2015-06-28, 17:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Bra poäng, faktiskt. Så hon kanske blev ditlockad. Litauerna kan ju ha morsat på henne tidigare. Rhona ansåg det sannolikt att de åtminstone hade sett varandra tidigare.

Det finns ju en person med anknytning till ladan och Martorp som Lisa bevisligen har talat med och skulle kunna känna igen, en person som hon förmodligen inte skulle vara rädd för att gå fram till i till exempel ladan. Betänk att tjejerna på caféet har känt obehag av brödernas stirrande, osannolikt att de skulle gå fram till någon av dem i ladan, eller ens gå till ladan.

EDIT;Lisa träffade AJ på caféet när han var där på ett spontant besök, det utesluter dock inte att han hade någon annan person i sällskap, jag har i alla fall inte sett någon uppgift som säger att AJ kom ensam till caféet.
Senast redigerad av OY 2015-06-28 kl. 17:52.
2015-06-28, 17:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Minns jag rätt att det är 200 M mellan cafe och lada?
40 meter, snarare. Inte värt att starta moppen för.
2015-06-28, 17:52
Medlem
Grandiosos avatar
Jag för min del tror faktiskt att det hela kommer att landa i en sån blytung bevisning, teknisk
och annan, mot de aktuella balterna, att det skulle få hört prövade figurer som "kwasten",
Lambertz, Gubb-Jan med flera att bli gröna av avund ifall de bekantgjorde sig med
historien...."det grabbar, det dom har där, tänkt om vi haft det mot våran lille bensoQuick,
då hade saker och ting sett något annorlunda ut."
http://y.cdn-expressen.se/images/91/...6x9/912@70.jpg http://variansen.se/wp-content/uploa...5/04/Tungt.gif

De evigt skeptiska - den ohjälpligt alternativteorifrälsta församlingen med i vissa fall
grundmurad misstro mot rättsväsendet, och som närmast utgår från att polisen alltid
plockar in fel person/er för sällan är någonting vad det synes vara utan istället gömmer
det sig en betydligt krångligare lösning som givetvis farbror blå inte har skarpsinne nog
att lista ut själv så därför står herr eller fru alternativteoretiker till tjänst - kan då
möjligen, efter att man samlat ihop sig någorlunda efter den besvikelse som infunnit sig,
mumla en stund eller två nåntng om att alltihop är planterat, men det brukas inses
det lönlösa i dylikt och det är bara att svälja förtreten och gå vidare i förhoppning om
att det ändå snart ska råka dyka upp ett fall där den föga betrodda polismakten gör bort sig
till slut och den egna kandidaten till brottet seglar in som den rätte och man triumferande
kan utbrista: Aha, jag visste väl det.

Och lika bra att förekomma en och annan spydig kommentar: Nej, jag själv utgår inte
alltid ifrån att rätt pers grips från början. Men oftast är det väl ändå så. (Särskilt när
när hela processen inleds med sånt tungt "artilleri" som: På sannolika skäl.)
Som i det här fallet med allra största sannolikhet.

Tommie Karim-fallet plus det med den brutale (och helt osannolike) älgmördaren är verkligt
sällsynta undantag där det onekligen gömde sig andra lösningar än vad man initialt kunde tro någonstans.

För att återknyta till specifika fallet: En del av den bevisning som leder till brödernas fall
föreställer jag mig kommer från nån av bilarna de förfogat över; spår från Lisa i en
baklucka till exempel. För att hon transporterats i ett fordon någon gång under skeendet
är väl det troligaste och i ett sånt fall brukar det väl vanligen efterlämnas ett och annat
matnyttigt för en kriminaltekniker...
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-28 kl. 18:45.
2015-06-28, 17:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Minns jag rätt att det är 200 M mellan cafe och lada?

Du hamnar mer rätt om du plockar bort en nolla (0) där.
2015-06-28, 17:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför indikerar mopeden med nyckel att gärningspersonen inte har sedd den?
Att denne skulle ha fattat att mopeden måste bort för att inte ge polisen en uppenbar ledtråd om att bortrövandet skett på plats. Det gynnar ju (en lokal) GM att polisen måste leta över en större area.
Att nyckeln suttit i, pekar dessutom på att hon inte bara gått iväg för att hälsa på någon kompis.
2015-06-28, 17:56
Medlem
lillkorvens avatar
Det som cirkulerar bland folk som i området är att hon var styckad när hon hittades. Någon som har någon info eller vet något om detta?

/L
2015-06-28, 17:57
Medlem
Jag är ingen anhängare av "kissteorin" alls. Tycker den är konstruerad och lika malplacerad som handsken i ladan.

Jag tror Lisa gjorde exakt som hon gjorde innan hon skulle fara hemifrån den morgon. Hon förberedde sig för en timmes mopedfärd, där ingår att se till att man packat ner det man skall ha med sig och så går man på toa. Sedan är man klar för avfärd.

Bara för att man är tjej/kvinna behöver man inte fyra väggar och en dörr för att kissa. Om nöden skulle knacka på dörren.
Senast redigerad av Remark 2015-06-28 kl. 18:02.
2015-06-28, 17:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Att denne skulle ha fattat att mopeden måste bort för att inte ge polisen en uppenbar ledtråd om att bortrövandet skett på plats. Det gynnar ju (en lokal) GM att polisen måste leta över en större area.
Att nyckeln suttit i, pekar dessutom på att hon inte bara gått iväg för att hälsa på någon kompis.

Hjälmen då, borde inte gärningspersonen ha förstått att Lisa hade ett motorfordon någonstans kring caféet? Nej, din hypotes håller inte tycker jag.
2015-06-28, 18:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Hjälmen då, borde inte gärningspersonen ha förstått att Lisa hade ett motorfordon någonstans kring caféet? Nej, din hypotes håller inte tycker jag.
Jag är medveten om problemet med hjälmen.
Om de nu träffats vid ladan visste GM ändå inte exakt var mopeden stod och verkligen inte att nyckeln satt i. Dessutom tror jag att GM kan ha varit småfull, och så småningom fanns det inte tid att leta efter den moped som han ändå inte visste stod startklar.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-28 kl. 18:05.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om GM hade insett att Lisa hade en moppe, och haft möjlighet att köra bort den hade han gjort det. Då hade polisen inte vetat var den skulle ha börjat leta.

Att GM inte körde bort moppen tyder på att han var ensam. Han kunde inte lämna bilen och köra bort moppen och sedan gå tillbaka och hämta bilen utan att riskera att åka fast på en gång.
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är batter att se till fakta, alltså läsa förundersökningar där mord börjat med försvinnande, Linda I Falun 3 dagar, Marina I Spekeröd 1 dygn, VB I Boden 1 eller 2 dygn och så vidare. Vid samtliga dessa fall så har polisen bett anmälaren att återkomma efter ett dygn om personen fortfarande är försvunnen.

Det finns fler fall men dessa bör räcka för att förstå att det är en generell regel att polisen väntar ett dygn innan polisen påbörjar utredningen om det inte finns särskilda skäl som talar för att det är en akut situation eller ett brott.

Nåja, generell regel..man får väl ändå säga att det är skillnad på försvinnanden? Ingen av de kvinnorna du tar som exemplel var väl så där extremt förutsägbara och skötsamma som Lisa. Visst, vi vet ju nu hur det gick med dem, men utan facit så får man väl säga att polisen gjorde en rätt rimlig bedömning när man inte rusade iväg direkt i deras fall.
Med Lisa är det en annan sak och där får man också säga att polisen bedömt läget på ett rimligt sätt.

En oskrven regel, till och med för polisen, är att använda huvet om det går.

Om en vuxen självständig/vidlyftig kvinna är oanträffbar, är det inte orimligt att anta att hon är ute i egna ärenden och troligen dyker upp igen efter ett tag. Om en 17-årig tjej, som är pålitlighetet själv SMS-at hem, att hon är på väg och mopeden hittas med nyckeln i där hon skulle startat så vill det väl till en särdeles trög konstapel för att inte genast fatta att det är allvar.

Alla tonåringar är inte obstinata och opålitliga, (även om det verkar vara mångas erfarenhet här inne). Troligen har pappan lyckats klargöra läget för polisen. Gissningsvis har han lyckats ta sig förbi kerberosar på SOS-alarm och fått prata med en klok polis.
Senast redigerad av MegaLomani 2015-06-28 kl. 18:06.
2015-06-28, 18:05
Medlem
boidis12s avatar
Varifrån kommer kissteorin ??
Tror inte ett svatt på att en tjej i LH:s ålder skulle sitta och kissa inne i ladan .
Antagligen gör hon det i så fall innan på cafeét
Hennes kamrater såg ju henne gå runt knuten med hjälmen i handen .
Jag tror ju att MGM väntat på henne där och slagit klorna i henne .
Bara att vänta tills hon har satt på sig hjälmen och slå till .
Man både hör och ser sämre med en hjälm på huvudet ....
Jag vet inte hur starka alla andra här på fb är men en tjej på 45-50 kg är ju ingen match att lyfta upp och bära iväg utan att det blir några släpspår .
Antingen har dom varit två , en med bil som kommit dit och hämtat dom eller så har han burit henne rätt över vägen in i ladan och haft bilen på baksidan . Att ta LH bakom cafeét , slänga in henne i bilen och köra typ 2 km tar väl cirka 7 minuter . På vägen därifrån drar man hammaren i mobilen som slutar fungera .
Det är så långt dom har hunnit på 7 minuter och där hittas mobildelarna längs grusvägen sydost om cafeét .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in