Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 11:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Kan du länka till källa som slår fast att den faktiskt hängde på styret?
http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/ "Här stod Lisa Holms EU-moped parkerad efter försvinnandet söndagen den 7 juni. Med nyckeln i tändningslåset och en kasse som hängde på styret. Hjälmen saknades."
2015-06-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/ "Här stod Lisa Holms EU-moped parkerad efter försvinnandet söndagen den 7 juni. Med nyckeln i tändningslåset och en kasse som hängde på styret. Hjälmen saknades."

Man tackar, nu överraskade du mig positivt.

Okej, det är en källa men om en kvällsblaska är tillräcklig grund för att fastställa uppgiften, nja det känns inte helt bekvämt.
Jag utvecklar, finns det någon poliskälla eller betydande källa från exempelvis MP som uttryckt sig om saken?
2015-06-29, 11:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Man tackar, nu överraskade du mig positivt.

Okej, det är en källa men om en kvällsblaska är tillräcklig grund för att fastställa uppgiften, nja det känns inte helt bekvämt.
Jag utvecklar, finns det någon poliskälla eller betydande källa från exempelvis MP som uttryckt sig om saken?
MPS vet nog inte mycket, de kom dit senare än polisen, och vill du höra från polisen får du nog vänta på FUP.
2015-06-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korthus
Ingen verkar veta när/var/hur man tagit BOs kvarlevor med sig. Om hon hittades i boden, kan det tänkas att man lämnat henne där och istället transporterat med sig hela boden?

När hämtade boden egentligen, finns det dokumenterat?

Kvarlevorna måste ha transporterats till ett kylrum för obduktion på rättsmedicin. Byggboden om den är relevant kommer undersökas av tekniker. Bodar är lätta att transportera då det är syftet med dessa bodar att man ställer dem på platser temporärt.
2015-06-29, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Eller så låg den kvar i brödernas bil och hittades av MGM när det kryllade av poliser på arbetsplatsen som hade vägkontroller.
Vad är bäst, att plötsligt hitta handsken i bilen eller plötsligt hitta den i ladan?

..Och då lägger de den i ladan för även att omfatta även Å samt AJ menar du -
Att just dessa också är med och petar på den?
Ser ingen vits annars med att lägga den så synligt som det framkommer i intervjun. Vore väl mer rimligt att kasta den under nåt så den inte hittas så snabbt även om den tas ur deras bil. Ladans avspärrning är väl släppt, den verkar väl vara färdiggranskad för denna gång.
2015-06-29, 11:58
Medlem
Citat:
Överfall mitt på ljusan dag? Varför det?

GM riskerade att bilen skulle upptäckas av andra som använde ordinarie parkeringsplats vid gaveln norr om kaféet om den stod bakom kaféet.

Det finns varierande uppgifter om hur mycket trafik det är på den där vägen. Hur lite trafik det än var så riskerade GM att det kom en bil från kröken söder om kaféet när som helst.

Bevisligen har ju någonting hänt Lisa överfall, våldtäktförsök eller kidnappning mm. vid tiden hon skulle åka hem. Exakt tid i tråden har vi inte tillgång till, men vi kan väl konstatera att det som Lisa råkade ut för skedde i anslutning till när hon slutade sitt arbete på kafét. Angående om det stått eller inte stått bilar parkerade på parkeringsplatsen invid detta kafé har vi inte heller vetskap om, utan bara antaganden. Antagandet i detta fall är att det inte fanns många bilar där vid detta tillfälle. Den slutsatsen drar jag på att kafét hade varit stängt över 30minuter när Lisa befann sig ikring hennes moped. Övriga personers bilar förutom kaféets gäster som kan tänkas vara parkerade på denna plats förefaller inte vara många och om nu GM hade sin bil parkerad där så vore den av naturliga orsaker inte väcka uppmärksamhet då han ändå arbetade i omgivningarna. Lisas kolleger hade enligt bekräftelse redan lämnat platsen. Kvar var Lisa och GM.

Där Lisas moped var parkerad hade hon ingen uppsyn över vad som försiggick inne eller i närheten av ladan. Därför finner jag det osannolikt att GM skulle kunna påkalla hennes uppmärksamhet därifrån, hade hon också hjälmen på sig skulle jag vilja påstå att det till och med var en omöjlighet för henne att höra om någon ropade på henne.
Vad vi inte heller vet är om hon hade framfört mopeden från kafét och blev överfallen någon annanstans utmed hennes hemväg och att GM i efterhand kört mopeden tillbaka till kafét. Denna hypotes tror dock inte jag på, det skulle helt enkelt vara en för stor risk för GM att bli upptäck på en moped som inte var hans och som ingen granne tidigare sett honom med.

Just att mopeden fortfarande var kvar vid kafét talar för att Lisa råkade ut för sin GM i det området.
Om det är Lisa eller GM som råkat tappa handsken inne i ladan vet vi inte, men jag personligen tror inte på att Lisa varit där. Att hon skulle ha lämnat nyckeln i tändningslåset för att se vem eller vad som påkallar hennes uppmärksamhet när hon befinner sig bakom den stora byggnaden där hennes moped var parkerad. Jag tror inte att hon helt enkelt kan ha hört någon ropa efter henne i den blåsten och där hon befann sig. GM måste ha mött henne vid mopeden.

Edit; sorry om ovårdat skrivet sitter inte vid dator
Senast redigerad av KSP 2015-06-29 kl. 12:06.
2015-06-29, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:

.. och samtidigt finns följande i samma blaska:
" Utanför kaféet stod hennes moped parkerad med nycklarna i tändningslåset. Intill mopeden hittades en påse med 17-åringens tillhörigheter."
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

Ordval varierar:
" Klockan 20, då hon inte kommit hem och inte svarar i telefon, kör pappan till Blomberg där han ser dotterns moped med nyckeln i och en intilliggande påse med hennes tillhörigheter."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mordmisstankta-broder-overklagar/

"Nyckeln sitter i tändningslåset och en påse med Lisas grejer ligger bredvid mopeden."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060527-tidslinje-om-forsvinnandet
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Bevisligen har ju någonting hänt Lisa överfall, våldtäktförsök eller kidnappning mm. vid tiden hon skulle åka hem. Exakt tid i tråden har vi inte tillgång till, men vi kan väl konstatera att det som Lisa råkade ut för skedde i anslutning till när hon slutade sitt arbete på kafét. Angående om det stått eller inte stått bilar parkerade på parkeringsplatsen invid detta kafé har vi inte heller vetskap om, utan bara antaganden. Antagandet i detta fall är att det inte fanns många bilar där vid detta tillfälle. Den slutsatsen drar jag på att kafét hade varit stängt över 30minuter när Lisa befann sig ikring hennes moped. Övriga personers bilar förutom kaféets gäster som kan tänkas vara parkerade på denna plats förefaller inte vara många och om nu GM hade sin bil parkerad där så vore den av naturliga orsaker inte väcka uppmärksamhet då han ändå arbetade i omgivningarna. Lisas kolleger hade enligt bekräftelse redan lämnat platsen. Kvar var Lisa och GM.

Där Lisas moped var parkerad hade hon ingen uppsyn över vad som försiggick inne eller i närheten av ladan. Därför finner jag det osannolikt att GM skulle kunna påkalla hennes uppmärksamhet därifrån, hade hon också hjälmen på sig skulle jag vilja påstå att det till och med var en omöjlighet för henne att höra om någon ropade på henne.
Vad vi inte heller vet är om hon hade framfört mopeden från kafét och blev överfallen någon annanstans utmed hennes hemväg och att GM i efterhand kört mopeden tillbaka till kafét. Denna hypotes tror dock inte jag på, det skulle helt enkelt vara en för stor risk för GM att bli upptäck på en moped som inte var hans och som ingen granne tidigare sett honom med.

Just att mopeden fortfarande var kvar vid kafét talar för att Lisa råkade ut för sin GM i det området.
Om det är Lisa eller GM som råkat tappa handsken inne i ladan vet vi inte, men jag personligen tror inte på att Lisa varit där. Att hon skulle ha lämnat nyckeln i tändningslåset för att se vem eller vad som påkallar hennes uppmärksamhet när hon befinner sig bakom den stora byggnaden där hennes moped var parkerad. Jag tror inte att hon helt enkelt kan ha hört någon ropa efter henne i den blåsten och där hon befann sig. GM måste ha mött henne vid mopeden.
Jag tror inte heller att GM kallade på Lisa från ladan. Antingen fick Lisa ett ärende till ladan (jag tänker inte säga toa igen, trots att enligt #Xbaser finns en toa i anslutning till ladan), eller så kom GM till henne och övertalade henne att följa med. Det talar för att det var en vän. Hjälmen kan hon ha behållit på huvudet och lämnat nyckel och kasse vid moppen. Väl i ladan hände något, t.ex. för intensiv och avvisad uppvaktning som slutade i dödsfall.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Tack för den länken, men skulle du gå in här

http://y.cdn-expressen.se/images/da/bc/dabce9ba13bc451b84f83a4ec521ea5e/16x9/645.jpg

(bild från artikeln i länken) alldeles ensam för att kissa?
2015-06-29, 12:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a
Vet inte om det står nånstans har försökt leta. Men enligt polisen i Litauen var den ena brodern känd av polisen , vet vi om vad han var känd ?

Det enda vi vet om det är vad mamman och pappan sagt i intervjuer:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut

Citat:
Den litauiska polisen har tidigare uppgett att en av bröderna har varit bekant hos polisen sedan tidigare. Mamman tror att de rör sig om ett mindre brott som han anklagades för för tio år sedan när en tv försvann under en transport.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Citat:
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar, säger brödernas pappa som nyligen drabbats av en hjärtattack.

Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-29 kl. 12:22.
2015-06-29, 12:17
Medlem
Strax efter denna händelse var det väl en man som intervjuades av TV. Han pratade ju om hjulspår någonstans och att ingen körde ner dit pga.ville han inte kontrollera. Hittar ej inspelning. Någon?
2015-06-29, 12:21
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag har tidigare inte trott på möjligheten att några som åkte förbi såg BO av en slump, men hungriga personer som inte kunde svenska/engelska och trodde att caféet var öppet med ingång på baksidan, kan ha stött på henne där utan att ha haft något brottsligt uppsåt.
Som jag ser det behöver det inte spela någon roll var kassen var belägen. Sist BO sågs i livet gick hon runt gaveln med hjälmen under armen. Det har spekulerats i om handskarna låg i hjälmen, vilket är ganska normalt att de gör, men de kan också ha legat i plastkassen som i sin tur kan ha legat i utrymmet under sadeln.

I så fall, hon har satt hjälmen på huvudet, tagit fram nycklarna för att låsa upp utrymmet under sadeln (via tändningslåset om jag förstått rätt), tagit fram plastkassen och satt på sig handskarna. Och då kommer GM in på gården i bil.

Gärningsmännen kan ha slängt in BO i bilen och transporterat henne till ladan där handsken hittades för att sedan föra bort BO, död eller levande, innan hennes pappa anlände. I ladan kan BO kastat av sig en handske för att kunna sätta naglarna i GM.

Som jag ser det finns det två rimliga scenarier. Det med MGM och det med främlingar (eventuellt de som var anställda av den tyska firman för att göra arbeten i trakten).
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-29 kl. 12:27. Anledning: Förtydligande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in