Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Det är en dum jämförelse och stärker inte ditt resonemang.
Nej, det är en relevant jämförelse, för det handlar om länders suveränitet. Vi skulle aldrig acceptera att främmande makt beväpnar oppositionen i Sverige, eller hur. Men varför går det bra i andra länder? Det har du fortfarande inte svarat på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Nepotismen är inte enbart synlig kring statschefsposten, utan det handlar om hur saker och ting fungerar i samhället. För att klara dig i samhället krävs kontakter inom staten och en allmän god inställning till Ba'athpartiet. Median och telekommunikationsnätverken är alla i princip ägda av Assads släktingar. Du kan i princip komma undan med allt så länge du har kontakter och pengar. Allt detta skapar en atmosfär av politisk homogenitet och lämnar inte utrymme för politisk pluralism.
Jag frågade vilka Assad har slaktat, men det svarar du inte på. Istället rabblar du upp en massa missförhållanden som antagligen råder i de flesta länder på jorden. Du kan inte vara okunnig om att orättvisorna även i Sverige är stora, kontakter och pengar är lösningen även här.
Inget av det du nämner är legitima skäl för andra länder att kränka Syriens suveränitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Regimen använder undantagstillståndet för att kväsa all form av opposition som kan utmana regimen. Så vitt jag vet är assyrier/syrianer inte allmänt kända för terrorbrott i Syrien, så varför är många av dessa partiet olagliga och dess ledare fängslade? Hur kan du hävda att det är en demokrati när personer som dessa fängslas? Jag förväntar mig svar.
Jag hävdar inte att Syrien är en demokrati, men de håller val till presidentposten och parlamentet.
Mycket kan förbättras, precis som i Sverige, men återigen: Inget blir bättre av att utländska krafter beväpnar terrorister som dödar fullständigt hänsynslöst, förstör landet och skapar kaos.
Detta kan inte försvaras.
Det är inte heller sant att man kväser all opposition, det finns som jag skrev oppositionella i parlamentet. Många av dem som deltog i demonstrationerna 2011 drog sig ur när de blev våldsamma. De som strider mot Assad är, med mycket få undantag, terrorister.