2015-06-29, 00:33
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Kurder är hala sliskiga ormar. Kommer uppgifter om att kurderna i Irak med Barzani i spetsen har kommit överens med PYDs (YPG) ledare att de ska samarbeta för att nå medelhavet, på så sätt är man inte beroende av Turkiet för att sälja olja.
Afrin kantonen är inte speciellt långt ifrån Medelhavet.

Jag hoppas kurderna lyckas med det faktiskt. Då inte kurderna inte längre behöver Turkiet längre som en kanal och inte "allierad" kommer Irak rycka huvudet av varenda kurd som finns i Mellanöstern. F- 16 ska levereras snart till Irak om jag minns rätt. Rätt läge då att ännu en gång för att underhålla kurderna med lite krut och skutt.
Citera
2015-06-29, 01:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Kurder är hala sliskiga ormar. Kommer uppgifter om att kurderna i Irak med Barzani i spetsen har kommit överens med PYDs (YPG) ledare att de ska samarbeta för att nå medelhavet, på så sätt är man inte beroende av Turkiet för att sälja olja.

Det är skrattretande uppgifter som saknar förankring i verkligheten. Studera kartan över Syrien. De till Medelhavet (i nordvästra Syrien) två närmaste storstäderna är Idlib och Latakia. Inte de mest kurddominerandd områdena direkt. De enda som kan kontrollera Syriens nordvästra kust som det militära läget ser ut just nu är SAA eller Jabhat al-Nusra med allierade kring Idlib.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Om kurderna väljer att expandera sitt territorium kommer viktiga städer att bli måltavlor. Nu har Kobane, Tell Brak och al-Hassake angripits efter en tids expansion. Precis det jag befarade. Kurderna bör inte fokusera på att själva ta sig an IS - de kommer inte lyckas utan allierade. Flygbombningarna räcker heller inte. Lösningen är att slå till mot hjärtat - al-Raqqa. Dock inte nu, det är helt fel tid. Dessutom krävs det ett samarbete med SAA eller rebellerna för att ens ha en chans att utrota IS i östra Syrien.
Senast redigerad av ZuparN 2015-06-29 kl. 01:29.
Citera
2015-06-29, 01:27
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det är skrattretande uppgifter som saknar förankring i verkligheten. Studera kartan över Syrien. De till Medelhavet (i nordvästra Syrien) två närmaste storstäderna är Idlib och Latakia. Inte de mest kurddominerandd områdena direkt. De enda som kan kontrollera Syriens nordvästra kust som det militära läget ser ut just nu är SAA eller Jabhat al-Nusra med allierade kring Idlib.

Inget är skrattretande i en konflikt, speciellt inte i ett krig. Vad vet du eller jag om vad kurder har för strategi? I mina öron låter det inte alls så fel.

Sen sa XK eller vad skiten heter någon stad alls utan han sa mål att komma till medelhavet. Det kan betyda att bryta sig igenom vad som helst. Assad kan ha sin militär där, varför skulle inte kurder också nu kriga mot SAA? IS krigat ju redan på andra fronter, kurder kan också göra det för hur man än vill se på det är Assad tyvärr ute ur bilden inom rimlig tid.
Citera
2015-06-29, 01:32
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Inget är skrattretande i en konflikt, speciellt inte i ett krig. Vad vet du eller jag om vad kurder har för strategi? I mina öron låter det inte alls så fel.

Sen sa XK eller vad skiten heter någon stad alls utan han sa mål att komma till medelhavet. Det kan betyda att bryta sig igenom vad som helst. Assad kan ha sin militär där, varför skulle inte kurder också nu kriga mot SAA? IS krigat ju redan på andra fronter, kurder kan också göra det för hur man än vill se på det är Assad tyvärr ute ur bilden inom rimlig tid.

Vännen, ta en titt på kartan över det militära läget samt demografin i området. Just nu är det kurdernas sista mål att expandera mot Medelhavet, tro mig. Nej, de kommer inte få fri passage av Turkiets allierade.
Citera
2015-06-29, 01:44
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Vännen, ta en titt på kartan över det militära läget samt demografin i området. Just nu är det kurdernas sista mål att expandera mot Medelhavet, tro mig. Nej, de kommer inte få fri passage av Turkiets allierade.

Vännen jag vet hur det demografin är. Det ryktas om att YPG överväger att börja samamerbeta med Peshmerga helt plötsligt. Något har dom i görningen.

Det är det vi snackar om, Turkiet inblandning, jag hoppas inte Turkiet lägger sig i det och låter kurderna göra precis som dom vill Då sköter kurderna allt på egen hand utan Turkiets inblandning. Sen får vi se vad deras ägare Irak kommer göra, huvudvärken borde vara det för kroknäsorna (kurder)
Citera
2015-06-29, 02:31
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Om kurderna väljer att expandera sitt territorium kommer viktiga städer att bli måltavlor. Nu har Kobane, Tell Brak och al-Hassake angripits efter en tids expansion. Precis det jag befarade. Kurderna bör inte fokusera på att själva ta sig an IS - de kommer inte lyckas utan allierade. Flygbombningarna räcker heller inte. Lösningen är att slå till mot hjärtat - al-Raqqa. Dock inte nu, det är helt fel tid. Dessutom krävs det ett samarbete med SAA eller rebellerna för att ens ha en chans att utrota IS i östra Syrien.

Tänkte bara fråga dig ZuparN, vad dina tankar är kring IS offensiv i Hasakah? Undrar framförallt eftersom du själv har ursprung ifrån området, är assyrier och detta området är assyriernas "hjärta" i Al-Sham.

Att döma av den information man har att gå på, verkar det röra sig om en seriös IS offensiv i Hasakah, till skillnad från tidigare som var mer "hit and run" där målet var att testa motståndarnas försvarslinje. Denna offensiven verkar ha samma karaktär som Palmyra offensiven. Man har redan tagit över nästan hälften av Assad kontrollerade delarna av staden och avancerar mot YPG kontrollerade norra delarna.

Man har extremt goda försörjningslinjer från Shaddadi, Nineveh och Deir Ezzor, väldigt nära IS hjärta och samtidigt är YPG svaga i staden och befinner sig långt borta från gränsen och kommer få svårt att få förstärkningar (till skillnad från Kobani och Ras al Ain där dem kunde skicka förstärkningar från turkiska PKK över gränsen). Assad regimen befinner sig i militär kollaps i staden.

Att det rör sig om en Ramadan offensiv visar också att detta är allvarligt.

Du brukar ju ofta påpeka hur Assad vill kontrollera dem stora städerna, och faller Hasakah så kommer det argumentet gå upp i rök, speciellt med tanke på att Assad håller på att förlora landets största stad (Aleppo), Daraa, har redan förlorat Idlib, och är helt belägrad i Deir Ezzor efter IS erövring av Palmyra. Hasakah kommer i sådana fall bara vara en bekräftelse på att detta argumentet är nu inte giltigt längre.

Samtidigt så är Hasakah en stor stad, en av landets 10 största så tar IS staden så kommer man behöva totalförstöra den för att återta staden. Och då menar jag inte det syriska flygvapnet...

Kobani totalförstördes av amerikanarna, staden är som Dresden 1945 och då kontrollerade IS inte ens hela staden under någon tidpunkt. Och Kobani är mer än 5 gånger mindre än Hasakah. Så tar IS Hasakah, så för att ens kunna tänka tanken på att återta den från IS krävs att man totalförstör staden, gör den till ruiner, och då snackar vi om en av 10 största städerna i Syrien.

Dessutom kan detta vara en ny trend hos IS att man fokuserar på dem stora städerna. Man tog Ramadi, en av 5 största städerna i Irak, och försöker ta Hasakah nu. Till skillnad från mindre orter så finns det politisk begränsning på vad man kan göra i stora och medelstora orter såsom Ramadi, Hasakah, Raqqah, Palmyra och så vidare. Man kan inte bara göra en Dresden 1945 av dessa städer, Kobani var mer av ett undantagsfall där. Så ett IS erövrande av Hasakah kan ge långsiktiga konsekvenser.

Vad är dina tankar kring denna offensiven?

Och var nu realistiskt, var inte förblindad av pro-Assad propaganda på twitter som skriver som om IS inte ens gått in i staden, hur allt är lugnt och säkert och så vidare. Du är väl själv medveten om att det inte är så.
Citera
2015-06-29, 10:25
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vad är dina tankar kring denna offensiven?

Läget i al-Hassake är naturligtvis allvarligt. SAA har inte sin starkaste närvaro i nordöstra Syrien - det har främst varit NDF och lokala miliser som skött försvaret - även fast det funnits syriska soldater närvarande vid t.ex. Qamishli flygplats, militärbaser kring al-Hassake o.s.v. Förstärkningar har också skickats nu från andra städer, bl.a. Qamishli. De kristna milisstyrkorna är också redo att försvara delar av staden tillsammans med kurderna. Jag tror inte IS kommer lyckas erövra staden om samarbetet mellan SAA, YPG och Sutooro intensifieras.

Staden är viktig för SAA, men betydligt viktigare för YPG - som faktiskt inte börjat delta i striderna på riktigt - ett mycket farligt spel av kurderna, som kan riskera att behöva ta sig an IS i en storstad som al-Hassake. Det är en dödsfälla. Om övertagandet av Kobane tog månader att bryta sig igenom kommer samma sak sannolikt ta längre tid i al-Hassake.

De flesta civila i de södra delarna har evakuerats. Det stämmer vidare att al-Hassake är många kristnas hemstad. De har flertalet företag och fastigheter i staden. Däremot bor de allra flesta i al-Qamishli. Det är alltid tragiskt att IS erövrar en stad, oavsett om det är assyrier/syrianer, kurder eller yezidier som finns där - de kommer alla råka illa ut.
Senast redigerad av ZuparN 2015-06-29 kl. 10:28.
Citera
2015-06-29, 11:41
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Staden är viktig för SAA, men betydligt viktigare för YPG - som faktiskt inte börjat delta i striderna på riktigt - ett mycket farligt spel av kurderna, som kan riskera att behöva ta sig an IS i en storstad som al-Hassake. Det är en dödsfälla. Om övertagandet av Kobane tog månader att bryta sig igenom kommer samma sak sannolikt ta längre tid i al-Hassake.

Blir du förvånad över USA: strategi. De låter ISIS ta över, sen kan de börja bomba ISIS och låta YPG kontrollera området.
Citera
2015-06-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Blir du förvånad över USA: strategi. De låter ISIS ta över, sen kan de börja bomba ISIS och låta YPG kontrollera området.
Och sen när kriget är över så erbjuder de lån för att bygga upp staden igen.
Citera
2015-06-29, 13:45
Medlem
Citat:
De är ormar eller så råkade du själv ut för en listig och len räv. Den geografiska realiteten har redan nämnts. En annan motstridighet är strukturerna i Kurdistan. Sedan så kan kurderna i Irak sälja via Iran om nu undvikandet av oljetransporten via Turkiet skulle vara huvudmålet med flermiljards projektet.

En sak är säkert dock. Om "dina" uppgifter stämmer så är kurderna definitivt hala ormar, med tanke på att kurderna både indirekt och direkt hade då startat krig mot hela världen. ISIS, rebellerna, nusra och regimen.
Citera
2015-06-29, 14:05
Medlem
Citat:

Enligt dem själva är det inte möjligt just nu, men kanske senare. Jag tvivlar dock på att de rör sig längre söderut, kanske västerut om ens det. Syftet med ISIS attacker i Kobane och Hasaka var att kurderna skulle sprida ut sig och inte avancera mer. Nu kommer ISIS nerprioritera norr och fokusera på söder mot regimen. Jag undrar varför ISIS ger sig av samtidigt som turkarna ska ta över deras gränsområden? ISIS har hamnat i konflikt med alla förutom turkarna.
Citera
2015-06-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
De var ju tvungna att ha en motstrategi mot turkarnas. Alla gränsstäderna togs över av ISIS medlemmar som tog sig över gränsen ifrån Turkiet. Sedan när hela världen ger sitt stöd till koalitionen mot ISIS så gjorde inte Turkiet det. Nu när YPG börjat ta över gränsområden så blir turkarna motiverade att sätta igång sin buffertprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in