2015-06-27, 20:26
  #11773
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad är det för "språklig funktion" som tillåter att man kan säga i vilken, på vilken, i vilket och på vilket?

Ex.

[/.../ i den miljö i vilken hans karaktärer ständigt utvecklas mot/.../]

Relativt pronomen.
Citera
2015-06-27, 20:51
  #11774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Relativt pronomen.


Hmm..hur menar du att det skulle vara orsaken?
Citera
2015-06-27, 21:19
  #11775
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hmm..hur menar du att det skulle vara orsaken?

Du frågade om en »språklig funktion«. Vad du sedan menar med »orsaken« behöver du förklara bättre.

Citera
2015-06-29, 00:34
  #11776
Medlem
Jag tror eller jag tror att

Kontext:

Jag tror [att] hösten kommer tidigt i år.

[Jag tror] hösten kommer tidigt i år.
Citera
2015-06-29, 19:42
  #11777
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag tror eller jag tror att

Kontext:

Jag tror [att] hösten kommer tidigt i år.

[Jag tror] hösten kommer tidigt i år.

Ju modernare svenska, ju färre att. I massor av konstruktioner kan man skippa att utan att förståelsen blir lidande; ”slutar bry mig”, ”börjar röka”, ”kommer köpa cykel”, osv.

Men om man säger att, och vill återge talspråk, så kan man ju för all del skriva ut att; ”Jag tror att … hösten redan är här.”
Citera
2015-06-30, 16:19
  #11778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Ju modernare svenska, ju färre att. I massor av konstruktioner kan man skippa att utan att förståelsen blir lidande; ”slutar bry mig”, ”börjar röka”, ”kommer köpa cykel”, osv.

Men om man säger att, och vill återge talspråk, så kan man ju för all del skriva ut att; ”Jag tror att … hösten redan är här.”


Nu är ju inte det synonymt med vad jag skrivit i mitt inlägg.
Citera
2015-06-30, 16:35
  #11779
Medlem
TheLastTeds avatar
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?

Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.

Danke Schön <3
Citera
2015-06-30, 17:12
  #11780
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastTed
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?

Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.

Danke Schön <3

Efter "att" är det alltid grundform. Att leka, att springa, att cykla osv.

En vanlig användning av r-formen är för att beskriva handlingar som utförs just nu: Jag springer till affären.

Jag slänger in ett gäng exempelmeningar som kanske hjälper:

Johan tycker det är roligt att leta efter skatter. Han letar efter en skatt i trädgården. Sjörövaren har letat efter skatter under lång tid. Igår letade jag efter skatter hela dagen. Just nu letar jag inte efter något, men imorgon ska jag leta efter skatter igen.

Det är roligt att leka. Ska vi leka imorgon? Du leker alltid med Josefin. Kalle och Johan leker just nu, men imorgon ska jag leka med Kalle.
__________________
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-06-30 kl. 17:55.
Citera
2015-06-30, 17:51
  #11781
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastTed
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?

Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.

Danke Schön <3


Leta (infinitiv [och imperativ])

Letar (presens)
Citera
2015-06-30, 17:51
  #11782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastTed
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?

Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.

Danke Schön <3


När du har ett "r" i slutet av ett verb kan du tänka dig att det är någonting som aktivt sker eller händer.

Att leka - Jag leker

Att dansa - Jag dansar

Att måla - Jag målar

Att räkna - Jag räknar

http://www.lardigsvenska.com/2013/02/from-aktiv-form-till-passiv-form.html
Citera
2015-06-30, 18:03
  #11783
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastTed
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?

Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.

Danke Schön <3

En till användning av r-formen är för att beskriva saker man brukar eller inte brukar göra:

Jag spelar gitarr. Hon spelar fiol. Han röker. Han springer alltid till bussen. Kalle åker sällan buss.

Jämför:

Kalle är sen, men han springer till bussen nu. Johan röker inte vanligtvis, men nu när det är fest röker han.

Jag tycker om att spela gitarr. Han har slutat (att) röka.
__________________
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-06-30 kl. 18:13.
Citera
2015-07-01, 20:14
  #11784
Avslutad
Hur uttalas:
"Visuell" "Visuellt"

Med hårt "s" som "vissa" ?
eller "sj" som "vision" ?
__________________
Senast redigerad av volldteckt 2015-07-01 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in