Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 16:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Istället för att uträtta sina behov på kafét några minuter tidigare blir LH enligt dig akut kissnödig och väljer att uträtta sina behov i ladan mittemot minuter efter denna sin 6:e fullbordade arbetsdag.
Sannolikhet är inte en av dina styrkor utan du fantiserar fritt för att vara den som är obstinat.

Var var det föresten som inte stämde? Du är kvinna och du frossar och är skadeglad för att LH råkat illa ut, din sort dyker alltid upp i sådana här fall och skriver sällan i trådar med andra typer av brottsoffer.
Ett välkänt fenomen att mindre attraktiva tjejer gläds då en söt tjej råkat illa ut.
Var det ostbågarna jag gissade fel på?
Ja, hon kan ha känt att det var bättre att gå in på toa i ladan än att riskera att bli tvungen att stanna och besöka en buske på vägen.
2015-06-28, 16:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag funderade på det AJ sa om att LH hade berättat för honom att det var första gången hon åkte själv till jobbet . Kan det ha varit så att att AJ berättat det för bröderna om dom har pratat med varandra under söndagen . Har de suttit och fluktat efter LH tidigare så borde ju detta gett dem ett bra uppslag att ta henne just på söndagen . Bara en tanke ... här finns ju många tankar så varför inte ???
Nej, som någon redan framhållit: det är en obekräftad uppgift och troligen helt gripet
ur luften. Ty varför skulle Lisa ha nämnt något om den saken till en person som hon nyss
träffat för första gången? Och även om det verkligen vore fallet att så skett så ter det
sig väl föga troligt att herr J*nsson i sin tur skulle yppa något om det till två av sina
anställda. Vad skulle dessa två ha med det att göra?

Teorin för övrigt att mordet på Lisa föregåtts av viss planering finner jag också som mindre
sannolik. Det framstår mera som något som ägt rum i stundens ingivelse, ett slumpmässigt
brott där GM tagit tillfället i akt och under gärningsförloppet med bortrövande, övergrepp
och slutligen ett avdagatagande haft den turen att inte bli påkomna i något skede.
Vid själva överfallet kunde det ju råkat sig att någon förbipasserande uppenbarat sig,
men nej, olyckligtvis för offret ifråga, var det ingen som hade vägarna förbi och kunnat
ha avbrutit det brutala drama som var igångsatt med slutresultatet att en ung flicka
inte längre hade ett liv att leva.

GM klarade sig så långt. Men efter några dagar så...då tog turen slut även här...
2015-06-28, 16:15
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det brukar vara en ursäkt i finare kretsar för toabesök.
nej tror inte det ,,hur skulle det se ut om alla anställda på cafet skulle uträtta sina toabesök i ladan !
2015-06-28, 16:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyv
Finns det ingen toa på caféet lr?
Läs förra sidan. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) Kaféet var stängt.
2015-06-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
På film är det så iaf...
Nu vet jag inte om detta är sant, men det sägs att cafeägaren kom till dit i samband med att pappan var där, och att hon öppnade cafeet för att se om hon var därinne. Det säger väl att hon hade en nyckel och inte behövde gå till ladan för näspudring.

Näe det säger inte att hon har nyckel, det kan vara en så kallad överslagshandling att öppna för att kolla trots att man vet att hon ingen nyckel har, triggat av den emotionella press som uppstår när man tror det värsta. Säger dock inte att Lisa inte hade nyckel, men har en aning svår t å tro det då man som egenföretagre inte vill ha för många sådana på driven och att Lisa kändes en aning ung att ensam ta hand om öppning eller stängning själv.
2015-06-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror jag krackelerar psykiskt, när man ser hur folk inte tänker och vilka slutsatser du framför! Tråden avhandlar allt från rasism till kulturskillnader mellan olika bonnläppar! I stället för den kallsinnighet vissa brottslingar kan ha beträffande andra människors liv och egendom. Oavsett från vilken sten de kryper fram underifrån, och visar upp sina fula trynen.

Litauerna kan inte ha relevanta åsikter om hur polisen och M P arbetar i gula västar när de är medvetna om att det är ett stort sökande efter en försvunnen flicka. Till den grad att de till och med är oroade för att åka dit för brottet. En oro de förmedlar till mamman i Litauen, per telefon med en story på hörsägen till lilla mamma, som lärt sig utantill att hennes fina pojkar drack kaffe när Lisa bortrövades.

Om de är så hemma på godsherrens ägor så borde de ha varit till hjälp, i stället för att vara oroliga över det som inte är deras eller angår dem. AJ hade gett tillstånd att söka överallt, och det har de som grovjobbare inget med att göra eller ha synpunkter på.

På tal om moderns info om fika vid 18 tiden... Man undrar ju om bröderna ens nämnt för mamman om det otäcka som hänt, och som de precis fått reda på, att en flicka försvunnit nära deras arbetsplats/hem. Om inte är det väldigt misstänksamt!
2015-06-28, 16:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
På film är det så iaf...
Nu vet jag inte om detta är sant, men det sägs att cafeägaren kom till dit i samband med att pappan var där, och att hon öppnade cafeet för att se om hon var därinne. Det säger väl att hon hade en nyckel och inte behövde gå till ladan för näspudring.
Ja, kaféägaren, men vi pratar om Lisa. Det var hon som mördades.
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
nej tror inte det ,,hur skulle det se ut om alla anställda på cafet skulle uträtta sina toabesök i ladan !
Naturligtvis fanns det toa på kaféet, men det var stängt. Behovet kan ha gjort sig påmint precis innan avfärden på en entimmes resa.
2015-06-28, 16:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ladan blev avspärrad två gånger efter handskfyndet, och andra gången var den avspärrad flera dagar. Jag tror inte polisen tränade avspärrning, utan den måste ha haft en avsikt, ett spår som ledde till andra avstängningen.
Nja, det där lät lite för tunt för att jag ska ändra uppfattning om att BO var inne i ladan. Men förutom att någon av bröderna skulle vara skyldig så kan det ju också vara en konspiration att skylla på de. Nej jag tror givetvis inte på det men man får väl ändå hålla möjligheten öppen tills det kommer fram mer information från förundersökningen. Men magkänslan säger helt klart att snaran börjar dras åt runt brödernas halsar.
2015-06-28, 16:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Min minnesbild är att DN hade en artikel om detta på torsdagen den aktuella veckan. Jag reflekterad särskilt över att detta inte gjorts, då brottsrubriceringen rimligen gav den befogenheten.

Skall se om jag möjligen kan hitta artikeln.

Ja, såg det. Därav jag skrev 12/6 och det innebär = Fredagen då Lisa´s kropp hittades.

Det jag menar är att arbetet med masttömning och insamlandet av intressant mobiltrafik startade i ett tidigt skede ( Särskild händelse 8/6)
Själva masttömningen går relativt snabbt om bra karta finns, men att extrahera mobiltrafik av operatörer tar längre tid.

Om det finns en artikel, kan jag nästan föreställa mig att innehållet betyder att mobiltrafik ej finns tillgängligt/är av intresse, mer än att LH´s telefon pejlats. (?)
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 16:25.
2015-06-28, 16:22
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

"div"

Här är adressen till riktlinjer vid försvinnande, någon 24 timmarsregel finns inte
Notera att riktlinjerna gäller vid all slag försvinnadeärenden, även i fjällen, på sjön o.a., eftersom et försvinnande är ett försvinnande, men det står också om brott i förbindelse med försvinnande, ,i punkt 4.5 står det om särskild händelse.
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2014/Tillsynsrapport_raddningstjanst_uppfoljning_2014_1 3.pdf
Senast redigerad av wizardinrobe 2015-06-28 kl. 16:27.
2015-06-28, 16:23
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ja, kaféägaren, men vi pratar om Lisa. Det var hon som mördades.
Kafeägaren gick in i kafet för att se om Lisa var där. Skulle kunna tyda på att Lisa hade nyckel, vilket innebär att hon kunde gått på toa på kafeet.
2015-06-28, 16:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kafeägaren gick in i kafet för att se om Lisa var där. Skulle kunna tyda på att Lisa hade nyckel, vilket innebär att hon kunde gått på toa på kafeet.
Eller så var det bara en säkerhetskontroll, att inte Lisa var kvar inlåst på kaféet efter stängning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in