Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 20:11
Medlem
boidis12s avatar
Baracken med galler för fönstren finns på Martorp . Om man tittar på bilder som tidigare funnits i media så står den till vänster precis intill silotornet på Martorp .
Att det är galler på fönstren beror nog på att det kanske förvarade verktyg redskap eller annat därinne .
Jag har sett en bild där en tekniker har spadar m.fl verktyg i handen när han kommer ut från baracken .
Senast redigerad av boidis12 2015-06-28 kl. 20:13.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen blir dömd på statistik. Har du något argument från verkligheten?
Där är du lite ute och seglar. Frågan är inte om man blir dömd på statistik eller ej. Frågan om statistik handlar mer om hur en förundersökning skall läggas upp och hur man skall se till att man inte hamnar snett.
Om ett visst förhållande brukar vara för handen i 0,1% av fallen är risken att man, om man inte beaktar det fallet, skall göra fel tämligen liten men inte obefintlig om det inte finns särskilda omständigheter som är väldigt lika.
Är det däremot 25% risk vid statistisk jämförelse att man är snett ute bör man allokera en hel del resurser på alternativen, annars kan det bli extra dyrt och mycket förnedrande för såväl utredare som senare helt friade misstänkta.
Den mänskliga hjärnan fyller gärna själv i uppgifter som fattas och därför kan vi hamna mycket snett om vi inte har ex vis statistik som hjälper att bedöma riskerna. Om det visar sig vara fel denna gång kommer definitivt några polischefer och förundersökningsledaren att få gå. De är nog tämligen medvetna om det, men troligen gjorde MP:s insats att man tvingades till ett alltför tidigt ingripande, hur det nu än är med saken i verkligheten.
Dessutom handlar juridik inte alls om hur något är i verkligheten utan enkom om hur trovärdig för domstolen den "bevisning" som läggs fram för subjektivt bedöms vara.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
jag var ute i Blombergtrakten idag, och ödsligare ställe får man leta efter. Nästan spöklikt. Massor av ställen att gömma sig på för ett överfall eller inbrott.
jag tvivlar dock på att det är litauerna som är GM, tror Lisa bevittnade ett inbrott och därför bragdes om livet.
Om det är tomt nu är förmodligen inte så konstigt för vem vill gå ut om det finns en psykopat på fri fot :-(
2015-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo, det där uttalet är lurigt.
Tänkte i första hand på att handsken kanske inte blåst in i ladan. Faktiskt att den nästan omöjligtvis kan ha gjort det.
Fadern och den allra första polispatrullen har med största sannolikhet gjort en koll i ladan, men kanske utan att detaljsöka?
Det framgår inte hur långt in, eller snett in i ladan AJ+medarbetare påträffade handsken. Det känns som att möjligheten finns, att den legat en bra bit in, kanske bakom/dolt av något?

Att den ska ha blåst in, och virvlat bort på det viset att den inte påträffas vid ett snabbsök låter så orimligt.
Det är även därmed orimligt att det av händelse "stå och prata", påträffas en handske som inte vare sig polis och/eller fadern hittat vid sök av människa.

Håller helt med dig. Ville bara påpeka vad som sägs av personen som lämnade in handsken. Och lyssnar man på det så låter det mer som att handsken låg synligt dvs ej under någonting men kanske som du säger bakom något. Min tolkning iallafall.
2015-06-28, 20:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
http://z.cdn-expressen.se/images/83/14/8314730e022e4c6dbbd56193d92ac0f7/16x9/760.jpg
Jag har inte sett denna nattbilden men en dagbild från samma vinkel och där inne har jag hela tiden trott att man hittade kroppen.
2015-06-28, 20:20
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
På tisdag kommer väl nya saker fram eller så inte?

Om det mot förmodan inte är dessa herrar som ligger bakom så lär det bli svårt att lösa förmodligen.
2015-06-28, 20:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Frågan om att göra en koll i ladan.
1) Var den öppen?
2) Även om den var det så kan man inte lagligt stövla in hur som helst utan lov. Betyder att man kanske inte sökt där på kvällen även om den var olåst/öppen. Det finns ju lagar.

Om den är under ombyggnation/ i reparationsfas, då kan den mycket väl vara lätt för allmänhet att röra sig i, såvida ingen ser. Likaså om gårdsdörrar stått öppna vid tillfället.
Det gäller både GM och flickans fader.
Som närmast liggande byggnad hade det varit det andra jag kontrollerat, oavsett lagar. Första polispatrull på plats lär ha undersökt snabbt, om dörrar stått uppställda.
2015-06-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har inte sett denna nattbilden men en dagbild från samma vinkel och där inne har jag hela tiden trott att man hittade kroppen.

du menar denna bild http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/
2015-06-28, 20:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något nytt som framkommer den 30 juni?

Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
På tisdag kommer väl nya saker fram eller så inte?

Jag undrar om det kommer att framkomma något nytt nu på tisdag? Förutom att de kommer att bli omhäktade eller inte.

Åklagare Wennerholm kommer troligtvis att även i fortsättningen hålla stenhårt på sekretess och yppande förbud. Bara att hoppas att något nytt framkommer.
2015-06-28, 20:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ingen blir dömd på statistik. Har du något argument från verkligheten?

Statistiken speglar verkligheten och säger oss hur vi bör gissa i ett vakuum. Vad exakt i detta är det du inte förstår?

Känner du till något om forskning kring mänskligt beslutsfattande kontra ganska simpla algoritmer inom en rad områden som t ex försäkringsbedömningar och utredningar av låneansökningar? Hint: Algoritmer baserade på "statistik" klår människor som blandar in sin egenupplevda analys- och bedömningsförmåga. Ganska rejält också.
2015-06-28, 20:28
Medlem
boidis12s avatar
Den bilden är tagen på Martorp .
Antagligen bara för att den är tagen med teleobjektiv den ser konstig ut ....
2015-06-28, 20:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Håller helt med dig. Ville bara påpeka vad som sägs av personen som lämnade in handsken. Och lyssnar man på det så låter det mer som att handsken låg synligt dvs ej under någonting men kanske som du säger bakom något. Min tolkning iallafall.

Ja, vad AJ ordagrant uppger, så ser jag ett par frågetecken mellan hans rader. Han vet ju detaljerna kring exakt var och under vilka omständigheter handsken upptäcktes, och det vet därmed polisen också, men till media blir det en grov återgivning, vilket egentligen är normalt.

Men jag ställer detta lite mot att åtminstone polis ögnat igenom utrymmet där det finns två synliga gårdsdörrar.
Vidare ser den ladan ut att vara indelad i åtminstone två sektioner, med en skiljevägg inuti.
https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,90y,308.48h,79.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Om en handske har blåst in genom öppna gårdsdörrar, då borde den väldigt sannolikt påträffats av poliser med ficklampor, eller om fadern tog svängen runt ladan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in