Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag undrar i vilken mån bröderna blivit informerade (av markägaren eller andra) om sökandet i förväg?
Om man hypotetiskt antar att de inte varit inblandade i brottet, finns det ens några skäl att tro att de visste om att en person saknades? De lyssnar säkert inte på lokalradion...
Om ett hundratal människor i reflexvästar plötsligt dök upp vid min arbetsplats, rotade runt, ryckte i dörrar och ställde frågor på ett språk jag inte förstod mycket av är det mer än troligt att jag också skulle bete mig "misstänkt".

De hade dock varit och "hittat" Lisas handske på Måndagen/Tisdagen. Så de visste gott och väl att någon tjej var försvunnen.
2015-06-28, 12:50
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är misstänksam mot okända på en uppdragsgivares fastighet, även om jag inte är vakt. Klart jag värnar om uppdragsgivarens egendom.

Vissa lär sig svenska på ett år, andra inte ens på 20 år, så du kan inte säga något om deras språkkunskaper. De har säkert kunskaper som de behöver i sitt arbete, men när okända klampar in på deras arbetsplats kan de bli missförstådda.
Rohna har kommunicerat med dem genom att växla mellan svenska och engelska. Bara om arbetsgivaren uttryckligen uppmanat dem att vakta ladugårdskomplexet skulle jag kunna förstå dem. För de vet att man söker efter en försvunnen flicka.
2015-06-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om de har bott i Sverige i sex år kan de ha större kunskap om Allemansrätten än balter i gemen, och veta att folk inte får klampa omkring på jordbruksfastigheter hur som helst.

Med den kollen på allemansrätten och med kollen på vad de har för olika sysslor att utföra, så kan du väl inte mena att de inte hade koll på vad arbetsgivaren förmedlar. Det väsentliga är att de uppfattade i all påstådd språkförbistring att en flicka var bortrövad och att de kunde bli misstänkta!

Vi alla uppfattar när det begås brott långt borta och nära oss, utan att tänka på våra egna skinn! Vi går inte omkring och är rädda för att bli misstänkta när brott begås i vår närhet.

Att handsken dök upp, och ingavs till polisen tyder på kommunikationen med AJ var mer än god, och att något dumhuvud trodde han var klipskare än polisen och MP.
2015-06-28, 13:07
Börja om från början.
Jag vet inte om Ni är med på detta, men jag reagerade tidigt på när det blev känt i media att
LH hade försvunnit. Den polis som stod i kontakt med pappan när anmälan skedde var väldigt snabb
med att uppgradera försvinnandet till en högre grad. (Alltså få större resurser).
Är det vanligt att man gör så?
När man ser på TV FBI osv så får man intrycket av när en person anmäls saknad så har man en viss respit innan man ökar resurserna. Polisen utgår först och främst att den saknade har försvunnit på
frivillig basis. Ex åkt iväg med kompis, trotsig, ja det finns en massa anledningar.
Men så var inte fallet här. Polisen gick tidigt ut och sa "det här ser inte bra ut".
Har Ni något tidsintervall som polisen vanligtvis brukar rätta sig efter ex. har inte försvinnandet
utretts inom 24h så uppgraderas det till typ misstänkt människorov.

Jag undrar, vad var det som gjorde att just detta fall fick så hög prioritet Direkt!
Jag är medveten om mopeden med nyckel i tändningslåset, påsen på styret och LH mess till pappa.
Frågan är harmonerar det med den snabba uppgraderingen från polisen?
Var det ytterligare något vid mopeden som tydde på ett brott som vi på FB inte har fått veta.
2015-06-28, 13:07
Medlem
wizardinrobes avatar
Herregud, i denna tråd så tycker folk det är viktigt vem som äger, eller har tillgång till olika byggnader, vem som äger marken, att 80-åriga bönder är sannolika mördare och jävligt mycket annat som inte rör saken det minsta. Nu har man börjat diskutera allemannsrättens betydelse......

Låt det vara helt klart; står det om livet, så spelar inte allemannsrätten in på någotsomhelst sätt, man har ALLTID rätt att ta sig in i hus, lador, badrum, källare, blomstergårdar o.a. utan att hänsyn tas till ägaren. Man behöver alltså INTE fråga markägare eller andra vid såna tilfällen.

Kom i håg att Lisa blev ansedd av polisen för att vara vid liv helt till hon hittades, därför kan man påstå att det stod om livet.

För övrigt ger inte allemannsrätten någon rätt att beträda dyrkad mark, tomtmark,lador, trädgårdar o.a., bara den såkallade oplöjda utmarken.

Litauerna förbjöd ingen från MP att göra någotsomhelst, men de kan ha upfattat att MPs sätt att flytta saker, och inte sätta tillbaka dem, var lite i mesta laget.
2015-06-28, 13:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
(...)

Vi alla uppfattar när det begås brott långt borta och nära oss, utan att tänka på våra egna skinn! Vi går inte omkring och är rädda för att bli misstänkta när brott begås i vår närhet.
(...)

Nu blev ju bröderna toppsade redan tidigt i utredningen. Du tror inte att en sådan petitess skulle kunna påverka hur tillvida bröderna kände sig misstänkta.
2015-06-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Uppträdande mot MPS har stått i pressen så yppandeförbud gällde nog inte det. Och om de har alibi för hela söndagskvällen hade de väl inte häktats??

Fel fel av mig!! Det stod i ett inlägg här i tråden att en medlem fått ett pm av någon från MP om att männen uppträtt otrevligt och försökt mota bort MP. Inget skrivet i pressen alltså mer än om att de uppträtt märkligt.
Ber om ursäkt!
2015-06-28, 13:17
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Deras arbetsgivare har gett fritt tillstånd till sökande på hans ägor.
Då motsätter sig hans 2 baltiska drängar detta då de irrar omkring utanför byggnaden där kroppen fanns.
Det är ett synnerligen avvikande kulturell yttrande må jag säga.
FB begåvningsreserv häckar hungrigt i tråden i trägen väntan att få veta något som de kan fortsätta spinna vidare på.
Att den svenska skolan tappar enl. PISA rapporten förstår man då man läser era inlägg.
Förutom att du verkar ha oerhört svårt att tänka två tankar samtidigt, verkar du som sagt vara FB s officiella utdelare av foliehattar. Försök dela ut den du har på dig också, och tänk till. Du hånar alla som försöker hitta alternativa anledningar till att "MÖRDARNA" betett sig annorlunda. För OM, jag skriver OM "MÖRDARNA" är oskyldiga vill jag med flera få en förklaring till deras "skumma" beteende. Så när du delar ut foliehattar försöker flera här på FB tänka ut alternativa förklaringar.
Allemansrätten är känd hos dom flesta utlänningar i Sverige, men det hindrar inte att dom har ett annat synsätt ändå.
Invandrade muslimer vet att att deras 18 åriga döttrar får pippa vem dom vill (inom vissa gränser), men ändå blir dom "hedersamt" avrättade av "kulturella" släktingar. Så om du tänker till istället för att vara dryg och spydig så kanske t.om. du kan förstå att man kan känna till vissa saker som lagar och allemansrätt men att den egna kulturen styr ens beteende.
...Och snälla du dela inte ut en foliehatt till. Tänk till istället!! Ta av dig foliehatten och skriv typ: Fan du har rätt, förlåt tänkte inte på det...
2015-06-28, 13:20
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag har aldrig uppfattat Missing Peoples spaningstips om bröderna till polisen som ett starkt bevis. Men eftersom det var ett bra tips som medverkade till att kroppen återfanns så anhölls de.
Nejdu, så var det inte. MP hittade en sko (polisen säger klädesplagg) där Lisa hittades senare.

Då en polispatrull skulle åka för att titta på fyndet, så fick de höra det som gjorde at de utsatte det att titta på skon, och åkte för att höra litauerna en gång till (de var redan hörda tidigare i veckan), men nu ville de höra dem enskild. Litauernas attityd var att de inte hade något mer att säga, då ville polisen att de skulle följa med till polisstationen för förhör. Det ville de inte, varför bröderna handfängslades, detta filmades av norska tidningen VGs fotograf vid 19.40 tiden. En kvart senare skickas MP hem för dagen (polisen påstår att det börjar bli kväll......meningslöst.... vi vet att de hittat Lisas kropp).

Litauerna har ingenting med fyndet av kroppen att göra, antagligen var Lisa hittat innan Litauerna ens hadde fått på sig handfängsel. Kom i håg att så sent som 0015 sade polisen att de inte var misstänkta. De förhördes.

Det var lögn från polisens sida, åklagare väcktes 0130,denna beslytade om anhållning, och gripandet blev ett anhållande från den tidpunkten, och de förhördes första gången nästa dag vid 13-tiden, då med sina ombud.
2015-06-28, 13:25
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Förutom att du verkar ha oerhört svårt att tänka två tankar samtidigt, verkar du som sagt vara FB s officiella utdelare av foliehattar. Försök dela ut den du har på dig också, och tänk till. Du hånar alla som försöker hitta alternativa anledningar till att "MÖRDARNA" betett sig annorlunda. För OM, jag skriver OM "MÖRDARNA" är oskyldiga vill jag med flera få en förklaring till deras "skumma" beteende. Så när du delar ut foliehattar försöker flera här på FB tänka ut alternativa förklaringar.
Allemansrätten är känd hos dom flesta utlänningar i Sverige, men det hindrar inte att dom har ett annat synsätt ändå.
Invandrade muslimer vet att att deras 18 åriga döttrar får pippa vem dom vill (inom vissa gränser), men ändå blir dom "hedersamt" avrättade av "kulturella" släktingar. Så om du tänker till istället för att vara dryg och spydig så kanske t.om. du kan förstå att man kan känna till vissa saker som lagar och allemansrätt men att den egna kulturen styr ens beteende.
...Och snälla du dela inte ut en foliehatt till. Tänk till istället!! Ta av dig foliehatten och skriv typ: Fan du har rätt, förlåt tänkte inte på det...
Att ha ett annat synsätt jämfört det deras arbetsgivare har gett uttryck för finns knappast heller i baltisk kultur.
Du kan behålla foliehatten på och gå tillbaka till mina inlägg för att lära dig sunt förnuft, sannolikhetslära och för att kolla då detta är uppklarat.
Oddsen är låga på att jag mfl utrustade med ett uns av sunt förnuft är snubblande nära det som inträffat.
Jag mfl. var tidigt inne på gästarbetarspåret, nu sitter det gästarbetare på sannolika skäl, go figure lilla foliehatt.
2015-06-28, 13:27
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Börja om från början.

Har Ni något tidsintervall som polisen vanligtvis brukar rätta sig efter ex. har inte försvinnandet
utretts inom 24h så uppgraderas det till typ misstänkt människorov.

Kan berätta att någon 24 timmars-policy inte finns i Sverige, ej heller i USA.
Varje fall bedöms i sig. När någon berättar att en 17 årig tjej säger att hon nu startar på hemvägen, men inte kommer hem, och hennes moppe finns med nyckleln i, och en påse vid sidan om, då är det ingen väntetid, ändå tycks polisen här inte riktigt tagit det på allvar före på måndag, da handsken hittades. Polisen ville heller inte att MP skulle komma, förän de sa ja efter ett par dagar.

TV-drama är en dålig källa för upplysningar.
2015-06-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
I synnerhet som marken och ägorna inte var deras och markägaren hade gett tillstånd att söka då motsätter sig hans baltiska drängar detta?
Efter 6 år i Sverige har de inte hört talas om allemansrätt?
Inte ett dugg misstänksamt att irra omkring utanför platsen där kroppen förvarades och vilja mota bort folk?
Där skiljer sig uppenbart balternas kultur och ditt folkvett sig markant från vanligt sunt förnuft.
Foliehatten är helt klart du.

Vart har du läst eller hört om var kroppen hittades? Jag undrar mest för att du ideligen hänvisar till den platsen, men jag hittar ingen artikel eller uttalande om var man fann henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in