Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-27, 00:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du försök till stöld som går överstyr? Varför detta nödrop och lån av mobil sen strypt i stridens hetta.
Hur resten ser ut med kopplingen till Martorp då?

Tror han menar att "nödropet" var en fälla.
2015-06-27, 00:20
Medlem
shmrgs avatar
Nja. missförstå mig rätt, men nog hade jag innerst inne förstått att jag inte skulle få så mkt respons från alla "FB-poliser", som vet bäst. Nog är det så att jag har min polislegitimation sedan många år tillbaks i tiden och också kan bevisas om så erfordras. Vänner har jag också inom gamla morkommiis
ionen, men vi kan låta det vara glömt. Jag inser att det inte finns ngt intresse av att följa fakta, så jag slutar naturligtvis med att kommentera fakta. Hej då!
2015-06-27, 00:20
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Men hallå, ersättning??!! Bara för att hon är släppt är det inte alls säkert att inte åtal kommer att väckas mot henne. Det är först om hon blir frikänd som hon eventuellt kan begära någon ersättning. Eller om åklagaren väljer att lägga ner fallet mot henne. Å som sagt, det vet vi ju inte än.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Läste i ett annat sammanhang att 36 000 är en ungefärlig "månadspeng" om man suttit felaktigt häktad i en månad. Man får ingen summa för perioden efter det att man är släppt vad jag vet. Man kan alltså ej säga att man mått dåligt i 2 år för häktning som vara i några dagar och vilja ha skadestånd för 2 år, om jag förstått saken rätt.

Kvinnan är väl dock fortfarande misstänk och kan komma att bli fälld i en eventuell rättegång, då blir det nog inga pengar..

Låt oss säga att hon inte blir åtalad. Fallet har väckt stor medial uppmärksamhet. Vad har hon rätt till för ersättning?

Låt oss säga att hon blir åtalad för skyddande av brottsling. Hon blir frikänd. Fallet har väckt stor medial uppmärksamhet. Vad har hon rätt till för ersättning?
2015-06-27, 00:21
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är väl klart att det inte är dom,varför skita där man äter och spoliera det enda som försörjer hela familjen. Varför överfalla en tjej mitt på ljusa dagen förmodligen innan hennes kollegor hunnit därifrån och varför gömma kroppen men inte allt annat,varför sprida ut det runt sitt eget bo och arbetsplats,varför uppsöka fyndplatsen där kroppen hittades mitt på ljusa dagen med 2000 personer i området och varför finns det ingen stark bevisning nu när dom har milimetersökt deras hus,arbetsplats och allt som har med dom att göra…..och varför spräcka hennes hjälm,det är inte så lätt,varför ta i den mer än vad man behöver??????? Vilket skadestånd dom kommer att få och den riktiga mördaren är fortfarande där ute förmodligen

Det där skullle kunna sägas om många dömda gärningsmän, konsekvenstänket går inte hela vägen helt enkelt.

Om det nu är dessa bröder så hade de ju garanterat inte tänkt att åka fast, så jag förstår inte hur du tänker.
2015-06-27, 00:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Du skriver mycket klokt men i det här fallet tycker jag du har fel.
Jag tror inte att polisen skulle ha agerat så snabbt om det inte varit en auktoritär person som gjort anmälan om försvinnandet.
Fast nu (miss?)uppfattade jag det som att personen jag citerade menade att fallet inte fått så
stor medial uppmärksamhet och väckt sånt engagemang hos folk ifall Lisas pappa haft ett "vanligare" jobb. Att hon kom från just den bakgrunden.

Alltså en ung tjej försvinner plötsligt spårlöst ute på landsbygden och omständigheter
signalerar omedelbart att något riktigt allvarligt har hänt med henne.
Jag tror nog ändå att man från polisens sida kommit att handla ungefär lika snabbt oavsett
vilka som råkat vara hennes dagars upphov.

Jag kan inte se riktigt att pappan i kraft av sitt militäryrke får mer fart i benen på farbror blå
än random snubbe med tanke på det alarmerande allvaret i saken alltså.

Fast jag kan ta grundligt fel förstås.
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-27 kl. 00:58.
2015-06-27, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det behöver ju inte ha varit någon hon inte kände, det kunde ju just ha varit någon rent av kände, men inte visste om stalkade henne. Om nu bröderna är oskyldiga, vilket jag tror, ja då är detta ju möjligt.
Och förresten tror jag att shrmg visst kan tala sant när han skriver att han är polis, läs på andra inlägg han postat i annan tråd.
Hajar inte varför folk är SÅ himla otrevliga mot varandra här på tråden.

Har också läst historiken....har ett par kompisar som är poliser, dom har också tycken och hört en del...olika storys, som här på fb, gängse uppfattningen är att det är ett rått sexualmord varför
det råder yppandeförbud under fup-tiden
2015-06-27, 00:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Nja. missförstå mig rätt, men nog hade jag innerst inne förstått att jag inte skulle få så mkt respons från alla "FB-poliser", som vet bäst. Nog är det så att jag har min polislegitimation sedan många år tillbaks i tiden och också kan bevisas om så erfordras. Vänner har jag också inom gamla morkommiis
ionen, men vi kan låta det vara glömt. Jag inser att det inte finns ngt intresse av att följa fakta, så jag slutar naturligtvis med att kommentera fakta. Hej då!

Brist på respons? Jag ställer helt normala motfrågor för jag begriper inte vad du menar - och du avviker tvärt med en generalisering?
Bah...
2015-06-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det där skullle kunna sägas om många dömda gärningsmän, konsekvenstänket går inte hela vägen.

Om det nu är dessa bröder så hade de ju garanterat inte tänkt att åka fast, så jag förstår inte hur du tänker.

Jo jag tänker så här, om man nu mördat någon och gömt den personen lite klumpigt på ett ställe som bara man själv och ett fåtal till har nyckel till, varför tar man lite grejer med sig och lägger ut mellan sin bostad och fyndplatsen?? Om man nu har den läggningen att man vill våldta någon,varför göra det 500 meter hemifrån och 50 meter från jobbet mitt i dagsljuset ,när man år efter år har sett tjejer som jobbar där och aldrig stött på någon, inte ens besökt Cafet? och till slut,om man har mördat och kanske våldtagit någon,fraktat kroppen,tagit av hjälmen och slagit sönder den samt spridit ut ditten och datten varför finns det då inte stark bevisning,det är omöjligt att pilla sönder en mobil med handskar på och det är omöjligt att inte lämna något spår av sig själv. Men om man mördat någon och vill ge skulden till bröderna då gör man exakt så som det hela har blivit gjort
2015-06-27, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Brist på respons? Jag ställer helt normala motfrågor för jag begriper inte vad du menar - och du avviker tvärt med en generalisering?
Bah...

Om nu MGM skulle lånat mob skulle dom ha tekniska bevis redan under första häktningsförhandlingen.....kritiskt tänkande som sagt
2015-06-27, 00:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg

Hej shmrg
Läs mina responser på ditt inlägg, för jag tror dig, och det finns säkerligen många, som bara läser men aldrig postar, som också tror dig.
Jag tycker att ditt inlägg var mycket intressant och ser fram mot att du skriver fler inlägg.
2015-06-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det där skullle kunna sägas om många dömda gärningsmän, konsekvenstänket går inte hela vägen helt enkelt.

En sak till,vet vi att Lisa inte dog tidigare på dagen och att någon som kunde svenska skickade sms:et?
2015-06-27, 00:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Om nu MGM skulle lånat mob skulle dom ha tekniska bevis redan under första häktningsförhandlingen.....kritiskt tänkande som sagt

Skrev jag att jag köpte inlägget? Jag ställde motfrågor.
Detta ÄR kritiskt tänkande dvs att 1) få förklarat 2) ifrågasätt.

... Skrik du troll rätt ut, jag agerar på annat sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in