Jag för min del tror faktiskt att det hela kommer att landa i en sån blytung bevisning, teknisk
och annan, mot de aktuella balterna, att det skulle få hört prövade figurer som "kwasten",
Lambertz, Gubb-Jan med flera att bli gröna av avund ifall de bekantgjorde sig med
historien....
"det grabbar, det dom har där, tänkt om vi haft det mot våran lille bensoQuick,
då hade saker och ting sett något annorlunda ut."
http://y.cdn-expressen.se/images/91/...6x9/912@70.jpg http://variansen.se/wp-content/uploa...5/04/Tungt.gif
De evigt skeptiska - den ohjälpligt alternativteorifrälsta församlingen med i vissa fall
grundmurad misstro mot rättsväsendet, och som närmast utgår från att polisen alltid
plockar in fel person/er för sällan är någonting vad det synes vara utan istället gömmer
det sig en betydligt krångligare lösning som givetvis farbror blå inte har skarpsinne nog
att lista ut själv så därför står herr eller fru alternativteoretiker till tjänst - kan då
möjligen, efter att man samlat ihop sig någorlunda efter den besvikelse som infunnit sig,
mumla en stund eller två nåntng om att alltihop är
planterat, men det brukas inses
det lönlösa i dylikt och det är bara att svälja förtreten och gå vidare i förhoppning om
att det ändå snart ska råka dyka upp ett fall där den föga betrodda polismakten gör bort sig
till slut och den egna kandidaten till brottet seglar in som den rätte och man triumferande
kan utbrista:
Aha, jag visste väl det.
Och lika bra att förekomma en och annan spydig kommentar: Nej, jag själv utgår inte
alltid ifrån att rätt pers grips från början. Men oftast är det väl ändå så. (Särskilt när
när hela processen inleds med sånt tungt "artilleri" som:
På sannolika skäl.)
Som i det här fallet med allra största sannolikhet.
Tommie Karim-fallet plus det med den brutale (och helt osannolike) älgmördaren är verkligt
sällsynta undantag där det onekligen gömde sig andra lösningar än vad man initialt kunde tro någonstans.
För att återknyta till specifika fallet: En del av den bevisning som leder till brödernas fall
föreställer jag mig kommer från nån av bilarna de förfogat över; spår från Lisa i en
baklucka till exempel. För att hon transporterats i ett fordon någon gång under skeendet
är väl det troligaste och i ett sånt fall brukar det väl vanligen efterlämnas ett och annat
matnyttigt för en kriminaltekniker...