Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 16:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Här är adressen till riktlinjer vid försvinnande, någon 24 timmarsregel finns inte

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2014/Tillsynsrapport_raddningstjanst_uppfoljning_2014_1 3.pdf
Och här är en artikel: SVT Nyheter Väst: Så jobbar polisen vid ett försvinnande
Inte ett ord om någon tidsgräns. Polisen drar igång insatser beroende på omständigheter.
2015-06-28, 16:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så var det bara en säkerhetskontroll, att inte Lisa var kvar inlåst på kaféet efter stängning.
Så kan det ju vara. Det innebär att kafeägaren inte frågat sin dotter eller nån av de andra arbetskamraterna om de sett om Lisa gått ut samtidigt som de. Och att hon hade nyckeln i tändlåset hela tiden. Men man vet aldrig.
2015-06-28, 16:32
Medlem
Citat:
Varför kan inte Lisa ha gått in i ladan för att pudra näsan innan hon åkte hem? Kaféet var stängt. Varför skulle GM lägga ut villospår där det finns riktiga spår?

Citat:
Ja, det brukar vara en ursäkt i finare kretsar för toabesök.

Nu är det så att du måste ha glömt hur det är att vara ung! Det är bara gamla tanter som har inkontinens.

När man är ung så är man inte kissnödig stup i kvarten, det är med åldern blåsan blir svagare till den grad att man skulle komma på tanken att gå till en lada för att kissa, just efter att man lämnat jobbet där det finns toalett.

Det är helt orimligt att Lisa fullt påklädd blir kissnödig och stänger av sin telefon. Går in i en lada och möter sin baneman som sitter och väntar medan hon kissar.
2015-06-28, 16:34
Medlem
Hon kan behövt göra både A och B... är man riktigt nödig så vill man kanske göra sig av med obehaget om man har en timmes mopedfärd hem.
2015-06-28, 16:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Här är adressen till riktlinjer vid försvinnande, någon 24 timmarsregel finns inte

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2014/Tillsynsrapport_raddningstjanst_uppfoljning_2014_1 3.pdf

Ja, där lär det inte stå något om det då den rapporten avser bla MSO. / dvs när aktionen initieras.
Rapporten du länkar, tar vid i samband med att bedömning om att en direkt aktion tillsätts.
I samma stund det blir ett polisiärt ärende - (i samband med faderns larm-samtal) är 24h-regeln åsidosatt.

I fallet med LH var inget annat än MSO aktuellt.

Det jag försöker förklara för dig är att en regel om 24h finns, men att den med största säkerhet aldrig kom på tal, då en insats inleddes direkt.

Ring polisen och fråga generellt, dom kan säkert förklara bättre än vad jag kan.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 16:42.
2015-06-28, 16:36
Medlem
boidis12s avatar
Man vet väl hur snacket går mellan karlar emellanåt när det gäller "snygga" tjejer . Att någon av MGM skulle suttit nere vid cafeét på sin lediga dag och väntat på att ta LH utan att veta att just den dagen skulle hon ta sig dit och (eller) hem på egen hand verkar ju en aning konstigt . Jobbar jag 10 timmar om dagen sex dagar i veckan så vore inte en sån chansning det jag skulle syssla med på min lediga dag i alla fall . Något säger mig att MGM helt klart visste att LH inte åkte med sina föräldrar den dagen . Ingen verkar ju veta om LH hade sagt det direkt till AJ eller om han fått veta det senare . Men som sagt det var bara en tanke ... Inget att hänga upp sig på .
Hur som haver så är det en stor tragedi att sånt här ska behöva hända .
Att en ung flicka inte ska få leva för att nån jävel antagligen tänkt med fel huvud .
2015-06-28, 16:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Så kan det ju vara. Det innebär att kafeägaren inte frågat sin dotter eller nån av de andra arbetskamraterna om de sett om Lisa gått ut samtidigt som de. Och att hon hade nyckeln i tändlåset hela tiden. Men man vet aldrig.
Oavsett vad dottern eller de andra sa så är säkerhetskontrollen naturlig. Alla kan missta sig. Och att lämna nyckeln i låset i fem minuter kan anses riskfritt, då moppen var gömd bakom huset.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är det så att du måste ha glömt hur det är att vara ung! Det är bara gamla tanter som har inkontinens.

När man är ung så är man inte kissnödig stup i kvarten, det är med åldern blåsan blir svagare till den grad att man skulle komma på tanken att gå till en lada för att kissa, just efter att man lämnat jobbet där det finns toalett.

Det är helt orimligt att Lisa fullt påklädd blir kissnödig och stänger av sin telefon. Går in i en lada och möter sin baneman som sitter och väntar medan hon kissar.
Alla människor är olika. Mobilen kan ha stängts av av batteribrist pga sista SMS:et. Och banemannen behöver inte ha suttit och väntat, han kan ha jobbat, vilket litauerna normalt inte gjorde på söndagar.
2015-06-28, 16:43
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Man vet väl hur snacket går mellan karlar emellanåt när det gäller "snygga" tjejer . Att någon av MGM skulle suttit nere vid cafeét på sin lediga dag och väntat på att ta LH utan att veta att just den dagen skulle hon ta sig dit och (eller) hem på egen hand verkar ju en aning konstigt . Jobbar jag 10 timmar om dagen sex dagar i veckan så vore inte en sån chansning det jag skulle syssla med på min lediga dag i alla fall . Något säger mig att MGM helt klart visste att LH inte åkte med sina föräldrar den dagen . Ingen verkar ju veta om LH hade sagt det direkt till AJ eller om han fått veta det senare . Men som sagt det var bara en tanke ... Inget att hänga upp sig på .
Att en ung flicka inte ska få leva för att nån jävel antagligen tänkt med fel huvud .
Vet du att bröderna inte jobbade alls på söndagar, kanske tom en stund den här dagen?
De kan ha hämtat något, de kan ha lämnat något, de kan ha förberett inför morgondagen osv.
De kan ha gjort detta tidigare under dagen och observerat en moped de aldrig sett förut, anat eller dragit en slutsats av detta.
De kan därför mycket väl ha befunnit sig på platsen då LH skulle bege sig hem, kaféts öppettider var någon ingen statshemlighet heller för den delen.
Litauerna sitter där de sitter på sannolika skäl, det gör dom säkert knappast bara för att de är litauer.
Har svårt att förstå varför inte de skulle ha observerat, och varit där på platsen just vid den tiden.
2015-06-28, 16:44
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det jag försöker förklara för dig är att en regel om 24h finns, men att den med största säkerhet aldrig kom på tal, då en insats inleddes direkt.

Ring polisen och fråga generellt, dom kan säkert förklara bättre än vad jag kan.

Du är allt trög i toppen, du fattar inte att du har fel, om du har fattat det, så tror du att det hjälper att förneka. Jag har arbetat med polisförundersökningar i många år ´som en del av mitt arbete , och behöver såklart inte fråga.

Jag vet, medan du bara lever i TV-världen
2015-06-28, 16:45
Medlem
Citat:
Oavsett vad dottern eller de andra sa så är säkerhetskontrollen naturlig. Alla kan missta sig. Och att lämna nyckeln i låset i fem minuter kan anses riskfritt, då moppen var gömd bakom huset.

Alla människor är olika. Mobilen kan ha stängts av av batteribrist pga sista SMS:et. Och banemannen behöver inte ha suttit och väntat, han kan ha jobbat, vilket litauerna normalt inte gjorde på söndagar.

Det är sannolikt att en telefon stängs av för att batteriet är slut.

Men det är inte sannolikt att Lisa går in i en lada efter 18.23, en söndag för att kissa och möter två random banemän som arbetar där annars Litauerna brukade arbeta, och blir överfallen där medan hon kissar.

Jag är övertygad om att hon inte lämnade sin motorcykel, hon blev tilltalad och sen vet vi inte vad som skedde annat än att först så dog telefonen och sen Lisa var borta.

Det är bra att vara obstinat, men inte på bekostnad av sanningen och allvaret i en sak som denna.
2015-06-28, 16:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Sånt kan ändå hända.
Citat:
Hon behövde inte ha stängt av sin telefon. Redan efter sms:et kan hon ha gått mot ladan. Sedan behövde hon inte gå in i ladan, utan det räckte ju att ingen kunde se henne därifrån. Av en slump fanns GM alldeles i närheten och fick syn på henne med byxorna nere. Han kanske började tramsa och hon blev arg och resten utvecklade sig till någonting riktigt otrevligt.

Och GM kan ha varit någon som brukade snickra på ladan...
2015-06-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Om Lisa körde/skulle kört det här hållet:
https://www.google.se/maps/dir/58.5480074,13.3334398/58.5401758,13.3541474/58.5404457,13.3542529/58.4776602,13.8599356/@58.5088719,13.5698428,18044m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0

så, inte nog med att Lisa då kör förbi MGM utan även Martorps gård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in