2015-06-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Centralbankernas köp av obligationer är bara en liten bråkdel av den totala obligationsmarknaden. FED's köp täckte lite grovt bara statens skuldökning.

Och som postat i media så har man inte sett så mycket räntepåverkan. QE beskrivs som misslyckat vad gäller dess förmåga att sänka långa räntan.

Och tittar vi på FED så är idag långa räntan lägre än den var när FED höll på med QE. Och det falsifierar dina föreställningar om den manipulationen.

Det lär bero på att du är fast i en foliehattföreställning och därmed oförmögen att ta in annan data. Hade du kollat med verkligheten hade du inte skrivit som du gjort.

Vill bara anmärka på en sak. Centralbankernas köp av obligationer är inte "bara en liten bråkdel". Riksbankens svenska QE motsvarar 14% av marknaden.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-27 kl. 18:00.
2015-06-27, 17:59
Medlem
Citat:
Försök vara mer specifik.

Diskussionen handlade om marknaden gjorde en optimal (riktigt) bedömning av risk. Något som manifesterar sig i ränta.

Jag har förklarat varför duglighet anrikas. De som gör dåliga bedömningar förlorar och är inte kvar.

Att blicka tillbaka är en hjärndöd kommentar då den implicerar att folk skulle sitta med framtida information. Det är i fantasy-böcker det finns kristallkulor. Inte i verkligheten.
Beslut tas baserat på nu existerande data. Inte framtida icke-existerande.

Den som anser sig göra bättre affärer så är det bara att positionera sig där efter, med sina egna pengar. Är du bättre än marknaden så tjänar du. Varsågod att placera.
Och är du dessutom bättre så kommer det att bidra till att räntan blir mer korrekt. Det är så att säga win-win för alla som menar att räntan är fel. Så vad väntar ni på.

Diskussionen handlar inte om var jag ska placera pengar eller inte.

Jag upprepar. Diskussionen handlade om marknadens förmåga att förutse räntan 10 år framåt. Det är nämligen det argument som först fram av dem som tror att räntan inte kommer höjas de kommande 10 åren.

Jag håller med dig angående kristallkulor och fantasy-böcker. Vi kan bara spekulera.
2015-06-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har man köpt för 3-7 mille så har man nog köpt en bostad på exempelvis sthlmsmarknaden och då kan vi inte undgå att räkna på alternativet till att inte köpa dvs hyra i andra hand.

Så även om räntan skulle gå upp till 7% vilket jag finner totalt osannolikt den närmaste framtiden, så skulle det ändå bli dyrare att hyra i andra hand i genomsnitt.

Betänk vad folk sparar på att äga sitt boende just nu vs att hyra det. Men det hade du inte med i dina kalkyler va?

Nu vill jag verkligen veta det här Kurt-Sune. Förklara hur andrahandshyrorna påverkar bankernas kreditrisker gentemot låntagare.
2015-06-27, 18:14
Medlem
Trillskes avatar
Blir ju inte ens dyrare i andrahand (dagens priser dvs). På 7% har enbart räntekostnad i sig dragit förbi totala hyreskostnaden.

I verkligheten går ju hyrespriserna därför upp - tills folk inte kan betala mer. Vilket kanske eller kanske inte redan har inträffat. Det är åtminstone inte omöjligt att vi är nära.
2015-06-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Hahaha, så du menar att räntan hade varit lägre om Riksbanken och Fed inte involverat sig i marknaden?
Jag pekar på uppmätt data. Långa räntan är lägre än när FED höll på med QE. Den föll dessutom när FED slutade.

Citat:
Grattis. 4 trillarder är ju inget.
Det är en liten del av den totala skuldmassan. Det FED köpte var i stort sett bara just ökning i treasuries. Det enda det innebar var att det privata ägandet av just federal skuld bevarades konstant. Samtidigt ökade privat utgiven skuld.

Citat:
Snacka om foliehatt, dags för dig att ta av den och inse verkligheten. Otroligt att folk fortfarande tror på Centralbankskulten efter enbart misslyckanden senaste 100 åren. Och kom inte och säg att en fri marknad existerar så länge det finns Centralbanker, för de två kan inte samexistera.
Det är snarare du som verkar tro att Centralbankerna kan påverka så mycket. Det är iaf vad du skriver. (Antagligen till många läsares munterhet).
Har du öht förstått vad jag skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Vill bara anmärka på en sak. Centralbankernas köp av obligationer är inte "bara en liten bråkdel". Riksbankens svenska QE motsvarar 14% av marknaden.
Jo, det är en bråkdel av totala skuld.
Du och hakansukkur verkar inte förstå att det finns privat utgiven skuld. Statsskulden är bara en del av total skuld.

FED's köp minskade inte ens mängden federal skuld på marknaden. FED bara dämpade ökningstakten i utgiven skuld, under en period.
2015-06-27, 18:42
Medlem
Citat:
Du och hakansukkur verkar inte förstå att det finns privat utgiven skuld. Statsskulden är bara en del av total skuld.

FED's köp minskade inte ens mängden federal skuld på marknaden. FED bara dämpade ökningstakten i utgiven skuld, under en period.

Du skrev: "Centralbankernas köp av obligationer är bara en liten bråkdel av den totala obligationsmarknaden."

Jag skrev: Riksbankens QE motsvarar 14% av den totala svenska obligationsmarknaden.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-27 kl. 18:44.
2015-06-27, 18:57
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Jag pekar på uppmätt data. Långa räntan är lägre än när FED höll på med QE. Den föll dessutom när FED slutade.

Det är en liten del av den totala skuldmassan. Det FED köpte var i stort sett bara just ökning i treasuries. Det enda det innebar var att det privata ägandet av just federal skuld bevarades konstant. Samtidigt ökade privat utgiven skuld.

Det är snarare du som verkar tro att Centralbankerna kan påverka så mycket. Det är iaf vad du skriver. (Antagligen till många läsares munterhet).
Har du öht förstått vad jag skrivit.

Du är rolig du. En bråkdel för dig är alltså samma som 10-30%. Fed äger ca 30% av den långa delen av kurvan, där den får mest effekt men även där balansräkningens DYI risk är störst. Du tror inte att en aktör som äger 20-30% av en marknad påverkar. Hysteriskt roligt. Anledningen till att räntan sjunkit i USA är att ECBs QE sipprar över till USA vilket du kan se i valutan. Skulle vilja se vad som händer när CBs försöker sälja sina "bråkdelar", då kommer tom du kunna se vilken påverkan de har. Du har verkligen inte en susning, så slut låtsas att du har det genom massa skitsnack.
2015-06-27, 19:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag skiter i sammanhanget i vad banker marknadsför sig med, det intressanta är vad folk klarar. Det har flera gånger gåtts igenom ett antal intuitiva anledningar till varför inte alla klarar av 7%. Några från ryggmärgen:

- Inkomsten är extrapolerad från dagsläget. Dvs framtida inkomst kommer sällan motsvara prognosen, den kommer vara lägre eller högre. Att löner även blir högre skiter vi i eftersom vi ska titta på om folk klarar 7%. Löner blir däremot även lägre - för vissa försvinner de. Denna punkt kommer alltså ensam garantera att inte alla klarar 7% idag.

Nej, jag trodde marknaden skulle kuka ur 2009-2010 och anser idag att det var precis vad den gjorde också, även om vi inte kraschat än iaf. Förövrigt är hela poängen sne, för då skulle jag inte fokusera på Sverige.

När bankerna kräver att låntagaren klara 7-8% är det givetvis med dagens inkomster de räknar.

De flesta av oss får också allt högre inkomst med tiden, då vi blir bättre och mer attraktiva på arbetsmarknaden. Men du har kanske andra personliga erfarenheter, tvingas du ned i lön?

Din urkukning 2009 är också intressant. Vi andra ser på det som ett gyllene läge att gå in på marknaden. Men det är klart, vissa ser aldrig chanserna trots att de är mitt framför näsan, och ändå tror du att du har rätt nu också.
2015-06-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du skrev: "Centralbankernas köp av obligationer är bara en liten bråkdel av den totala obligationsmarknaden."

Jag skrev: Riksbankens QE motsvarar 14% av den totala svenska obligationsmarknaden.
Nej det skrev du inte. Nu håller du inte ens koll på vad du skriver själv.

Men det må vara. Var har du fått siffran 14% ifrån?
2015-06-27, 19:52
Medlem
Citat:
Du är rolig du. En bråkdel för dig är alltså samma som 10-30%. Fed äger ca 30% av den långa delen av kurvan, där den får mest effekt men även där balansräkningens DYI risk är störst.
a) Du har inte läst vad jag skrivit.
b) Du har inte koll på skuldsättningen i USA.

Citat:
Du tror inte att en aktör som äger 20-30% av en marknad påverkar. Hysteriskt roligt.
Det som inte omsätts påverkar inget. Undanhåller man värdepapper från marknaden så är det som de inte finns.

Citat:
Anledningen till att räntan sjunkit i USA är att ECBs QE sipprar över till USA vilket du kan se i valutan.
Vad du säger här är då att ECB's QE i Europa har mer påverkan i USA än vad FED's agerande har.

Är det någon bloggare som du läst det där hos.

Citat:
Skulle vilja se vad som händer när CBs försöker sälja sina "bråkdelar", då kommer tom du kunna se vilken påverkan de har. Du har verkligen inte en susning, så slut låtsas att du har det genom massa skitsnack.
FED sålde av sina ML innehav, för en tid sedan. Vad hände då?
2015-06-27, 20:05
Medlem
Citat:

Det som inte omsätts påverkar inget. Undanhåller man värdepapper från marknaden så är det som de inte finns.

Vad du säger här är då att ECB's QE i Europa har mer påverkan i USA än vad FED's agerande har.

Gromph äger den gravt överskattade 43-åriga turksvartskallefotbollspelaren Sukkur
Senast redigerad av Strasburg 2015-06-27 kl. 20:23.
2015-06-27, 20:44
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:

Du har rätt i en sak, det handlar om Flow och inte Stock. Problemet är att vi lever i en global värld där Flow är den sammanlagda penningmängd ökningen globalt. Finns en anledning till att BOJ ökade och ECB startade QE när Fed slutade. Liksom under QE3 sjönk räntorna i EU så påverkar ECBs QE USAs ränte marknad. Har aldrig påstått att det påverkar mer. Kanske svårt för dig att förstå, men generellt när en valuta sjunker, betyder det att den säljs till förmån till den som stiger (jobbigt att behöva skriva som om det är en 5 åring man svarar till, men verkar inte ha något val), alltså har EUR sålts mot USD iom nedgången, vilket betyder att dessa hamnar i USD tillgångar oftast räntepapper. Alltså har delar av ECBs QE hamnat i USD tillgångar och på så sätt påverkat räntorna. Förstår du nu?
Jo jag har hygglig koll på USAs och EUs skuldsättning, why?
Svara mig istället på vad som händer när Flow från CBs globalt vänder negativt, det är det enda som är intressant, och eftersom du tror att de inte påverkar speciellt borde du ju veta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in