Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 15:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Så du menar att istället för att invadera Gotland så låter ryssarna mörda en dotter till en militär fordonsmekaniker för att skada Sverige?

OT: Det vore för övrigt klädsamt om du lär dig att stava och att undvika särskrivningar på ett forum där det skrivna ordet gäller, du skriver som en kratta.

Nej inte för att skada Sverige men för att skada Lisas Pappa. Men som jag skrev så tror jag INTE att detta är tillfället i detta fall.

Mht. stavning så flyttade jag från Sverige för 50 år sedan har enbart använt svenska språket här på FB sedan dess, skulle gärna se dig stava och formulera dig felfritt på danska
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-30 kl. 15:45.
2015-06-30, 15:42
Medlem
Intressant att följa flockbeteendet.

1. DÅ. Direkt när detta hände var alla i princip överens om att man skulle kolla de utländska byggarbetarna. En av de allra första teorierna här på FB.

De var ju öststatare och därmed skyldiga i förväg.

2. NU. Nu vill ingen att det ska vara dessa personer längre och ingen tror det heller.
Det ska hellre vara en 80 år gammal godsägare, en polsk speedwayförare, Kaféägare, en kompis, pappan, en arg militär eller liknande som totalt styckat kroppen och frätt bort den i syra.

3. SLUTSATS.
Den första tanken är oftast den rätta tanken.

Nu har man dessutom bundit den äldre brodern genom teknisk bevisning till antingen kroppen, mordplatsen eller mordvapnet. Kanske alla tre.

Att två personer skulle vara delaktiga i den här typen av mord har redan från början varit uteslutet. Det är ytterst ovanligt. Det skulle utkristallisera sig tids nog vem det var... vilket det nu gjort.

Jag vidhåller dock att detta kommer sluta i dråp.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-30 kl. 15:44.
2015-06-30, 15:42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Gillar idèn men han kommer att erkänna inom sinom tid. Det kommer att visa sig att bevisningen är alldeles för stark.

Tror att du har rätt!

Om bevisningen visar sig vara överväldigande så kommer nog gärningsmannen att erkänna? Om han blånekar trots sådan bevisning så kommer domstolen helt att gå på åklagarens information.
I en sådan situation så blir ju gärningsmannen "tvingad" att erkänna för att kunna påverka.......i.e. genom att erkänna så kan han avge sin syn på det hela och på så sätt försöka att få dråp till ett vållande.
2015-06-30, 15:43
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Begge bildene er den yngre broren.

Jaså? Så du menar att bröllopsbilden föreställer den yngre brodern med den äldre broderns fru?

2015-06-30, 15:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är berättigade frågor du har och jag har också svårt att tänka mig att den yngre brodern skulle ha varit totalt ovetande om vad som hade skett. Men att tro något och att kunna bevisa något juridiskt är vitt skilda saker. Det är heller inte i sig ett brott att hålla käften om något olagligt, så länge man inte aktivt hjälper brottslingen att på något vis försöka komma undan sitt brott.

Det finns också flera tänkbara scenarion här som delvis har diskuterats. Båda två förnekar fortfarande brott säger åklagaren idag. Men han säger ingenting om huruvida någon har kommit med anklagelser mot den andre Jag ser det inte som otänkbart att den yngre brodern - kanske redan relativt tidigt - lämnat vissa upplysningar till utredarna som nu ingår i indiciekedjan mot brodern. Man har trots allt inte kunnat utesluta att han är djupare insyltad än vad han påstår och har därför valt att hålla honom häktad i tre veckor. Det är inte en särskilt lång tid i en sån är omfattande utredning egentligen. När nu bilden kanske klarnat en del tack vare tekniska bevis så ser man då den yngre broderns historia som hyggligt trovärdig. I varje fall i den del som gäller aktiv medverkan i själva huvudbrottet. Har han sen inte medgivit annat än att han pratat med brodern om det som hänt, eller bara gjort någon mindre grej - ja då finns det helt enkelt inte häktningsskäl längre.

Jag tycker också att du gör antaganden om vuxna personers relationer som inte är riktigt verklighetsförankrade. T ex att man inte skulle kunna gå ut och vara borta 1-2 timmar på egen hand bara för att man bor ihop utan att de andra börjar undra var man är. Jag tror inte att de suttit som häftplåster på varandra i sin vardag precis hela tiden.

Jag brukar inte vara petig, men 3 veckor?
2015-06-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tror fortfarande att mannan som dömds i VB fallet är oskyldig.
Och jag hängde inte ut andra än VBs suspekta älskare MB som mycket pekade på hade med hennes försvinnande och död att göra. Andra namn jag postade och som jag alla skyddade med * var personer som, på ena eller andra viset, visade sig ha koppling till den ena eller andra som var inblandade i fallet.

Och jag orkar inte att förklara för dig varför jag tvivlar på att Bröderna i Lisa Holm fallet är oskyldiga i mordet på Lisa dels därför att det är väldigt många olika och komplicerade omständigheter, som alla har diskuterats av många här på tråden inklusive mig själv, som tilsammans ger mig den bilden, och dels därför att jag vet ganska säkert att det kommer inte att göra någon skildnad för dig och vad du tycker.

Och nej jag har absolut inga problem med polisen i almenhet.
Och de ända två mord jag för alvar diskuterat här på Flashback är VB fallet och detta Lisa Holm fallet.

Ok tack för svar. Jag har själv svårt att se se omständigheterna varav min fråga. Och jag har följt tråden. Du går på magkänsla får jag känslan av. Både i boden-fallet och här. I Boden - fallet har jag oerhört svårt att förstå dig men det tog vi i den tråden. Men här står vi på noll. Vi vet att det finns bevis. Vi vet inte vad för bevis. Ändå tvivlar du. Om de hittat DNA på hennes kropp tvivlar du då också? Kommer du då förlänga tråden med ett par tusen sidor med att säga att mgm har blivit ditsatt av någon annan som planterat spåren? Som i vb-fallet? Eller räcker det denna gång för att dina så kallade omständigheter inte var några omständigheter
utan bara fantasier? Jag vet lika lite i detta fall som du och jag hoppas innerligt att han går fri om han är oskyldig. Men jag tror inte för en sekund att han sitter häktad för att polisen inte vet vad de sysslar med. De har något.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är inte alls säkert, finns flera exempel på mördare som nekat trots överväldigande bevisning, även med bindande DNA.
Ulf Olsson är ett exempel, han nekade in döden till att ha mördat Helene 1989.
Yohannes, etiopiern som mördade EK i sept 2010 blånekade hårdnackat trots överväldigande bevisning.
Det du påstår är således långt ifrån säkert.

Konstigt att Yohannes nekade när de hittade sperma..samt att han var på samma spårvagn som Elin..
Självklart vissa nekar fast bevisningen är solklar..i detta fallet kommer bevisningen att vara solklar så det finns ingen tvekan.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan inte utveckla det ytterligare annat än att jag är mycket bra på att avläsa människors egentliga sinnestilstånd på bla. deras röstläge, samt blir bland vänner familj och kollegor kallad den levande lögndetektor

Och tack för rättelsen ang. ordet "förnam" jag har inte bott i Sverige på 50 år (flyttade till danmark när jag var 10 år), och heller inte pratat eller skrivit svenska sedan dess utom här på Flashback därav min dårliga svenska/stavning.

Du är garanterat inte lika bra på att avläsa för dig fullständiga främlingar som vänner, familj och kollegor. I det senare fallet har du mängder av implicit kunskap om deras "normala" beteende och stämningsläge som du kommer att reagera instinktivt på om det blir en större avvikelse.

Förstår du inte att det är en avgörande skillnad när du INTE har den förkunskapen och dessutom inte ser personen på riktigt? Det är väl känt sen TV:s barndom att TV-bilden förvränger och att människor inte sällan framstår på ett helt annat sätt där än hur människor uppfattar dem i verkligheten.

Dessutom: Jag känner/har känt flera personer som är väldigt duktiga på att läsa av folk och själva tycker sig vara det också. De har alla en tendens att överreagera på saker och även ibland se saker som inte finns - just för att de är så känsliga och uppmärksamma på signaler. "Du verkar tankfull och dyster och insjunken i dig själv" - "Nej - jag går bara och funderar på en komplicerad grej och stänger av omgivningen just nu"
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hur vet du det? Han är trots allt vice chefsåklagare.
Utan att detta egentligen är någon garanti för att inte råkas av hybris, som i detta fall.
2015-06-30, 15:45
Medlem
intressant att HD avslog att granska en häktning som nu inte anses hålla. Det är långt ifrån vattentäta skott i det här fallet, än så länge. Man får känslan att åklagaren lyckats förlänga tiden med att hävda att man måste invänta mer tekniska svar.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-06-30 kl. 15:47.
2015-06-30, 15:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag brukar inte vara petig, men 3 veckor?

I stand corrected - jag fick för mig att de satt en vecka på skälig misstanke först, precis som Kristoffer gjorde i Boden. Det ska självklart vara 2 veckors häktning och inget annat. Samt 3 dagar då de satt anhållna först.
2015-06-30, 15:47
Medlem
MsCredits avatar
Här är den MGM. Låt oss alla minnas att han är inte åtalad, än mindre dömd.

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.tiesa.co m%2Fnaujienos-ir-zinios%2Fpasaulis%2F16882%2Fsvedus-pasiurpino-ziaurus- lietuviu-nusikaltimas-atnaujinta&ei=FZ2SVZirLMO5sQHv4YeYBw&bvm=bv.967834 05,d.bGg&psig=AFQjCNHV-VbehH9sOQSN3wZiYHJx4NIw1g&ust=1435758164163876

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in