Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Nyss sa du att du tyckte att om man klarar en ränta på 4% så är läget stabilt.
Ehm nej, jag skrev att folk som hamnar vid en squeeze vid 4% bör
binda sina ränta idag.
Om alla bara klarade 4% så skulle alltså hela marknaden misslyckas betala vid 4.5%. Det vore ju ett intressant system.
Citat:
Bankerna räknar på en kalkylränta om 7% för stt bevilja nya bolån. Det torde innebära att folk med råge klarar 4%. Men ändå är du inte nöjd, det går inte ihop för mig.
Jag skiter i sammanhanget i vad banker marknadsför sig med, det intressanta är vad folk klarar. Det har flera gånger gåtts igenom ett antal intuitiva anledningar till varför inte alla klarar av 7%. Några från ryggmärgen:
- Inkomsten är extrapolerad från dagsläget. Dvs framtida inkomst kommer sällan motsvara prognosen, den kommer vara lägre eller högre. Att löner även blir högre skiter vi i eftersom vi ska titta på om folk klarar 7%. Löner blir däremot även lägre - för vissa försvinner de. Denna punkt kommer alltså ensam garantera att inte
alla klarar 7% idag.
- Lyxfällansyndrom med mer suspekta lånevägar när bolånet redan är fixat.
- Kompisbanker. Anekdotisk emperi räcker för att se att det åtminstone inte alltid ställs samma krav på låntagaren.
Köpeskilling och belåningsgrad är här väldigt viktig eftersom det är vad som gör att förändrad ränta får stort utslag.
Då har jag undvikit saker såsom politik, eftersom politiken de senaste åren inte försämrat betalningsförmågan. I ett mer godtyckligt case spelar även det in.
Citat:
Det här resonemanget du för, med helt orealistiska förväntningar på folks beteende, gör att du kommer tycka marknaden är överhettad i all framtid. Det går helt enkelt inte att nå ett scenario där du är nöjd.
Nej, jag trodde marknaden skulle kuka ur 2009-2010 och anser idag att det var precis vad den gjorde också, även om vi inte kraschat än iaf. Förövrigt är hela poängen sne, för då skulle jag inte fokusera på Sverige.
Politisk styrning ligger bakom "bubblan", människors svagheter är inget man gör något åt. Exempelvis har genomsnittlig svensk missförstått hela bostadskalkylen eftersom marknaden gått så bra i 20 år. Det är inga konstigheter att det blir så och inget man kan försöka förändra.
På en fri marknad bestraffas det dock, åtminstone efter "lång tid".