Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 15:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omhäktningen på tisdag

Blir det bara en slentrianmässig omhäktning? Eller måste åklagaren komma med ytterligare material för att tillföra ngt i sakfrågan?
Åklagaren behöver inte komma med stärkt bevisning, det räcker med att visa att förundersökningen fortskrider, t.ex. genom att han väntar på NFC. Skulle dock bevisningen vid första häktningen ha försvagats, t.ex. genom resultat från NFC, måste han redovisa det.
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Visst, jag påstod då och är fortfarande medveten om att det är möjligt med andra gärningsmän då jag mfl fick mothugg.
Det kan fortfarande visa sig att de två bröderna är helt oskyldiga.
Vet du vad sannolikhet och rationellt tänkande är för något?
Sannolikheten bör ligga på ungefär 99% att rätt personer sitter häktade, nej förresten 99.5%.

Edit: Lustigt att du bemöder dig med att rota igenom tråden och tar åt dig så pass.
Jag anar en ung kvinna bakom tangenterna, inte särskilt attraktiv, halvfet på ostbågar och chips, dålig hy etc. typen som brukar vara maniskt intresserad av slika fall då mer attraktiva tjejer far illa.
En pervers form form av skadeglädje uppvisar du.
Noterar att flera av de mest obstinata skribenterna är kvinnor av samma typ, illa dold skadeglädje då en söt tjej råkar illa ut. Sjukt är bara förnamnet.
Bra att du gjorde tillägget. Nu vet jag vilket uselt medium du är och att du är helkass på att gissa. Nu är jag säkrare än någonsin på att bröderna är oskyldiga.
2015-06-28, 15:35
Medlem
boidis12s avatar
Jag funderade på det AJ sa om att LH hade berättat för honom att det var första gången hon åkte själv till jobbet . Kan det ha varit så att att AJ berättat det för bröderna om dom har pratat med varandra under söndagen . Har de suttit och fluktat efter LH tidigare så borde ju detta gett dem ett bra uppslag att ta henne just på söndagen . Bara en tanke ... här finns ju många tankar så varför inte ???
Senast redigerad av boidis12 2015-06-28 kl. 15:39.
2015-06-28, 15:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En masttömning gjordes i ett tidigt skede, därefter har säkerligen intressant mobiltrafik plockats ut. Detta är idag, en av de första åtgärder som görs vid ett brott av denna slags händelse och inte sällan resultera i det första som kan komma att användas som teknisk bevisning.

Med tanke på hur läget ser ut, är det föga troligt att aktuell mobiltrafik kunnat ge mycket för utredningens skull. Mobiltelefoner i området, vid aktuell tidpunkt är att betrakta som ett kallt spår.
Det enda det gett bekräftat är LH´s angivelser. Man kan dock sätta en viss reservation kring detta, då yppandeförbud följs.

Nej, det gjordes ingen tidig masttömning. Under fredagen, dagen då Lisas kropp hittades, hade ännu ingen begäran om masttömning gjorts. Det inre polisarbetet förefaller inte ha varit lika massivt som det yttre.
Senast redigerad av LeeVan 2015-06-28 kl. 16:15.
2015-06-28, 15:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag funderade på det AJ sa om att LH hade berättat för honom att det var första gången hon åkte själv till jobbet . Kan det ha varit så att att AJ berättat det för bröderna om dom har pratat med varandra under söndagen . Har de suttit och fluktat efter LH tidigare så borde ju detta gett den ett bra uppslag att ta henne just på söndagen . Bara en tanke ... här finns ju många tankar så varför inte ???
Finns inga uppgifter om att hon skulle ha berättat det.
2015-06-28, 15:46
Medlem
boidis12s avatar
Det har funnits uppgifter både här och i media där AJ sagt att LH hade berättat det för honom när han var inne på cafeèt på söndag morgon .
2015-06-28, 15:50
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det har funnits uppgifter både här och i media där AJ sagt att LH hade berättat det för honom när han var inne på cafeèt på söndag morgon .
Det som har sagts är att Lisa blev presenterad för AJ på söndagen, och när AJ i efterhand berättade detta i en intervju nämnde han att det var första gången hon tog moped till jobbet, vilket han fått höra av andra, i efterhand.
2015-06-28, 15:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren behöver inte komma med stärkt bevisning, det räcker med att visa att förundersökningen fortskrider, t.ex. genom att han väntar på NFC. Skulle dock bevisningen vid första häktningen ha försvagats, t.ex. genom resultat från NFC, måste han redovisa det.

Bra att du gjorde tillägget. Nu vet jag vilket uselt medium du är och att du är helkass på att gissa. Nu är jag säkrare än någonsin på att bröderna är oskyldiga.
Jag tror iaf inte att båda bröderna är oskyldiga. Det finns inte en rödbeta att BO nånsin var inne i ladan vid cafeet så då återstår det att handsken som hittades av den ena brodern kom direkt från hans ficka. Om den ena brodern är oskyldig till mord så kommer han snart att sjunga ut. För uppstädandet så kan han kanske få 2-5 år nånting (griftefrid, skyddande, falskt vittnesmål) och det är LÅNGT från livstid som annars kommer att ligga nära här.
2015-06-28, 15:52
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Regeln finns.
Om det fanns en sån regel, så hade den såklart stått påpolisens hemsida, eftersom de inte vill att det skall bli missförstånd.

Någon här skrev att polisen i Thailand har sina regler på sin hemsida, för där skall det enligt dennes uppgift finnas en sån regel. Om så vore fallet i Sverige, så skulle de såklart upplyst detta.
2015-06-28, 15:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det gjordes ingen tidig masttömning. Under fredagen, dagen då Lisas kropp hittades, hade ännu ingen begäran om masttömning gjorts. Det inre polisarbetet förefaller inte ha varit lika massivt som det yttre.

Har du någon källa på att masttömning ej skett före 12/6?
Dessvärre har jag ingen källa som påvisar motsatsen i just detta fall.

Vid organisering av "särskild händelse", vilket inträffar 8/6, finns givetvis befogenheter till att börja undersöka mobiltrafik.
Under rådande omständigheter, där det även inriktas på att återfinna LH vid liv, trots indikationer på att ett bortförande ägt rum, så faller sig en masttömning naturlig.
I en del där man slår ihop dom faktum som fanns i tidigt skede, så är en kontroll av mobiltelefoner ett av de första åtgärder som görs.
Däremot kan fullständiga resultat låtit vänta på sig, då mobiltrafik kan vara tidskrävande att få ut samt analysera.

Om detta inte skett är det att betrakta som tjänstefel. (?)

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP201_1_RPSFS2006_14.pdf

"Särskilda direktiv
Bevissäkring, dokumentation, lägesr
apport, sekretess, intern- och
externinformation, bruk av mobiltelefoner"
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 16:03.
2015-06-28, 15:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Är det säkert? Har för mig att polisen fick tillgång till all trafikdata onsdag eftermiddag? Hade varit nåt strul så informationen blev fördröjd.
2015-06-28, 15:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror iaf inte att båda bröderna är oskyldiga. Det finns inte en rödbeta att BO nånsin var inne i ladan vid cafeet så då återstår det att handsken som hittades av den ena brodern kom direkt från hans ficka. Om den ena brodern är oskyldig till mord så kommer han snart att sjunga ut. För uppstädandet så kan han kanske få 2-5 år nånting (griftefrid, skyddande, falskt vittnesmål) och det är LÅNGT från livstid som annars kommer att ligga nära här.
Varför kan inte Lisa ha gått in i ladan för att pudra näsan innan hon åkte hem? Kaféet var stängt. Varför skulle GM lägga ut villospår där det finns riktiga spår?
2015-06-28, 15:56
Medlem
boidis12s avatar
Nej det är ju inte samma sak ..... Men helt säkert information som skulle kunna gjort att MGM såg ett bra tillfälle att ta LH just den dan . Det var det som var min tanke . Om hon åker dit eller hem själv är ju inte det viktiga i sammanhanget . Det viktiga är ju att om MGM fick reda på det så var det ju ett ypperligt tillfälle att LH just på söndagskvällen . Det är väl inte konstigt om dom skulle ha pratat jobb t.e.x även på en söndag och AJ skulle ha sagt det i förbigående .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in