2015-06-29, 00:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför skulle hon t ex göra "intrång" för att kissa hos någon annan?
Det tänker jag inte upprepa. Vi diskuterade det igår.
2015-06-29, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Har man passerat vegetationen vid tomtgränsen och gett sig ut på åkerfältet i riktning mot skog, har man helt fri sikt från villan under en bra sträcka som jag minns det. Om man nu inte kryper eller ålar fram bland grödan. Kan vara svårt om man släpar på en kropp..
Men inte om LH lever! Kommer man till de MGM:s hus om man fortsätter nedåt genom skogen?
Hur långt är det?
2015-06-29, 00:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Känns som hen i sådana fall inte var rädd för att bli upptäckt? Han var ju i så fall kvar nära eventuell överfallsplats med risk för att bli upptäckt Men förövare av den här typen kanske brukar göra det (alltså hålla sig nära "rov-platsen")?

Jag har ju för fan redan förklarat hur hypotesen hänger ihop, läs inte bara ett inlägg.

Jag tar det en gång till, lite mer utförligt. Förutsättning är att en av bröderna är gärningspersonen.

Bröderna känner till ladan. En broder råkar på Lisa bakom caféet när han kör in bakom caféet strax efter att de andra två tjejerna har lämnat, Lisa är kvar, hon sms:ar sin pappa och gör sig reda att köra, något händer där, till exempel en våldtäkt i bilen, kan förklara eventuell avsaknad av spår efter ett brott just där, brottsplatsen är så att säga mobil. Lisa försöker ringa, Lisa stryps i bilen och mobilen förstörs.

Han vill inte riskera att synas på platsen i onödan, det kan till exempel komma inbrottstjuvar som ska sno Lenas finporslin eller så kan en älg se honom med händerna runt Lisas hals, för att inte tala om utländsk underrättelsetjänst som kanske smyger i buskarna letandes efter ett lämpligt offer med anknytning till Försvarsmakten.

Mördaren tar sig över vägen med sin bil, där ligger Lisa död med en hjälm bredvid sig. Bakom ladan är det förmodligen inte mycket trafik och skulle någon se honom eller hans bil där så är det en naturligare plats för honom att bli sedd på, kan neka till att ha varit vid caféet om den frågan skulle komma upp i ett senare skede.

I ladan, eller bakom ladan känner han sig tryggare än vid eller bakom caféet, det var den enda plats han i ett stressat läge kände sig någorlunda säker på, att köra hem med ett lik i bilen var inte ett alternativ, han behövde en stunds betänketid på en relativt säker plats.

Därefter dumpas Lisas tillhörigheter på vägen mot Martorp, resten vet vi.

Försök åtminstone förstå tankegången i det här. Jag är möjligtvis korkad, men jag tror att det är ungefär såhär det brukar gå till när någon mördas oplanerat.

Mördaren ville av naturliga skäl bort från brottsplatsen så fort som möjligt, och om det var ett oplanerat dåd så visste han inte vart han skulle ta vägen inledningsvis, ladan blev första bästa lösning och efter lite betänketid så hände sedan resten.

Nej, jag säger inte att det var såhär det gick till, dock skulle det inte förvåna mig om det är ungefär såhär facit kommer att se ut.
2015-06-29, 00:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Jag antar att en lekman dvs en vanlig person inte skulle uttrycka sig så. Tror de flesta inte hade uttryckt sig så därmed inte sagt att någon kan göra det. Detta är exakt vad han säger;
""Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta." (punkterna är han som pausar i uttalet)

Men som sagt, en liten bit av vad jag skrivit.

Men agree to disagree.

"Onormalt aggressivt beteende". Nej ingen har skrivit att han brukar misshandla random människor el liknande vad jag läst. Därmed så vet vi ju inte att så är fallet dock. Eller hur?
Men angående att mördare måste visa aggressivt beteende. Finns väl flera fall med seriemördare som varit idylliska medborgare med fru och barn? Utan något vida känt aggressivt beteende, förutom när de får utlopp för detta på sina offer då såklart.

"Sprider saker irrationellt". Har jag aldrig påstått. Du som påstår det. Tycker du det är ett konstruktivt svar på vad jag skriver?

Om han nu förvärvat en massa egendom så antar jag att han är rätt redig i sitt handlande, jag påstår inte att du påstår han är irrationell, men om han haft ihjäl henne så verkar det inte särskilt rationelltatt sprida hennes prylar omkring sig själv s. a. s. Och varför låta moppen stå kvar? Han kan väl åka omkring på sin egendom utan att det verkar onaturligt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-29 kl. 00:50.
2015-06-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen har kommit med någon bättre teori. Hur kom Lisa in i ladan? Körd i bil, som #OY föreslår, eller buren över vägen? Helt osannolikt.
OM hon nu har varit i ladan ------------> Varför skulle hon inte kunna vara buren eller släpad över? Eller tvingad att gå med en pistol/kniv mot i ryggen?
2015-06-29, 00:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det kan komma något nytt redan imorgon!

Om det nu inkommit teknisk bevisning mot MGM får vi nog reda på det redan imorgon. Kanske det lättas på yppandeförbudet också, och inte bara för Åklagaren. Advokaterna måste ju få bemöta saken och vi kan i så fall emotse en dramatisk omhäktningsförhandling på tisdag.
Men detta är bara en tanke. Nu ska jag sova på saken.
2015-06-29, 00:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har ju för fan redan förklarat hur hypotesen hänger ihop, läs inte bara ett inlägg.

Jag tar det en gång till, lite mer utförligt. Förutsättning är att en av bröderna är gärningspersonen.

Bröderna känner till ladan. En broder råkar på Lisa bakom caféet när han kör in bakom caféet strax efter att de andra två tjejerna har lämnat, Lisa är kvar, hon sms:ar sin pappa och gör sig reda att köra, något händer där, till exempel en våldtäkt i bilen, kan förklara eventuell avsaknad av spår efter ett brott just där, brottsplatsen är så att säga mobil. Lisa försöker ringa, Lisa stryps i bilen och mobilen förstörs.

Han vill inte riskera att synas på platsen i onödan, det kan till exempel komma inbrottstjuvar som ska sno Lenas finporslin eller så kan en älg se honom med händerna runt Lisas hals, för att inte tala om utländsk underrättelsetjänst som kanske smyger i buskarna letandes efter ett lämpligt offer med anknytning till Försvarsmakten.

Mördaren tar sig över vägen med sin bil, där ligger Lisa död med en hjälm bredvid sig. Bakom ladan är det förmodligen inte mycket trafik och skulle någon se honom eller hans bil där så är det en naturligare plats för honom att bli sedd på, kan neka till att ha varit vid caféet om den frågan skulle komma upp i ett senare skede.

I ladan, eller bakom ladan känner han sig tryggare än vid eller bakom caféet, det var den enda plats han i ett stressat läge kände sig någorlunda säker på, att köra hem med ett lik i bilen var inte ett alternativ, han behövde en stunds betänketid på en relativt säker plats.

Därefter dumpas Lisas tillhörigheter på vägen mot Martorp, resten vet vi.

Försök åtminstone förstå tankegången i det här. Jag är möjligtvis korkad, men jag tror att det är ungefär såhär det brukar gå till när någon mördas oplanerat.

Mördaren ville av naturliga skäl bort från brottsplatsen så fort som möjligt, och om det var ett oplanerat dåd så visste han inte vart han skulle ta vägen inledningsvis, ladan blev första bästa lösning och efter lite betänketid så hände sedan resten.

Nej, jag säger inte att det var såhär det gick till, dock skulle det inte förvåna mig om det är ungefär såhär facit kommer att se ut.
Och där, i bilen bakom ladan, tappade Lisa handsken så den hamnade i ladan. Det skulle förvåna mig.
2015-06-29, 00:52
Medlem
Citat:
Okej, då. Toa fanns i slakt/mjölkavdelningen av huset, och Lisa gick dit.

Inte för att jag själv ser det som troligt men om så vore fallet, ärr det kanske mer rimligt eftersom den sista biten av det ofärdiga takarbetet på ladan ligger närmast mot slakthuset. Även om drängarna var lediga under söndagen, kanske de ändå uppehöll sig där den sista etappen av arbetet skulle slutplaneras.
2015-06-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du om utrymmet där Lisa hittades va låst?

Jag har fått frågan förut och har samma svar. Kan tyvärr inte gå in på detaljer.
2015-06-29, 00:53
Medlem
boidis12s avatar
Det är väl inget större besvär att bära en 45-50 kg tung tjej över axeln över vägen . Och vem har sagt att hon gör motstånd . Lägger du armvecket runt halsen och klämmer till så svimmar hon efter 15-20 sekunder . Tar ju bara en halv minut över vägen och in i ladan på andra sidan . Lätt som en plätt . Gäller bara att ha lite timing och vara skapligt vältränad .....
Medlem
Citat:
Det tänker jag inte upprepa. Vi diskuterade det igår.
Intressant att du bara väljer att upprepa vissa saker Polisen verkar ju inte utgå från att hon lämnade moppen självmant iaf eftersom de tidigt utgick från att hon blivit "bortförd" mot sin vilja. Men vi får se när FUP kommer.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
OM hon nu har varit i ladan ------------> Varför skulle hon inte kunna vara buren eller släpad över? Eller tvingad att gå med en pistol/kniv mot i ryggen?
Därför att det är 40 meter fri sikt från en trafikerad väg att gå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in