Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 14:19
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det står att representanter för Litauens ambassad kommer att besöka bröderna på måndag. I övrig är det bara skåpmat, utom detta, som Google hjälpte mig att översätta:
Ska villigt erkänna att jag inte är någon facebook fantast men vad jag kan höra på den ene broderns
you tube mix så verkar det ju som en vanlig kille med lite yngre musiksmak, Ingen destruktiv musik vilket man lättt skulle kunna inbilla sig med en misstänkt mördare.
Med den musiksmaken vill man istället tro att någonting har gått mycket fel mot vad det hela var tänkt från början.
Jag kan ha fel, men man får gripa dom halmstrån som finns för att skaffa sig en bild.
Vad har hänt!
2015-06-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är två olika saker här. Att Lisas pappa är militär har inte i sig ett skvatt att göra med pådraget. Vi lever inte på mellankrigstiden längre. Random officer är ingen auktoritetsperson på det viset. Däremot spelade det roll for snabbheten i pådraget att Lisas pappa är tränad på att vara beslutsför i krislägen, och följaktligen gjorde allt rätt.

Jag förmodar att Lisas pappa vände sig till polisen med det första han gjorde.

Jag hade anledning att göra samma sak för ett antal år sedan. Jag bad då polismannen, som tog upp min anmälan om den försvunne, att han till sina kollegor skulle gå ut med sådant som de framförallt skulle hålla ögonen öppna för. Tiden var knapp, det visste jag med stor säkerhet, och jag kunde också tydligt visa att så var fallet. Trots det nekades jag all hjälp: 'man skulle avvakta och se...', hette det, och jag fick även ordagrant höra 'att nu ska vi inte måla fan på väggen'. Tre dygn senare hittades personen, men då död, sedan ett dygn.

Det kvittar nog i stort sett hur beslutsför man är om man inte också har en del annat att lägga i vågskålen. Man skulle också kunna ta i och säga att det är skillnad på folk och folk, precis som det ju alltid har varit.
2015-06-27, 14:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
EN 17 åring som inte kommer hem i tid, det låter som vardagsmat för dom flesta. Låter mer logiskt, ifall Lisa haft problem i andra sammanhang. Så att hennes föräldrar blivit oroliga, för hon inte kommit hem i tid. Vad vet vi om det egentligen, ingenting. Det är information som inte kommit fram än, saknar kanske betydelse för fallet i sig. Men det kan förklara föräldrarnas snabba oro.

Absolut. En 17-åring som inte kommer hem i tid är vardagsmat. Men under de omständigheter som förelåg i just detta fall så hade som sagt flera andra postare reagerat och agerat som Lisas föräldrar gjorde. Så även jag. Jag hade gjort exakt som Lisas pappa. Jag hade satt mig i bilen och åkt till hennes arbetsplats. Längs vägen hade jag spanat efter spår av någon olycka.

Och detta hade jag gjort utan att mitt barn hade varit problematiskt på andra sätt.

Väl framme hade jag efter en kort stunds letande gjort precis som Lisas pappa. Slagit larm. Och för polisen förklarat så rationellt jag kunde varför jag bedömde försvinnandet som ett "riktigt" försvinnande, inte som "en sjuttonåring som kanske har fått annat för sig och struntat i/glömt meddela föräldrarna de ändrade planerna".
2015-06-27, 14:26
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack för informationen! Jag fick en länk som svar, där önskemålen från andra att föräldrarna skulle starta något framgick

Kontentan blir då att det som jag tolkade som ett påstående, av annan användare, om att eskandet av pengar skulle tala för att föräldrarna kunde vara skyldiga, med största sannolikhet faller.

Att du ens vidareutvecklade det påståendet överhuvudtaget, är ett mysterium. Varför skulle inte föräldrarna själva kunna skapa en fond, det är väldigt långt ifrån ett rimligt motiv i detta fall. Tänk innan du skriver.
2015-06-27, 14:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Låt det vara helt klart:

I sådana fall är närstående de första som undersöks, förälder, syskon, pojkvän osv. Därefter vänner, kollegor, bekanta osv. I dag är detta förenklad genom att göra på följande sätt:

Man inhämtar numren på mobiltelefoner som används av dessa i ovanstående grupper, kollar var dessa mobiltelefoner befann sig mellan klockan 1500 på söndag till 1500 på måndag.

Därefter förhör man samtliga, med undantag av bekanta villkas mobiltelefoner befann sig mer än två timmar bort från Blomberg i hela detta dygn. Resten får frågan: "Har du under senaste tiden lånat bort din mobiltelefon, i så fall när, och till vem?"

Därefter får de vanliga frågorna, och de som uppger att de inte lånat bort sin mobiltelefon, men ändå påstår att de var en annan plats än mobiltelefonen, de får extra frågor.

På detta sätt vet vi att pappan eller mamman inte har något med saken att göra, man kollar också telefonerna till de boende i området, samt andra telefoner som varit inom räckhåll för aktuella mobilmaster.

Att förövaren tog kontroll över Lisas mobiltelefon, för att förstöra den, för att ingen skulle kunne kolla var den befann sig, det tyder på att förövaren inte hade sin egen mobiltelefon påslagen, antagligen inte ens med sig. Det i sig tyder på planering.

OM polisen efter detta kollar satelitbilder från platsen tagna mellan 1815-1930, så borde de kunde se om det fanns bilar där, och hur dessa bilar rört sig.

Det finns tyvärr ingen möjlighet för att se regnr. på dessa satelitbilder, men om man följer en bil til en vägkamera, så hittar man åtminstone några. Oavsett, mördaren låter sig knappast fotograferas, han för med sig Lisa, skadad , eller oskadad till fyndplatsen, där han knivdödar henne.

Mördaren är mellan 16-22 år, och kan vara kille eller tjej. Motivet är oviktigt (det visar otaliga kriminalfall där mördaren säger saker som: "hon tjatade för mycket").

Det finns kanske personer i mördarens närhet som misstänker denna, men det behöver inte vara så.

Knappast, jag tror varken pappans eller någon annan I familjen, bekanta, vänner eller kollegor har fått sina telefonuppgifter kontrollerade då ingen av dessa har kunnat misstänkas för hennes försvinnande.

Polisen plockar inte ut telefonlistor till höger och vänster på random personer om det inte finns skäl att misstänka att de begått eller varit delaktiga I ett brott. Dessutom krävs att personen, vars uppgifter ska hämtas ut, är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse.
2015-06-27, 14:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Absolut. En 17-åring som inte kommer hem i tid är vardagsmat. Men under de omständigheter som förelåg i just detta fall så hade som sagt flera andra postare reagerat och agerat som Lisas föräldrar gjorde. Så även jag. Jag hade gjort exakt som Lisas pappa. Jag hade satt mig i bilen och åkt till hennes arbetsplats. Längs vägen hade jag spanat efter spår av någon olycka.

Och detta hade jag gjort utan att mitt barn hade varit problematiskt på andra sätt.

Väl framme hade jag efter en kort stunds letande gjort precis som Lisas pappa. Slagit larm. Och för polisen förklarat så rationellt jag kunde varför jag bedömde försvinnandet som ett "riktigt" försvinnande, inte som "en sjuttonåring som kanske har fått annat för sig och struntat i/glömt meddela föräldrarna de ändrade planerna".
Är det vanligt att polisen sätter igång ett så stort pådrag direkt? Kan de ha haft någon information om något, ett hot mot Lisa eller om person som funnits i området?
2015-06-27, 14:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Är det vanligt att polisen sätter igång ett så stort pådrag direkt? Kan de ha haft någon information om något, ett hot mot Lisa eller om person som funnits i området?
Kan man lägga fram det så att polisen förstår att det handlar om ett riktigt försvinnande så finns det ju inga hinder för polisen att dra igång med stort pådrag direkt. Uppenbarligen lyckades pappan förmedla att det var på allvar.

Jag tror inte att det fanns info om hot mot Lisa eller om person i området. Det räckte med de omständigheter som förelåg; SMS:et om att åka hem, mobil avstängd, moppe kvar, nycklar i låset. Något hade hänt.

Och det stämmer ju. Något hade hänt. Det var befogat att köra stort pådrag direkt.
2015-06-27, 14:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Helt obegripligt att GM lät mopeden stå kvar med nyckel och hennes tillhörigheter, om denne fortfarande fanns kvar i området. Om hon blev indragen/tvingad in I en bil som lämnade platsen så förklarar det allt men om hon drogs in I ladan/mjölklokalen så borde GM snabbt undanskaffat mopeden, först tillfälligt så att det hade sett ut som att Lisa lämnat platsen, och sedan under natten kört den långt från platsen.
2015-06-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Vilken präst skulle föreslå dom anhöriga att "ska vi inte skippa blommor som ändå bara vissnar och starta en minnesfond istället"?
Prästen är mycket lyhörd för familjens önskemål och brukar sällan föreslå annat än psalmer om familjen inte har önskemål om något speciellt.

Minnesfonder startas i princip alltid före begravning, speciellt om man uttrycker en önskan att folk skall donera pengar dit istället för att köpa blommor.
Släkt och vänner kommer förmodligen att fylla kyrkan med blommor ändå men jag har en känsla av att det i detta fall trots minnesfond kommer att skickas så mycket blommor att det inte finns plats för alla i kyrkan.

Jag tror prästen/begravningsbyrån faktiskt frågar hur man vill ha "uppvaktningen/delatagandet". Vid framförallt yngre bortgångna personer brukar pengar skänkas till välgörande ändamål, såsom cancerfonden eller rädda barnen osv. Det är min personliga erfarenhet. Begravningsbyrån och prästen kan faktiskt hjälpa till med praktiska frågor. Det är också min personliga erfarenhet att många både ger pengar och blommor trots att anhöriga skrivit att de hellre ser det att pengar doneras.

Gällande Lisa vet jag inte om hennes fond/stiftelse är klar än ens. För att bilda en stiftelse måste man väl redan ha en egendom så att säga (och den håller på att samlas in nu?). Men de kanske ska ha en förening som driver fonden? Det är mycket frågor att svara på och jag skulle personligen inte hasta in i dessa utan först se hur mycket pengar man får in och sedan välja vad som är bäst långsiktigt för att driva något till minne av Lisa.

Den kanske allt är under uppbyggnad med byråkratiskt krångel drar det ut på tiden innan den kan starta och de har startat ett BG under tiden så folk kan sätta in medel där så länge.

Eller så är den förhoppningsvis redan igång
2015-06-27, 14:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Som jag har förstått var händelseförloppet detta.

Kl 18:23 messade Lisa, som hade en knapp timme hem.
Kl 20:00, när Lisa var en dryg halvtimme sen åkte pappan mot jobbet, medan mamman ringde runt.
Kl 21:00 kom pappan till jobbet och hittade moppen.
Kl 21:30 kom kaféägaren till jobbet och öppnade kaféet.
Kl 22:00 larmades polisen.

Exemplariskt hanterat, enligt min ödmjuka mening.
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Slagit larm är givet. Men det var omständigheter som inte hennes föräldrar visste om än. Även fast dom hade rätt i sin oro. I mitt tycke ganska förvånande att ni omedelbart, misstänker att något kan ha hänt. Kan tänka mig det blir mycket rännande för er som tänker så. Det var inte ens sent, 17åringar som passar tider kan inte vara vanligt. Det var på landet inte i någon förort. Men där ser man hur föräldrar tänker olika.

Även fast jag fortfarande tror på någon annan förklaring.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Undrar också vad som händer om bägge brödernas dna återfinns på eller i Lisa.
Kan båda bröderna bli dömda för mord?
Ja, båda är ju häktade på sannolika skäl misstänkta för mordet på Lisa så det borde
väl inte möta några hinder. Kan ha agerat gemensamt och i samförstånd som det heter.
Så ifall det verkligen kan fastställas att bägge bröderna lämnat DNA-spår efter sig på
eller i offrets kropp eller båda delarna så är det väl klappat och klart och goodbye till
friheten för mycket lång tid för brödraparet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in