Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 17:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Bra, då är det bekräftat. Detta kommer bidra till att brottet kommer lösas.

Jaa, men inte till att hitta Lisa vid liv.. Därtill kom den sena masttömningen alldeles för sent. Nu hade det kanske ingen betydelse – men det kunde inte förutsättas då.
2015-06-28, 17:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu läste inte du vad jag skrev.

Jag skrev att om man spekulerar eller antar så är det rimligt att anta att en telefon stängs av för att batteriet är slut.

Jag skrev inte att det var det som skedde!

Det är inte rimligt att Lisa gick in i en lada för att kissa och träffade random baneman. Läs ordväxlingen, innan du svarar. Tack, på förhand.

Jag skrev om vad som är rimligt att anta. Läs innan du svarar. Tack, på förhand!

Däremot är det rimligt att anta att det finns häktningsgrunder för två filurer från Litauen, då två instanser beviljat häktningen, och HD inte prövat häktningen eftersom det inte föreligger formellt fel för häktningen.
Och jag menade att det, oavsett varför telefonen stängts av, visst är fullt rimligt att Lisa gått mot ladan i det nämnda syftet och att hon där råkat på någon av litauerna eller bägge.

Huvudanledningen till att jag inte tror att de möttes vid mopeden, är att om GM hade haft mopeden mitt framför näsan, hade han insett att den hade behövt fraktas bort för att inte ge polisen en uppenbar ledtråd. (Att hon hade en hjälm räckte tydligen inte för GM att tänka längre.)
2015-06-28, 17:10
Medlem
boidis12s avatar
"Vet man med säkerhet att MGM inte jobbade ibland på söndagar ??"
Visst , de "kan" ha gjort en jädra massa olika saker nere vid cafeét just den dagen ....
Ingen vet ju exakt vad som har hänt eller hur ???
Min poäng var att om man nu fluktar efter LH så borde det ju vara lättare att ta henne om man visste med säkerhet att hon inte fick skjuts hem den dagen .
Och att hon åkt förbi både MGM bostad och Martorp på vägen dit är ju fullt möjlig .
Men med en integralhjälm på huvudet så är det inte lätt att känna igen LH särskilt om man inte har sett mopeden innan .... eller hur ???
Sen tycker jag att det är något jävla konstigt med handsken som hittas i ladan .
Varför tillkallar man inte en polisman istället om dom fanns i närheten .
Jag skulle ju aldrig ha tagit i handsken i alla fall .
Det är något som luktar skumt med det där ....
2015-06-28, 17:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
"Vet man med säkerhet att MGM inte jobbade ibland på söndagar ??"
Det vet vi ju inte, så de kan mycket väl ha varit där.
Minns Rhonas ord om att de tre misstänkta inte har haft ett gemensamt alibi!
2015-06-28, 17:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra, då kan du förklara varför det inte är sannolikt att Lisa gick in i ladan för att kissa om det trängde på, och vad som är sant i att det var två banemän.

Brukar folk göra så, gå in i andras byggnader och kissa på golvet? Om Lisa gick in i ladan, vilket jag finner ytterst osannolikt, så bör hon ha varit i ladan tidigare. Vad skulle skälet till ett sådant tidigare besök tänkas ha varit tycker du?
2015-06-28, 17:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brukar folk göra så, gå in i andras byggnader och kissa på golvet? Om Lisa gick in i ladan, vilket jag finner ytterst osannolikt, så bör hon ha varit i ladan tidigare. Vad skulle skälet till ett sådant tidigare besök tänkas ha varit tycker du?
Det räckte ju med utsidan (kanske vid ett buskage), huvudsaken var att hon inte syntes. (Det fanns ju ett bostadshus där mopeden stod.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-28 kl. 17:19.
2015-06-28, 17:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vem har sagt något om att kissa på golvet? Det var en arbetsplats, så det fanns säkert toa ordnat. Eller tror du arbetarna gick in på kaféet vid behov?
2015-06-28, 17:19
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns säkert folk som inte är lika fördomsfulla som #krackelerar, men ännu vet vi inget om orsaken till häktningen, bara att det saknas tekniska bevis.
Du får skilja på fördomar och analysförmåga, ibland går de båda dock nästan hand i hand.
Att pricka in gästarbetarna har jag redan gjort långt innan de anhölls och ens figurerade i samband med detta brott.
Dig har jag också analyserat, ung kvinna, maniskt intresse, inte så snygg, skadeglad. Fy fan!
2015-06-28, 17:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det räckte ju med utsidan, huvudsaken var att hon inte syntes. (Det fanns ju ett bostadshus där mopeden stod.)

Visst, och en förbannat massa växtlighet mellan baksidan på caféet och det huset, skärp dig för fan.

Varför inte dra till med att Lisa kanske gick in i ladan för att hon tyckte att hon hörde en zebra gnägga, men vad hon inte visste var att det var en litauisk man som härmade en zebra?

Ungefär lika sannolikt som att hon skulle kissa på någon annans fastighet.
2015-06-28, 17:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

”Vad skulle skälet till ett sådant tidigare besök tänkas ha varit tycker du?”

Bör väl du svara på som är den ende som gjort det påståendet.
2015-06-28, 17:26
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, där lär det inte stå något om det då den rapporten avser bla MSO. / dvs när aktionen initieras.
Rapporten du länkar, tar vid i samband med att bedömning om att en direkt aktion tillsätts.
I samma stund det blir ett polisiärt ärende - (i samband med faderns larm-samtal) är 24h-regeln åsidosatt.

I fallet med LH var inget annat än MSO aktuellt.

Det jag försöker förklara för dig är att en regel om 24h finns, men att den med största säkerhet aldrig kom på tal, då en insats inleddes direkt.

Ring polisen och fråga generellt, dom kan säkert förklara bättre än vad jag kan.

Det är batter att se till fakta, alltså läsa förundersökningar där mord börjat med försvinnande, Linda I Falun 3 dagar, Marina I Spekeröd 1 dygn, VB I Boden 1 eller 2 dygn och så vidare. Vid samtliga dessa fall så har polisen bett anmälaren att återkomma efter ett dygn om personen fortfarande är försvunnen.

Det finns fler fall men dessa bör räcka för att förstå att det är en generell regel att polisen väntar ett dygn innan polisen påbörjar utredningen om det inte finns särskilda skäl som talar för att det är en akut situation eller ett brott.
2015-06-28, 17:30
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
massa växtlighet mellan baksidan på caféet och det huset
Enligt de bilder jag granskat, gjorde jag bedömningen att det inte varit tillräckligt ostört. Hon kunde ha setts från vägen.
Citat:
som att hon skulle kissa på någon annans fastighet.
Knappast på fastigheten...

Man kan ju fortsätta att spekulera i varför hon ska ha begivit sig iväg från mopeden, men som jag sagt, det viktiga är att mopeden med nyckeln isatt, indikerar att GM aldrig sett den, alltså bör Lisa ha träffat på GM någon annanstans, åtminstone på andra sidan caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in