Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 19:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
En fråga: Har det bekräftats att Lisa hittades i ett skåp eller är även detta en tanke som framförts i tråden och förvandlats till trådsanning?

Sök på "skåp" i tråden... Det är en typiskt trådsanningen på formen "jag hörde från en kompis att ..."

Däremot så är ganska sannolikt att hon faktiskt hittades i någon form av utrymme som går att stänga till. Om det sedan handlar om ett skåp, en foderautomat eller något annat utrymme med dörr låter jag vara osagt.
2015-06-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
En försvårande omständighet är att AJ säger (i AB eller Exp.) att han hittade den och tog den mellan fingertopparna och gav den till polisen. Då finns hans dna där, om inget ytterligare än hennes dna så har AJ möjligen förstört ett viktigt bevis (pekande mot hans eventuella inblandning). Fynd på brottsplatser skall man absolut inte röra. Exakt fyndplats är också viktig.

Dessvärre hanterade alla tre närvarande i ladan denna handske. Tror det var i ordningen - den äldre brodern, arbetskollegan LÅ och slutligen AJ innan den överlämnades till polisen.
2015-06-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som sagt, om polisen inte tränade avspärrningar så måste den ha hittat spår för att återvända.
Logiken säger inte att de måste hittat nya spår där, MEN det kan ha framkommit annat spår eller teorier som gjort det intressant att leta igen där. Antingen för att säkra spår eller för att kunna utesluta saker (gäller ex vis "kissteorin").
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som sagt, om polisen inte tränade avspärrningar så måste den ha hittat spår för att återvända.
Du tror att de måste ha hittat något för att återvända. Hur fan kan man överhuvudtaget hitta något om man inte letar där då? Bröderna kanske hittade ännu ett fynd senare i veckan? Jag tror helt enkelt att om det nu är så att man tar ner avspärrningarna för att sen återvända så är det bara för att försäkra sig om att där inte finns mer att hitta. Och sen finns det säkert mer än en polis som jobbar med det här fallet och det kan ju ha varit någon som insisterade på att återvända till ladan ännu en gång. Tills det framkommer något mer konkret så väljer jag att tro på att BO aldrig var i ladan överhuvudtaget.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Ej undangömd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594

"Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta. (!!) (han försöker här distansera sig)
Ja först och främst så var vi på arbetsplatsen som vi mitt emot. Och när vi står och pratar där åh så vidare så plötsligt så ser vi ......... en del av klädseln som låg på golvet in i mitt emot då eh tog jag de omedelbart upp den och gick till polisen med den och sa åh om det eventuellt skulle tillhöra henne? ...."

Jo, det där uttalet är lurigt.
Tänkte i första hand på att handsken kanske inte blåst in i ladan. Faktiskt att den nästan omöjligtvis kan ha gjort det.
Fadern och den allra första polispatrullen har med största sannolikhet gjort en koll i ladan, men kanske utan att detaljsöka?
Det framgår inte hur långt in, eller snett in i ladan AJ+medarbetare påträffade handsken. Det känns som att möjligheten finns, att den legat en bra bit in, kanske bakom/dolt av något?

Att den ska ha blåst in, och virvlat bort på det viset att den inte påträffas vid ett snabbsök låter så orimligt.
Det är även därmed orimligt att det av händelse "stå och prata", påträffas en handske som inte vare sig polis och/eller fadern hittat vid sök av människa.
2015-06-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Sök på "skåp" i tråden... Det är en typiskt trådsanningen på formen "jag hörde från en kompis att ..."

Däremot så är ganska sannolikt att hon faktiskt hittades i någon form av utrymme som går att stänga till. Om det sedan handlar om ett skåp, en foderautomat eller något annat utrymme med dörr låter jag vara osagt.

Hur kan någon veta något om om att Lisa skulle ha hittats i ett skåP? Har polisen läckt upgiter om det? Ingen annan har väl haft tillträde till utrymmena?
2015-06-28, 19:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du tror att de måste ha hittat något för att återvända. Hur fan kan man överhuvudtaget hitta något om man inte letar där då? Bröderna kanske hittade ännu ett fynd senare i veckan? Jag tror helt enkelt att om det nu är så att man tar ner avspärrningarna för att sen återvända så är det bara för att försäkra sig om att där inte finns mer att hitta. Och sen finns det säkert mer än en polis som jobbar med det här fallet och det kan ju ha varit någon som insisterade på att återvända till ladan ännu en gång. Tills det framkommer något mer konkret så väljer jag att tro på att BO aldrig var i ladan överhuvudtaget.
Och jag väljer att tro att man vid analys av fynd vid första söket upptäckte något som fick polisen att återvända och hitta mordplatsen, eftersom det var avspärrat där under lång tid. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415
2015-06-28, 19:45
Medlem
MrFolds avatar
Borta från tråden ett par dar och njutit av det riktiga livets olika aspekter (Glöm inte bort att det finns UTANFÖR Flashback kära medforumister )

Med det perspektivet är det inte superupplyftande att nu sitta här tillbaka i datorhörnan, plöja igenom drygt 50 timmars poster och upptäcka att i stort sett noll och inget nytt framkommit. Det är bara tuggande av samma grejer igen. Någon liten ny vinkling ibland, men det är det lilla.

Har tänkt vidare lite på det här med sannolikheten bara. Fortfarande gissar vi alla i stort sett i ett vakuum och den enda information vi har av värde är att bröderna är häktade på sannolika skäl men att ingen av dem dömts för något grovt brott tidigare. Vad som finns därutöver är i princip statistik: Runt 85% uppskattningsvis av alla som häktas på sannolika skäl blir senare dömda för brottet.

Det finns skäl att justera ner den siffran när vi tittar på det här fallets sannolikhet för fällande dom. I de 85 procenten ingår förstås ett antal häktade som redan från början eller nästan från början erkänner sitt brott, eller åtminstone medger omständigheterna i sak (Med något försök till moralisk bortförklaring a'la "Jag var så full, jag minns inget"). Delar vid fallen i två högar så torde fällande dom-procenten i hög ett (de som erkänner) vara nära nog 100%. Enkel matematik säger oss att det bör vara färre än 85% bland de som nekar som till slut blir fällda. För att veta exakt hur många så behöver vi veta proportionerna mellan "erkännare" och "nekare" och det vet i alla fall inte jag. Men säg att en mer realistisk siffra för att de här två bröderna (i brist på all annan info än den ovan) kommer att bli fällda snarare ligger kring kanske 75%

Siffran borde stämma till eftertanke för alla som är mer eller mindre säkra i skuldfrågan. En på fyra för brödernas oskuld (eller åtminstone en friande dom/inget åtal) är sannerligen inte en försumbar siffra för att polisen är på fel spår trots allt.

Å andra sidan är det ännu mer orimligt att sitta och känna sig mer eller mindre säker på brödernas oskuld. Även om vi bortser från trådens alla små Saidor av bägge kön som har sina "magkänslor" om litauernas oskuld så har vi ett mindre kotteri som är inlästa på fallet och aktiva i tråden och tror starkt att polisen har fel personer. Det är en slutsats som helt enkelt inte är rimlig att dra. Den bygger inte på något annat än en slags amatörgärningsmannaanalys - dessutom gjord på personer som man inte vet något om och ett brott som man inte heller har särskilt stora kunskaper omkring.

Den enda rimliga slutsatsen just nu är att statistiken talar för att de är skyldiga. Dock inte med en enormt övertygande marginal ochm i avsaknad av alla fakta som behövs för att analysera fallet djupare finns det absolut utrymme för skäligt tvivel.
2015-06-28, 19:47
Medlem
boidis12s avatar
Att moppen lämnades kvar på brottsplatsen anser jag vara det mest logiska . Varför släpa med en moppe om det var LH man var intresserad av . Det är nog betydligt mer besvärligt att ta med en moped än LH från platsen . Har ni lyft en EU-moped nån gång ?? De flesta väger nog över 100 kg .
Jag har kört dotterns EU-moppe i bagaget på bilen när den hade stannat och jag är inte bland de svagare men det var ett rent elände att få in den utan att skrapa sönder både den och bilen . Att man skulle få bort LH från platsen illa kvickt var nog det mest primära i sammanhanget . Hade man rört moppen så ökar ju också risken för att fingeravtryck eller DNA hade funnits på den . Det där med handsken i ladan är desto knepigare . Att den inte hittades redan på söndagskvällen förbryllar mig ....
2015-06-28, 19:48
Medlem
cem77s avatar
När du är inne på statistik glöm inte att det är två personer, visserligen bröder som är häktade. Procenten borde därmed minska ytterligare för att båda är skyldiga och inte bara en eller ingen.
2015-06-28, 19:49
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Att moppen lämnades kvar på brottsplatsen anser jag vara det mest logiska . Varför släpa med en moppe om det var LH man var intresserad av . Det är nog betydligt mer besvärligt att ta med en moped än LH från platsen . Har ni lyft en EU-moped nån gång ?? De flesta väger nog över 100 kg .
Jag har kört dotterns EU-moppe i bagaget på bilen när den hade stannat och jag är inte bland de svagare men det var ett rent elände att få in den utan att skrapa sönder både den och bilen . Att man skulle få bort LH från platsen illa kvickt var nog det mest primära i sammanhanget . Hade man rört moppen så ökar ju också risken för att fingeravtryck eller DNA hade funnits på den . Det där med handsken i ladan är desto knepigare . Att den inte hittades redan på söndagskvällen förbryllar mig ....

En skåpbil eller minivan lastar du ganska lätt in en moppe ståendes i. Är du liten och klen får du väl rulla upp den för en planka medan en välbyggd hantverkare eller två bollar lätt in en sådan i bilen.
2015-06-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessvärre hanterade alla tre närvarande i ladan denna handske. Tror det var i ordningen - den äldre brodern, arbetskollegan LÅ och slutligen AJ innan den överlämnades till polisen.

Hur kan man lyckas med det? Impulsivitet, okunskap, "naivitet", nåt annat? Eller rent ut sagt smarthet...?

PS vi vet ju givetvis inte om MGM är GM

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in