Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 01:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Om polisen åkt ut och hittat material som rör fallet grundad på en vittnesobservation, då torde vi tidsnog läsa om det, redan i morgon. I området har folk ögonen uppe. Når polisen kommer så har de med sig mycket stärka lampor, så de märks nog.
Tids nog ja - i FUP om inte annat.

Nej, det kommer inte med stora strålkastare varje gång.
Det kan ju också vara så enkelt att de snabbt kan se att kläderna är ointressanta - de lär ändå agera för att skydda utredningen ..

Jag har inte en aning om huruvida han talar sanning eller inte - jag konstaterar bara att hur det är med den saken får vi inte veta förrän det börjar släppas uppgifter ur utredningen.
2015-06-28, 01:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Förresten, vill du utveckla vad som elimineras?

Där man diskuterar en massa om att:
Hjälmen måste ha..
Hon måste ha först öppnat...
Hon kan inte...

Skulle det visa sig att det är samma nyckel, samma startlås (som till sadel) så är det inte så komplicerat det som sker (dvs att nyckeln satt i när den återfanns).
2015-06-28, 01:30
Medlem
lirareflashbacks avatar
Borjar bli oerhort storande att inget nytt framkommer.
Uttalanden som att "obduktionen ar klar nu och vi far se vad det visar" ar patetiskt.
Klart som fan att obduktionen ar klar. Gatt lang tid nu.
Helt otroligt att det fortfarande rader yppandeforbud.
Nar ar nasta haktningsforhandling?
2015-06-28, 01:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte säkert. Fyndplatsen för mobildelar kan ligga i en annan cell.

?
Det är samma mobil trots allt. Så antingen är det mobildelar som går att pejla eller inte.

Edit.... och samma mobil som sägs ha sagt hej då vid cafét.
Senast redigerad av develi 2015-06-28 kl. 01:32.
2015-06-28, 01:31
Medlem
Citat:
Når polisen kommer så har de med sig mycket stärka lampor, så de märks nog.

Poliser har det kryllat av här men dessa starka lampor har inte lika ofta noterats, alltså märks de inte alls så mkt som du tror. Dessutom är det äntligen sommar och sol till sent på kvällen, åtminstone här i det för tråden aktuella området.
2015-06-28, 01:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
?
Det är samma mobil trots allt. Så antingen är det mobildelar som går att pejla eller inte.
Mobildelar går inte att pejla.
2015-06-28, 01:34
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Vem pratade du med? Den civilanställde telefonisten eller någon som visste något?
Tyvärr har jag inte namnet, för det jag fick jag nog inte. Jag ringde numret til polisen, sade att jag har en blogg, och att det ryktats att det var gjort ett inlämnad fynd av klädesdon av något slag, i Lidköping, Skövde eller Göteborg, något som rörde Lisa Holm.

Efter ett tag (10 min) fick jag beskedet att man inte kommenterar fallet Lisa Holm under förundersökningen, men att det inte var inrapporterat något klädesfynd under senaste dygnet oavsett vilket fall, också inkluderad detta fall. Efteråt förstod jag att detta finns i en elektronisk logg.
2015-06-28, 01:34
Medlem
KofotarConnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är inget troll, men en skeptiker!

Det är yppandeförbud i fallet, men beslutet rör parterna i domstolen, inte Flashback!

Här skvallrar vi, och visst vore det intressant om du hade ett scoop för oss, som du kan förmedla varligt. Kan du inte tala om vad du hittade, när och var, samt hur det gick till när fyndet överlämnades iill polisen.

Fick du ett tack och kvitto?

Såhär var det. Idag strax innan 1500 skulle jag plocka vilda blommor inför en fest imorgon. Jag stannar till vid en plats och går in ungefär 10 meter på ängen. Där märker jag att det ligger ett flertal klädesplagg, samt ytterligare ett 10 meter längre in. Jag slår inte på stora trumman direkt och påstår att det är LH's saker. Senare när jag kommer hem ikväll så skickade jag ett mailformulär på polisens hemsida. När jag nämnde detta i tråden ansåg flera att jag borde ha ringt. Givetvis. Dåligt samvete ifall det kan vara något viktigt så ringer jag. Två kriminalare ringer upp efter en halvtimma och frågar om vägen hem till mig. Plockar upp mig, jag visar platsen. De plockar med sig sakerna i pappkassar. Tar min födelsedata och skjutsar hem mig.

Alltså löjligt att ens försvara det här.
2015-06-28, 01:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet.
Men masttömning, GPS ÄR relativt exakt - men givetvis beroende på vart händelseförloppet sker - i detta fall landsbygd.
jag fortsätter tjata iom att jag vet att tätort kan ge ganska exakt besked på metern - vad är då positionsbestämmelsen på landsort som Blomberg?

Edit: ev. händelseförlopp påverkas av detta...
GPS är mycket exakt. Tidigare hade man en avsiktligt inbyggd osäkerhet på ca 2 km för att den ej skulle missbrukas i militära sammanhang, detta släppte man sen.

Vad gäller signaler mellan telefon och två stolpar, gäller såvitt jag kan förstå, samma princip som vid annan pejling. Finns telefonen mitt emellan stolparna får man ingen fixerad position, man vet bara att telefonen finns någonstans längs en linje.

Kan man däremot dra streck från vardera masten så att de bildar en vinkel, en skärningspunkt vid telefonen, då finns telefonen där linjerna korsar varandra. Detta är elementär krysspejling. Eventuella felslag i sammanhanget känner jag inte till, finns en möjlig störning/avvikelse/felslag ökar utsikterna för god precision för varje ny mast som tillkommer i ekvationen.
2015-06-28, 01:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tyvärr har jag inte namnet, för det jag fick jag nog inte. Jag ringde numret til polisen, sade att jag har en blogg, och att det ryktats att det var gjort ett inlämnad fynd av klädesdon av något slag, i Lidköping, Skövde eller Göteborg, något som rörde Lisa Holm.

Efter ett tag (10 min) fick jag beskedet att man inte kommenterar fallet Lisa Holm under förundersökningen, men att det inte var inrapporterat något klädesfynd under senaste dygnet oavsett vilket fall, också inkluderad detta fall. Efteråt förstod jag att detta finns i en elektronisk logg.
Okej, då förstår jag. Den du pratade med kommenterade inte fallet och kände inte till något inlämnat klädesplagg. Du kan säkert tala sanning, men det det du återger innebär inte att något klädesplagg inte har lämnats in.
2015-06-28, 01:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Mobildelar går inte att pejla.

Jag menar givetvis inte krossat glas eller andra mobilpartiklar...
Jag menar:
---> är det troligt att det är en area på minst 1 km på glesbygd relaterat till glest mellan master?
Inom denna räckvidd återfanns nämligen delar av mobilen.
2015-06-28, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Borjar bli oerhort storande att inget nytt framkommer.
Uttalanden som att "obduktionen ar klar nu och vi far se vad det visar" ar patetiskt.
Klart som fan att obduktionen ar klar. Gatt lang tid nu.
Helt otroligt att det fortfarande rader yppandeforbud.
Nar ar nasta haktningsforhandling?

Tror det blir i början på nästa vecka... åtalsförlängningen går ut 30 juni har jag för mig och det betyder att åklagaren måste begära omhäktning innan fristen går ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in