2015-06-29, 09:32
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag måste säga att jag inte håller med dig om att Lisa själv gått in i ladan. Hon satt antagligen på mopeden och var i färd med att åka hem. Vi vet inte ens om hon i detta skede ens hade hunnit att ta på sig handskarna eller hjälmen. Ett normalt förfarande är väl att när man satt sig på mopeden tar man därefter på sig hjälmen, startar mopeden och sedan tar på sig handskar eller omvänt.

När Lisa tagit på sig hjälm och startat mopeden hör hon knappast om det är någon som på avstånd skulle kalla på henne. Om din teori om att Lisa själv medvetet valt att gå in i ladan kan hon inte ha startat mopeden och haft hjälmen på sig. Skulle hon välja att gå till ladan på grund av att GM ropar till henne skulle hennes hjälm återfunnits vid mopeden. Aldrig att hon skulle gå över vägen med hjälm på huvudet.

Jag tror inte att Lisa själv valt att gå till ladan, hon behöver i praktiken inte ens ha befunnit sig där, handsken kan GM ha planterat eller tappat när han hanterade hennes tillhörigheter.
Glöm kisspauser och annat.

En konstig sak tycker jag är hennes påse med tillhörigheter som skulle hängt på styret (!?) och nyckeln i låset.Det naturliga vore att när hon kommer till moppen låser upp sadeln och lägger ner påsen och därefter sätter i tändningsnyckeln.Det kan vara så att hon blivit distraherad av något när hon kom fram till moppen och ska ta reda på vad det är innan hon lägger ner sina saker!?
2015-06-29, 09:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
En konstig sak tycker jag är hennes påse med tillhörigheter som skulle hängt på styret (!?) och nyckeln i låset.Det naturliga vore att när hon kommer till moppen låser upp sadeln och lägger ner påsen och därefter sätter i tändningsnyckeln.Det kan vara så att hon blivit distraherad av något när hon kom fram till moppen och ska ta reda på vad det är innan hon lägger ner sina saker!?

Om nån kommer fram till vilken sorts moped hon hade så vore det enklare. Det finns som sagt moped där sadeln öppnas med samma nyckel i startlås (vrids till ett visst läge) och då är inte händelseförloppet värst underligt. Media rapporterar även i ordval att den fanns vid mopeden alt. intilliggande så det är olika uppgifter.
2015-06-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Finns det inte toalett så utför man behoven i det fria, men på en arbetsplats blir det sanitära problem efter ett tag.

Vad är det som får dig att vilja använda begreppet "arbetsplats" om en magasinsbyggnad som står mitt ute på vischan?
Avser du att byggnaden i sig är en arbetsplats för bonden eller avser du att varje byggnad som behöver underhåll och reparation, först måste inrättas med en wc för att undvika sanitär olägenhet?

Är det någon skillnad om man som privatperson pysslar med sin lada eller hyr in arbetskraft till det? Har vi inte samma behov att gå på muggen?
2015-06-29, 09:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Jag kan inte säga något om det tyvärr.
Möjligen att det inte ligger extremt öde (som i avstånd långt från allt) men tomt.

Ett par frågor som kanske går att få svar på.
Fanns spårhund-patrull på plats direkt när detta torp-område spärrades av, eller tillkallades dom till platsen?

Hur stor var avspärrningen?
2015-06-29, 09:47
Medlem
Citat:

Det är inget konstigt alls med det. Helt normalt förfarande. Men om påsen verkligen hängde på styret eller befann sig på marken invid mopeden, förekommer det olika uppgifter om. Ingen av uppgifterna är fastställda i tråden.
2015-06-29, 09:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Vad är det som får dig att vilja använda begreppet "arbetsplats" om en magasinsbyggnad som står mitt ute på vischan?
Avser du att byggnaden i sig är en arbetsplats för bonden eller avser du att varje byggnad som behöver underhåll och reparation, först måste inrättas med en wc för att undvika sanitär olägenhet?

Är det någon skillnad om man som privatperson pysslar med sin lada eller hyr in arbetskraft till det? Har vi inte samma behov att gå på muggen?
Platser som folk arbetar på är arbetsplatser. Det pågår grävarbeten och takarbeten i huset, det finns rum för slakt och mjölkproduktion. Alla som arbetar har behov att uträtta, och här fanns ett antal personer som arbetade kontinuerligt, inte en bonde som gick in emellanåt.

Men skit i toafrågan, det väsentliga är att Lisa gick frivilligt från kaféet till ladan. Annat är osannolikt.
2015-06-29, 09:51
Medlem
Citat:

Ja, det troligaste vore väl att först öppna förvaringsfacket och lägga ned plastpåsen med tillhörigheter samtidigt som man tar på sig hjälmen. Om det nu visar sig att plastpåsen hängde på styret och om hjälmen inte återfanns vid mopeden hade Lisa antagligen inte ens hunnit sätta sig på mopeden.
Då har hon blivit överfallen ganska snabbt efter att hon kommit fram till mopeden. GM måste i princip ha befunnit sig i närheten. Hur skyddat ligger området bakom där Lisa hade parkerat sin moped i? Kan ett överfall ha skett där? GM kanske hade en bil parkerad intill som inte väckte kollegernas uppmärksamhet?

En söndagskväll är väl inte vägen utanför kafét vältrafikerad och ett snabbt överfall i skydd av den stora fastigheten har GM kunnat överfalla Lisa.

Edit; Hon hade med sig hjälmen från kafét
Senast redigerad av KSP 2015-06-29 kl. 09:55.
2015-06-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om nån kommer fram till vilken sorts moped hon hade så vore det enklare. Det finns som sagt moped där sadeln öppnas med samma nyckel i startlås (vrids till ett visst läge) och då är inte händelseförloppet värst underligt. Media rapporterar även i ordval att den fanns vid mopeden alt. intilliggande så det är olika uppgifter.

Uppgifter om märke på hennes moped finns sedan tidigare i tråden.
2015-06-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Var det inte en polis (den manlige insatsledaren?) som sa ungefär: "Det är en tillhörighet till Lisa som hittats, säg ett klädesplagg"...?

Det var reportern som efter polisens "det är en tillhörighet till lisa som hittats" frågade "säg ett klädesplagg" och då fick ett mumlade men tveksamt jakande svar från polisen som stod i en pressad situation med fler journalister i kö för intervju direkt efter presskonferensen dagen efter.

(citaten tagna från B0B0-emulator och ej korrekt angivna från media av mig)
2015-06-29, 09:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, det troligaste vore väl att först öppna förvaringsfacket och lägga ned plastpåsen med tillhörigheter samtidigt som man tar upp hjälmen. Om det nu visar sig att plastpåsen hängde på styret och om hjälmen inte återfanns vid mopeden hade Lisa antagligen inte ens hunnit sätta sig på mopeden.
Då har hon blivit överfallen ganska snabbt efter att hon kommit fram till mopeden. GM måste i princip ha befunnit sig i närheten. Hur skyddat ligger området bakom där Lisa hade parkerat sin moped i? Kan ett överfall ha skett där? GM kanske hade en bil parkerad intill som inte väckte kollegernas uppmärksamhet?
En söndagskväll är väl inte vägen utanför kafét vältrafikerad och ett snabbt överfall i skydd av den stora fastigheten har GM kunnat överfalla Lisa.

Såg i media att den där hjälmen verkar hon ha haft med sig in på arbetsplatsen:

" Kaféet i Blomberg var sista platsen Lisa Holm, 17, sågs i livet. Hennes kolleger gick till vänster från entrén mot en väntande bil. De såg sin arbetskamrat gå åt motsatta hållet, mot mopeden, med hjälmen i sin hand."
http://www.expressen.se/gt/vi-maste-fa-veta-vem-som-gjort-det-mot-lisa/
2015-06-29, 09:57
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Behöver inte betyda att dom kände varan,
hon kan ju ha fått in en taskspark på GM som gjorde honom extra galen.
Om det nu stämmer det som sas.
Ja,en liten chans till det finns men i detta fall förlitar jag mig till statistiken och var,hur och när det inträffade.
2015-06-29, 09:58
Medlem
Maff1as avatar
Vet inte om det står nånstans har försökt leta. Men enligt polisen i Litauen var den ena brodern känd av polisen , vet vi om vad han var känd ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in