Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-21, 22:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack, men att en polis har rätt att kliva in är väl närmast självklart? Men har Missing People samma rätt?

Det undrar jag också, om jag knackar på hos granne som jag vet är hemma men inte öppnar så tar jag inte för givet att jag kan gå in även om det är olåst. Utan jag bör larma. Tittar jag in genom fönstret och ser denne ligga ned som om hen ramlat men rör på sig så kan jag nog relativt lungt gå in med åverkan på dörren och larma samtidigt som jag ser till att personen är så ok som möjligt till ambulans kommer.
2015-06-21, 22:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är inte alldeles självklart för det måste föreligga fara för dröjsmål, i detta fall är det emellertid självklart men i många fall får poliserna avvakta ett förordnade.

Missing People ska inte ha samma rätt, för att de ska få gå in krävs tillstånd från den som bor i huset.
Att gå in i bebodda hus vid fara för liv är väl inte straffbart.
Går väl inte att ringa till tingsrätten och fråga innan man går in vid brand osv.
Men vilken paragraf som gäller vet jag inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Beträffande bilen http://forumbilder.com/image/rAv som hittades i Axvall så har någon ansträngt sig för att den inte skall kunna identifieras. Det har skett genom att nummerplåtarna har tagits bort.

Om litauerna hade en sådan bil så bör den ganska snabbt identifieras av boende på trakten även utan skyltarna.

Om det är en svensk bil så kommer den att identifieras på chassinumret.

Om inte bilägaren är en komplett idiot så måste alltså bilens identitet vara sådan att chassinumret inte är nog. Det tyder på en utländsk bil. Att bilen är försiktigt övertäckt tyder vidare på att något nöt har tänkt att komma och hämta den igen. Jag tror därför bilen antingen är en utländsk bil som avidentifierats eller en stulen bil där tjuven är utländsk (så att han tror det räcker ta bort nummerplåten).

Om bilen har med försvinnandet att göra så bör förövaren alltså vara en person på tillfälligt besök i Sverige, knappast de gripna.

Även ett motornummer...
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vilka kan ha dörrnyckeln till platsen (där Lisas kropp hittades), tror du?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80
Den där SD-snubben som är lantbrukare är ett hett tips. Undrar om han arrenderat stället eller bara arbetat där?
2015-06-21, 22:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det undrar jag också, om jag knackar på hos granne som jag vet är hemma men inte öppnar så tar jag inte för givet att jag kan gå in även om det är olåst. Utan jag bör larma. Tittar jag in genom fönstret och ser denne ligga ned som om hen ramlat men rör på sig så kan jag nog relativt lungt gå in med åverkan på dörren och larma samtidigt som jag ser till att personen är så ok som möjligt till ambulans kommer.

Att du får göra det innebär att du handlar i "nöd", vilket tillsammans med "nödvärn" är en ansvarsfrihetsgrund. Det är tekniskt sätt fortfarande ett otillåten gärning "olaga intrång" om du går in i någons bostad fast du ser att personen ligger avsvimmad däremot är det ingen brottslig gärning då du agerar i nöd.
2015-06-21, 22:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Går väl inte att ringa till tingsrätten och fråga innan man går in vid brand osv.

Se mitt inlägg ovan men kan för alla intresserade även hänvisa till lagrummet nedan.

24:4 Brottsbalken
En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.
2015-06-21, 22:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack, men att en polis har rätt att kliva in är väl närmast självklart? Men har Missing People samma rätt?
Nöd bryter lag, vet man att någon befinner sig i nöd får man alltså gå in i en bostad.

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).
2015-06-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vilka kan ha dörrnyckeln till platsen (där Lisas kropp hittades), tror du?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

De som jobbar på gården bör ha nyckel. Hur många de är vet jag dock ej, men minst två. Men de misstänkta jobbade väl för Jönsson, som har både Blomberg och Martorp? Då kanske de har nycklar till Martorp också. Eller är jag helt ute och cyklar?
2015-06-21, 22:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att du får göra det innebär att du handlar i "nöd", vilket tillsammans med "nödvärn" är en ansvarsfrihetsgrund. Det är tekniskt sätt fortfarande ett otillåten gärning "olaga intrång" om du går in i någons bostad fast du ser att personen ligger avsvimmad däremot är det ingen brottslig gärning då du agerar i nöd.
Regleras det av samma regelverk som att du kan ta bilen när du är full till sjukhuset om ingen annan möjlighet finns?
2015-06-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Såg ett inlägg angående "gristeorin " , som jag tycker är värt att lyfta fram .

Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
L*** Å**** har grisuppfödning.
http://www.proff.se/foretag/lars-gun...ng/11046786-1/
Sammarbetspartnern.. tog i handsken, iallafall i intervju 2.
Se Medelplana kyrka där ett av fynden hittades. Slump? Ja kanske?
Vägen från Martorp och kaféet till LÅ:s bostad går via Medelplana kyrka. Slump? Ja, kanske?

Om man bor där är det ingen slump utan en rutin !

MEN .... Som man också ev. kan skydda sig bakom om man vill !!
2015-06-21, 22:33
Medlem
The-Dentists avatar
Jag undrar bara lite hur det fungerar om det visar sig att människor blev felanklagade, kan man stämma t.ex polisen eller tingsrätten, tidningar.....????
2015-06-21, 22:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Går du in vid brand bör du ha god uppfattning om att du kan hjälpa den som ev. Finns därinne. Annars skapar du väl mer jobb för räddningstjänsten? Och sökandet efter Lisa uppgavs att det avbröts när litauerna hämtades (av en på tråden som sade hen varit med MP och sökt). Vem har i såfall delegerat letning av bevis till MP (för det är vad det låter som)? Och varför

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in