Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 20:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
du menar denna bild http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/
Nej där var tekniker i vita kläder på den jag menar men jag minns det som att det fortfarande fanns dagsljus på den bilden.

Edit: Är väl detta skjulet: http://www.hitta.se/kartan!~58.53859,13.37002,18z/tr!i=igNttIJZ/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53863:13.37039!z=18#
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-06-28 kl. 20:40.
2015-06-28, 20:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Statistiken speglar verkligheten och säger oss hur vi bör gissa i ett vakuum. Vad exakt i detta är det du inte förstår?

Känner du till något om forskning kring mänskligt beslutsfattande kontra ganska simpla algoritmer inom en rad områden som t ex försäkringsbedömningar och utredningar av låneansökningar? Hint: Algoritmer baserade på "statistik" klår människor som blandar in sin egenupplevda analys- och bedömningsförmåga. Ganska rejält också.
Tvärtom, statistik är ett bekvämt sätt att bedöma försäkrings- och låneansökningar. Man kan sitta på kontoret och jämföra siffror istället för att gå ut i verkligheten och göra en individuell prövning.

Ska domstolen säga så här? "Han häktades på sannolika skäl. Sannolikheten för att han är skyldig är 85 %. Alltså dömer vi honom". Det är så du resonerar.

Har du något argument från verkligheten? Eller föredrar du att sitta på kontoret och titta på statistiksiffror?
2015-06-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om den är under ombyggnation/ i reparationsfas, då kan den mycket väl vara lätt för allmänhet att röra sig i, såvida ingen ser. Likaså om gårdsdörrar stått öppna vid tillfället.
Det gäller både GM och flickans fader.
Som närmast liggande byggnad hade det varit det andra jag kontrollerat, oavsett lagar. Första polispatrull på plats lär ha undersökt snabbt, om dörrar stått uppställda.
Märks att du saknar ett professionellt sätt att närma dig frågan.
1) Du vet inte om det var öppet eller ej
2) Före måndagen så var det bara ett rapporterat försvinnande, så några befogenheter till husrannsakan (eller inbrott) fanns väl inte.
3) Om de (polis/fader) nu varit inne, mot förmodan, så kan man ju inte utesluta dem från att ha lagt dit handsken även om det är mycket långsökt. Krånglar till bevisningen.
4) Alltid bra att följa reglerna så minskar risken att ärenden havererar i domstol. Korrekthet och noggrannhet ger oftast bäst resultat.
2015-06-28, 20:42
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kissteorin har vi diskuterat nästan hela dagen. Kan du tänka dig att läsa igenom själv, eller ska jag upprepa allt?

Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Kissterorin verkar inte logisk. Precis lämnat caféet och blir helt plötslig kissnödig? Vill inte förkasta det men det verkar inte troligt.
Kissteorin verkar mest vara en skitteori tror mer på en skitteori dvs
...en bajsteori då LH blev helt plötsligt akut skitnödig och fick uppsöka närmaste ställe att förrätta sina behov och hade inte ens tid att ta nycklarna ur mopeden, hon kan blivit ilurad ricinolja etc innan färd av MGM som sedan bara väntade på rätt tillfälle att föra bort henne.
2015-06-28, 20:50
Bannlyst
Någon som har hört talas om begreppet griftefrid?

Nähä, tänkte väl det.....
Medlem
Det är många teorier om LH:s försvinnande.
Det är ingen som tänkt tanken att det kan röra sig om ett beställningsjobb?
Detta med tanke på den snabba mobilisering från polisen och efterlysningen via Interpol.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tvärtom, statistik är ett bekvämt sätt att bedöma försäkrings- och låneansökningar. Man kan sitta på kontoret och jämföra siffror istället för att gå ut i verkligheten och göra en individuell prövning.

Ska domstolen säga så här? "Han häktades på sannolika skäl. Sannolikheten för att han är skyldig är 85 %. Alltså dömer vi honom". Det är så du resonerar.

Har du något argument från verkligheten? Eller föredrar du att sitta på kontoret och titta på statistiksiffror?
Nu slår du krok på dig själv. Det är långt till detta ärende hamnar på riktigt i domstol )även enligt dina tidigare ord). Innan dess så pågår en förundersökning. Den skall bedrivas på ett professionellt och effektivt sätt, där ingår att fundera på och få ledning från statistik. Det kan hjälpa till att undvika många fällor eller hitta samband som man annars inte tänkt på.
Detta handlar statistikfrågorna nu om. Så länge man inte kommit upp i minst 98, helst 99,9% sannolikhet att det är rätt GM så torde man i ett mål av denna höga profil inte få någon fälld. Skulle det dessutom visa sig att man skällt under fel träd så blir det inte nådigt för de inblandade i förundersökningen, får då kommer man att titta på vilka förutfattade meningar (jämfört) med statistiken som låg till grund för hur utredningen fördes.
2015-06-28, 20:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
du menar denna bild http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/

Det var nog där hon hittades, ja - och i så fall lär det snäva in möjliga gärningsmän till ett minimum. Alldeles oavsett statistik.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej där var tekniker i vita kläder på den jag menar men jag minns det som att det fortfarande fanns dagsljus på den bilden.

Edit: Är väl detta skjulet: http://www.hitta.se/kartan!~58.53859,13.37002,18z/tr!i=igNttIJZ/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53863:13.37039!z=18#
Jag får nog rätta mig själv här. Det här är nog skjulet:

http://www.hitta.se/kartan!~58.53910,13.36991,18z/tr!i=jXmcQqly/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53902:13.37068!z=18#
Medlem
boidis12s avatar
Jag tror att den upphittade handsken är placerad i ladan tidigt måndag morgon . Ganska bra att den hittas då av AJ , MGM m.fl . Man får ett tillfälle att visa sig hjälpsamma och tror sig kanske därför bli mindre misstänkta . Den blir ju också lite av ett villospår . Om det var samma vind i Blomberg som här så skulle handsken nog aldrig kunna blåsa in i ladan . Ladan ligger i nord/sydlig riktning och det blåser nästan alltid sydlig eller västlig vind .
2015-06-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Nu slår du krok på dig själv. Det är långt till detta ärende hamnar på riktigt i domstol )även enligt dina tidigare ord). Innan dess så pågår en förundersökning. Den skall bedrivas på ett professionellt och effektivt sätt, där ingår att fundera på och få ledning från statistik. Det kan hjälpa till att undvika många fällor eller hitta samband som man annars inte tänkt på.
Detta handlar statistikfrågorna nu om. Så länge man inte kommit upp i minst 98, helst 99,9% sannolikhet att det är rätt GM så torde man i ett mål av denna höga profil inte få någon fälld. Skulle det dessutom visa sig att man skällt under fel träd så blir det inte nådigt för de inblandade i förundersökningen, får då kommer man att titta på vilka förutfattade meningar (jämfört) med statistiken som låg till grund för hur utredningen fördes.

En 17 årig Flicka saknas efter att ha slutat sitt arbete vid Café som ligger i Blomberg vilka lokaler ägs av Arne Jönsson.

Flickan anmäls samma dag av Föräldrar som saknad till Polisen.

Flickans moped med tillbehörigheter står på parkeringsplatsen orörd. (Hjälm saknas).

1. Arne Jönsson hittar en MC handske dagen efter i lada strax intill Café vid Blombergs går som ägas av Arne Jönsson.

2. Arne Jönsson tar upp handsken och överlämnar den till Polisen.

3. Handsken visar sig tillhöra den saknade Flickan.

4. Polisen hittar ägodelar utsprida över marker vars ägare är Arne Jönsson.

5. 5 dagar senare finner man flickan död i lada vid Martorps Gård som ägs av Arne Jönsson och som ligger 100 meter Sydväst Damm vid Martorpsfallet.

6. I samband med att man finner flickan död så anhåller man Arne Jönssons hårt arbetande grannar från Litauen, och som tidigare varit ostraffade.

7. Arne Jönssons grannar häktas senare på sannolika skäl utan teknisk bevisning.

Idag lever ostraffade Grannar till ägare av fastigheter där skada eller annan brottslighet uppstått farligt, särskilt om man inte är Svensk.))

MIN TEORI.
Själv är min TEORI att Gärningsmannen har isensatt ett efterspel för att medvetet få det att se ut som om de hårt arbetande Bröderna från Litauen ska ha utfört dådet.

Gärningsmannen har efter dådet transporterat Flickan till Martorps Gård och där demolerat kroppen så det blir svårt att finna DNA.

Min TEORI är att någon annan än Litauerna utfört dådet och som är väl känd med trakten o byggnaderna, och som har för avsikt att återvända till Martorp Gård för att senare föra bort kroppen till annan platts.

Någon som tidigare besökt Cafét, kanske samma dag och blivit förtjust i flickan, därefter mött upp när hon slutade för dagen för att erbjuda henne något.

Som senare lett till en tur på MC 2 eller 4 hjulig eller i Bil.

På vägen inträffade något som leder till flickan död, vilket ledde till att panik uppstod och flickan transporterades till byggnad i Martorps Gård, några 100 meter från Damm sydväst om det mer för orten kända Martorps Fallet.

Senare var det tänkt att föra henne vidare när stormen lugnat sig.

Jag tror inte att Bröderna från Litauen är de skyldiga, jag tror på att fallet tar en helt oväntad vändning som ingen i sin vildaste fantasi kunde ana.

Jag har svårt för att tro att två tidigare ostraffade och hårt arbetande Bröder ska ha utfört dådet.

Jag har också svårt för att tro att de nu anhållna Bröderna ska kunna hålla tyst om de nu är skyldiga, utan att medge skuld under hård press av välutbildade förhörsledare inom Polisen, sällan man på sikt lyckas med det.

Är de skyldiga så brukar kontentan bli att de börjar skylla på varandra efter kort tid under förhör.

Polisen är således ute och Famlar runt enligt min åsikt.
Men för dagen är min TEORI bara en TEORI.

Detta fall kan bli olöst under lång tid framöver om man inte hittar DNA som kan binda, kanske olöst för evigt
2015-06-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brukar folk göra så, gå in i andras byggnader och kissa på golvet? Om Lisa gick in i ladan, vilket jag finner ytterst osannolikt, så bör hon ha varit i ladan tidigare. Vad skulle skälet till ett sådant tidigare besök tänkas ha varit tycker du?
kanske inte för o kissa men träffa nån !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in