2015-06-24, 00:08
Medlem
Howarks avatar
Jag går pol. kand och ska läsa min sista termin i höst, statsvetenskap. Jag saknar dock 7.5 poäng i nationalekonomi (som jag också tänkt läsa i höst). Man ska ju ha platsgaranti på statsvetenskapen om man går programmet, men har jag verkligen det trots att jag saknar 7.5 hp i nationalekonomi? Eller kommer jag behöva tävla med alla andra som vill läsa kursen och inte går programmet?
Citera
2015-06-24, 14:41
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Jag går pol. kand och ska läsa min sista termin i höst, statsvetenskap. Jag saknar dock 7.5 poäng i nationalekonomi (som jag också tänkt läsa i höst). Man ska ju ha platsgaranti på statsvetenskapen om man går programmet, men har jag verkligen det trots att jag saknar 7.5 hp i nationalekonomi? Eller kommer jag behöva tävla med alla andra som vill läsa kursen och inte går programmet?

Är statsvetenskap ditt huvudämne? Jag saknade mer nationalekonomi än så när jag skulle börja min sista termin och det var inga problem eftersom NEK inte var mitt huvudämne.

Kanske skiljer sig mellan lärosäten dock, jag läste på LiU.
Citera
2015-06-24, 19:48
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Är statsvetenskap ditt huvudämne? Jag saknade mer nationalekonomi än så när jag skulle börja min sista termin och det var inga problem eftersom NEK inte var mitt huvudämne.

Kanske skiljer sig mellan lärosäten dock, jag läste på LiU.

Ja, statsvetenskap är mitt huvudämne. Tack för ditt svar. Vi går visserligen inte samma lärosäte då, men man kan ju tycka att resonemanget borde gälla på alla lärosäten.
Citera
2015-06-29, 20:10
Medlem
Någon som fortfarande har "Handläggning Pågår"? Fan händer..
Citera
2015-06-29, 20:22
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ysera

Citat:
"Handläggning pågår” betyder att vi börjat gå igenom din anmälan, men inte är klara än. När vi är klara med alla utbildningar får du ett mejl där vi ber dig kolla att uppgifterna stämmer.

Själv fick jag detta mejl den 30 april:

Citat:
Hej!

Det är dags för dig att kontrollera din anmälan till högskoleutbildning hösten 2015.
Vi har nu gått igenom din anmälan, dina betyg och intyg. Logga in på Antagning.se och kontrollera att allting stämmer.

Eller har jag missförstått din fråga?
Citera
2015-06-29, 21:57
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:

Låter konstigt att du fortfarande inte fått veta om du är behörig till de program/kurser du sökt och eventuell poäng.

Jag skulle kontakta antagning om jag var du, första urvalet är trots allt den 9/7
Citera
2015-06-30, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Har fått för mig att jag vill söka till läkare, till våren -16. För att komma in (skrev HP en gång och fick bra poäng) måste jag dock läsa Fysik 2.

Problemet är detta: jag är rätt sent ute och den distanskurs jag kan läsa pågår perioden 14 september - 16 oktober. För ansökning till universitet VT16 är sista anmälningsdag den 15 oktober, dvs en dag innan fysikkursen är avslutad. Sista kompletteringsdag är emellertid 1 december.

Kan jag anmäla mig till läkarprogrammet innan den 15 oktober och sedan komplettera med mitt betyg i fysik 2 (innan 1 december) eller är jag fucked?

Tacksam för svar.
Antar att du har fått svar någon annanstans, men har du inte det - eller om någon annan undrar, så går det bra att läsa kurser efter sista anmälningsdagen, bara betygen finns inne sista kompletteringsdagen.
Citera
2015-06-30, 01:16
Medlem
Citat:

Hade börjat bli lite orolig om jag var du. Ring direkt imorrn.
Citera
2015-06-30, 01:28
Medlem
Citat:

Jag har också det. Tror du får vänta till 9e juli för svar.
Citera
2015-06-30, 01:29
Medlem
jousif650s avatar
Citat:

Du behöver inte oroa dig.

https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Mina-meriter/vad-menar-ni-med-handlaggning-pagar/

+
När det är dags för beskedet då komma det att stå (Urval pågår)
Citera
2015-06-30, 10:15
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Vet inte om detta är rätt tråd men jag försöker:

Sökte till ett "magisterprogram" / "påbyggnadsutbildning" på 60hp som sen anmälan när får jag reda på om jag blivit antagen eller ej?

Står bara att "vi behandlar din ansökan om det finns platser över" på antagning.se
Citera
2015-06-30, 10:40
Medlem
MessiahMintss avatar
Troligen efter andra antagningsbeskedet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in