Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 21:11
Medlem
Mina spekulationer..Jag tror att anledningen till att hjälmen inte var vid mopeden var att hjälmen behövdes av henne vid försvinnandet. Hon lämnade cafét ca18,10 för att frivilligt följa med någon på moped, mc eller atv. Antingen för att träffa en kille eller för att handla av någon lr behövde hjälp(inte troligt) Enligt uppgift skickas smset 18,23 till pappan. Min tanke med smset är att köpa sig tid, för att man vet att man nu har ca 10-15 min kvar tills man är tillbaka vid mopeden vilket innebär att man då ev lämnar cafeet vid ca 18.30 vilket innebär att föräldrarna kommer o undra var hon är..kan hon åkt med någon som drogad/onykter kört omkull(krossat mobilskal) och killen drabbas av panik/kan inte stå för vad som hänt ...
2015-06-26, 21:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Erfarenhetsmässigt, du är insatt i turerna, varför belägger åklagaren de misstänktas försvarare med yppandeförbud, tyder det inte på att åklagaren är osäker på om rätt person sitter häktad, det kan gå en gärningsperson lös som kan dra nytta av att försvararen yppar vad som har framkommit i bevishänseende?

Väldigt bra fråga. I detta fall har jag inte så mycket nytta av min erfarenhet eftersom jag i ärlighetens namn inte en enda gång, på alla de häktningar m.m. jag suttit på, varit med om att vi beslutade om yppandeförbud.

Jag tror dock, om jag får gissa, rätt eller fel men åklagaren har nog använt sig av det p.g.a. att detta fall fått sådan bevakning i media, samt att det berört så många, att han nog vill tysta ner alla skriverier så mycket som möjligt. Bl.a. utav respekt för Lisas anhöriga eftersom detta är ett mål som det skulle tyckas något så oerhört om i fall "tyckarna" fick lite material. Det är i varje fall vad jag vill tro men en annan förklaring kan vara att han har någon annan person som han misstänker som han inte vill ska få del av viss info, å andra sidan om han har sådana misstankar ska en sådan person vara frihetsberövad.

Sammantaget är jag ledsen att inte kunna ge något bra svar på detta, men jag hoppas att det är av mer medmänskliga skäl som yppandeförbudet använts i detta fall. Men det kan vara av många olika skäl...och jag är tyvärr inte man nog att kunna redogöra närmare för dem.
2015-06-26, 21:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Jag Funderar på om litauerna kanske hade extra inkomster genom att tipsa nån stöldliga? Och kanske det gick fel när denna stöldliga skulle göra inbrott i cafét och bröderna kanske blev tvingade att städa undan..

Men för i helvete, man måste inte vara inbrottstjuv eller bruka stjäla klubbor av småflickor för att begripa att ingen tipsar en stöldliga om att göra inbrott i ett landsortscafé, det enda av värde som finns där är en växelkassa med en näve småslantar och ägarinnans finporslin, på sin höjd möjligtvis designbestick värda sin vikt i svensk gråsten, ge dig.

Är man rädd om livhanken så sänder man inte en stöldliga till Lenas café, besvikelsen som stöldligan skulle känna är skäl nog för att mörda, jag är övertygad om att bröderna inte skulle ta en sådan risk.

Kanske borde du fundera på att sätta dina plattfötter på fast mark istället?
2015-06-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Jag Funderar på om litauerna kanske hade extra inkomster genom att tipsa nån stöldliga? Och kanske det gick fel när denna stöldliga skulle göra inbrott i cafét och bröderna kanske blev tvingade att städa undan..

Fullt möjligt, den enda erfarenheten jag har av stöldligor från framförallt Polen är att de sällan bryter sig in, de tar hellre lätta saker som står obevakade ute eller i skjul med hänglås eller olåst efter spaning, för mig har det försvunnit vid två tillfällen kvällstid efter 22:00 och morgon före 05.00, samt att jag vid två tillfällen stört dem mad att vakna och öppna dörren varpå de skyndsamt avlägsnat sig, mitt intryck är att de hellre flyr än går till motangrepp då det finns så mycket lättstulet gods ändå att det inte är värt att slåss för. Sen vet jag att dessa ligor ibland jobbar med lastbilschauförer med "returlaster" efter att levererat lagligt gods i Sverige vilket kanske kan antyda att det på högre plan är väl organiserat.

Kontentan är att jag tror inte på en >Litauisk inbrottsteori helt enkelt.
2015-06-26, 21:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Poirot
Transportstyckning i vilken mening? Att förflytta en lem ett tiotal meter för att mata grisarna eller någon meter för att lösa upp den i syra är ju även det en typ av transport som skulle väcka uppseende om det handlade om en hel kropp.

Det är möjligt att de blev mer ”kreativa” i slutet på veckan när det av omständigheter som de inte kunnat förutse eller påverka visade sig bli omöjligt att vidareforsla en kropp som blev allt mer stadd i upplösning.

Jag tror absolut inte att Martorp var tänkt som slutförvar.
2015-06-26, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Väldigt bra fråga. I detta fall har jag inte så mycket nytta av min erfarenhet eftersom jag i ärlighetens namn inte en enda gång, på alla de häktningar m.m. jag suttit på, varit med om att vi beslutade om yppandeförbud.

Jag tror dock, om jag får gissa, rätt eller fel men åklagaren har nog använt sig av det p.g.a. att detta fall fått sådan bevakning i media, samt att det berört så många, att han nog vill tysta ner alla skriverier så mycket som möjligt. Bl.a. utav respekt för Lisas anhöriga eftersom detta är ett mål som det skulle tyckas något så oerhört om i fall "tyckarna" fick lite material. Det är i varje fall vad jag vill tro men en annan förklaring kan vara att han har någon annan person som han misstänker som han inte vill ska få del av viss info, å andra sidan om han har sådana misstankar ska en sådan person vara frihetsberövad.

Sammantaget är jag ledsen att inte kunna ge något bra svar på detta, men jag hoppas att det är av mer medmänskliga skäl som yppandeförbudet använts i detta fall. Men det kan vara av många olika skäl...och jag är tyvärr inte man nog att kunna redogöra närmare för dem.

Om så är fallet så strider det mot lagens syfte, yppandeförbudet är inte tänkt att användas för annat skäl än att skydda utredningen, lagen syftar inte till att skydda annat än förundersökningen så att säga oavsett hur tråkigt det kan bli med spekulationer, allra helst för de anhöriga.
2015-06-26, 21:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om så är fallet så strider det mot lagens syfte, yppandeförbudet är inte tänkt att användas för annat skäl än att skydda utredningen, lagen syftar inte till att skydda annat än förundersökningen så att säga oavsett hur tråkigt det kan bli med spekulationer, allra helst för de anhöriga.

Instämmer. Jag har full respekt för att man inte röjer sånt som omfattas av förundersökningssekretess men i övrigt tycker jag försvarare ska få tala fritt. De vet själva att de inte ska prata om sånt som ligger under sekretess. Det är den erfarenhet jag har, att åklagare litar tillräckligt mycket på advokater att de ska kunna uttala sig i media utan att "trampa i klaveret".
2015-06-26, 21:22
Medlem
Horrorgrams avatar
Alltså varför får vi inte reda på något mer? De går vecka efter vecka, inget nytt. Hur lång tid ska analysen av kroppen ta? Vad är de som tar sån förbannad tid??
2015-06-26, 21:25
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Alltså varför får vi inte reda på något mer? De går vecka efter vecka, inget nytt. Hur lång tid ska analysen av kroppen ta? Vad är de som tar sån förbannad tid??
Ett åtal brukar väl ta sin tid? Och då först blir FUPen offentlig.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
(...)
Inget klockrent svar jag vet men detta är heller ingen exakt vetenskap så det är det bästa jag kan ge dig

Tack för bra svar, jag förstår precis! (Jag har en gång i tiden varit inskriven på juristlinjen, men slutade redan i början)
Ursäkta om jag kommer med fler frågor

Vad menar vice chefsåklagaren här, med sitt "såvida inget inträffar"?

Expressen: Har obduktionsrapporten gett några nya svar?
– Jag kommenterar inte rapporten såvida inget inträffar som jag kan gå ut med, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/nu-kan-de-ha-svar-pa-hur-lisa-mordades/

Min känsla är varje fall att vi lär få veta något så fort han har säkra bevis. Han häver yppandeförbudet för sig själv då.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Alltså varför får vi inte reda på något mer? De går vecka efter vecka, inget nytt. Hur lång tid ska analysen av kroppen ta[? Vad är de som tar sån förbannad tid??

Ett tusenbitarspussel tar tid, det vet alla som har lagt ett sådant pussel.

Jag skulle vilja säga att det inte har gått särskilt lång tid sedan bröderna blev häktade. Det brukar gå fortare när polisen tar någon med fingrarna i syltburken eller när en gärningsperson erkänner, så är inte fallet vad gäller det här mordet.
Senast redigerad av OY 2015-06-26 kl. 21:27.
2015-06-26, 21:26
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det behöver inte varit ett sexualbrott. Det är ganska osannolikt att någon lurpassade på just henne just där. Det kan ha varit så att GM tvärtom trodde att kusten var klar för ett inbrott när kollegorna i bilen åkt iväg. Säg att GM inte såg BO, som kan ha haft mopeden lite gömd, utan svängde in på baksidan och började ta sig in i bageriet. BO som just skulle åka iväg på sin moped gick förvånat fram för att se vad som hände och hade oturen att känna igen GM som i ren panik kanske ströp BO bland buskarna...

Nä, men med tanke på vad iaf den äldre var medlem på för sidor på facebook, så tror jag det lutar däråt. De/han kunde inte motstå frestelsen när det börjat en modell-snygg kvinna som hade världens utstrålning och charm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in