Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 21:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Erfarenhetsmässigt, du är insatt i turerna, varför belägger åklagaren de misstänktas försvarare med yppandeförbud, tyder det inte på att åklagaren är osäker på om rätt person sitter häktad, det kan gå en gärningsperson lös som kan dra nytta av att försvararen yppar vad som har framkommit i bevishänseende?
Yppandeförbud är rätt vanligt just i medialt uppmärksammade brottmål. Jag skulle höfta och säga att försvararna har haft yppandeförbud i klart mer än hälften av de fall som givit upphov till intensiva trådar här på Flashback. Och går jag tillbaka och kollar vad åklagaren hade för bevisläge i de trådarna, är det svårt att se någon koppling mellan yppandeförbud och hurpass mycket åklagaren har på fötterna - i någon riktning.
2015-06-26, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Alltså varför får vi inte reda på något mer? De går vecka efter vecka, inget nytt. Hur lång tid ska analysen av kroppen ta? Vad är de som tar sån förbannad tid??

Ja det suger att dem håller så in i bomben tyst vi har rätt och veta! Dem väntar väl på bevis från tekniska och medans dem gör det så kallnar spåren av en eventuell gärnings man
2015-06-26, 21:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tack för bra svar, jag förstår precis! (Jag har en gång i tiden varit inskriven på juristlinjen, men slutade redan i början)
Ursäkta om jag kommer med fler frågor

Vad menar vice chefsåklagaren här, med sitt "såvida inget inträffar"?

Expressen: Har obduktionsrapporten gett några nya svar?
– Jag kommenterar inte rapporten såvida inget inträffar som jag kan gå ut med, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/nu-kan-de-ha-svar-pa-hur-lisa-mordades/

Ingen fara, jag har inget emot att svara på frågor. Är inte duktig på mycket här i livet men juridik råkar jag kunna så det är bara kul att bidra med något

Bra fråga, det måste vara något som han kan gå ut med som inte är till men för utredningen. Antingen ska man fått så pass mycket kött på benen att man känner att man kan gå ut med saker och ting utan att riskera utredningen. Eller att man får ett erkännande eller dylikt, men sånt vet ju vi i Sverige att man ska ta med en nypa salt å andra sidan.

Sammantaget kan jag nog inte bidra med någon adekvat bedömning kring vad åklagaren menade. Tyvärr!
2015-06-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Relationen mellan Sverige och Litauen påverkas naturligtvis inte på grund av att medborgare i ett land mördar en medborgare i ett annat land. Mördare finns i alla länder, det bör man kunna utgå ifrån, således är det här fallet knappast en fara för Sveriges relationer med Litauen.

Litauen vill såklart ha goda relationer med Sverige, dock kan det knappast ha en koppling till det här fallet mer än att litauiska myndigheter gör allt de kan för att bistå svenskt rättsväsende i den mån det efterfrågas.

Vet statsministern ens om att en svensk flicka misstänks ha mördats av litauiska medborgare, är Försvarsmakten underrättad?

Håller inte med. Ett brott som fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt kan påverka internationella förbindelser, både medvetet och omedvetet.

Tycker dock inte att diskussion om diplomati och internationella förbindelser är ett ämne just för denna tråd, men jag tror likväl detta är anledningen varför "offentligt deltagande" sker gällande BO. Det hade varit osmakligt om de inte hade skickat någon hälsning med anledning av att hennes dödsfall var känt där mm.
2015-06-26, 21:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Yppandeförbud är rätt vanligt just i medialt uppmärksammade brottmål. Jag skulle höfta och säga att försvararna har haft yppandeförbud i klart mer än hälften av de fall som givit upphov till intensiva trådar här på Flashback. Och går jag tillbaka och kollar vad åklagaren hade för bevisläge i de trådarna, är det svårt att se någon koppling mellan yppandeförbud och hurpass mycket åklagaren har på fötterna - i någon riktning.

Väldigt intressant. Satt som sagt på en hel del mål med stort intresse i media vi i domstolen använde oss aldrig av yppandeförbudet. Kan dock inte svara för åklagarna men jag har inget minne av att det skulle använts särskilt frekvent.
2015-06-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaDetArJag
Jag var tveksam till MGM skuld men nu verkar jag bli mer säker på deras skuld. Om det skulle ha funnits "dåliga" bevis, då skulle nog HD välja att pröva häktningen. HD avslog, vilket tyder på "ok" bevis.
Nej HD tar inte ställning alls till bevisen, just därför var det klantigt av den enas försvarsadvokat att ens prata om bristen på teknisk bevisning när hon överklagade till HD. Ja det här har jag lärt mig här i tråden, hade inte en susning om det förut. HD tar bara upp om målet är av "processuellt" (?) intresse, det har jag glömt vad det är men det går att leta reda på i tråden och om HR klantat sig väldigt mycket. Men HD värderar inte bevisen så avslaget har inte med det att göra..
2015-06-26, 21:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej HD tar inte ställning alls till bevisen, just därför var det klantigt av den enas försvarsadvokat att ens prata om bristen på teknisk bevisning när hon överklagade till HD. Ja det här har jag lärt mig här i tråden, hade inte en susning om det förut. HD tar bara upp om målet är av "processuellt" (?) intresse, det har jag glömt vad det är men det går att leta reda på i tråden och om HR klantat sig väldigt mycket. Men HD värderar inte bevisen så avslaget har inte med det att göra..

Det stämmer. Inte i PT prövningen gör dem det. Jag kommer ihåg att Fredrik Wersäll (president på Svea hovrätt) skrev en artikel om hur förbannad han var på att ombud inte förstod att överklagar man till en instans där det krävs PT då ska man lägga störst krut på denna fråga. Han lär inte ha varit särskilt imponerad över Rönnebäcks överklagande med andra ord.

Ört däremot gjorde ett helt klart tappert försök.

Processuella fel är vidare t.ex. att man inte låter en person ha tolk som behöver, att man inte låter försvararen vara närvarande, att domaren inte är behörig, det finns mängder av anledningar men inget har att göra med målet i sak
2015-06-26, 21:34
Medlem
joppepis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja kvinnan reste hem snabbt som ögat, hon ville inte stanna kvar vilket är en indikation på hennes mans delaktighet i brottet. Hon stöttar honom inte, utan tar avstånd direkt.
Tycker ditt inlägg visar på en yngling med mycket dålig kvinnosyn, objektifiering, närmast propaganda för sexhandel och prostitution. Fy fan!

Du visar på inlägg efter inlägg att du är dummare än tåget

Hon har ju för fan barn i Litauen som behöver henne!!

Och sluta skriva i alla kommentarer " du verkar vara en 18-årig slyngel"
2015-06-26, 21:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag är med dig, men jag kan inte se att en åklagare kan ha annat lagligt skäl att inskränka yttrandefriheten än att skydda förundersökningen. Och om åklagaren är övertygad om de misstänktas skuld så förstår jag inte varför yppandeförbud måste råda, de misstänkta sitter där de sitter utan kontakt med omvärlden, åtminstone så vet de misstänkta allt som försvararen vet, så varför får försvararen inte yttra sig fritt?

Yppandeförbudet finns där enkom av den anledningen att åklagaren tycker att ingen ska få veta, skäl oklart. Att inskränka yttrandefriheten utan starka skäl kan knappast vara förenligt med lagstiftarens mening.

Det är fortfarande oklart vad yppandeförbudet syftar till tycker jag. Att det brukar vara så är inget bra svar, det är ett osedvanligt menlöst svar anser jag.
2015-06-26, 21:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Bra fråga, det måste vara något som han kan gå ut med som inte är till men för utredningen. Antingen ska man fått så pass mycket kött på benen att man känner att man kan gå ut med saker och ting utan att riskera utredningen. Eller att man får ett erkännande eller dylikt, men sånt vet ju vi i Sverige att man ska ta med en nypa salt å andra sidan.

Japp!

För mig låter det som att åklagaren kommer att prata, så fort han har kött på benen. Vi kommer att få veta det nästan före advokaterna.
2015-06-26, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det stämmer. Inte i PT prövningen gör dem det. Jag kommer ihåg att Fredrik Wersäll (president på Svea hovrätt) skrev en artikel om hur förbannad han var på att ombud inte förstod att överklagar man till en instans där det krävs PT då ska man lägga störst krut på denna fråga. Han lär inte ha varit särskilt imponerad över Rönnebäcks överklagande med andra ord.

Ört däremot gjorde ett helt klart tappert försök.

Processuella fel är vidare t.ex. att man inte låter en person ha tolk som behöver, att man inte låter försvararen vara närvarande, att domaren inte är behörig, det finns mängder av anledningar men inget har att göra med målet i sak

Yppandeförbud kanske är det som HD kommer att pröva?
2015-06-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Alltså varför får vi inte reda på något mer? De går vecka efter vecka, inget nytt. Hur lång tid ska analysen av kroppen ta? Vad är de som tar sån förbannad tid??

Några tänkbara svar varför det tar tid, skulle kunna vara:

BP och de andra platserna kanske inte ser ut som den gjorde i ursprungligt skick?
Fyndplatsen kanske inte är mordplatsen? De kanske vill säkerställa VAR hon dog innan de går vidare med det andra?
Sommarvärmen gör att kroppen är svår att analysera?
Likets skick? Kan GM gjort något med kroppen så den är svårare att analysera?

Jag tror de håller på att fastställa NÄR hon dog. Tror det är svårt med anledning att man inte vet VAR hon har förvarats. Kroppen åldras olika snabbt utifall hon legat ute i sommarvärmen än om hon legat i en frysbox t ex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in