför folkmord ska stoppas och diktatorer störtas och ställas in för rätta. Ni stödjer diktatorer och terrorister som är motståndare mot det USA och demokratin ni hatar. Oavsett konflikt. Det som i ditt fall varierar är om du kollar dig pacifist och om du är mot allt vad krig heter som du påstod förut när USA bekämpade terrorister.
Vad gäller Syrien är blodtörsten hos er stor då era två favoritdiktatorer mördar. Du vill som sagt inte förklara hur en pacifist kan vara en som törstar efter civilas blod? Är det för att de vill ha demokrati eller är det bara ditt hat mot USA och oss i väst? Som du av oklar anledning bor i.
Citera
2015-11-26, 15:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är enfaldigt att jämföra Sverige med Syrien.
Tvärtom, Sverige är en bra jämförelse för det känner vi till, det var det som var min poäng.
Citat:
Om Sverige hade slaktat sitt folk och förtryck all form av oppositionen samt var djupt korrupt och nepotistisk hade jag varit mindre beklämd om stater beväpnade oppositonsgrupper i Sverige, men det är inte fallet.
För att börja med nepotismen: Det är sant att Assad från början ärvde sin titel, men sedan har han ju blivit vald till statschef. Vår egen statschef, kungen har också ärvt sin titel och vi har inte haft möjligheten att välja någon annan, eller hur.

Vilka har Assad slaktat menar du? Före 2011 var det fred och stabilitet i landet. Oppositionen sitter i parlamentet.
Jag nöjer mig med detta. Mitt råd till dig är att kolla upp fakta istället för att som en papegoja rabbla medialögner.
Citera
2015-11-26, 15:57
Medlem
Xeliouss avatar
Nu flyger Tyskland ned för att hjälpa till bekämpa ISIS (och Assad och ryssen om det behövs)
Citat:
"Vi kommer inte bara att förstärka våra träningsuppdrag i norra Irak utan också, bland flera saker, ge vårt stöd till kampen mot IS terror med Tornado-spaningsflyg".

Tyskland överväger också att skicka en fregatt och ett tankningsflygplan, enligt källor inom den USA-ledda koalitionen.
http://www.di.se/artiklar/2015/11/26/tyskland-skickar-flyg-till-syrien/

Vi får se om det utökas allt eftersom.

Cameron försöker få igenom något liknande, att Storbrittanien inte bara ska bomba ISIS i Irak som de gjort i ett år utan även i Syrien.
Senast redigerad av Xelious 2015-11-26 kl. 16:02.
Citera
2015-11-26, 16:00
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Ryssland anklagar öppet Turkiet för att köpa IS-olja. "Förtal!", svarar turkarna.
Efter nedskjutningen: Inte ens en ursäkt har kommit från Turkiet, säger Putin.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3334650/Russia-enters-diplomatic-food-fight-Turkey-Putin-tells-shoppers-stop-buying-Turkish-tomatoes-funding -missile-shoot-boys.html
Citera
2015-11-26, 16:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Tvärtom, Sverige är en bra jämförelse för det känner vi till, det var det som var min poäng.

För att börja med nepotismen: Det är sant att Assad från början ärvde sin titel, men sedan har han ju blivit vald till statschef. Vår egen statschef, kungen har också ärvt sin titel och vi har inte haft möjligheten att välja någon annan, eller hur.

Vilka har Assad slaktat menar du? Före 2011 var det fred och stabilitet i landet. Oppositionen sitter i parlamentet.
Jag nöjer mig med detta. Mitt råd till dig är att kolla upp fakta istället för att som en papegoja rabbla medialögner.
Det är en dum jämförelse och stärker inte ditt resonemang.

Nepotismen är inte enbart synlig kring statschefsposten, utan det handlar om hur saker och ting fungerar i samhället. För att klara dig i samhället krävs kontakter inom staten och en allmän god inställning till Ba'athpartiet. Median och telekommunikationsnätverken är alla i princip ägda av Assads släktingar. Du kan i princip komma undan med allt så länge du har kontakter och pengar. Allt detta skapar en atmosfär av politisk homogenitet och lämnar inte utrymme för politisk pluralism. Regimen använder undantagstillståndet för att kväsa all form av opposition som kan utmana regimen. Så vitt jag vet är assyrier/syrianer inte allmänt kända för terrorbrott i Syrien, så varför är många av dessa partiet olagliga och dess ledare fängslade? Hur kan du hävda att det är en demokrati när personer som dessa fängslas? Jag förväntar mig svar.

Det är skrattretande hur du manar mig till att leta upp fakta när du hänvisar till folkrätten på ett hycklade sätt, anser Syrien som demokratiskt och rättfärdigt. I mina ögon är du ett perfekt exempel på en clown, du är varken kunnig inom politik, religion eller juridik för detta genomsyras i dina inlägg. Jag tvivlar om ens du har läst en bok om Syrien förutom att samla på dig propaganda som finns på nätet.

Du får nöja dig med vad du vill, men jag begår fortfarande att du styrker dina påstående med källor, speciellt när du begär detta av andra i tråden.
Citera
2015-11-26, 16:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Iran, Ryssland och deras marionett Assad har nog mycket mer att tänka på än Turkiet. Även om de lyckas få kontroll över hela landet så måste de bekämpa den sunni-arabiska majoriteten i all oändlighet. Lått oss se hur mycket manskap och pengar Ryssland och Iran är beredd att investera här...

Vad är alternativet ur en geopolitisk synvinkel? Ryssland och Iran har investerat liv och pengar i att turkstream inte ska byggas. Det finns ingen återvändo från det beslutet. Den sunniarabiska majoriteten i Syrien har redan skapat en egen stat som du kanske vet och den breder ut sig i Irak också. Den kommer ingen kunna förstöra. Det har gått för lång tid. Assad kommer aldrig få tillbaka hela Syrien och det har han nog redan insett i ett par år nu. Samtidigt kommer ingen få bort honom heller vilket är en bra ur sekulär synvinkel. Samtidigt kommer Turkiet få ge bort en del till kurderna. Alla vet att det kommer att sluta så.
Citera
2015-11-26, 16:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är en dum jämförelse och stärker inte ditt resonemang.
Nej, det är en relevant jämförelse, för det handlar om länders suveränitet. Vi skulle aldrig acceptera att främmande makt beväpnar oppositionen i Sverige, eller hur. Men varför går det bra i andra länder? Det har du fortfarande inte svarat på.
Citat:
Nepotismen är inte enbart synlig kring statschefsposten, utan det handlar om hur saker och ting fungerar i samhället. För att klara dig i samhället krävs kontakter inom staten och en allmän god inställning till Ba'athpartiet. Median och telekommunikationsnätverken är alla i princip ägda av Assads släktingar. Du kan i princip komma undan med allt så länge du har kontakter och pengar. Allt detta skapar en atmosfär av politisk homogenitet och lämnar inte utrymme för politisk pluralism.
Jag frågade vilka Assad har slaktat, men det svarar du inte på. Istället rabblar du upp en massa missförhållanden som antagligen råder i de flesta länder på jorden. Du kan inte vara okunnig om att orättvisorna även i Sverige är stora, kontakter och pengar är lösningen även här.
Inget av det du nämner är legitima skäl för andra länder att kränka Syriens suveränitet.

Citat:
Regimen använder undantagstillståndet för att kväsa all form av opposition som kan utmana regimen. Så vitt jag vet är assyrier/syrianer inte allmänt kända för terrorbrott i Syrien, så varför är många av dessa partiet olagliga och dess ledare fängslade? Hur kan du hävda att det är en demokrati när personer som dessa fängslas? Jag förväntar mig svar.
Jag hävdar inte att Syrien är en demokrati, men de håller val till presidentposten och parlamentet.
Mycket kan förbättras, precis som i Sverige, men återigen: Inget blir bättre av att utländska krafter beväpnar terrorister som dödar fullständigt hänsynslöst, förstör landet och skapar kaos.
Detta kan inte försvaras.

Det är inte heller sant att man kväser all opposition, det finns som jag skrev oppositionella i parlamentet. Många av dem som deltog i demonstrationerna 2011 drog sig ur när de blev våldsamma. De som strider mot Assad är, med mycket få undantag, terrorister.
Citera
2015-11-26, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Ja "reportrarna" var ju i alla fall inte fåordiga. Men vad är det vi ser? Åker bombplanen fram och tillbaka och skickar flera missiler/raketer samtidigt eller är det en bomb som briserar till flera mindre som sedan briserar igen? Förstod inte alls mycket ifrån den videon. Undrar hur en hämndbomb ser ut på film. Länka gärna om du hittar.

Om man tittar till vänster under videons gång så ser man att missilerna skjuts från marken, så lär vara MLRS system eller något. MLRS system kan skjuta 12 missiler i minuten läste jag någonstans. Och man ser ju på videon att det bara faller missiler hela tiden, så lär ha varit ett par MLRS som står och skjuter.

Jag letar efter färska bombvideos, ska bli intressant att se hur Ryssland hämnas.
Citera
2015-11-26, 18:16
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Ryssland höjer garden efter att terroristsympatisörerna i Särkland skjutit ner ett ATO flygplan i Syrien.
http://www.liveleak.com/view?i=e66_1448556071
Får se om Särklänningarna vill flyga över Syrien i det här sällskapet.
OT: Nån som vet om dessa luftvärns manicker är potenta?
Citera
2015-11-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Ryssland höjer garden efter att terroristsympatisörerna i Särkland skjutit ner ett ATO flygplan i Syrien.
http://www.liveleak.com/view?i=e66_1448556071
Får se om Särklänningarna vill flyga över Syrien i det här sällskapet.
OT: Nån som vet om dessa luftvärns manicker är potenta?

Svårt att veta hur potent det är men lär väl vara bra mycket bättre än dess föregångare S300 i alla fall. Och täcker av en del av turkiskt luftrum. Har tillgång ABM kapacitet, tror jag läste någonstans att systemet även ska kunna skjuta ner satteliter dock osäker angående detta

Så här säger Wiki

Citat:
Types of targets:[68][69]
Strategic bombers such as the B-1, FB-111 and B-52H
Electronic warfare airplanes such as the EF-111A and EA-6
Reconnaissance airplanes such as the TR-1
Early-warning radar airplanes such as the E-3A and E-2C
Fighter airplanes such as the F-15, F-16, F-35[70] and F-22
Stealth airplanes such as the B-2 and F-117A
Strategic cruise missiles such as the Tomahawk
Ballistic missiles (range up to 3,500 km[38]).
All-purpose maximum radial velocity is 4.8 kilometres per second (17,000 km/h; 11,000 mph; Mach 14) (absolute limit 5 kilometres per second (18,000 km/h; 11,000 mph; Mach 15)[38]), the minimum is zero.[14]
System response time less than 10 seconds.[71]
The complex can move on roads (60 km/h) and off road (ground) at speeds up to 25 km/h.[62]

https://en.wikipedia.org/wiki/S-400_(missile)

Sedan beror det väl på vilken missil som används hur bra det blir
Senast redigerad av micks 2015-11-26 kl. 19:16. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in