Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Erfarenhetsmässigt, du är insatt i turerna, varför belägger åklagaren de misstänktas försvarare med yppandeförbud, tyder det inte på att åklagaren är osäker på om rätt person sitter häktad, det kan gå en gärningsperson lös som kan dra nytta av att försvararen yppar vad som har framkommit i bevishänseende?
Väldigt bra fråga. I detta fall har jag inte så mycket nytta av min erfarenhet eftersom jag i ärlighetens namn inte en enda gång, på alla de häktningar m.m. jag suttit på, varit med om att vi beslutade om yppandeförbud.
Jag tror dock, om jag får gissa, rätt eller fel men åklagaren har nog använt sig av det p.g.a. att detta fall fått sådan bevakning i media, samt att det berört så många, att han nog vill tysta ner alla skriverier så mycket som möjligt. Bl.a. utav respekt för Lisas anhöriga eftersom detta är ett mål som det skulle tyckas något så oerhört om i fall "tyckarna" fick lite material. Det är i varje fall vad jag vill tro men en annan förklaring kan vara att han har någon annan person som han misstänker som han inte vill ska få del av viss info, å andra sidan om han har sådana misstankar ska en sådan person vara frihetsberövad.
Sammantaget är jag ledsen att inte kunna ge något bra svar på detta, men jag hoppas att det är av mer medmänskliga skäl som yppandeförbudet använts i detta fall. Men det kan vara av många olika skäl...och jag är tyvärr inte man nog att kunna redogöra närmare för dem.