Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 23:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Har det fallit dig in att de kan vara oskyldiga?
Det spelar ingen roll om hon har hängts ut hemma också - man vill i svåra stunder söka sig till anhöriga. Detta är ändå ett större fall i Sverige fall i Sverige vilket bara hänger ihop med att LH har rätt far.
Mycket dumt kommer från ditt håll men det här fetade var bland det klart dummaste jag sett.
Vad fan har faktumet att pappan råkar vara yrkesmilitär med saken att göra överhuvudtaget?
Tror du verkligen att ifall Lisas pappa istället varit exempelvis lokalvårdare eller
byggnadsarbetare, så skulle ärendet tilldragit sig betydligt blygsammare uppmärksamhet?

Hur i all världen kan du bara inbilla dig nåt sånt? Det är ju närmast sanslöst alltså.
2015-06-26, 23:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag skrev som jag gjorde för att jag som sagt inte finner åklagarens yppandeförbud som särskilt nödvändigt. Förundersökningssekrettesen finns ju alltid där ändå så att säga. Vilket fick mig att tänka att det kanske fanns andra motiv bakom det och jag var noga med att skriva rätt eller fel för jag är medveten om vad yppandeförbudet är till för. Jag tänkte bara högt, men att ett fall har stort intresse i media bör vara en anledning, om inte för respekt för de anhöriga så för att värna om utredningen. Man vill såklart inte att advokat ska kunna sabotera en vittnesutsaga med "såg du det själv eller vet du det här själv, det har ju skrivits en del om det i media...".
Skriver på mobilen så ber förväg om ursäkt för stavfel m.m

I detta virrvarr? Inte särskilt nödvändigt? Om inte nu - när?

De som sitter häktade är givetvis häktade för att det just nu finns tillräckligt - att det duger.

Men en förundersökning är knappast statisk - rubriceringar kan också förändras över tid, och de som sitter kan lämna info som inte bör komma ut och riskera skada förundersökningen. Det kan likaväl finnas medhjälpare som får fakta levererat rätt i händerna - det kan finnas uppdragsgivare likaväl.
Extremt massmedialt tryck i komplicerade stora brottsmål gör knappast saken bättre.
Visst är det fint med medkänsla för föräldrarna, den bör man visa mer av - men detta kan jag inte se har en gnutta med beslutet att göra även om det vore behjärtansvärt.
Det är komplicerat - och Lisas GM ska inför rättegång. En korrekt och noggrann förundersökning som leder till fällande dom:
DET är att visa föräldrarna respekt i mitt tycke.
2015-06-26, 23:08
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och då är Litauen det bästa landet hon kan åka till menar du? Det landet vars media har hängt ut henne med namn och bild, hur tänkte du nu?
Hennes närmaste familj och vänner finns där var tanken, samt att hon väl kan språket och kan smälta in på ett helt annat sätt än i Sverige. Sedan har jag svårt att tro att medieintresset i Litauen varit lika intensivt som i Sverige (bestående huvudnyhet i all rikstäckande media).
Citat:
Vänner och familj borde komma och stötta henne i Sverige om de kallar sig vänner, är det en konstig åsikt?
Ja. Då måste släkt/vännerna ta ledigt från sina jobb, det kostar mycket pengar, det finns antagligen en negativ anknytning till boendet i Sverige (nära en brottsplats), positiv anknytning till platser där nära släkt/vänner, yada yada.
2015-06-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och då är Litauen det bästa landet hon kan åka till menar du? Det landet vars media har hängt ut henne med namn och bild, hur tänkte du nu?

Vänner och familj borde komma och stötta henne i Sverige om de kallar sig vänner, är det en konstig åsikt?

Hon är fortfarande misstänkt, är det riktigt klokt att som misstänkt åka till det land där hon är som mest uthängd?

Jag håller med AJ, alla tre sitter bäst där de sitter.

Enda anledningen till att hon skulle åka tillbaka är kanske för att hon börjat misstro sin man tänker jag. Trött på alltihop och blir hellre uthängd i pressen i Litauen än stannar kvar här i skiten. Om hon nu är oskyldig vill säga.
2015-06-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I detta virrvarr? Inte särskilt nödvändigt? Om inte nu - när?

De som sitter häktade är givetvis häktade för att det just nu finns tillräckligt - att det duger.

Men en förundersökning är knappast statisk - rubriceringar kan också förändras över tid, och de som sitter kan lämna info som inte bör komma ut och riskera skada förundersökningen. Det kan likaväl finnas medhjälpare som får fakta levererat rätt i händerna - det kan finnas uppdragsgivare likaväl.
Extremt massmedialt tryck i komplicerade stora brottsmål gör knappast saken bättre.
Visst är det fint med medkänsla för föräldrarna, den bör man visa mer av - men detta kan jag inte se har en gnutta med beslutet att göra även om det vore behjärtansvärt.
Det är komplicerat - och Lisas GM ska inför rättegång. En korrekt och noggrann förundersökning som leder till fällande dom:
DET är att visa föräldrarna respekt i mitt tycke.

Tydligt och klart! Önskar jag hade skrivit det där inlägget, håller med Vill tillägga att visserligen är man å ena sidan väldigt nyfiken på vad som har hänt, men å andra sidan förstår man att "alla" hittills kända uppgifter inte kan släppas då de kan äventyra utredningen.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-26 kl. 23:22.
2015-06-26, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ska du fälla någon med "endast" vittnesbevisning då måste det princip vara någon som sett själva gärningen eller något synnerligen graverande för de misstänkta. Är det vittnesutsagor i still med att "de betedde sig misstänksamt" och utan teknisk bevisning finns det ingen domstol i världen (eller nåväl Nordkorea eller dylikt kanske) som skulle döma den åtalade för brottet.

Just därför är det spännande vilken intressant information som AJ har lämnat till polisen, såg han mordet eller såg han bröderna dricka kaffe.

I Sverige kan man dömas även om man är oskyldig, det är ingen nyhet.
2015-06-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Enda anledningen till att hon skulle åka tillbaka är kanske för att hon börjat misstro sin man tänker jag. Trött på alltihop och blir hellre uthängd i pressen i Litauen än stannar kvar här i skiten. Om hon nu är oskyldig vill säga.

Har för mig att det har varit uppe i tråden att mannen var med i "vissa grupper" på facebook.
Kvinnan kanske inte visste om detta men fick veta detta vid polisförhör då frågor gällande hans sexualliv kan ha ställts. Det kanske var obehaglig information att få reda på för kvinnan...
2015-06-26, 23:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tydligt och klart! Önskar jag hade skrivit det där inlägget, håller med Vill tillägga att visserligen är man å ena sidan väldigt nyfiken på vad som har hänt, men å andra sidan förstår man att alla uppgifter inte kan släppas då de kan äventyra utredningen.

Ja, jag vill dra förundersökningen ur händerna på dem - lika nyfiken som alla andra. Men sen finns det där viktigare: att skydda en komplicerad förundersökning för att arbeta med förvirrat material i en grov brottsutredning och sätt dit den där jäveln - eller de - eller allihopa ( vad det nu landar på..)
Sitt still i båten, ge det tid. Det primära är inte att informera allmänheten direkt eller till för babbelsugna advokater som vill försvara/förklara sin klient utåt.
Senast redigerad av develi 2015-06-26 kl. 23:33.
2015-06-26, 23:28
Medlem
shmrgs avatar
Jag har inte lagt mg i denna tråd tidigare. Jag har följt den, men kan definitivt säga att jag inte läst alla poster, men många har jag läst.

Jag är polis och jag vet några saker, men jag är inte involverad i den aktuella utredningen. Jag vet att Västra Götaland är förstärkt av mordutredare från NOA, tidigae benämnt RPS. De är inte där pga av LH. De är där med anledning av gängrivaliteten och de mord som skett mellan de rivilserade gängen i Gbg. Det hindrar dem dock inte från att ha synpunkter och tankegångar kring mordet på LH.

En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.
2015-06-26, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har för mig att det har varit uppe i tråden att mannen var med i "vissa grupper" på facebook.
Kvinnan kanske inte visste om detta men fick veta detta vid polisförhör då frågor gällande hans sexualliv kan ha ställts. Det kanske var obehaglig information att få reda på för kvinnan...
Det var ju bara instruktions video inget sexuellt avvikande .
2015-06-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Jag har inte lagt mg i denna tråd tidigare. Jag har följt den, men kan definitivt säga att jag inte läst alla poster, men många har jag läst.

Jag är polis och jag vet några saker, men jag är inte involverad i den aktuella utredningen. Jag vet att Västra Götaland är förstärkt av mordutredare från NOA, tidigae benämnt RPS. De är inte där pga av LH. De är där med anledning av gängrivaliteten och de mord som skett mellan de rivilserade gängen i Gbg. Det hindrar dem dock inte från att ha synpunkter och tankegångar kring mordet på LH.

En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.

Ursäkta men det låter så långsökt.
2015-06-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Precis!

Tittade på den här bilden nu: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2817wgp&s=8#.VYDB3kaLVoN

Men om vi ponerar då att hon går mot mopeden och kollegorna mot parkeringen. Så säger vi att en av bröderna står utanför och får syn på henne eller liknande. Vore det inte rätt noterbart om denne genade över vägen ungefär när kollegorna svänger ut? För om Lisa gått till sin moped direkt så borde hon ju åka ut ungefär samtidigt, eftersom avstånden verkar vara lika långa från husknuten mot ladan till båda fordonen, vilket hon inte gör...

Teorier om detta då?
Tittar man på den bilden så borde hennes kollegor ha sett vad som hände, i alla fall hört,det är inte många meter mellan parkering och baksida

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in