Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såg i media att den där hjälmen verkar hon ha haft med sig in på arbetsplatsen:

" Kaféet i Blomberg var sista platsen Lisa Holm, 17, sågs i livet. Hennes kolleger gick till vänster från entrén mot en väntande bil. De såg sin arbetskamrat gå åt motsatta hållet, mot mopeden, med hjälmen i sin hand."
http://www.expressen.se/gt/vi-maste-fa-veta-vem-som-gjort-det-mot-lisa/

Ja jag har ändrat i texten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Platser som folk arbetar på är arbetsplatser. Det pågår grävarbeten och takarbeten i huset, det finns rum för slakt och mjölkproduktion. Alla som arbetar har behov att uträtta, och här fanns ett antal personer som arbetade kontinuerligt, inte en bonde som gick in emellanåt.

Men skit i toafrågan, det väsentliga är att Lisa gick frivilligt från kaféet till ladan. Annat är osannolikt.
Jag skiter i sak i toa-frågan men du har fel i allt det väsentliga.

Det arbetar inte en väldig massa folk där. En byggarbetsplats behöver ingalunda ha någon tillgång till wc direkt på plats och särskilt inte när det gäller en gammal lada. Du är helt enkelt helt ute och cyklar på is.

Det finns enligt källa någon enstaka jägare som använder mjölk/slaktrum för just slakt av hjort. Där finns några slaktkrokar, ev mjölktank och några mycket små rum.

Däremot finns det full sanitär utrustning i f.d spritfabriken vilken har varit en arbetsplats på en riktig arbetsplats fulla kriterier. Om drängarna haft tillgång till den byggnaden, har de högst troligt gått på muggen där för att göra tvåan. Annars har de inte långt hem heller.
Men för övrigt verkar det bara vara en bonde som använder utrymmet i denna stora lokal/arbetsplats.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Uppgifter om märke på hennes moped finns sedan tidigare i tråden.

Jag började kolla, men tråden är enorm.. Minns du märke samt om det var relevant uppgift eller gissning?
2015-06-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag började kolla, men tråden är enorm.. Minns du märke samt om det var relevant uppgift eller gissning?

Peugeot var det vet jag. Har ärligt talat inte lagt modell på minnet.

Edit; efter sökning hittade jag Peugeot Speedlight
2015-06-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ett par frågor som kanske går att få svar på.
Fanns spårhund-patrull på plats direkt när detta torp-område spärrades av, eller tillkallades dom till platsen?

Hur stor var avspärrningen?

Avspärrningen var stor
2015-06-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
Glöm nu inte gott folk att det var Lituanierna som "hittade" handsken.

Det finns en mkt stor chans att Lisa, aldrig, någonsin varit inne i ladan.

Just så tror jag att det förhåller sig.
2015-06-29, 10:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, det troligaste vore väl att först öppna förvaringsfacket och lägga ned plastpåsen med tillhörigheter samtidigt som man tar på sig hjälmen. Om det nu visar sig att plastpåsen hängde på styret och om hjälmen inte återfanns vid mopeden hade Lisa antagligen inte ens hunnit sätta sig på mopeden.
Då har hon blivit överfallen ganska snabbt efter att hon kommit fram till mopeden. GM måste i princip ha befunnit sig i närheten. Hur skyddat ligger området bakom där Lisa hade parkerat sin moped i? Kan ett överfall ha skett där? GM kanske hade en bil parkerad intill som inte väckte kollegernas uppmärksamhet?

En söndagskväll är väl inte vägen utanför kafét vältrafikerad och ett snabbt överfall i skydd av den stora fastigheten har GM kunnat överfalla Lisa.

Edit; Hon hade med sig hjälmen från kafét
Överfall mitt på ljusan dag? Varför det?

GM riskerade att bilen skulle upptäckas av andra som använde ordinarie parkeringsplats vid gaveln norr om kaféet om den stod bakom kaféet.

Det finns varierande uppgifter om hur mycket trafik det är på den där vägen. Hur lite trafik det än var så riskerade GM att det kom en bil från kröken söder om kaféet när som helst.
2015-06-29, 10:27
Medlem
angladotters avatar
Lisas pappa står enligt tidigare inlägg som ägare till en Peugeot Speedfight X Race (EU Moped, scootermodell, flerfärgad, årsmodell 2001). Man kan väl anta att det var denna moped Lisa använde.
2015-06-29, 10:32
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Det var reportern som efter polisens "det är en tillhörighet till lisa som hittats" frågade "säg ett klädesplagg" och då fick ett mumlade men tveksamt jakande svar från polisen som stod i en pressad situation med fler journalister i kö för intervju direkt efter presskonferensen dagen efter.

(citaten tagna från B0B0-emulator och ej korrekt angivna från media av mig)

Mitt minne är mig inte alltid troget, så jag får förlita mig på ditt.

Men har jag uppfattat det rätt, att du vet var detta fynd återfanns och på ett ungefär var kroppen återfanns? Och att avståndet emellan är ungefär 500 meter?
2015-06-29, 10:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Lisas pappa står enligt tidigare inlägg som ägare till en Peugeot Speedfight X Race (EU Moped, scootermodell, flerfärgad, årsmodell 2001). Man kan väl anta att det var denna moped Lisa använde.
Där uppgiften finns finns också den här länken. http://www.njuskalo.hr/image-bigger/skuteri-do-50/peugeot-speedfight-2-x-race-lc-slika-15119469.jpg Den visar att packboxen var smal. Innehållet i kassen kan alltså ha varit för skrymmande för att rymmas i packboxen, och kassen går inte heller att placera mellan fötterna. Kan det vara därför den hängde på styret, om den nu gjorde det.
2015-06-29, 10:36
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Mitt minne är mig inte alltid troget, så jag får förlita mig på ditt.

Men har jag uppfattat det rätt, att du vet var detta fynd återfanns och på ett ungefär var kroppen återfanns? Och att avståndet emellan är ungefär 500 meter?

Det finns ett ödetorp 500m SO (på andra sidan åkern) om den vid detta laget beryktade arbetsboden på Martorp.
2015-06-29, 10:40
Medlem
develis avatar
" Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
Glöm nu inte gott folk att det var Lituanierna som "hittade" handsken.
Det finns en mkt stor chans att Lisa, aldrig, någonsin varit inne i ladan."

Citat:
Ursprungligen postat av Gruvling3
Just så tror jag att det förhåller sig.

Vad är anledningen till att denna handske då planterats där av dem (vilket jag antar menas...)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in