2022-12-08, 12:37
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ramlade över denna mening i en tråd:

”Jag tror att den var stagead om du behöver veta.”

Skulle det försvenskade engelska låneordet kunna ersättas med ”iscensatt”?

(Med bibehållen mening. I tråden talas om en statskupp.)

Det beror på vad ursprungsmeningen var egentligen. To stage a coup liksom att iscensätta en kupp innebär att en kupp, eller åtminstone ett försök, faktiskt äger rum i verkligheten. Stagead som fult direktinlån till svenskan vill jag tolka som 'arrangerad', 'spelad', 'fejk', vilket är ett olyckligt ordval just i samband med en kupp, med tanke på den engelska kollokationens betydelse.
Senast redigerad av NoggerChoc 2022-12-08 kl. 12:40.
Citera
2022-12-11, 21:54
Medlem
Tjena_67s avatar
När användes ordet "processram" för första gången? Har försökt titta i div. juridiska databaser och blir ytterst fundersam över att det tidigaste jag kan finna är en dom 1970 fr Mark-och miljödomstolen.

Kan detta verkligen stämma?
Citera
2022-12-18, 13:57
Medlem
Soterns avatar
Heter det en publikum eller ett publikum? Till exempel är det rätt att skriva ett likgiltigt publikum?
Citera
2022-12-18, 15:04
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Heter det en publikum eller ett publikum? Till exempel är det rätt att skriva ett likgiltigt publikum?
SAOL har bara neutrum (alltså ett publikum).
Citera
2022-12-18, 16:53
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Ett. Latinska lånord med neutrumändelsen -um har med mycket få undantag neutrum ett i svenskan också.
Citera
2022-12-18, 16:57
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
När användes ordet "processram" för första gången? Har försökt titta i div. juridiska databaser och blir ytterst fundersam över att det tidigaste jag kan finna är en dom 1970 fr Mark-och miljödomstolen.

Kan detta verkligen stämma?

"Först använt" och "tidigast belagt" är inte samma sak. Varför tror du att ordet bör vara äldre?
Citera
2022-12-23, 20:08
Medlem
Eponumoss avatar
Någon som kan ge en kort förklaring med betydelse av "Pro Testare" och ”Protestant”?
Citera
2022-12-23, 21:24
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Någon som kan ge en kort förklaring med betydelse av "Pro Testare" och ”Protestant”?

Menar du kanske "av betydelserna"? Hur tänker du att de hänger ihop (vilket jag antar)?

Det ger alltid mer och bättre svar, att i den första frågan utveckla vad dina egna tankar är, antingen i din bakgrund till frågan, eller din förståelse av den.

En mer verklighetsnära kommentar kunde vara "Släng fan inte ut en fattigt fåordig fråga och tro att du får nåt tillbaka." – men det är som det är.
Jag menar alltså att t.o.m. i detta kort-forum, ge åtminstone en aning mera kött på benen. = mer & bättre svar.
Senast redigerad av johanponken 2022-12-23 kl. 21:28.
Citera
2022-12-23, 21:55
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Menar du kanske "av betydelserna"? Hur tänker du att de hänger ihop (vilket jag antar)?

Det ger alltid mer och bättre svar, att i den första frågan utveckla vad dina egna tankar är, antingen i din bakgrund till frågan, eller din förståelse av den.

En mer verklighetsnära kommentar kunde vara "Släng fan inte ut en fattigt fåordig fråga och tro att du får nåt tillbaka." – men det är som det är.
Jag menar alltså att t.o.m. i detta kort-forum, ge åtminstone en aning mera kött på benen. = mer & bättre svar.
Nej. Jag vill inte leda fel.

Inväntar någon som kan latin och vår religösa historia.

Tack ändå.
Citera
2022-12-27, 13:18
Medlem
Sonny00s avatar
Varför uttalar vi ”kidnappa” med hårt K? Det borde ju uttalas ”tjidnappa”.
Citera
2022-12-27, 14:39
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Protestor är vanligen ett deponens så infinitiven är inte protestare utan protestari. Pro: egentligen 'fram', 'före', här ungefär 'offentligen'. Testari: 'vittna', 'försäkra', här ungefär 'ta ställning'. Den protest som genomfördes av de protestantiska reformatorerna och var upphov till deras benämning går att läsa om här:

https://www.britannica.com/topic/Protestantism#ref225162
https://en.wikipedia.org/wiki/Protestantism#Protestant
https://www.etymonline.com/word/protestant
https://www.encyclopedia.com/environment/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/reformation
Citera
2022-12-27, 14:50
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför uttalar vi ”kidnappa” med hårt K? Det borde ju uttalas ”tjidnappa”.

När ordet lånades in från engelskan (1933 enligt Svenska Akademiens ordbok) hade [ki] redan blivit [ɕi] i svenskan. Nya lånord tar inte nödvändigtvis hänsyn till historiska ljudförändringar. Vi uttalar t.ex. kimono, kefir, kennel och Kinderägg med [k].
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in