2015-06-28, 00:28
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hur ska detta problem nu lösas? Som sagt, så många kvinnor och barn som faller offer för ISIS och inte kan skyddas, det är väl knappast bara jag som blir förbannad över det och kräver svar?

Igen, du verkar lägga ansvaret på kurderna. Jag tror att dom gör sitt bästa för att skydda civilister och såvitt jag vet har dom inte tvingat folk att återvända.
Dom civila dog för att IS är riktiga jävla as som är beredda att offra sina liv för att få döda kvinnor och barn. Lägg skulden där skulden hör hemma-Daesh och Turkiet. 16 YPG-soldater gav sina liv för att skydda staden.

Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
De kommer ge upp kampen mot kurderna eftersom de inser att Turkiet kommer väldigt snart att skapa en buffertzon i norra delarna av Syrien. IS vill inte vara kvar där när Turkiska artilleriet rullar in följt av det turkiska flygvapnet.

IS ville inte vara kvar för dom blev rövknullade av YPG/YPJ och USAF.
Citera
2015-06-28, 00:39
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag vill veta om de 200 verkligen är kurder så det inte är andra nationaliteter, och jag vill veta vilka angriparna var egentligen, vilka nationaliteter etc. Det lär vi inte få veta om kurderna ska stå för fakta tyvärr

En delegation av observatörer försökte att åka till Tel Abyad området idag. De släpptes inte in av PKK/PYD. Endast en av dessa observatörer, en kurd släpptes in och behandlades ganska illa. Inte många har översyn över vad terroristerna sysslar med i området egentligen.
Citera
2015-06-28, 00:47
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
En delegation av observatörer försökte att åka till Tel Abyad området idag. De släpptes inte in av PKK/PYD. Endast en av dessa observatörer, en kurd släpptes in och behandlades ganska illa. Inte många har översyn över vad terroristerna sysslar med i området egentligen.

Kunde du uttrycka dig luddigare? Var "observatörerna" utskickade av Turkiet kan vi ju alla fatta varför dom inte var välkomna.
Citera
2015-06-28, 20:11
Medlem
Turkey Plans to Send Troops Into Syria, Widening the War

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/06/28/turkey-plans-to-send-troops-into-syria-widening-the-war.html

Tomt snack eller något som hade kunnat hända?
Citera
2015-06-28, 20:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/06/28/turkey-plans-to-send-troops-into-syria-widening-the-war.html
Vad ska Turkiet göra, förklara krig mot kurderna eller Syrien? Kanske fixa båda? Skulle lösa Erdogans hinder att bli diktator, han kan förbjuda det kurdiska partiet på hemmaplan och säga att han behöver full makt på grund av krig?

Frågan är om den turkiska armén och NATO går med på såna galna idéer?
Citera
2015-06-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

Den här buffert planen har funnits sedan inbördeskriget började, men den har alltid avfärdats som tomt prat. Skillnaden nu är att dem själva säger att de ska göra det på egenhand och inte som tidigare då de ville att USA skulle leda arbetet och att de själva skulle bidra. Jag vet inte om det är tomt prat nu med, men incitamenten har blivit starkare i och med att kurderna ökat sitt territorium i norr.

Tidigare så gjorde ISIS arbetet för dem genom att isolera de kurdiska enklaverna och förhindra kurderna från att styra över ett större område. Nu när ISIS inte längre kan uppfylla denna funktion så blir de tvungna att göra det själv. De ska ta över ISIS territorium som sträcker sig ifrån Jarbelus till Mare som ligger precis norr om Allepo. Detta område är annars en potentiell expansions riktning för YPG och FSA.

I artikeln nämns kritiska röster från militären och det är förståeligt för regeringen kommer sätta in 18 000 soldater som ska ta över ett 100 * 30 km stort område. Det är bara 20 km ifrån Mare till Aleppo och syriska militären. Frågan är om kurderna är värda den risken som detta innebär? Kan Nato göra något ifall det blir krig mellan syriska militären och Turkiet?

edit: Om tillfälliga och lokala strider utbryter mellan turkisk militär och YPG så kan det leda vidare in i Turkiet där nästan hela landets militär återfinns i Kurdistan.
Senast redigerad av Serhat1 2015-06-28 kl. 22:08.
Citera
2015-06-28, 22:58
Medlem
Känns som Erdogan har glömt bort att det finns 22,5 miljoner kurder på hemmaplan. Att turkisk militär korsar gränsen in till Syrien innebär en enorm stor risk både inrikes och utrikes för Turkiet.
Citera
2015-06-28, 23:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Känns som Erdogan har glömt bort att det finns 22,5 miljoner kurder på hemmaplan. Att turkisk militär korsar gränsen in till Syrien innebär en enorm stor risk både inrikes och utrikes för Turkiet.
Det har inte gjort det hittills i någon större omfattning. Jag tror många Kurder är trötta på krig och kurder som hetsar till krig. Det finns inte många Kurder kvar i Syrien och jag tror inte många Kurder vill dö för en värdelös sak. De är nog nöjda med Turkiet istället för öknen i norra Syrien. Trots allt kan inte kurderna skydda de civila som finns i norra Syrien.
Citera
2015-06-28, 23:21
Medlem
Att turkisk militär skulle skapa en buffertzon i Syrien finner jag absurt. USA skulle aldrig tillåta de av många skäl. Om Turkiet går in militärt har Iran en anledning att också göra de.

Ang striderna i Kobane, så är det över. Antal döda är 79 IS terrorister, 7 YPG, 16 lokala milismän och ca 220 civila. Detta enligt SOHR.

Uppgifterna om att IS tog Ayn Issa var felaktiga. Däremot lyckades IS ta Tal Brak.
Samtidigt försökte IS korsa floden öster om Jarabulus i en ny offensiv men blev bombade av USA.

Alltså hur många offensiver kan IS starta egentligen? Dom är verkligen som cancer, sprider sig kraftigt överallt.
Citera
2015-06-28, 23:42
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Att turkisk militär skulle skapa en buffertzon i Syrien finner jag absurt. USA skulle aldrig tillåta de av många skäl. Om Turkiet går in militärt har Iran en anledning att också göra de.

Ang striderna i Kobane, så är det över. Antal döda är 79 IS terrorister, 7 YPG, 16 lokala milismän och ca 220 civila. Detta enligt SOHR.

Uppgifterna om att IS tog Ayn Issa var felaktiga. Däremot lyckades IS ta Tal Brak.
Samtidigt försökte IS korsa floden öster om Jarabulus i en ny offensiv men blev bombade av USA.

Alltså hur många offensiver kan IS starta egentligen? Dom är verkligen som cancer, sprider sig kraftigt överallt.

Hur vet du att Iran och Turkiet inte har ett samarbete om det, tror du allt kommer fram till media?
Turkiet har ett intresse där Iran har ett intresse där, både har en gemensam fiende: kurderna. Vad är kuggfrågan i det här? Peka ut den är du kurd!

Skönt att höra att striderna är över i Ayn al Arab. Hoppas vi kan den här gången ta en längre andetag än sist. Grymt av YPG som klarade den utmaningen med så många liv i bibehåll, bara 7 mördade YPG. Shtarckt!
Citera
2015-06-29, 00:00
Medlem
Chris1991s avatar
Terroristernas offensiv i Daara verkar ha havererat totalt med enorma förluster som följd.
Citera
2015-06-29, 00:08
Medlem
Citat:
Det har inte gjort det hittills i någon större omfattning. Jag tror många Kurder är trötta på krig och kurder som hetsar till krig. Det finns inte många Kurder kvar i Syrien och jag tror inte många Kurder vill dö för en värdelös sak. De är nog nöjda med Turkiet istället för öknen i norra Syrien. Trots allt kan inte kurderna skydda de civila som finns i norra Syrien.
Kurder är hala sliskiga ormar. Kommer uppgifter om att kurderna i Irak med Barzani i spetsen har kommit överens med PYDs (YPG) ledare att de ska samarbeta för att nå medelhavet, på så sätt är man inte beroende av Turkiet för att sälja olja.
Afrin kantonen är inte speciellt långt ifrån Medelhavet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in