Citat:
Ursprungligen postat av
XK
Alltså hade jag rätt. YPG väntade på att SAA skulle förlora mark till ISIS, och sedan tar YPG marken från ISIS. Typiskt!
Skapa ingen syndabock så fort det kommer motgångar. Delar av regimens styrkor byte sida och anslöt sig till IS offensiven mot regimen. YPG gick till anfall mot IS och lyckades ta områden som regimens styrkor förlorade och lämnade. Ska YPG bara passivt observera och inte anpassa sig till den förändrade läget. Då kan de inte kallas för hala ormar?
Vid flera tillfällen har YPG blivit angripna av IS, men aldrig någonsin förväntade jag mig att regimen skulle komma till undsättning eftersom jag kände till deras relation samt graden av militärt samarbete. YPG är ju inte Hizbulla precis. Därför blir orm begreppet lite olämpligt här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Stöddiga kurder... Det kommer som så ofta förr leda till undergång. Stöddiga mot Turkiet borde de inte ha varit. Om islamisten Erdogan nu beslutar om invasion för att skapa buffertzon så har stöddigheten och de dåliga besluten kostat mycket. Återigen.
YPG stred mot sin ärkefiende. Stöddigt enligt dig, naturligt enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yasko
Går Turkiet in, så gnäller EU, USA lite grann, sen håller de käften. Gäller även de andra länderna i regionen.
Har de förstnämnda makterna gnällt över den turkiska planen? Vad jag vet har USA sagt vi kommer inte delta, men för all del gör det själv. Efter 4 år och i samband med kurdernas expansion så ska de eventuellt göra något. Iranierna och ryssarna finns på plats. Den rätta benämningen på deras respons kommer knappast vara gnäll.
Exakt när är det som de ska gå över gränsen? Dem borde tajmat det med U21 finalen för hela världen kommer kolla på den.
Citat:
Dock gäller det om Turkiet bildar en liten buffertzon. Nån "kaoz" som PKKurderna hotar med kommer det inte att bli i Turkiet. Senast var säkerhetsstyrkorna ganska passiva pga "fredsprocessen", den här gången går de in ganska hårt om några bergsturkar börjar djura sig i Turkiet.
Du nonchalerar en väldigt svårdefinierad situation och verkar inte ha vetskapen att krig är kaotiskt. Efter första skottlossningen så är alla planer, taktiker och strategier, förlegade. Enligt en känd preussisk militärteoretiker.
Med 18000 soldater ska de ta allt från Jarbelus till Mare. Om vi bortser från alla FN förbrytelser och responsen från regimen/allierade så finns det massa andra problem som kan uppstå. Personligen så kan jag inte förstå hur någon ens kommer på tanken att gå in i den här jämna och utdragna konflikten. Inga andra är villiga men turkarna ska gå in med turkiska fanor.
Tar de Dabiq ifrån ISIS som skall vara inledningen på världens undergång samt den sista kriget mellan islam och kristendomen?