Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det är två olika saker här. Att Lisas pappa är militär har inte i sig ett skvatt att göra med pådraget. Vi lever inte på mellankrigstiden längre. Random officer är ingen auktoritetsperson på det viset. Däremot spelade det roll for snabbheten i pådraget att Lisas pappa är tränad på att vara beslutsför i krislägen, och följaktligen gjorde allt rätt.
Jag förmodar att Lisas pappa vände sig till polisen med det första han gjorde.
Jag hade anledning att göra samma sak för ett antal år sedan. Jag bad då polismannen, som tog upp min anmälan om den försvunne, att han till sina kollegor skulle gå ut med sådant som de framförallt skulle hålla ögonen öppna för. Tiden var knapp, det visste jag med stor säkerhet, och jag kunde också tydligt visa att så var fallet. Trots det nekades jag all hjälp:
'man skulle avvakta och se...', hette det, och jag fick även ordagrant höra
'att nu ska vi inte måla fan på väggen'. Tre dygn senare hittades personen, men då död, sedan ett dygn.
Det kvittar nog i stort sett hur beslutsför man är om man inte också har en del annat att lägga i vågskålen. Man skulle också kunna ta i och säga att det är skillnad på folk och folk, precis som det ju alltid har varit.