Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
I synnerhet som marken och ägorna inte var deras och markägaren hade gett tillstånd att söka då motsätter sig hans baltiska drängar detta?
Efter 6 år i Sverige har de inte hört talas om allemansrätt?
Inte ett dugg misstänksamt att irra omkring utanför platsen där kroppen förvarades och vilja mota bort folk?
Där skiljer sig uppenbart balternas kultur och ditt folkvett sig markant från vanligt sunt förnuft.
Foliehatten är helt klart du.

Jag undrar i vilken mån bröderna blivit informerade (av markägaren eller andra) om sökandet i förväg?
Om man hypotetiskt antar att de inte varit inblandade i brottet, finns det ens några skäl att tro att de visste om att en person saknades? De lyssnar säkert inte på lokalradion...
Om ett hundratal människor i reflexvästar plötsligt dök upp vid min arbetsplats, rotade runt, ryckte i dörrar och ställde frågor på ett språk jag inte förstod mycket av är det mer än troligt att jag också skulle bete mig "misstänkt".
2015-06-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De kan mycket väl ha hört talas om Allemansrätten, men är inte lika insatta i hur den fungerar som du och jag. Dessutom, Allemansrätten ger inte MPS rätt att klampa in på en jordbruksfastighet hur som helst. Där kan motsättningen mellan bröderna och MPS ha uppstått, och lägg därtill språksvårigheter.

Allemansrätten gäller utanför det lilla område som är avgränsad tomtmark. Vad som är allmänättsligt tillgänglig mark runt jordbruk ar tvistigt, och det löstes med att AJ gav tillstånd till sökande på hans egendom.

Folk från Baltikum brukar tolka allemansrätten i Sverige generöst när de ska plocka bär och utnyttjar andras egendom kommersiellt. En rätt som kom till för att alla skall kunna njuta av naturen. Så kom inte dragande på dessa filurers syn på allemansrätten och det som inte är deras att ha åsikter om.
2015-06-28, 12:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Allemansrätten gäller utanför det lilla område som är avgränsad tomtmark. Vad som är allmänättsligt tillgänglig mark runt jordbruk ar tvistigt, och det löstes med att AJ gav tillstånd till sökande på hans egendom.

Folk från Baltikum brukar tolka allemansrätten i Sverige generöst när de ska plocka bär och utnyttjar andras egendom kommersiellt. En rätt som kom till för att alla skall kunna njuta av naturen. Så kom inte dragande på dessa filurers syn på allemansrätten och det som inte är deras att ha åsikter om.
Om de har bott i Sverige i sex år kan de ha större kunskap om Allemansrätten än balter i gemen, och veta att folk inte får klampa omkring på jordbruksfastigheter hur som helst.
2015-06-28, 12:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
...
Om man hypotetiskt antar att de inte varit inblandade i brottet, finns det ens några skäl att tro att de visste om att en person saknades? De lyssnar säkert inte på lokalradion...
(...)

De visste vad som pågick, de blev t.o.m. topsade i ett tidigt skede.
Eftersom de då troligen kände sig misstänkliggjorda kan man förstå om de uppträtt konstigt oavsett om de är skyldiga eller ej, inte minst pga språkförbistringen kan missförstånd lätt uppstå.
2015-06-28, 12:34
Medlem
Mack-Bolans avatar
MP vs Allemansrätten.

Visste bröderna att MP skulle komma och söka igenom området igen?
Antagligen inte, men de hade varit där förut.

Vad är mest sannolikt, att bröderna blev överaskade av MP när de pysslade med något som har med BO:s försvinnande att göra eller att de bara tyckte att MP uppehöll sig för nära fastigheter och egendom?

Sannolikheten är ju väldigt stor att bröderna trodde de hade möjlighet att undanskaffa BO och eller bevis, nu när MP redan sökt av det området.
2015-06-28, 12:36
Medlem
Citat:
Var bröderna medvetna om den Carte Blanche som AJ påstås ha givit MPS, och dess omfattning?

Jag tror det är tveksamt att dom förstått innebörden och omfattningen.

Innan AJ drog på midsommarfirande söderut var sökinsatserna inte så massiva så som dom senare utvecklades till. Att den omvittnande språkförbistringen kan medfört ytterligare problem är väl högst troligt.

Men dom kan ha haft andra anledningar till oro när allt började fokuseras kring Martorp.
2015-06-28, 12:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
MP vs Allemansrätten.

Visste bröderna att MP skulle komma och söka igenom området igen?
Antagligen inte, men de hade varit där förut.

Vad är mest sannolikt, att bröderna blev överaskade av MP när de pysslade med något som har med BO:s försvinnande att göra eller att de bara tyckte att MP uppehöll sig för nära fastigheter och egendom?

Sannolikheten är ju väldigt stor att bröderna trodde de hade möjlighet att undanskaffa BO och eller bevis, nu när MP redan sökt av det området.
Eller så motsatte sig bröderna ett sök på redan genomsökt område. Kanske de gjorde det av välvilja och trodde att MPS sökte på fel område, men blev missförstådda.
2015-06-28, 12:38
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag undrar i vilken mån bröderna blivit informerade (av markägaren eller andra) om sökandet i förväg?
Om ett hundratal människor i reflexvästar plötsligt dök upp vid min arbetsplats, rotade runt, ryckte i dörrar och ställde frågor på ett språk jag inte förstod mycket av är det mer än troligt att jag också skulle bete mig "misstänkt".
De hade talat i telefon med sin mamma om att en flicka var försvunnen och att de av någon besynnerlig anledning var oroliga för att bli misstänkta.
Därav mammans "alibi" i media om att de drack kaffe vid ett exakt klockslag kl 18:15 då flickan försvann.
Misstänksamt så det förslår, ett tafatt försök att bygga ett alibi och kanske för att lindra chocken något för lilla mamma, hennes gossar är knappast vad hon tror.
Det vore för övrigt klädsamt att läsa på lite innan du skriver inlägg.
2015-06-28, 12:39
Medlem
Citat:
Om de har bott i Sverige i sex år kan de ha större kunskap om Allemansrätten än balter i gemen, och veta att folk inte får klampa omkring på jordbruksfastigheter hur som helst.

Men är de anställda som drängar och alltiallon, eller vakter?

Det är absurt att de ska ha åsikter om att polisen söker, ihop med MP i gula västar efter en flicka, de vet är försvunnen. Särskilt när de är oroade för att åka dit! Om de är oskyldiga så är väl det logiska för dem att flickan hittas vid liv.

Jag är mycket misstänksam mot folk som har synpunkter om vad som sker på arbetsgivarens ägor, har tillträde och inte hjälper till. Jag tror inte på språksvårigheter, och tolkspektaklet i domstolen var av samma patetiska teater som att överklaga häktningen till HD.

Jag tror AJ kommunicerar utmärkt med dem, och efter 6 år tror jag de har svenska så de uppfattar det de behöver uppfatta, med ett ordförråd som innefattar alla sysslor de utför.
2015-06-28, 12:40
Medlem
B0B0-emulators avatar
Jag har aldrig uppfattat Missing Peoples spaningstips om bröderna till polisen som ett starkt bevis. Men eftersom det var ett bra tips som medverkade till att kroppen återfanns så anhölls de.

Egentligen är det ingenting som talar emot att någon av bröderna är inblandad. Om GM hade att välja mellan att på vinst och förlust åka iväg långt bort, bete sig mystiskt och kanske få bilnumret uppskrivet i närheten där någon senare hittar kroppen, eller att snabbt gömma kroppen tillfälligt på hemmaplan där ingen reagerar på deras närvaro, så tror jag att det senare tedde sig minst obekvämt.

Men för att jag ska bli övertygad om de häktades skuld krävs någon form av teknisk bevisning. Om det är som jag tror, att GM och BO har haft minimal kontakt (inget sexuellt och ingen styckning) så kan det bli svårt att hitta DNA som binder GM vid brottet.
2015-06-28, 12:43
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
I synnerhet som marken och ägorna inte var deras och markägaren hade gett tillstånd att söka då motsätter sig hans baltiska drängar detta?
Efter 6 år i Sverige har de inte hört talas om allemansrätt?
Inte ett dugg misstänksamt att irra omkring utanför platsen där kroppen förvarades och vilja mota bort folk?
Där skiljer sig uppenbart balternas kultur och ditt folkvett sig markant från vanligt sunt förnuft.
Foliehatten är helt klart du.
Det sista, avgörande fyndet, gjordes - om jag förstått saken rätt - ca 500 meter från byggnaden där Lisas kropp återfanns. Det var alltså här - en halv kilometer från det aktuella ladugårdskomplexet (Martorps gård), inte "utanför platsen där kroppen förvarades" - som Missing People hade kontakt med bröderna och upplevde deras uppträdande som misstänkt. Det har inte heller bekräftats någonstans att det misstänkta beteendet bestod i att bröderna försökte "mota bort folk". Det är bara en slutsats som dragits här i tråden och mer eller mindre förvandlats till en trådsanning (som så mycket annat i det här fallet).
Senast redigerad av angladotter 2015-06-28 kl. 12:45.
2015-06-28, 12:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men är de anställda som drängar och alltiallon, eller vakter?

Det är absurt att de ska ha åsikter om att polisen söker, ihop med MP i gula västar efter en flicka, de vet är försvunnen. Särskilt när de är oroade för att åka dit! Om de är oskyldiga så är väl det logiska för dem att flickan hittas vid liv.

Jag är mycket misstänksam mot folk som har synpunkter om vad som sker på arbetsgivarens ägor, har tillträde och inte hjälper till. Jag tror inte på språksvårigheter, och tolkspektaklet i domstolen var av samma patetiska teater som att överklaga häktningen till HD.

Jag tror AJ kommunicerar utmärkt med dem, och efter 6 år tror jag de har svenska så de uppfattar det de behöver uppfatta, med ett ordförråd som innefattar alla sysslor de utför.
Jag är misstänksam mot okända på en uppdragsgivares fastighet, även om jag inte är vakt. Klart jag värnar om uppdragsgivarens egendom.

Vissa lär sig svenska på ett år, andra inte ens på 20 år, så du kan inte säga något om deras språkkunskaper. De har säkert kunskaper som de behöver i sitt arbete, men när okända klampar in på deras arbetsplats kan de bli missförstådda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in