2015-06-28, 10:43
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Visst har ni märkt att det verkar som det är en regel att många anti feminister (dem flesta?) Är främlingsfientliga o hatar invandrare?

Diskutera vad som är anledningen till det . Jag tror det beror på osäkerhet o kanske dålig självkänsla. Ja ni vet den gamla myten att invandrare tar jobben o kvinnor

Vad är det för konstigt med det? Alla folk vill självklart bevara sin egenart och männen i alla folk, från det mest primitiva stamsamhälle till den mest avancerade IT-nation, vill självklart slå vakt tillgången till de egna kvinnorna. Både kvinnor och män vill också säkerställa sitt sätt att leva och en framtid åt sina egna vackra barn, samt försäkra sig om att barnen inte blir en marginaliserad och undertryckt folkgrupp i vad som en gång var deras land.

Citat:
eller har jag bara över reagerat tror ni det är ett typisk WT problem som inte gäller hela samhället?

Finner det närmast ofattbart att du alltjämt kan gå omkring med denna massmediaplanterade verklighetsförvrängning. Känner ingen som röstar SD som inte samtidigt minst har en högskoleexamen och mitt sociala nätverk är rätt omfattande. Själv har jag röstat SD i över 15 år. Jo, det finns visst en person som bara har gått gymnasiet, men han är närmast autodidakt inom sitt fack. Får bli undantaget som bekräftar regeln.

I verkligheten kommer "rasisterna" självklart från alla håll och nivåer i samhället. Det är helt enkelt fråga om självständigt tänkande människor, vilket är anledningen till att de kom att rösta SD eller blev antifeminister till att börja med (ja, ett visst overlap förekommer). Fårskocken som inte tänker själv intar inga kontroversiella positioner.

Citat:
En sak till som är ologisk, dem är mot invandring men samtidigt köper många sina fruar utomlands. Fruimporten är enorm, förklaring?

Ja, det är ett intressant fenomen som tyvärr antagligen säger en del om nutidens feministmarinerade svenska kvinnor som ofta avvisande och frigida. Nu känner jag inga sådana personer, men en ledtråd kan vara våra olika könsroller. Ett stamfolk ser alltid till att folkfrämlingar i stort nekas tillgång till deras kvinnor, men kan gärna ta sig för att lägra underkuvade folks kvinnor eller röva till sig en fru från grannstammen etc.

Ett frapperande exempel på detta från historisk tid finner du i Latinamerika. Det visar sig nämligen vid DNA-analys att blandras med spansk-portugisiskt delursprung nästan alltid har ärvt sitt europeiska blod på fädernet. Med andra ord, conquistadorer och kolonisatörer har gärna tagit för sig av exempelvis den kuvade indianbefolkningens kvinnor, men i regel hindrat negrer och indianer från att få tillgång till vita kvinnor.

Av detta kan du dra en generell slutsats: Om det förhåller sig så att rasblandning i dagens Sverige främst sker mellan MENA-män och svenska kvinnor så betyder det att det är vi som håller på att bli underkuvade istället för tvärtom.
Senast redigerad av Överliggaren 2015-06-28 kl. 11:42.
Citera
2015-06-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är givetvis omöjligt att ge ett exakt svar, däremot finns uppskattningar på överlevnadsgraden beroende på var och när slaven blev infångad och dess destination. Att majoriteten dog redan tidigt under resan är heller föga förvånande, inte ens en vanlig sjöman hade mer än 60-70 procents sannolikhet att överleva den årslånga resan Europa-Afrika->Amerika->Europa.
Nu ska vi inte överdriva, trots obehandlade sjukdomar och flertalet självmord så uppskattar man oftast att den andel av slavar som dog under mellanpassagen var kring 10 %. Slavar var ju en extremt viktigt resurs och allt annat än billiga, inget som kunde förströs för att de fanns i överflöd.

Citat:
Hela Östasien var fram till för några årtionden sedan världens överlägset fattigaste världsdel. Nu finns där några av världens rikaste länder. Hela denna förändring har skett på som sagt några årtionden. Det går helt enkelt inte att i all evighet skylla på något som inträffade 200 år sedan.
Osant, Östasien som helhet har länge varit en rikare världsdel än Afrika och Sydasien, sett till BNP. Dessutom är det ju få länder som gjort någon revolutionerande resa till att bli "några av världens rikaste". Bortser man från de ekonomiska enklaverna så är det egentligen bara Sydkorea och Taiwan som klättrat markant i ranking på senare tid.

Citat:
Om det stämmer som du säger så skulle även de områden av Afrika som drabbades hårdast av slaveri (västkusten) vara de fattigaste, men istället är det generellt sett tvärtom, de rikaste länderna ligger just på västkusten.
Försök förstå skillnaden mellan "de människor som idag är slavättlingar har det sämre ställt på grund av att tidigare generationer varit förslavade" och "slavhandeln påverkade de länder från vilka slavarna togs negativt ekonomiskt". Försök sedan förstå vilket av dessa påståenden jag lagt fram i tråden.

Citat:
Nu säger jag inte att det är ok att kolonisera andra länder för att hjälpa deras ekonomi att växa. Däremot ser jag få bevis för att koloniseringen i sig själv på något sätt hindrat de olika afrikanska ländernas utveckling.
För den som tar sig ett ögonblick att betrakta fakta är det svårt att förneka att flera konflikthärdar såsom Kongo och Sudan har direkta rötter i kolonialismen.

Citat:
Och det är väl lite detta som anknyter till ämnet. Vi (jag) anser inte att vita (män) besitter en arvskuld, varken mot kvinnor eller mot svarta afrikaner. Därför att när vi ser på situationen i sin helhet inser vi att situationen i sin helhet faktiskt är bättre för båda dessa grupper gentemot om vita (män) inte funnits i första läget eller handlat som de gjort under historien.
Återigen, det handlar inte om skuld. Det är tragiskt att ni fortsätter med era halmgubbar trots att ni får det förklarat för er. Att du sedan tror dig kunna fabulera ihop en alternativ historia utan vita män där alla andra grupper har det mycket sämre har ju ingen som helst tyngd, eftersom du bevisat att du inte ens förstår den faktiska historia som gett oss dagens samhälle.
Citera
2015-06-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Osant, Östasien som helhet har länge varit en rikare världsdel än Afrika och Sydasien, sett till BNP. Dessutom är det ju få länder som gjort någon revolutionerande resa till att bli "några av världens rikaste". Bortser man från de ekonomiska enklaverna så är det egentligen bara Sydkorea och Taiwan som klättrat markant i ranking på senare tid.
Helt fel ute.

www.bit.ly/11rv4NV
Citera
2015-06-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
"Kastsystemet ihop med den breda arbetsstyrkan"? Du är ju för kul.
Har du någon reell invändning så föreslår jag att du vokaliserar den.

Citat:
Men lite rätt ger jag dig ändå, det är såklart illa att som kines födas i fel kast, men det är ju vid första anblick inte rasistiskt.
För det första så har de kastsystem som fanns helt förlorat sin relevans i dagens postrevolutionära Kina. För det andra så var min poäng inte att systemet skulle ha varit rasistiskt, utan att det kinesiska yrkeskastsystemet eliminerade behovet av slaveri, av vilken anledning den historiska förekomsten av slaveri var betydligt lägre i Kina än många jämförbara länder. Försök att vara lite uppmärksam.

Citat:
Skrapar du lite djupare inser du dock att kulturer med kastsystem har en ganska djuplodande uppfattning om vilka genetiska anlag som är önskvärda. Och en ganska klar uppfattning om etnisk tillhörighet. Men som sagt, det är historia, och liksom Européer har de i stor utsträckning gått vidare.
Nej ditt historielösa fanskap, kastsystem har ingen grund i genetik. Ser man exempelvis på Indierna så är det svårt att hävda att de "gått vidare" i någon större utsträckning, även om staten inte längre erkänner kasterna.

Citat:
Att andra folkslag har det sämre ställt på grund av Européers övergrepp genom historien stämmer helt enkelt inte. Det finns inget som stödjer detta. Och om du på allvar hävdar det, så bör du nog se historien utifrån ett annat perspektiv än ditt vita arv gett dig.
Snarare tvärtom, många forna Europeeiska kolonier har bättre ekonomi än jämforbara stater.
Disciplina: "Slavättlingar har det sämre ställt idag eftersom deras förfäder levt under slaveriet."
Valfritt mentalt underlägset rasistdrägg: "Nej, kolonialismen har inte alls påverkat koloniserade länder negativt."
Jag undrar, är det ingen av er som förstår skillnaden mellan slaveriet och kolonialismen, eller är ni alla för dumma för att hålla en röd tråd igenom två inlägg?

Sedan är det som sagt svårt att förneka att många konflikter i dagens Tredje värld har sin rot i kolonialismen. Vilka "jämförbara stater" du har i tanken måste jag fråga mig, eftersom det inte finns en stat i Afrika som inte varit effektivt koloniserad vid något tillfälle.

Citat:
Att du vill få mig att förstå är en lögn, du och dina likar vill få mig att känna skuld. Det i sin tur beror på att du själv brottas med skamkänslor, och strävar efter att få alla människor att må som du själv gör.
Nej, jag har då rakt inget att skämmas för, jag identifierar mig inte med min bakgrund i någon större utsträckning. Men som det hopplösa fall du är antar jag att du får fortsätta predika halmgubbar.

Citat:
Det är möjligt att du skällt ut mig för att jag förordar en legalisering av prostitution men jag märker kanske inte så mycket av det. Jag tycker faktiskt att du är rätt så söt när du försöker dig på lite förolämpningar. Du är, i ärlighetens namn, inte så jätteduktig på det men övning ger färdighet och jag fortsätter gärna med att agera träningsdocka. Att säga att det gör mig småkåt är kanske lite överdrivet, men det får mig i alla fall att le.
Den främsta orsaken till att jag förordar legalisering är just att det förbättrar möjligheten att komma åt trafficking. Du vet också mycket väl att jag är i rätt gott sällskap när det gäller den slutsatsen. Att vi skiljer oss åt här beror naturligtvis på att jag inte har några religiösa eller ideologiska dogmer som styr mitt ställningstagande. Typ som feminister eller islamister har.
Det är inte mitt mål att förolämpa dig (som du säkert minns är jag helt ointresserad av vad du tycker om mig), utan att klarlägga för läsaren vilken typ av frånstötande åsikter du har. Den totala osakligheten i ditt sexköpsförsvar har vi redan gått igenom i andra trådar.

Citat:
I vanlig ordning har du lyckats med att göra dig till åtlöje, vilket flera här redan har påpekat för dig, dessutom denna gång utan att egentligen ha lyckats framföra ett enda argument eller ens egentligen gjort klart vad du menar.
Islamister och Feminister gillar varandra därför att båda är dogmatiska och förenas för stunden i sitt hat mot vita män. Det där håller nog däremot inte så länge, faktum är att det börjar uppstå fler och fler sprickor i den oheliga alliansen och det är skitkul att iaktta från sidan. Framförallt feminister som får syntax error när deras små bubblor punkteras mot den kanske inte alltför tillmötesgående religion som de trodde de hade en bundsförvant i är oerhört underhållande att beskåda. Tråkigt nog backar de flesta feminister och, ja jag vet inte vad de gör egentligen, typ låtsas som det regnar, eller ,Oj jag snubblade men det var nog ingen som såg mig så jag visslar en liten trudelutt. Och försöker hitta tillbaka till den sköna känslan av att alltid kunna skylla sina tillkortakommanden på någon annan.
Jag kan inte beskyllas för att någon med dina läsförmågor inte klarar av att uppfatta poängerna i min text. Ditt tramsande om "den oheliga alliansen mellan feminister och islamister" ger jag inte mycket för.
Citera
2015-06-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Helt fel ute.

www.bit.ly/11rv4NV
Behöver du hjälp att tolka diagrammet?
Citera
2015-06-28, 12:07
Medlem
Citat:
Behöver du hjälp att tolka diagrammet?
Men för all del, tolka diagrammet åt mig.
Citera
2015-06-28, 12:11
Medlem
Citat:
Poängen, som ScottWalter lade fram den, var alltså att vita män historiskt sett varit privilegierade i och med att de i stort sett varit undantagna från slaveri. Om det inte "avviker från andra företeelser" är irrelevant i sammanhanget.

Det relativa fåtal irländska slavar som existerade i slaveriets begynnelse förändrar inte det faktum att slaveri av andra Européer var en historisk sällsynthet, och att slaveriet på de flesta platser hade en tydlig raslig uppdelning. Detta till trots så fanns det ju också en utbredd rasism mot Irländare i den Anglikanska världen så sent som på 1800-talet.

Historielöst.
Det fanns vita som togs till slavar av nordafrikanska pirater. Osmanska riket hade också vita slavar.

Sen är det lite lustigt att den europeiska rasismen uppstod ur Upplysningen. Upplysningen som hyllas av feminister.
Citera
2015-06-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackarna
Historielöst.
Det fanns vita som togs till slavar av nordafrikanska pirater. Osmanska riket hade också vita slavar.

Sen är det lite lustigt att den europeiska rasismen uppstod ur Upplysningen. Upplysningen som hyllas av feminister.
Man bör även fråga sig om livegna och löneslavar hade det så mycket bättre än slavarna. Vita män rent generellt härstammar ju inte från adels- och handelsmän, inte ens från bönder, utan från den stora folkmassan som utgjordes av drängar, som i princip var en sorts slavar förbundna till kroppsarbete fredstid och kanonmat krigstid.
Citera
2015-06-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Man bör även fråga sig om livegna och löneslavar hade det så mycket bättre än slavarna. Vita män rent generellt härstammar ju inte från adels- och handelsmän, inte ens från bönder, utan från den stora folkmassan som utgjordes av drängar, som i princip var en sorts slavar förbundna till kroppsarbete fredstid och kanonmat krigstid.

Ja, man hade också trälar i Europa vilket är ungefär som slavar.

Sedan angående kolonialism bör det nämnas att Europa också varit invaderat och ockuperat utifrån av både araber och turkar genom århundradena. Italien, Spanien, Balkan med mera. Även Turkiet, stora delar av Mellanöstern och Nordafrika ingick också i den europeiska civilisationen innan de erövrades.
Senast redigerad av Flashbackarna 2015-06-28 kl. 12:39.
Citera
2015-06-28, 14:17
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Vad är det för konstigt med det? Alla folk vill självklart bevara sin egenart och männen i alla folk, från det mest primitiva stamsamhälle till den mest avancerade IT-nation, vill självklart slå vakt tillgången till de egna kvinnorna. Både kvinnor och män vill också säkerställa sitt sätt att leva och en framtid åt sina egna vackra barn, samt försäkra sig om att barnen inte blir en marginaliserad och undertryckt folkgrupp i vad som en gång var deras land.

Finner det närmast ofattbart att du alltjämt kan gå omkring med denna massmediaplanterade verklighetsförvrängning. Känner ingen som röstar SD som inte samtidigt minst har en högskoleexamen och mitt sociala nätverk är rätt omfattande. Själv har jag röstat SD i över 15 år. Jo, det finns visst en person som bara har gått gymnasiet, men han är närmast autodidakt inom sitt fack. Får bli undantaget som bekräftar regeln.

I verkligheten kommer "rasisterna" självklart från alla håll och nivåer i samhället. Det är helt enkelt fråga om självständigt tänkande människor, vilket är anledningen till att de kom att rösta SD eller blev antifeminister till att börja med (ja, ett visst overlap förekommer). Fårskocken som inte tänker själv intar inga kontroversiella positioner.

Ja, det är ett intressant fenomen som tyvärr antagligen säger en del om nutidens feministmarinerade svenska kvinnor som ofta avvisande och frigida. Nu känner jag inga sådana personer, men en ledtråd kan vara våra olika könsroller. Ett stamfolk ser alltid till att folkfrämlingar i stort nekas tillgång till deras kvinnor, men kan gärna ta sig för att lägra underkuvade folks kvinnor eller röva till sig en fru från grannstammen etc.

Ett frapperande exempel på detta från historisk tid finner du i Latinamerika. Det visar sig nämligen vid DNA-analys att blandras med spansk-portugisiskt delursprung nästan alltid har ärvt sitt europeiska blod på fädernet. Med andra ord, conquistadorer och kolonisatörer har gärna tagit för sig av exempelvis den kuvade indianbefolkningens kvinnor, men i regel hindrat negrer och indianer från att få tillgång till vita kvinnor.

Av detta kan du dra en generell slutsats: Om det förhåller sig så att rasblandning i dagens Sverige främst sker mellan MENA-män och svenska kvinnor så betyder det att det är vi som håller på att bli underkuvade istället för tvärtom.

Väl talat.
Citera
2015-06-28, 14:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Nä Sverige kan bli bättre på jämställdheten även om vi kommit långt. Vi måste bli bättre på att ta tag i mäns våld mot kvinnor. Att förbättra synen på kvinnodominerande yrken, förbättra lönerna.

http://www.dn.se/debatt/sverige-har-forlorat-ledartrojan-i-jamstalldhet/
säger mycket av det jag tycker
Och den hänvisar till Global Gender Gap Report!

För helvete, är alla dumma i huvudet?

Jag tappar fan tron på mänskligheten ibland.

Global Gender Gap Report MÄTER INTE JÄMSTÄLLDHET!

(FB) Finland, mer jämnställt än Sverige

Förresten, varför måste vi inte ta tag i kvinnors våld mot män?
Citera
2015-06-28, 14:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Nej just av den anledningen som jag förklarade. Jag är ateist men tack ändå....
Nej, du kan inte länka därför att det inte finns någon fakta som stämmer med din världsbild.

Stackars din son.
Senast redigerad av Celeno 2015-06-28 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in