Citat:
Ursprungligen postat av
TheLastTed
Har bott i Sverige sedan 2004 men finner fortfarande svårigheten i att veta när ett "r" ska sättas vid slutet av ett ord.. någon som kan ger mig en kort förklaring gällande det?
Till exempel: spela & spelar, somna & somnar, leta & letar etc.
Danke Schön <3
Efter "att" är det alltid grundform. Att leka, att springa, att cykla osv.
En vanlig användning av r-formen är för att beskriva handlingar som utförs just nu: Jag springer till affären.
Jag slänger in ett gäng exempelmeningar som kanske hjälper:
Johan tycker det är roligt
att leta efter skatter. Han
letar efter en skatt i trädgården. Sjörövaren
har letat efter skatter under lång tid. Igår
letade jag efter skatter hela dagen. Just nu
letar jag inte efter något, men imorgon ska jag
leta efter skatter igen.
Det är roligt
att leka. Ska vi
leka imorgon? Du
leker alltid med Josefin. Kalle och Johan
leker just nu, men imorgon ska jag
leka med Kalle.