Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Kan inte utveckla det ytterligare annat än att jag är mycket bra på att avläsa människors egentliga sinnestilstånd på bla. deras röstläge, samt blir bland vänner familj och kollegor kallad den levande lögndetektor
Och tack för rättelsen ang. ordet "förnam"

jag har inte bott i Sverige på 50 år (flyttade till danmark när jag var 10 år), och heller inte pratat eller skrivit svenska sedan dess utom här på Flashback därav min dårliga svenska/stavning.
Du är garanterat inte lika bra på att avläsa för dig fullständiga främlingar som vänner, familj och kollegor. I det senare fallet har du mängder av implicit kunskap om deras "normala" beteende och stämningsläge som du kommer att reagera instinktivt på om det blir en större avvikelse.
Förstår du inte att det är en avgörande skillnad när du INTE har den förkunskapen och dessutom inte ser personen på riktigt? Det är väl känt sen TV:s barndom att TV-bilden förvränger och att människor inte sällan framstår på ett helt annat sätt där än hur människor uppfattar dem i verkligheten.
Dessutom: Jag känner/har känt flera personer som är väldigt duktiga på att läsa av folk och själva tycker sig vara det också. De har alla en tendens att överreagera på saker och även ibland se saker som inte finns - just för att de är så känsliga och uppmärksamma på signaler. "Du verkar tankfull och dyster och insjunken i dig själv" - "Nej - jag går bara och funderar på en komplicerad grej och stänger av omgivningen just nu"