2015-06-27, 16:58
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du tycker inte Sverige är tillräckligt jämställt. Du räknar upp ett antal punkter.

Du ignorerar dock alla punkter där kvinnor har det bättre än män.

Precis som alla andra feminister.

Och de där "facken" är ju bara tramsiga påhitt som bara existerar i genusvetenskapens förvirrade värld.

En man kan gå ut i rosa tanga och bli hyllad, inga problem.

Nä Sverige kan bli bättre på jämställdheten även om vi kommit långt. Vi måste bli bättre på att ta tag i mäns våld mot kvinnor. Att förbättra synen på kvinnodominerande yrken, förbättra lönerna.

http://www.dn.se/debatt/sverige-har-forlorat-ledartrojan-i-jamstalldhet/
säger mycket av det jag tycker
Citera
2015-06-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jag ser trådens namn men jag håller inte med men jag gillar att diskutera saken. Sen att de män här i Sverige som är rasister även är emot feminism må så vara och att det då hänger ihop. Jag ville även poängtera att antifeminism finns hos alla hudfärger och att svenska män i regel är mer öppna för jämställdhet än många andra. Är glad att jag är en feminist i Sverige och inte låt oss säga Indien

Ja att jag anser det finns ett patriarkat har jag aldrig förnekat och att män har största delen av makten. Med det menar jag dock inte bara politiskt och inom företag. Jag anser att det är ett problem att många kvinnor som män anser att det är männen som ska ta hand om sin familj och vara huvudförsörjare och att det är kvinnans jobb att ta hand om hem, barn och mannen.

Jag tycker det är jättebra att vi har många kvinnor inom politiken och nej vi behöver inte fler för att jag ska vara nöjd. Får vi fler, ja jättebra men det är inte det jag eftersträvar så att säga. Finns viktigare saker jag vill kämpa för än att det ska vara 50/50 inom politiken och företag.

är osäker på vad det är polisskolor gjort.

Det är precis det jag försöker säga. Det hänger ihop. Patriarkala rasistsvin.

Politiskt (fyra av fyra partiledare kvinnor) och ekonomiskt. Där ska vita män bort.

Men det räcker inte skriver du. Inte på långa vägar.

Intressant det här... om man rensar bort vita män från företag så blir det ju omöjligt att vita män ska stå för försörjning. Plötsligt förstår jag. Både du och jag vet ju att kvotering av styrelser bara är början. För som du påpekat om och om igen så behöver det göras mycket mycket mer mot "rasistsvinen".

Polisskolor ville locka kvinnor till polisyrket. Men fick betala ut skadestånd till rasistsvin i stället. Som du säger.... mycket återstår. Vi har knappt börjat ta oss an alla "rasistsvin". Eller hur?
Citera
2015-06-27, 17:40
Medlem
Citat:
Sa jag inte utan jag gav exempel. Jag älskar att städa men inte är det för at jag är kvinna heller. Män får älska hockey, bilar och andra typiskt "manliga" saker hur mycket de vill men det är sunt att anta att män inte nödvändigtvis ska gillar det eller att kvinnor nödvändigtvis ska älska att diska. sen ska vi givetvis inte tvinga en kille att börja älska att sticka men att ge killar chansen att få testa det är bra och det är bra att låta tjejer få testa teknik.

Nu börjar du sticka ditt lilla rasistsvin...
Citera
2015-06-27, 21:32
Medlem
Citat:
Sa jag inte utan jag gav exempel. Jag älskar att städa men inte är det för at jag är kvinna heller. Män får älska hockey, bilar och andra typiskt "manliga" saker hur mycket de vill men det är sunt att anta att män inte nödvändigtvis ska gillar det eller att kvinnor nödvändigtvis ska älska att diska. sen ska vi givetvis inte tvinga en kille att börja älska att sticka men att ge killar chansen att få testa det är bra och det är bra att låta tjejer få testa teknik.

Vem är det som antar att alla killar ska gilla ishockey?
Citera
2015-06-27, 23:13
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Poängen, som ScottWalter lade fram den, var alltså att vita män historiskt sett varit privilegierade i och med att de i stort sett varit undantagna från slaveri. Om det inte "avviker från andra företeelser" är irrelevant i sammanhanget.

Det relativa fåtal irländska slavar som existerade i slaveriets begynnelse förändrar inte det faktum att slaveri av andra Européer var en historisk sällsynthet, och att slaveriet på de flesta platser hade en tydlig raslig uppdelning. Detta till trots så fanns det ju också en utbredd rasism mot Irländare i den Anglikanska världen så sent som på 1800-talet.

Kineserna har definitivt inte utmärkt sig särskilt när det kommer till slaveri, kastsystemet kombinerat med den breda arbetsstyrkan, som varit genomgående för nästintill hela områdets historia, har inneburit att behovet av slaveri har varit tämligen lågt. Slaveriet har varit ganska extesivt i Sydostasien, men i Östasien har det tvärtom varit anmärkningsvärt lågt historiskt sett.

Idag är slaveriet officiellt fördömt av alla erkända stater, även om det kvarstår som en svart marknad, såväl i Arabvärlden som i Östasien som i Europa, om än i varierande utsträckning. Vi motarbetar självklart också det illegala slaverier, eller har jag inte tagit mig tiden att skälla ut dig som det svin du är när du vill ha rätten att knulla traffickingoffer?

Och återigen, poängen är inte att du ska känna skuld, poängen är att du ska förstå historien för att kunna förstå din samtid. Vi vill att du ska förstå att dagens slavättlingar har det sämre ställt än den vita befolkningen eftersom de vita historiskt har gjort en förtjänst på deras tvångsarbete, inte för att de är genetiskt underlägsna sandapor som ni rasister så gärna vill tro.

Men nu vill ni alltså i det yttersta förneka att den vite mannens historiska privlegier på något sätt påverkar samtiden, jag antar att det är däri svaret på trådens frågeställning ligger, i grunden bygger antifeminismen och rasismen på samma princip, ett försvar av de egna privilegierna genom förnekande av historiens betydelse för nuet.

"Kastsystemet ihop med den breda arbetsstyrkan"? Du är ju för kul. Men lite rätt ger jag dig ändå, det är såklart illa att som kines födas i fel kast, men det är ju vid första anblick inte rasistiskt. Skrapar du lite djupare inser du dock att kulturer med kastsystem har en ganska djuplodande uppfattning om vilka genetiska anlag som är önskvärda. Och en ganska klar uppfattning om etnisk tillhörighet. Men som sagt, det är historia, och liksom Européer har de i stor utsträckning gått vidare.

Att andra folkslag har det sämre ställt på grund av Européers övergrepp genom historien stämmer helt enkelt inte. Det finns inget som stödjer detta. Och om du på allvar hävdar det, så bör du nog se historien utifrån ett annat perspektiv än ditt vita arv gett dig.
Snarare tvärtom, många forna Europeeiska kolonier har bättre ekonomi än jämforbara stater. Att du vill få mig att förstå är en lögn, du och dina likar vill få mig att känna skuld. Det i sin tur beror på att du själv brottas med skamkänslor, och strävar efter att få alla människor att må som du själv gör.

Det är möjligt att du skällt ut mig för att jag förordar en legalisering av prostitution men jag märker kanske inte så mycket av det. Jag tycker faktiskt att du är rätt så söt när du försöker dig på lite förolämpningar. Du är, i ärlighetens namn, inte så jätteduktig på det men övning ger färdighet och jag fortsätter gärna med att agera träningsdocka. Att säga att det gör mig småkåt är kanske lite överdrivet, men det får mig i alla fall att le.
Den främsta orsaken till att jag förordar legalisering är just att det förbättrar möjligheten att komma åt trafficking. Du vet också mycket väl att jag är i rätt gott sällskap när det gäller den slutsatsen. Att vi skiljer oss åt här beror naturligtvis på att jag inte har några religiösa eller ideologiska dogmer som styr mitt ställningstagande. Typ som feminister eller islamister har.

I vanlig ordning har du lyckats med att göra dig till åtlöje, vilket flera här redan har påpekat för dig, dessutom denna gång utan att egentligen ha lyckats framföra ett enda argument eller ens egentligen gjort klart vad du menar.
Islamister och Feminister gillar varandra därför att båda är dogmatiska och förenas för stunden i sitt hat mot vita män. Det där håller nog däremot inte så länge, faktum är att det börjar uppstå fler och fler sprickor i den oheliga alliansen och det är skitkul att iaktta från sidan. Framförallt feminister som får syntax error när deras små bubblor punkteras mot den kanske inte alltför tillmötesgående religion som de trodde de hade en bundsförvant i är oerhört underhållande att beskåda. Tråkigt nog backar de flesta feminister och, ja jag vet inte vad de gör egentligen, typ låtsas som det regnar, eller ,Oj jag snubblade men det var nog ingen som såg mig så jag visslar en liten trudelutt. Och försöker hitta tillbaka till den sköna känslan av att alltid kunna skylla sina tillkortakommanden på någon annan.
Senast redigerad av Djupfrys 2015-06-27 kl. 23:16.
Citera
2015-06-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
"Kastsystemet ihop med den breda arbetsstyrkan"? Du är ju för kul. Men lite rätt ger jag dig ändå, det är såklart illa att som kines födas i fel kast, men det är ju vid första anblick inte rasistiskt. Skrapar du lite djupare inser du dock att kulturer med kastsystem har en ganska djuplodande uppfattning om vilka genetiska anlag som är önskvärda. Och en ganska klar uppfattning om etnisk tillhörighet. Men som sagt, det är historia, och liksom Européer har de i stor utsträckning gått vidare.

Att andra folkslag har det sämre ställt på grund av Européers övergrepp genom historien stämmer helt enkelt inte. Det finns inget som stödjer detta. Och om du på allvar hävdar det, så bör du nog se historien utifrån ett annat perspektiv än ditt vita arv gett dig.
Snarare tvärtom, många forna Europeeiska kolonier har bättre ekonomi än jämforbara stater. Att du vill få mig att förstå är en lögn, du och dina likar vill få mig att känna skuld. Det i sin tur beror på att du själv brottas med skamkänslor, och strävar efter att få alla människor att må som du själv gör.

Det är möjligt att du skällt ut mig för att jag förordar en legalisering av prostitution men jag märker kanske inte så mycket av det. Jag tycker faktiskt att du är rätt så söt när du försöker dig på lite förolämpningar. Du är, i ärlighetens namn, inte så jätteduktig på det men övning ger färdighet och jag fortsätter gärna med att agera träningsdocka. Att säga att det gör mig småkåt är kanske lite överdrivet, men det får mig i alla fall att le.
Den främsta orsaken till att jag förordar legalisering är just att det förbättrar möjligheten att komma åt trafficking. Du vet också mycket väl att jag är i rätt gott sällskap när det gäller den slutsatsen. Att vi skiljer oss åt här beror naturligtvis på att jag inte har några religiösa eller ideologiska dogmer som styr mitt ställningstagande. Typ som feminister eller islamister har.

I vanlig ordning har du lyckats med att göra dig till åtlöje, vilket flera här redan har påpekat för dig, dessutom denna gång utan att egentligen ha lyckats framföra ett enda argument eller ens egentligen gjort klart vad du menar.
Islamister och Feminister gillar varandra därför att båda är dogmatiska och förenas för stunden i sitt hat mot vita män. Det där håller nog däremot inte så länge, faktum är att det börjar uppstå fler och fler sprickor i den oheliga alliansen och det är skitkul att iaktta från sidan. Framförallt feminister som får syntax error när deras små bubblor punkteras mot den kanske inte alltför tillmötesgående religion som de trodde de hade en bundsförvant i är oerhört underhållande att beskåda. Tråkigt nog backar de flesta feminister och, ja jag vet inte vad de gör egentligen, typ låtsas som det regnar, eller ,Oj jag snubblade men det var nog ingen som såg mig så jag visslar en liten trudelutt. Och försöker hitta tillbaka till den sköna känslan av att alltid kunna skylla sina tillkortakommanden på någon annan.

Inte bråka med Diciplina du åker bara på rejält med däng Djupis.

Tips till dig läs om Kongo. är ett typ exempel på afrikanskt land som fortfarande idag lider svårt av sviterna efter kolonialtiden under Leopolds Belgiska Kongo.
Extremt splittrat politiskt, krigsdrabbat, korrupt så det stänker om det.
Vill du gräva dig ännu djupare i ämnet så hittade jag raskt denna åt dig

http://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1182&context=utk_chanhonop roj
Citera
2015-06-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Inte bråka med Diciplina du åker bara på rejält med däng Djupis.

Tips till dig läs om Kongo. är ett typ exempel på afrikanskt land som fortfarande idag lider svårt av sviterna efter kolonialtiden under Leopolds Belgiska Kongo.
Extremt splittrat politiskt, krigsdrabbat, korrupt så det stänker om det.
Vill du gräva dig ännu djupare i ämnet så hittade jag raskt denna åt dig

http://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1182&context=utk_chanhonop roj

Vita mäns fel. Som vanligt. Länder där vita män finns är relativt sett minst korrupta. Slutsats: vita män är problemet.

Det finns extremt mycket att göra... finns det egentligen någon annan lösning än att se till att rasistsvinen inte har möjlighet att förstöra världen?

Som CherryJul tagit upp så hänger det ihop. Att vara feminist är att vara antivit.
Citera
2015-06-28, 00:25
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Nä Sverige kan bli bättre på jämställdheten även om vi kommit långt. Vi måste bli bättre på att ta tag i mäns våld mot kvinnor.

Varför? Menar du helt allvarligt att kvinnor inte kan bruka våld i relationer? Vad är det som säger att mäns våld mot kvinnor är värre än kvinnors våld mot män? Är kvinnans våld fint, busigt, roligt, vackert?

Citat:
Att förbättra synen på kvinnodominerande yrken, förbättra lönerna.
Money talks, bullshit walks.
Citera
2015-06-28, 00:57
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:

Varför har du " " omkring manliga?
Citera
2015-06-28, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ovanstående är ett exempel på vad som kallas antivit attityd. Du beskyller (vita) belgare för vad som hände 32 år efter självständigheten. Vita belgare som inte utgjorde mer än några promille av befolkningen ens under kolonialismen. Men vem vet, kanske ser du på svarta som på småbarn, inkapabla att fatta vettiga beslut utan en vit man att hålla deras hand.

Jag tycker absolut de hade en del av ansvaret för vad som hände. Precis som jag tycker de som utförde själva handlingarna har ett ansvar. Precis som jag tycker Frankrike, USA och FN hade ansvar, något de flesta är överens om och som vissa t.o.m bett om ursäkt för. Men vi kan ju låtsas som belgarna aldrig var där, eller att de jobbade hårt för att ena befolkningen, eller att man inte har ett dugg ansvar när man koloniserar ett land, eller att Jultomten finns, eller låtsas att det regnar precis som västvärlden gjorde medans massakern pågick...

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Allt är vita mäns fel.

Om man inte håller med är man "rasist" och antifeminist. Detta är vad tråden handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hur ska du ha det? Kvinnor utbildar sig till sjuksköterska och bibliotekarie. Det är bra... men vänta - dessa yrken är inte särskilt välbetalda.

Vita mäns fel......

Vi förstår din "syn".

Bra att du tror dig förstå min syn. Den enda här som tjatar om att allt är vita mäns fel hela tiden är ju du. Man skulle nästan kunna tro att du har haft någon traumatisk upplevelse som involverar kvinnor, ja förutom födseln då?

Jo, en hel del "kvinnoyrken" är underbetalda det håller jag med om. Svårt att protestera emot att t.ex. sjuksköterskor borde tjäna mer. Vems fel det är kan väl du berätta?

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du har förstås inte länkat till en enda.

Att vi inte kommer att nå samma syn vet jag redan. Religiösa människor går inte att resonera med.

Nej just av den anledningen som jag förklarade. Jag är ateist men tack ändå....
Citera
2015-06-28, 07:34
Medlem
Citat:
Tror mycket handlar om okunskap och fördomar. Många förknippar nog feminism med manshat och att vi vill utrota männen. Att allt som har med män att göra är kasst. Läser ju bara här på fb att många verkar tro att feminister ser ut på ett speciellt sätt och att alla är radikala manshatare som vill att allt oavsett vad ska vara exakt jämnlikt

Med rasismen tror jag det är samma sak. De förknippar invandrare med våld och våldtäkt. Läser de att samhället vill hjälpa nyanlända med jobb och bostad för att bättre segregera sig till staden och samhället i stort så uppfattar nog många det som att de tar våra jobb och bostäder. Att bostadsbristen enbart beror på den ökade invandringen men att det till största del handlar om bostadspolitik i den mening att det inte byggs tillräckligt med billigare bostäder. Jobben nyanlända får är till stor del sådan inte vi vill ha och att många ger en nyanländ chansen till jobb då en anställd ändå måste gå hem av nån anledning
När senast har en feminist sagt någonting positivt om män?
Citera
2015-06-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag tycker absolut de hade en del av ansvaret för vad som hände. Precis som jag tycker de som utförde själva handlingarna har ett ansvar. Precis som jag tycker Frankrike, USA och FN hade ansvar, något de flesta är överens om och som vissa t.o.m bett om ursäkt för. Men vi kan ju låtsas som belgarna aldrig var där, eller att de jobbade hårt för att ena befolkningen, eller att man inte har ett dugg ansvar när man koloniserar ett land, eller att Jultomten finns, eller låtsas att det regnar precis som västvärlden gjorde medans massakern pågick...

Bra att du tror dig förstå min syn. Den enda här som tjatar om att allt är vita mäns fel hela tiden är ju du. Man skulle nästan kunna tro att du har haft någon traumatisk upplevelse som involverar kvinnor, ja förutom födseln då?

Jo, en hel del "kvinnoyrken" är underbetalda det håller jag med om. Svårt att protestera emot att t.ex. sjuksköterskor borde tjäna mer. Vems fel det är kan väl du berätta?

Nej just av den anledningen som jag förklarade. Jag är ateist men tack ändå....

Jag som tjatar om att alla problem i Afrika är vita mäns fel? Hela första stycket i ditt inlägg handlar ju om att du som feminist eller feministsympatisör anser att allt är vita mäns fel.

Sjukvården behöver pengar för att betala ut högre löner. Vita män som slöar och inte betalar in tillräckligt med skatt. Vita mäns fel. Men om vita mäns skulle jobba merboch hårdare så skulle de ökade inkomsterna vara orättvisa och att stjäla från kvinnor. Detta är vad du tycker.

Håller man inte med om det så är man "rasistsvin".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in