2015-06-26, 06:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
D.v.s. inte i närheten av att kunna täcka in hela Sverige,
förfarande utan förmåga att komma åt fordon som står i bergrum
och fortfarande utan förmåga att bekämpa exponerade mål,
med mindre än att man har de exakta koordinaterna på stillastående fordon*.

Robotbilarna kommer knappast att vara märkta "ROBOTLASTBIL" med blinkande LED-slingor
och vara försedda med radiosändare som kontinuerligt matar ut måldata till ryssarna.

Robotlastbilarna kan i det aktuella fallet vara kamouflerade
som vanliga militära logistikfordon och/eller civila lastbilar,
som kan spridas ut redan i fredstid.

(*) Att veta ungefär var systemen befinner sig räcker nämligen inte,
eftersom Iskander inte kan lokalisera målet
om det är kamouflerat eller parkerat under tak.

Å andra sidan så innebär det att robotlastbilen kan fokusera på just denna uppgift.

En A26 som ligger på andra sidan Östersjön och som befinner sig
i närheten av den ryska eskortstyrkan som löper ut, har inte råd att exponera sig
för att sätta in sina 2st laddade kryssningsrobotar,
för att samtidigt (temporärt) slå ut alla ryska start och landningsbanor i Kaliningradenklaven
och försöka slå ut den ryska landstigningsfartygen innan dessa hinner lämna hamn.

25st robotlastbilar som är utspridda från Treriksröset till Smygehuk,
dolda i lador och/eller under kamouflagenät i skogarna och/eller skyddade i bergrum,
med 100st omedelbart tillgängliga kryssningsrobotar,
kan däremot kosta på sig att skjuta sina robotar.

Nyttan med kryssningsrobotar för Sverige vore dels att vi kan nå långt,
vilket vi kan göra både från mark, från luften och till havs.

Med markbaserade robotar så kan vi dessutom leverera alla robotar direkt
och att vi kan leverera dessa robotar, oavsett hur hårt ansatta vi är i övrigt,
vilket skulle kunna köpa oss tid för att komma på krigsfot.

Med robotarna på ytfartyg, ubåtar eller flygplan, så kan vi inte leverera alla robotarna direkt
(OK, FV skulle kanske kunna göra det, men först sedan läget i luften
är sådant att vi i praktiken redan har vunnit kriget)
och f.f.a. ubåtarna och flyget kan inte leverera robotarna om vi är hårt ansatta.
Grejen är att dess systerfartyg kan göra det åt henne från hamnbassängen i Karlskrona om så önskas pga nästa generations sjömålsrobots långa räckvidd.
Dvs du skapar en helt annan flexibilitet, sen krävs det robot både från flyg och mark som gör samma sak precis som det krävs ett försvar vilket är nedlagt sedan mer än ett årtionde.
Citera
2015-06-26, 10:29
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Grejen är att dess systerfartyg kan göra det åt henne från hamnbassängen i Karlskrona om så önskas pga nästa generations sjömålsrobots långa räckvidd.
Dvs du skapar en helt annan flexibilitet, sen krävs det robot både från flyg och mark som gör samma sak precis som det krävs ett försvar vilket är nedlagt sedan mer än ett årtionde.

Problemet är att just Kalskrona och Kallinge är mål som prioriteras av Iskander. Att dina fartyg kan skjuta från hamnbassängen hjälper inte när hamnbassängen inte längre finns kvar. Ett stort antal mobila plattformar som inte enkelt kan lokaliseras i förväg och flyttas i händelse av risk för bekämpning är mycket mer värt än ett antal robotar på ubåtar. Ubåtarnas styrka är just underrättelseinhämtning, minering och utläggning av smarta torpeder. Att skjuta robot från ubåt är något man kan ägna sig åt när man har en slagkraftig flotta som kan binda upp motståndarens ubåtsjaktkapacitet, något vi saknar.
Citera
2015-06-26, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Problemet är att just Kalskrona och Kallinge är mål som prioriteras av Iskander. Att dina fartyg kan skjuta från hamnbassängen hjälper inte när hamnbassängen inte längre finns kvar. Ett stort antal mobila plattformar som inte enkelt kan lokaliseras i förväg och flyttas i händelse av risk för bekämpning är mycket mer värt än ett antal robotar på ubåtar. Ubåtarnas styrka är just underrättelseinhämtning, minering och utläggning av smarta torpeder. Att skjuta robot från ubåt är något man kan ägna sig åt när man har en slagkraftig flotta som kan binda upp motståndarens ubåtsjaktkapacitet, något vi saknar.
Låter lite som vårt gamla vägbaskoncept
Citera
2015-06-26, 16:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Och kryssningsrobotar från ubåtar används när man antingen
är tvungen att lyfta fram avfyrningspunkten
(inte ett problem för Sverige, men ett problem för globala aktörer)
eller när man av någon anledning inte får använda sig
av markbaserade kryssningsrobotar.
I det sistnämda fallet USA och Ryssland* som inte får ha
markbaserade ballistiska robotar eller kryssningsrobotar, med en räckvidd på 500-5500km.

(*) Ett avtal som ryssarna inte bryr sig om att följa.

Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Låter lite som vårt gamla vägbaskoncept

Och en resurs som skulle kunna köpa tid till FV att kunna omgruppera ut till krigsbaser,
genom att i ett enda eldöppnande klippa av
fiendens alla start och landningsbanor i Kaliningradenklaven.

Ubåtar kan som sagt inte leverera en dylik volym
och FV kan inte leverera några flygfällda robotar alls i tid,
eftersom FV i det skedet kommer att vara upptagna med att överleva,
omgruppera och försöka bestrida fiendens luftherravälde.
Citera
2015-06-26, 17:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast nu är det väl mer bildligt talat eller hur, har du ett totalförsvar med en vpl försörjd organisation så kan du ha krigsförtöjningsplatser där du under cammo ligger och myser i ytläge och i u-läge på väg ut eller in till densamma kan beskjuta Kaliningrad om du så vill.
Det där med att "bekämpa" lede fi´s ubåtsjaktskapacitet är bara nys, i Östersjön handlar det om att slå först och slå hårt, har du KA robotar på hjul, minlinjer, minläggare, attackflyg, robotbåtar och ubåtsbaserat RB understött av Aster och RB90 system och visby I och Visby II har LV robot så skjuts ev hkp bort före de hinner säga "slava Russia".
Några ryska fartyg göre sig icke besvär före flyget, flottan och KA är nedkämpat och minorna röjda.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-06-26 kl. 18:03.
Citera
2015-06-27, 00:32
Medlem
Citat:
Fast nu är det väl mer bildligt talat eller hur, har du ett totalförsvar med en vpl försörjd organisation så kan du ha krigsförtöjningsplatser där du under cammo ligger och myser i ytläge och i u-läge på väg ut eller in till densamma kan beskjuta Kaliningrad om du så vill.
Det där med att "bekämpa" lede fi´s ubåtsjaktskapacitet är bara nys, i Östersjön handlar det om att slå först och slå hårt, har du KA robotar på hjul, minlinjer, minläggare, attackflyg, robotbåtar och ubåtsbaserat RB understött av Aster och RB90 system och visby I och Visby II har LV robot så skjuts ev hkp bort före de hinner säga "slava Russia".
Några ryska fartyg göre sig icke besvär före flyget, flottan och KA är nedkämpat och minorna röjda.
Sonnenwende.....

Det du säger är rent skitsnack så lägg ner, jag har åkte ubåt, jag vet vad en ubåt är kapabel till och inte. Jag har även i efterhand kunnat analysera för var en ubåt i Östersjön passar bra till och inte och jag vill defenitivt inte sitta i en ubåt vid krig vilket jag förhoppningsvis fixade till så att jag slapp när jag gjorde min värnplikt.

När det gäller robotar så skall dessa inte låsas upp på 2 plattformar som med största sannolikhet är sönderbomade när robotarna behövs. Robottilllämpning med framtagande av robot och konstruktion lär kosta ungefär motsvarande samtliga basplatsformar för att bära robotar för de tidigare nämnda 25 lastbilarna.
Sonnenwende, vart får vi mest pang för pengarna?? På 2 överutvecklade ubåtar där man tagit fram ett helt nytt koncept, eller från 25 lastbilar där vi använder befintliga system och förfinar får elektroniska krigföring och sensorkapacitet.
Citera
2015-06-27, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kkkaaajjj
Sonnenwende.....

Det du säger är rent skitsnack så lägg ner, jag har åkte ubåt, jag vet vad en ubåt är kapabel till och inte. Jag har även i efterhand kunnat analysera för var en ubåt i Östersjön passar bra till och inte och jag vill defenitivt inte sitta i en ubåt vid krig vilket jag förhoppningsvis fixade till så att jag slapp när jag gjorde min värnplikt.

När det gäller robotar så skall dessa inte låsas upp på 2 plattformar som med största sannolikhet är sönderbomade när robotarna behövs. Robottilllämpning med framtagande av robot och konstruktion lär kosta ungefär motsvarande samtliga basplatsformar för att bära robotar för de tidigare nämnda 25 lastbilarna.
Sonnenwende, vart får vi mest pang för pengarna?? På 2 överutvecklade ubåtar där man tagit fram ett helt nytt koncept, eller från 25 lastbilar där vi använder befintliga system och förfinar får elektroniska krigföring och sensorkapacitet.
Jag är rätt säker att båda behövs. Att ha en antal top-of-the-line ubåtar med torper har en mycket stor avskräckande effekt på en fiende som måste nyttja havet, fienden vet att dom kan ta ubåten men det är efter att ubåten gjort sitt, och den lär knappast attackera en korvett utan något betydligt dyrare.
Citera
2015-06-29, 10:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sonnenwende.....

Du vet inte ett skit! En ubåt med kryssnings/sjömålsrobot ändrar spelplanen och det taktiska användandet av ubåt.
Om argumentet är att allt är bortsprängt före kriget så kan både Gripen, strv och ytfartyg skrotas.
Vad ska vi ha ubåt öht då menar du idiot?
Citera
2015-06-29, 18:22
Medlem
Citat:
Du vet inte ett skit! En ubåt med kryssnings/sjömålsrobot ändrar spelplanen och det taktiska användandet av ubåt.
Om argumentet är att allt är bortsprängt före kriget så kan både Gripen, strv och ytfartyg skrotas.
Vad ska vi ha ubåt öht då menar du idiot?

Jo jag vet ganska mycket skit. Vad vet du?? Har du någon egen erfarenhet att stödja dina uttalanden på? O sonnenwende, jag tror jag innehar fler högskolepoäng än du, och är därmed troligen något mindre idiot än dig.

Jag kan hålla med om att en ubåt med k/s-robotar ändrar spelplanen, viljan och prioritet hos en eventuell fiende att under ett överraskningsanfall slå ut de 2 ubåtar det handlar om kommer vara ytterst stor, jag gör även analysen att dessa ubåtar om de inte redan är till sjöss eller undangömda kommer vara relativt lätta mål då de ligger vid kaj.
Det är ju knappast så att ubåtarna ligger undangömda i fredstid utan om man kollar in google maps kan man se att dessa oftast ligger vid samma pir. Med andra ord så kan ca 2 kryssningsrobot som ex. Ryssland avfyrar från ett flygplan, i ungefär motsvarande scenario som vi hade under påsken för några år sedan, då sveriges flygvapen hade påskledigt. Genom enbart ett anfall ut, över halva Östersjön innan avfyrning, kan slå ut hela det svenska ubåtsvapnet, i ett anfall.

Det borde vara ganska enkelt att förstå att man får fler robotsystem de pengar det kostar att utveckla ett eget ubåtsburet system. Kan man hålla fler förmågor/system till samma kostnad så borde det vara bättre. Håller man flera system är det svårare för ev. fiende att hitta samtliga.
Det är troligen att köpa ett redan färdig system för horisontell, avfyrning jämfört med att utveckla ett eget.
Citera
2015-06-29, 18:50
Bannlyst
Citat:
Jo jag vet ganska mycket skit. Vad vet du?? Har du någon egen erfarenhet att stödja dina uttalanden på? O sonnenwende, jag tror jag innehar fler högskolepoäng än du, och är därmed troligen något mindre idiot än dig.

Jag kan hålla med om att en ubåt med k/s-robotar ändrar spelplanen, viljan och prioritet hos en eventuell fiende att under ett överraskningsanfall slå ut de 2 ubåtar det handlar om kommer vara ytterst stor, jag gör även analysen att dessa ubåtar om de inte redan är till sjöss eller undangömda kommer vara relativt lätta mål då de ligger vid kaj.
Det är ju knappast så att ubåtarna ligger undangömda i fredstid utan om man kollar in google maps kan man se att dessa oftast ligger vid samma pir. Med andra ord så kan ca 2 kryssningsrobot som ex. Ryssland avfyrar från ett flygplan, i ungefär motsvarande scenario som vi hade under påsken för några år sedan, då sveriges flygvapen hade påskledigt. Genom enbart ett anfall ut, över halva Östersjön innan avfyrning, kan slå ut hela det svenska ubåtsvapnet, i ett anfall.

Det borde vara ganska enkelt att förstå att man får fler robotsystem de pengar det kostar att utveckla ett eget ubåtsburet system. Kan man hålla fler förmågor/system till samma kostnad så borde det vara bättre. Håller man flera system är det svårare för ev. fiende att hitta samtliga.
Det är troligen att köpa ett redan färdig system för horisontell, avfyrning jämfört med att utveckla ett eget.
Att köpa system inkl integrera dessa är inte så enkelt och billigt som man kan tro.

Utvecklar man själv så är allt detta mycket enklare, det finns många många exempel på sk "färdiga" system som faktiskt inte fungerar som tänkt.

Och att utveckla själv är inte alls så dyrt för konungariket Sverige som man kan tro, FMV betalar dock ett betydligt högre pris än Sverige gör men det är monopolpengar så det spelar ingen roll.
Citera
2015-06-30, 09:14
Medlem
Nu har Saab i alla fall fått ordern på två A26 Ubåtar (samt halvtidsmodifiering av två Gotland) för totalt 8,6 miljarder kronor.

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-tva-nya-ubatar-A26-samt-halvtidsmodifiering-av-tva-ubatar-ur-Gotlandsklassen/
Senast redigerad av Petronius 2015-06-30 kl. 09:18.
Citera
2015-06-30, 09:32
Medlem
HEDP502s avatar
Och här är Saabs pressrelease.
Väldigt mycket ubåt på deras hemsida just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in