2015-06-29, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du tänker på ifall man hittar dna från någon annan än bröderna?
Alla som kan ha koppling att ha varit inne på cafeet.
2015-06-29, 00:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Fanns det en toa i ladan?

Jag har inte facit men i den del av lada som utifrån verkat vara mest intressant, bortsett från mjölkrum/slaktrum på gaveln, har jag svårt att tänka mig att det skulle finnas en toalett. Men allt är så klart möjligt.
Av det man kunnat se utifrån från vägen och som framkommit på bilder, är underlaget där byggnaden står öppen bara jord och grus vilket inte heller är konstigt när det står en rejäl grävmaskin på uppskattningsvis 15-20 ton där. Men det är ju ändå denna passage in som står i närmast direkt och naturlig anslutning rakt över vägen, mittemot cafe'et.
För att vara petnoga ligger infarten till cafe'ets norra parkeringsplats precis mittemot passagen in till grävmaskinen.

En bit bort däremot där det sk slakthuset finns, kan man nog med större säkerhet ana att utrymme för sanitära behov finns att tillgå.
Det är en arbetsplats, så det finns utan tvekan en toa där. Arbetarna gick inte in i kaféet när nöden trängde på. Jag gör ingen skillnad på olika delar av huset, jag kallar det ladan. Lisa kan ha gått in i ladan i avsikt att besöka toa.
2015-06-29, 00:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det här med att Arne säger "vi får hoppas det utreds på bästa sätt, enda förhoppningen vi kan ha nu" utan att nämna något om att hitta Lisa vid liv är märkligt och att han åker iväg flera gånger när det hänt något så tragiskt på hans ägor är märkligt med. Träffar Lisa för första gången samma dag och beskriver henne som "en förtjusande flicka". Besviken på litauerna om de är skyldiga.

"De är på rätt plats nu. För innan det här blir utrett så är det inte roligt för dem att vara någon annanstans än där de är." Tycker Arne använder märkliga ord och beskrivningar i sina uttalanden men eftersom han är godsägare och verkar vara väldigt mån om att tjäna pengar på allt så kanske han tänker på ett annorlunda sätt mer åt det egoistiska hållet och då blir väl hans beteende lite mer logiskt kanske.

Han uttrycker sig lite gammalmodigt som många äldre gör. Och det är väl inte konstigt om han är lite rädd att det inte skulle utredas ordentligt för att de flesta skulle anta att det är "utbölingarna".
2015-06-29, 00:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
OY
Detta kanske du kan svara på, om GM slagit till bakom cafeet så vore väl bästa flyktväg därifrån
med BO att fortsätta nedåt istället för att gå med BO på framsidan och över vägen till ladan.
Hur ser vegetationen ut bakom cafeet och sedan försvinna den vägen?

Min uppfattning är att om gärningspersonen hade en bil så är bästa flyktvägen rakt över vägen in bakom ladan, där kunde han i lugn och ro i avskildhet och hyfsat insynsskyddat göra vad han gjorde.
2015-06-29, 00:14
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är säkert många mer eller mindre förvirrade som har tänkt den tanken. Däremot så är det självklart ingen med normal analysförmåga som tänkt i de banorna.
Polisen skall och måste skicka ut en Schengen/Europol/Interpol efterlysning, det står i polisens riktlinjer,och gäller alla fall.

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2014/Tillsynsrapport_raddningstjanst_uppfoljning_2014_1 3.pdf
2015-06-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Fanns det en toa i ladan?

Jag har inte facit men i den del av lada som utifrån verkat vara mest intressant, bortsett från mjölkrum/slaktrum på gaveln, har jag svårt att tänka mig att det skulle finnas en toalett. Men allt är så klart möjligt.
Av det man kunnat se utifrån från vägen och som framkommit på bilder, är underlaget där byggnaden står öppen bara jord och grus vilket inte heller är konstigt när det står en rejäl grävmaskin på uppskattningsvis 15-20 ton där. Men det är ju ändå denna passage in som står i närmast direkt och naturlig anslutning rakt över vägen, mittemot cafe'et.
För att vara petnoga ligger infarten till cafe'ets norra parkeringsplats precis mittemot passagen in till grävmaskinen.

En bit bort däremot där det sk slakthuset finns, kan man nog med större säkerhet ana att utrymme för sanitära behov finns att tillgå.

Gällande eventuellt kisseri. Varför inte pinka bakom containen bara. Är man kissnödig vill man nog inte förflytta sig så långt.

Tror dock inte att hon skulle kissa, detta borde hon ha gjort inne på cafet. Ska man iväg och kissa i ladan ta man nog dessutom med både påsen och nyckeln
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Antagligen att även om man sagt att hon inte dött för egen hand så kanske det var en olycka och inget mord?
Har du någon teori om vad för slags olycka det skulle kunna tänkas vara som inte lämnar några spår och som gör att LH hittas i byggnaden i Martorp?
Svårt att tro att LH blir överkörd mitt på vägen utan att detta lämnar några som helst spår och den som sitter i bilen lastar in LH och kör till Martorp.
Du kanske tänker att den ene litauern satt på taket på ladan och spikade och tappade hammaren rakt i huvudet på LH så olyckligt att hon dog på fläcken, han blev vettskrämd och sprang efter brorsan som kom med den lysande idén..........Martorp.
Kan du utveckla en hållbar olycksteori.
Motivet är sexualrelaterat, fatta för helvete.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en arbetsplats, så det finns utan tvekan en toa där. Arbetarna gick inte in i kaféet när nöden trängde på. Jag gör ingen skillnad på olika delar av huset, jag kallar det ladan. Lisa kan ha gått in i ladan i avsikt att besöka toa.

Nja jag tror hon skulle gjort vad hon behöver på fiket innan då. Fast det kanske var bråttom iväg så hon inte hann då om de andra var tvungna att åka.
2015-06-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Tycker inte det stämmer tyvärr - det bod teknikerna är vid står längre in på gården enl mig. Man skulle inte heller från den bod som syns på denna bild du länkar till kunna se betongväggen anser i a f jag. Vinkeln stämmer bättre det håller jag med om, men ändå inte.

Titta på bilderna jag länkar, följ bodens långsida (bild 1) och se var den pekar. Har ritat in på satellitbilden (bild 2) var fotografen troligen stod. När det gäller betongväggen är den närmre ladugården idag än vad som syns på satellitbilden, se bild 3

(de röda och gröna cirklarna i bild 3 har jag ej gjort, lånar bilden från tråden, se uppe till vänster)

Bild 1 http://www.ladda-upp.se/bilder/miwyxqprbxeoh/

Bild 2 http://www.hitta.se/kartan!~58.53889,13.37016,18z/tr!i=l8N6NFuL/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/measure!p=58.53937:13.37205,58.53856:13.36920

Bild 3 http://i.imgur.com/kZHQXqZ.jpg
Senast redigerad av ZimZallaZorro 2015-06-29 kl. 00:20.
2015-06-29, 00:18
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du har inte en blekaste aning om vad Lisas mobiltelefon varit med om, så sluta försöka sprida en trådsanning!
Det har ingen annan än mördaren, men självklart kan man ge sig ut på kvalificerade antaganden.
Det ör dårför denna tråd finns.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Har du någon teori om vad för slags olycka det skulle kunna tänkas vara som inte lämnar några spår och som gör att LH hittas i byggnaden i Martorp?
Svårt att tro att LH blir överkörd mitt på vägen utan att detta lämnar några som helst spår och den som sitter i bilen lastar in LH och kör till Martorp.
Du kanske tänker att den ene litauern satt på taket på ladan och spikade och tappade hammaren rakt i huvudet på LH så olyckligt att hon dog på fläcken, han blev vettskrämd och sprang efter brorsan som kom med den lysande idén..........Martorp.
Kan du utveckla en hållbar olycksteori.
Motivet är sexualrelaterat, fatta för helvete.

Nej jag kan inte utveckla någon hållbar olycksteori men utifrån vad man vet (inte mycket) så kan man inte utesluta det heller. Finns inte mycket av det vi vet som pekar på sexualbrott heller.

Vad har du för kontakter i utredningen som vet att inga spår efter något som kan vara olycka finns? Du uttrycker tvärsäkert att inga spår finns som kan indikera olycka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-29 kl. 00:21.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Vore det inte på sin plats att styrka det du påstår?

Om du antager att det finns en toalett i ladan och att du vet var arbetarna kissar och bajsar så tycker jag att du ska vara tydlig med att det är ett antagande, du påstår något som du inte har täckning för, jag har i alla falla inte sett något som styrker dina påståenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in