Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Poängen, som ScottWalter lade fram den, var alltså att vita män historiskt sett varit privilegierade i och med att de i stort sett varit undantagna från slaveri. Om det inte "avviker från andra företeelser" är irrelevant i sammanhanget.
Det relativa fåtal irländska slavar som existerade i slaveriets begynnelse förändrar inte det faktum att slaveri av andra Européer var en historisk sällsynthet, och att slaveriet på de flesta platser hade en tydlig raslig uppdelning. Detta till trots så fanns det ju också en utbredd rasism mot Irländare i den Anglikanska världen så sent som på 1800-talet.
Kineserna har definitivt inte utmärkt sig särskilt när det kommer till slaveri, kastsystemet kombinerat med den breda arbetsstyrkan, som varit genomgående för nästintill hela områdets historia, har inneburit att behovet av slaveri har varit tämligen lågt. Slaveriet har varit ganska extesivt i Sydostasien, men i Östasien har det tvärtom varit anmärkningsvärt lågt historiskt sett.
Idag är slaveriet officiellt fördömt av alla erkända stater, även om det kvarstår som en svart marknad, såväl i Arabvärlden som i Östasien som i Europa, om än i varierande utsträckning. Vi motarbetar självklart också det illegala slaverier, eller har jag inte tagit mig tiden att skälla ut dig som det svin du är när du vill ha rätten att knulla traffickingoffer?
Och återigen, poängen är inte att du ska känna skuld, poängen är att du ska förstå historien för att kunna förstå din samtid. Vi vill att du ska förstå att dagens slavättlingar har det sämre ställt än den vita befolkningen eftersom de vita historiskt har gjort en förtjänst på deras tvångsarbete, inte för att de är genetiskt underlägsna sandapor som ni rasister så gärna vill tro.
Men nu vill ni alltså i det yttersta förneka att den vite mannens historiska privlegier på något sätt påverkar samtiden, jag antar att det är däri svaret på trådens frågeställning ligger, i grunden bygger antifeminismen och rasismen på samma princip, ett försvar av de egna privilegierna genom förnekande av historiens betydelse för nuet.
"Kastsystemet ihop med den breda arbetsstyrkan"? Du är ju för kul. Men lite rätt ger jag dig ändå, det är såklart illa att som kines födas i fel kast, men det är ju vid första anblick inte rasistiskt. Skrapar du lite djupare inser du dock att kulturer med kastsystem har en ganska djuplodande uppfattning om vilka genetiska anlag som är önskvärda. Och en ganska klar uppfattning om etnisk tillhörighet. Men som sagt, det är historia, och liksom Européer har de i stor utsträckning gått vidare.
Att andra folkslag har det sämre ställt på grund av Européers övergrepp genom historien stämmer helt enkelt inte. Det finns inget som stödjer detta. Och om du på allvar hävdar det, så bör du nog se historien utifrån ett annat perspektiv än ditt vita arv gett dig.
Snarare tvärtom, många forna Europeeiska kolonier har bättre ekonomi än jämforbara stater. Att du vill få mig att förstå är en lögn, du och dina likar vill få mig att känna skuld. Det i sin tur beror på att du själv brottas med skamkänslor, och strävar efter att få alla människor att må som du själv gör.
Det är möjligt att du skällt ut mig för att jag förordar en legalisering av prostitution men jag märker kanske inte så mycket av det. Jag tycker faktiskt att du är rätt så söt när du försöker dig på lite förolämpningar. Du är, i ärlighetens namn, inte så jätteduktig på det men övning ger färdighet och jag fortsätter gärna med att agera träningsdocka. Att säga att det gör mig småkåt är kanske lite överdrivet, men det får mig i alla fall att le.
Den främsta orsaken till att jag förordar legalisering är just att det förbättrar möjligheten att komma åt trafficking. Du vet också mycket väl att jag är i rätt gott sällskap när det gäller den slutsatsen. Att vi skiljer oss åt här beror naturligtvis på att jag inte har några religiösa eller ideologiska dogmer som styr mitt ställningstagande. Typ som feminister eller islamister har.
I vanlig ordning har du lyckats med att göra dig till åtlöje, vilket flera här redan har påpekat för dig, dessutom denna gång utan att egentligen ha lyckats framföra ett enda argument eller ens egentligen gjort klart vad du menar.
Islamister och Feminister gillar varandra därför att båda är dogmatiska och förenas för stunden i sitt hat mot vita män. Det där håller nog däremot inte så länge, faktum är att det börjar uppstå fler och fler sprickor i den oheliga alliansen och det är skitkul att iaktta från sidan. Framförallt feminister som får syntax error när deras små bubblor punkteras mot den kanske inte alltför tillmötesgående religion som de trodde de hade en bundsförvant i är oerhört underhållande att beskåda. Tråkigt nog backar de flesta feminister och, ja jag vet inte vad de gör egentligen, typ låtsas som det regnar, eller ,Oj jag snubblade men det var nog ingen som såg mig så jag visslar en liten trudelutt. Och försöker hitta tillbaka till den sköna känslan av att alltid kunna skylla sina tillkortakommanden på någon annan.