Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag vet.
Men masttömning, GPS ÄR relativt exakt - men givetvis beroende på vart händelseförloppet sker - i detta fall landsbygd.
jag fortsätter tjata iom att jag vet att tätort kan ge ganska exakt besked på metern - vad är då positionsbestämmelsen på landsort som Blomberg?
Edit: ev. händelseförlopp påverkas av detta...
GPS är mycket exakt. Tidigare hade man en avsiktligt inbyggd osäkerhet på ca 2 km för att den ej skulle missbrukas i militära sammanhang, detta släppte man sen.
Vad gäller signaler mellan telefon och två stolpar, gäller såvitt jag kan förstå, samma princip som vid annan pejling. Finns telefonen
mitt emellan stolparna får man ingen fixerad position, man vet bara att telefonen finns någonstans längs en linje.
Kan man däremot dra streck från vardera masten så att de bildar en vinkel, en skärningspunkt vid telefonen, då finns telefonen där linjerna korsar varandra. Detta är elementär krysspejling. Eventuella felslag i sammanhanget känner jag inte till, finns en möjlig störning/avvikelse/felslag ökar utsikterna för god precision för varje ny mast som tillkommer i ekvationen.