2015-06-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Går Turkiet in, så gnäller EU, USA lite grann, sen håller de käften. Gäller även de andra länderna i regionen.

Dock gäller det om Turkiet bildar en liten buffertzon. Nån "kaoz" som PKKurderna hotar med kommer det inte att bli i Turkiet. Senast var säkerhetsstyrkorna ganska passiva pga "fredsprocessen", den här gången går de in ganska hårt om några bergsturkar börjar djura sig i Turkiet.
För någon månad sedan togs flera städer ifrån turkiska polisen och militären, bla Cizre och Hakkari. Kurdiska ungdomar i staden utropade autonomi. Turkarna var chanslösa, så man tvingade PKKs fängslade terroristledare att få slut på det hela.
Turkarna kommer absolut inte ha en chans mot terroristerna när de går in i städer och strider.
Citera
2015-06-30, 13:24
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
För någon månad sedan togs flera städer ifrån turkiska polisen och militären, bla Cizre och Hakkari. Kurdiska ungdomar i staden utropade autonomi. Turkarna var chanslösa, så man tvingade PKKs fängslade terroristledare att få slut på det hela.
Turkarna kommer absolut inte ha en chans mot terroristerna när de går in i städer och strider.

Då var "fredsprocessen" på gång i Turkiet så statsmakten ville inte störa processen. Nu är läget annorlunda. Senaste gången PKK försökte med att gå ner i städer var 92, då åkte de på storpisk.

Någon kontroll av områden klarar PKK inte av. De kan gömma sig i bergen eller alternativ spränga nån bomb i städerna, mer blir det inte.
Citera
2015-06-30, 16:13
Medlem
ZuparNs avatar
IS rapporteras ha intagit ett distrikt i Tell Abyad.
Citera
2015-06-30, 17:05
Medlem
Xeliouss avatar
[quote=Berxwedan|53873273]Det här är resultatet när man övertygar sig själv om att känsloargument är tungtvägande.

Citat:
ISIS består inte till stor del av kurder - presentera en vederhäftig källa som styrker ditt påstående. Du tappar allt som heter proportioner och förvanskar verkligheten i din ambition att förminska och svartmåla kurder som folkgrupp.
Vid angreppet på Ayn al-arab förut så var det kurder i staden som koordinerade attacken. Nu senast var SIIS "klädde i YPGs kläder". Ungefär en tredjedel tros var sunni-kurder som satsar mer på religiös fanatism än fantasin om ett "kurdistan". De vill helt enkelt hellre se ett kalifat.

Citat:
Att kurder attackerar civila (enligt dig i exempelvis Tal Abyad) är ett påstående som saknar verklighetsgrund. Du, Erdogan och rabiata islamister med en tydlig agenda kan fortsätta skälla som hundar. Så länge väst inte delar den uppfattningen är allt ok.
Det är bevisat och flyktingarna kan ni inte gömma undan, de lyckades fly. Som sagt var har kurderna själva målat in sig i sitt hörn. För någon vecka sedan tramsade ni om att norra Syrien så gott som var kurdiskt. Nu tror ni att Turkiet är rädda för kurderna, att Assad ska ge kurderna autonomi trots att kurderna vettlöst bara ser på när ISIS angriper i Hasakah. Är kurderna svaga och vad tror de kommer hända om ISIS tar över tror du? Går de med i ISIS då alltså eller väntar de på att bli bortjagade?
Citera
2015-06-30, 19:59
Medlem
Citat:
Alltså hade jag rätt. YPG väntade på att SAA skulle förlora mark till ISIS, och sedan tar YPG marken från ISIS. Typiskt!
Skapa ingen syndabock så fort det kommer motgångar. Delar av regimens styrkor byte sida och anslöt sig till IS offensiven mot regimen. YPG gick till anfall mot IS och lyckades ta områden som regimens styrkor förlorade och lämnade. Ska YPG bara passivt observera och inte anpassa sig till den förändrade läget. Då kan de inte kallas för hala ormar?

Vid flera tillfällen har YPG blivit angripna av IS, men aldrig någonsin förväntade jag mig att regimen skulle komma till undsättning eftersom jag kände till deras relation samt graden av militärt samarbete. YPG är ju inte Hizbulla precis. Därför blir orm begreppet lite olämpligt här.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Stöddiga kurder... Det kommer som så ofta förr leda till undergång. Stöddiga mot Turkiet borde de inte ha varit. Om islamisten Erdogan nu beslutar om invasion för att skapa buffertzon så har stöddigheten och de dåliga besluten kostat mycket. Återigen.
YPG stred mot sin ärkefiende. Stöddigt enligt dig, naturligt enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Går Turkiet in, så gnäller EU, USA lite grann, sen håller de käften. Gäller även de andra länderna i regionen.
Har de förstnämnda makterna gnällt över den turkiska planen? Vad jag vet har USA sagt vi kommer inte delta, men för all del gör det själv. Efter 4 år och i samband med kurdernas expansion så ska de eventuellt göra något. Iranierna och ryssarna finns på plats. Den rätta benämningen på deras respons kommer knappast vara gnäll.

Exakt när är det som de ska gå över gränsen? Dem borde tajmat det med U21 finalen för hela världen kommer kolla på den.

Citat:
Dock gäller det om Turkiet bildar en liten buffertzon. Nån "kaoz" som PKKurderna hotar med kommer det inte att bli i Turkiet. Senast var säkerhetsstyrkorna ganska passiva pga "fredsprocessen", den här gången går de in ganska hårt om några bergsturkar börjar djura sig i Turkiet.
Du nonchalerar en väldigt svårdefinierad situation och verkar inte ha vetskapen att krig är kaotiskt. Efter första skottlossningen så är alla planer, taktiker och strategier, förlegade. Enligt en känd preussisk militärteoretiker.

Med 18000 soldater ska de ta allt från Jarbelus till Mare. Om vi bortser från alla FN förbrytelser och responsen från regimen/allierade så finns det massa andra problem som kan uppstå. Personligen så kan jag inte förstå hur någon ens kommer på tanken att gå in i den här jämna och utdragna konflikten. Inga andra är villiga men turkarna ska gå in med turkiska fanor.

Tar de Dabiq ifrån ISIS som skall vara inledningen på världens undergång samt den sista kriget mellan islam och kristendomen?
Senast redigerad av Serhat1 2015-06-30 kl. 20:01.
Citera
2015-07-01, 08:28
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Exakt när är det som de ska gå över gränsen? Dem borde tajmat det med U21 finalen för hela världen kommer kolla på den.

Ingen bryr sigom U-21 finalen förutom finalisterna. Efter att turismsäsongen tar slut och det är lite svalare i området.

Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Du nonchalerar en väldigt svårdefinierad situation och verkar inte ha vetskapen att krig är kaotiskt. Efter första skottlossningen så är alla planer, taktiker och strategier, förlegade. Enligt en känd preussisk militärteoretiker.

Du har misuppfattat situationen, det blir inget krig. Turkiet ska skapa en säkerhetszon inom en begränsat yta. Vad som kommer att hända är att miliserna kommer att fly så snabbt turkarna kör in. Troligen har man på diplomatisk väg varnat miliserna att det är bäst för de att dö försvinner från området illa kvickt.

Syriska armén kan inte ens försvara sig från rebellerna, vad har de att vinna på en konflikt med turkiska armén som är områdets bättre organiserade? Det blir som sak högt retorik ett antal dagar, sen är det business as usual.
Citera
2015-07-01, 09:38
Medlem
TSK1453s avatar
Turkiet kommer snart att göra en Cypern i Syrien, precis som jag förutspådde tidigare.
http://www.nationalpost.com/m/wp/blog.html?b=news.nationalpost.com//news/turkey-prepares-syria-invasion-to-break-isil-and-the-kurds

"Invasionen" kommer att ske på IS kontrollerat område och på så sätt kommer vi att dela PKK/YPG:s styrkor i två.
På så sätt:
1. Neutraliserar vi två terroristgrupper på en och samma gång.
2. Eftersom vi invaderar IS kontrollerat område kan omvärlden inte säga att Turkiet "bekämpar kurderna". Operationen får större legitimitet då. Folk som sagt att Turkiet hjälper IS kommer nu att försvara Turkiet eftersom Turkiet gör ju världen en tjänst mot de "hemska huvudkaparna". Turkiet försvarar modigt den civiliserade världen mot ondskan. Så säger vi i propagandan. Det här är bra propaganda mina vänner. Vi kommer att ses som demokratins och civilisationens försvarare. Vår prestige kommer att skjuta spikrakt up. Det måste vi se till att utnyttja.
3. Ryktas att även Jordanien ska skapa sig en buffertzon. I så fall är det ännu bättre för då kan vi koordinera allt med dom.
4. Efter att vi skapat den första buffertzonen kommer troligen lite fientligheter från IS och kanske PKK/YPG och då måste vi "skapa en andra buffertzon för att försvara oss och de syriska civila". Den andra buffertzonen bör sträcka sig till Aleppo och vi kan då hjälpa de syriska flyktingarna i Turkiet ta sig tillbaka till sitt hemland. Världen kommer att säga: "inte nog med att Turkiet försvarar världen mot IS barbarerna men de hjälper även det syriska folket att ta sig tillbaka till sitt hemland"!
5. Turkiet och Jordanien säger att detta inte är invasion utan en humanitär intervention för att skapa säkerhet för den syriska befolkningen som plågas av både regimen, IS och PKK/YPG.

Finns också rykten att allt blir en bredare koalition mellan NATO inklusive USA och UK, Turkiet, Saudiarabien, Jordanien och Israel. Det ryktas även att det jordanska flygvapnet övar tillsammans med det israeliska.

Verkar alltså återigen som att bergsturkarna utnyttjats och nu kommer att slängas på sophögen som en billig tjackluder. "Slit och släng". Lol
Senast redigerad av TSK1453 2015-07-01 kl. 09:56.
Citera
2015-07-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Turkiet kommer snart att göra en Cypern i Syrien, precis som jag förutspådde tidigare.
http://www.nationalpost.com/m/wp/blog.html?b=news.nationalpost.com//news/turkey-prepares-syria-invasion-to-break-isil-and-the-kurds
Europas sjuke man är tillbaks, eller det är snarare så att han vaknar. Den sjuke manen är på väg att göra bort sig rejält tillsammans med sin "sultan" Erdogan. Kan vara så att Erdogan är det bästa som har hänt kurderna. Han tänker vara orsaken till det som han fruktar mest - kurdisk autonomi i Syrien. Världen kommer inte att tillåta att oskyldiga kurder dödas av turkarna, och med oskyldiga kurder menar jag inte YPG utan kvinnor och barn. Intressant utveckling om de vågar. Som bekant vet vi att turkar är otroligt fega, mycket snack liten verkstad. Jag tror inte att det kommer att bli verklighet, men jag hoppas det.
Citera
2015-07-01, 10:48
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Europas sjuke man är tillbaks, eller det är snarare så att han vaknar. Den sjuke manen är på väg att göra bort sig rejält tillsammans med sin "sultan" Erdogan. Kan vara så att Erdogan är det bästa som har hänt kurderna. Han tänker vara orsaken till det som han fruktar mest - kurdisk autonomi i Syrien. Världen kommer inte att tillåta att oskyldiga kurder dödas av turkarna, och med oskyldiga kurder menar jag inte YPG utan kvinnor och barn. Intressant utveckling om de vågar. Som bekant vet vi att turkar är otroligt fega, mycket snack liten verkstad. Jag tror inte att det kommer att bli verklighet, men jag hoppas det.

Det hoppas jag också.

Kommer ni sända era kvinnor mot oss som ni gjorde mot mujaheddin i "Kobane"?
Citera
2015-07-01, 12:00
Medlem
Kommer inte ske någon invasion av Turklandet. Bara spel inför omvalet. Ormen Erdogan har inte ens majoritet så hur ska han ta ett sådant beslut?
Citera
2015-07-01, 12:58
Medlem
Enligt BBC, så har Putin hotat och sagt att en turkisk invasion i Syrien kommer få konsekvenser.

Hittar ej länken, dock.
Citera
2015-07-01, 13:13
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Enligt BBC, så har Putin hotat och sagt att en turkisk invasion i Syrien kommer få konsekvenser.

Hittar ej länken, dock.

Vad ska han hota med? Han är redan i konflikt med väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in